Vroeger was alles beter. Het zou een gevleugelde uitspraak van je grootouders kunnen zijn. En toch valt deze stelling zo nu en dan niet te bestrijden. Zo’n gevalletje hebben we aan de hand, wanneer we kijken naar de Fred Marriott’s Stanley Steamer uit 1906. Deze door stoom aangedreven auto, heeft met 205.4 km/u al 100 jaar het land snelheidsrecord voor voertuigen op stoom.
Dat is sneller dan wat de gemiddelde personenauto tegenwoordig haalt. In wat nu Daytona Beach heet, ging in 1906 het record de boeken in. Sinds die tijd is het niemand gelukt om de Stanley Steamer te onttronen. Toch zal er volgend jaar weer een poging gedaan worden, lezen we op The Telegraph. In de lente van 2007 zal een Brits team, jawel met vrouwelijke bestuurder, afreizen naar Zuid Afrika om met dit gestroomlijnde groene monster een gooi te doen naar het land snelheidsrecord op stoom. Het verbaast mij werkelijk dat met alle techniek van vandaag, dit record nog nooit een keer is gebroken. Dus: “Ja opa, u heeft gelijk! Op stoom rijden was vroeger beter.” (via: jalopnik.com)
Rick dos zegt
Uhm mensen wil niet lullig doen maar uhm…….als je een record wilt vestigen moet je er dan niet alles aan doen om de auto zo licht mogelijk te maken en houden? Als dat zo is dan begrijp ik niet de keuze van 1 van de twee bestuursters. Ik zou toch voor een iiiiieeeeetttsss lichtere bestuurster gaan. :)
http://www.telegraph.co.uk/motoring/graphics/2006/10/07/mfsteam4.jpg
Tom zegt
Gewicht heeft geen invloed op de topsnelheid, enkel op de versnelling.
CBR600rr zegt
@Tom: tenzij je een oneindige vlakte hebt waar je het op kunt proberen zou ik toch proberen zo snel mogelijk op je topsnelheid te zitten aangezien je het op dezelfde mijl in twee richtingen moet proberen in 1 uur. Weinig gewicht is dus toch een pré!
kawouter zegt
Britse autoshow-babe ;)
Wouter zegt
En de versnelling heeft uiteindelijk invloed op de topsnelheid, maar het zal niet heel veel uitmaken.
Rick dos zegt
Ja maar de weg houdt toch een keer op! :)
Bas zegt
@ Tom, gewicht heeft wel degelijk (een kleine) invloed op de topsnelheid. Hoe meer gewicht op een band staat, hoe meer rolweerstand je hebt. Doordat je meer weerstand hebt heeft de motor meer kracht nodig de auto voort te bewegen -> krijg je een lagere topsnelheid. Het voertuig lijkt een beetje op de voertuigen van de Luna solar race in Australië. Maar wat ik niet helemaal snap; waarom hebben ze van die enorme bescherming om de voorwielen maar niet om de achterwielen, lijkt me niet echt aerodynamisch…
Lampredi zegt
Wijst meteen naar de grootste leugen in de geschiedenis van de auto: dat Daimler of Benz die in 1885 zouden hebben uitgevonden. Stoomauto’s reden al veel eerder rond.
G zegt
Ooit een stoomauto gezien die dingen wegen een paar ton man kan je nauwelijks een auto noemen
Niet te vergelijken met ee verbrandingsmoter dus ..
Lampredi zegt
@G: Ken je historie. Google eens op “Stanley steamer”. Die auto’s waren lichter en sneller dan auto’s verbrandingsmotoren, en hadden ook nog eens geen versnellingsbak of koppeling nodig.
Maar afgezien daarvan: een automobiel is een voertuig op wielen dat zich motorisch voortbeweegt. Wat maakt het uit dat het een paar ton weegt. Het gaat erom dat men de Benz als een uitvinding brengt, als de eerste automobiel. En dat is gewoon pertinent niet waar. Het is op zijn best de eerste auto met interne verbrandingsmotor.
Nick zegt
Simpel, ze moeten een horizontale 2-cilinderblok met dubbele (hoog en lage druk) zuigers van ~750cc maken, en op de “uitlaat” een compressor zoals een turbo die de stoom nog eens samenperst nadat het de ketel uit komt en een intercooler waarmee de hete stoom verkoelt word voor een lagere dichtheid.
Alleen het chassis word moeilijk.
Alwood zegt
volgens mij verdwijnt de functie van een stoommachine enigszins als je een intercooler gaat gebruiken!
de dichtheid veranderd idd… in die van water.
als je de prestaties van een stoommachine wil verhogen moet je juist een hogere temperatuur bereiken zodat je de druk op kan blijven voeren.
Sjonnie zegt
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om dat te verbreken… Ik denk dat de enige reden is dat zich alleen hobbyers bezig houden met die projecten. De echte grote industrielen hebben allang geen interesse meer voor stoom, daarvoor is die aandrijving niet geschikt genoeg in het dagelijkse (stop-start) verkeer.