Mercedes wil de Amerikanen aan de diesel en dat lijkt te gaan lukken. Vanaf vandaag zullen 76.500 pompstations in de Verenigde Staten zwavelarme dieselbrandstof gaan leveren (ULSD: Ultra Low Sulfur Diesel) en Mercedes-Benz lanceert daarom de E 320 BLUETEC. Deze auto moet de Amerikanen warm gaan maken voor diesel…
Waar de populariteit van diesel in Europa al jarenlang een sterk stijgende lijn laat zien, bleef Noord-Amerika een ‘benzineland’ bij uitstek. De recente stijgingen van de benzineprijzen in de Verenigde Staten (een verdrievoudiging sinds het begin van de jaren ’90, van zo’n $ 1,22 per gallon naar circa $ 3,00 vandaag de dag) hebben echter ook de ogen van de Amerikaanse consument geopend. De roep om lagere verbruikscijfers wakkert haast als vanzelfsprekend ook de interesse in diesel aan.
Dieselbrandstof heeft op bijna alle fronten gunstiger emissiewaarden dan benzine. En de twee resterende, traditionele ‘probleemgebieden’ zijn de uitstoot van roetdeeltjes en bovenal de uitstoot van stikstofoxide. BLUETEC biedt volgens Mercedes voor beide problemen een blijvende oplossing. Het onderhoudsvrije partikelfilter dat deel uitmaakt van de BLUETEC-technologie onderschept 98 procent van alle roetdeeltjes. Daarnaast wordt zo’n 80 procent van de NOx-emissie geëlimineerd – de SCR-katalysator zet NOx om in onschadelijk stikstof en water.
De eerste serieproductieauto met BLUETEC is de E-klasse 320 BLUETEC en klanten in de VS kunnen deze vanaf nu kopen. Mercedes wil uiterlijk in 2008 een dieselauto met BLUETEC-technologie gaan aanbieden op de Europese markt.
V-power zegt
Door al die techniek wordt aanschaf van een diesel in Nederland een dure aangelegenheid.
Wat dat betreft hebben benzine motoren met turbo ook een goede kans in de toekomst zonder dat de aanschafprijs hierdoor erg stijgt.
In Amerika zou het wel eens een goede tegenaanhanger kunnen zijn voor
auto’s met hybride techniek.
g zegt
v-power je hebt het over een turbo maar als je de techniek volgt zijn bijna alle diesels tegenwoordig met een turbo uitgerust en zeker bij mercedes,zijn er maar een paar modellen die zonder turbo zijn,dus waar heb je het over
V-power zegt
Diesel motoren zijn over het algemeen zuinig en hebben bij een laag toerental veel koppel. En door allerlei technieken hebben ze de motoren schoner gemaakt zodat ze aan de toekomstige milieu eisen voldoen.
Bij benzine motoren is het verhaal iets anders meestal minder koppel onderin en het verbruik is over het algemeen hoger dan een diesel.
Door toepassing van een turbo op een benzine motor met hoge druk inspuiting (heb ik niet over gespoken) is het mogelijk om een benzine motoren een heel eind richting de diesel motoren te krijgen(meer koppel onderin, zuiniger), zodat in de toekomst er nog voorlopig een plaats is voor benzine motoren.
Bij auto’s met diesel motoren is er meer techniek voor nodig om deze aan de toekomstige eisen te laten voldoen (daardoor duurder in aanschaf).
Een auto met benzine motor met turbo is over het algemeen goedkoper in aanschaf.
LPH zegt
Dat is niet eerlijk! Eerst moeten die Amerikanen het weer krijgen en daarna zijn wij pas aan de beurt!
w0o0dy zegt
over die diesel zullen we grappen gemaakt gaan worden: U LSD? Are you trippin’?
Iedere ontwikkeling die minder vervuild en goede prestaties levert is toe te juigen. Een groot deel van het prijsverschil tussen diesels en benzine auto’s is echter niet vanwege de techniek. Alle benzine auto’s hebbeneen geregelde drieweg katalysator met sensoren en dat kost minstens 1000 euro (kostprijs). Verder hebben ze vaak variabele nokkenas systemen en of variabele inlaatsystemen. En dan hebben natuurlijk nog de dure injectiesystemen en de bobines per cilinder enzo….
Een diesel had tot voor kort weinig van die zooi. Nu zitten er ook katalysatoren onder, maar die zijn niet duurder dan die van een auto op benzine en dan kom je op een prijsverschil van een 1000 euro of zo. Dat diesels in de showroom zoveel duurder zijn is vooral vanwege de belastingen. (in de buurt van de 3000 extra voor auto’s met een diesel motor want diesels waren zo vervuilend…..)
Nu is dat allang niet meer zo, maar de regeling afschaffen dat kan natuurlijk niet…….Zo worden we onder het kopje milieu altijd weer voor de gek gehouden door regeringen en word ons een poot uitgedraaid……Maar goed, laat ik het bij auto’s houden en geen politiek forum starten hier. :-) Goedemorgen trouwens, allemaal.
stijn zegt
Zijn er nog meer van dit soort sites?
henk zegt
zooooooooooo ontzettend lelijk die oranje knipperlichten op de zijkant van voren op alle auto’s in de VS
911 zegt
Denk je geld te besparen met diesel als brandstof.
ben je als nog veel geld kwijt voor de veel te hoge aanschaf prijs van een benz.
Franqie zegt
Ik vind deze voorbumper wel mooi, wordt die ook in Europa geleverd?
sacha zegt
@Franqie: Ja, is de facelift bumpert.
LTZ zegt
henk, dat zijn geen knipperlichten op de voorbumper maar sidemarkers die de lengte van de auto van de zijkant aangeven. De meeste Amerikaanse auto’s hebben deze nu geintegreerd in de koplamp units maar omdat die van de E-Klasse niet als het ware om de hoek gaan heeft deze extra niet-geintegreerde sidemarkers nodig.
Onnozele opmerking, trouwens…
Karaya zegt
Laten we de Amerikaanse markt ook verpesten met die stinkdiesels.
Het wordt tijd dat die krengen verboden worden.
sacha zegt
LOL @ Karaya
Ik kwam gisteren bij een tankstation zo’n oude Amerikaan tegen met een 6,75L diesel, en dat klinkt dan weer net als een authentieke musclecar. Het kan dus wel…
SimonMc zegt
6.75 liter diesel?Was dat toevallig een hummer H1?
SimonMc zegt
Oeps foutje natuurlijk, de hummer H1 alpha heeft een 6.6 liter turbodiesel.
diesel zegt
@ karaya let maar op want die stinkdiesels van jou rijden over een paar jaar die benzines er wel uit. Kijk wat er gebeurt in de auto sport.
mercedes E 280 2969 cc, 231 pk, 300 NM, 7.3 sec 0 – 100
mercedes E 320 cdi 2987 cc, 224 pk, 540 NM 7.4 sec 0 – 100
3 liter benzine of diesel ??
Doe mij maar de diesel, zuiniger en 540 NM rijdt rustig en snel.
Karaya zegt
@diesel
Een intercooler en turbo op een benzine motor geeft toch indrukwekkender cijfers.
De sterkste 2.0 liter diesel (Renault) levert op dit moment pakweg 175pk en zo’n 360 nm.
Even ter vergelijkig een 2.0 liter benzine motor met turbo en intercooling van tien jaar geleden: 330pk en 378 nm trekkracht. (Maserati Ghibli Cup)
Zelfs een Honda atmosferische 2 liter doet een diesel verbleken, 240 pk uit 2 liter. Daar zou je in turbotrim zo 400 pk uit kunnen halen. Sleutel die maar eens in zo’n rokende taxi.
Fabrikanten zouden dus met vergelijkbare technische inspanningen benzinemotoren kunnen maken die bijna tweemaal de hoeveelheid pk’s halen dan ze nu met diesels doen.
Als je dus ga vergelijken moet je wel eerst even je huiswerk doen.
Veel succes met je diesel en ik hoop dat je een hoop benzinecentjes uitspaart.
Kristof zegt
Jaja, als je appels met kokosnoten gaat vergelijken…
Die renault verbruikt 5,4 liter wat net wat minder is als zelfs een 1,2 benzine!
En een tip, bij diesels moet je kijken naar het koppel (trekkracht) en niet naar de Pk’s.
Bv: ik rijdt met een renault megane 1,9dCi (130) en ik ben in de spurt sneller dan een ford focus 2l BENZINE (145pk). Niet dat het veel scheelt maar toch! En als je daar het verbruik naast legt…
mercedes g 55amg zegt
een supperkar echt heel mooi mag vlug naar belgie komen van mij
ben zegt
@ Karaya
hoe kun je nou een renault met een maserati vergelijken
Willem Dierckx zegt
vergeet niet de vroegere F1 motoren ;)
1500cc benzine met een turbodruk van 4 bar , meer dan 1000pk als het er niet bijna 1500 was
detail: motoren gaan wel maar één race mee.
maar daar valt wel een mouw aan te passen