Schreef ik gisteren nog over de Range Rover die 500 kilo lichter moet kunnen, in de praktijk zien we dat onze auto’s gemiddeld steeds zwaarder worden. Dit komt doordat de auto’s standaard met steeds meer actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen worden uitgerust. Verdienste van de techniek is dat desondanks het verbruik juist is afgenomen.
Woog een benzineauto in 2000 nog gemiddeld 1.000 kilo, in 2005 is dit opgelopen naar ruim 1.100 kilo. De auto-industrie heeft het brandstofverbruik terug weten te dringen van zo’n 7 liter per 100 kilometer naar ongeveer 6,7 liter per 100 kilometer. Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse uitgave van “Mobiliteit in Cijfers Auto’s” van de BOVAG en RAI Vereniging. Nu nog even zorgen dat de auto’s ook daadwerkelijk lichter worden en dan gaat het helemaal goed komen met ons milieu (via: bovagkrant.nl).
Mr. R zegt
Auto’s worden inderdaad steeds maar zwaarder! Jammer dat de wegenbelasting nog steeds op gewicht berekend wordt en niet op verbruik, uitstoot of veiligheid bijvoorbeeld.
Het is erg apart met die alsmaar zwaarder en groter wordende auto’s. Peugeot bijvoorbeeld: de 207 is veel zwaarder dan de 206. Maar is de 207 een opvolger van de 206? Qua naam wel, qua grootte en gewicht niet. De 207 is even lang, breder en hoger dan de oude 306. Maar waar is dan de opvolger van de 206?! De 107 is dat toch echt niet.
Willen we allemaal grotere auto’s in dezelfde klasse of lijden de autofabrikanten aan obesitas?
Mark zegt
Ja ik snap die grootheidswaanzin ook niet. Zo haal je het model uit een klasse uiteindelijk en moet/kan er weer een tussenmodel komen. Maarja begrijpelijk ook wel, als de een een model iets groter maakt….dan wilt de ander niet “krap” als – punt te horen krijgen in de media.
En doordat ze zwaarder zijn moet er vaak grotere motor in. Kijk naar de 207 1.4 Niet vooruit te branden, maar in een 206 prima!. Dus ja meer gas geven, hoger verbruik…
Baas zegt
Audi heeft al jaren aluminium koetswerken voor verschillende modellen en is dus ook met het gewicht bezig.
Ik weet van BMW dat alle nieuwe modellen die ze uitbrengen wel groter (langer, beder en vaak ook hoger) maar niet zwaarder zijn. Ze bereiken dit door leichtbau een uitgekiende keus van materialen. Daar komt bij dat alle nieuwe motoren sterker én zuiniger zijn. Dus door steeds weer innovatiever hele nieuwe auto’s te ontwikkelen.
Komt nog wel eens goed met auto’s en de natuur.
ZeRoo zegt
voor al die grote bakken is toch helemaal geen plaats in NL :X
Topi zegt
Zo heb ik zelfs gehoord dat de huidige VW polo zelfs zwaarder en groter is dan de oorspronkelijke VW golf.
Travelagent zegt
Een Mazda 121 was veel lichter en zuiniger dan een Mazda 2 op dit moment.
Laten de auto fabrikanten zich eens te rade gaan en zich meer op nieuwe techniek en materialen storten want ik word niet goed van al die grote bakken.
En de Concument doet rustig mee.
En U stuk over dat brandstof gebruik is leuk gevonden maar gaat bij mij niet op.