Een blogger weet ook niet alles, althans deze blogger. Zo had ik nog nooit van het merk Melkus gehoord (shame on me), maar onder het mom van “ken je klassiekers”, zal Melkus voor de liefhebbers van klassieke auto’s waarschijnlijk geen onbekende zijn. Als alles volgens plan verloopt, zullen ook de “heidenen” onder ons (als mijzelf) bekend geraken met het merk Melkus en wel de Melkus RS 2000.
Autobouwer Heinz Melkus was in de jaren 60 succesvol in de productie van race-auto’s en had daarnaast tevens de ambitie om een sportauto te bouwen, die zowel op het circuit als in het dagelijkse verkeer gebruikt kon worden. Deze ambitie resulteerde in de Melkus RS 1000, waarvan er 101 werden gebouwd in de periode van 1969 tot 1979.
Peter en Sepp Melkus zijn de zoon en kleinzoon van Heinz Melkus en hebben plannen om een opvolger voor de RS 1000 te bouwen en dat moet de RS 2000 worden. In januari volgend jaar start de bouw van het eerste prototype. Dit zal een lichtgewicht auto worden, met de hand gebouwd en vermoedelijk aangedreven door een 2,0 liter vierpitter, goed voor 130 tot 200 pk. In de lente van 2008 moet dan het prototype af zijn, zodat deze aan de wereld kan worden gepresenteerd. Bij succes zal Melkus maximaal 25 exemplaren per jaar bouwen, die naar verwachting rond de 75.000,- euro per stuk moeten opbrengen (ex. belastingen). We houden de ontwikkelingen van de heren in de gaten (via: motorfull.com).
Rick dos zegt
Melkus zegt mij ook niks. Sorry!
maar RS 2000 dat was toch een oude rally auto van Ford? Die te laat voor de rallysport kwam omdat men de regels had aangepast?!
Het uiterlijk. Tja het heeft veel van veel auto´s ik noem een Opel GT, Alfa 8C, Porsche 911 (het aflopende achterkant gedeelte), Gullwing en miisschien ook wel snufje Dino.
Of ik het mooi vind……
Franqie zegt
Dit zijn toch nog maar schetsen, zoveel is er niet aan te zien. Desalniettemin weer een goed idee, hopen dat het ook echt gebouwd gaat worden.
sacha zegt
Ligt het aan mij of zie ik de 8C Competizione hierin?
w0o0dy zegt
ff je beeldscherm schoonmaken Sacha, ik denk dat er teveel vingers opzitten na al die reportages over de beursbabes ;-)
Dennis zegt
@Sacha: Hoe bedoel je? Ik zie het niet…
sacha zegt
@Dennis: Er staat helemaal geen auto op jouw foto grapjas!
Dennis zegt
@Sacha: Oh, je heb gelijk… Nu zie ik het… Ik dacht dat al die tijd dat die dame de 8C Competizione was. ;)
On-topic: RS 2000 heeft toch vooral de lijnen van zijn voorganger gekregen, de RS 1000.
Danger zegt
Net een Ferrari Dino 246 gt van de voorkant
Anzwoin zegt
leuk bedacht zo’n retro dino maar ik vind m niet zo mooi…
Bram zegt
wel grappige auto, maar wel super-eclectisch. Er is echt van elke auto wel iets gejat. Ik zie er Ferrari, Alfa, Dino, Aston Martin en Porsche in, maar ook een wolkje Amerikaanse muscle car.
Maar uiteindelijk vind ik het er nog best netjes uit zien! Leuk is dat, de kleine fabrikanten schieten uit de grond de laatste jaren.
JLJ zegt
Je moet wel een echte fan van deze auto zijn om hem te kopen. 130pk voor 75000 euri, mooi niet!!
JLJ zegt
Ik bedoel natuurlijk: 75000 euri voor 130 pk, mooi niet!!
3s zegt
De belijning heeft een hoog opel-gt gehalte als je het mij vraagt maar zeker de moeite waard om te produceren.
Luuk zegt
De naam melkus zegt me niks, maar hoe de deuren opengaan doet me denken aan de 300 sl.
911 zegt
nee zegt mij ook niets
het idee is wel leuk en veel belovend en ik vind de schetsen helemaal niet zo slecht.
Beter goed gejat dan slecht zelf……..
Maartenunplugged zegt
een 2.0 4 cil. met slechts 130 pk? Een stevige 1.6 heeft tegenwoordig bijna net zoveel.
GeeJee zegt
Haha, dat origineel… gek hè dat er maar weinig van zijn gebouwd. De voorkant is net een platgestampte Jaguar E-type, middenstuk half MB 300 SL Güllwing en dan aan de achterkant een stuk omhooggekrikte Camaro?? En dan maar als algemene belijning die van een Opel GT genomen….
RenesisHP zegt
Het zijn niet echt ontwerpwonders he?
911 zegt
het is idd mischien qua design niet echt een design hoogstandje maar het zijn wel leuke en sportiefe lijnen.
Ik weet alleen niet of deze auto de concurentie wel aan kan
Djivy zegt
Verrek Dennis, dit was echt wel wat voor m’n Ken je Klassiekers-rubriek!
Nu natuurlijk niet meer… ;(
Klassiekerrally zegt
Beetje late reactie…
Ja, Melkus! Las vandaag in de Motor Klassik nog een klein stukje over de RS1000.
Apart. De nieuwe heeft ook een snufje Noble in zich.
serpente zegt
das de voorkant van n ferrari dino
Fonske zegt
De Melkus was een sportwagen van Oost-Duitse makelij. Van de Melkus – mét vleugeldeuren – werden in de jaren zeventig inderdaad 101 exemplaren gebouwd. Dat gebeurde in het door de partij gecontroleerde staatsautobedrijf in Eisenach, DDR, waar ook de Wartburg van de band rolde.
De Melkus was, in tegenstelling tot de Trabant, voorbestemd voor topmannen in de partij en andere grote jongens.
In het Westen zijn er maar weinig Melkus’en te vinden. Een voormalige verkoper van DDR-auto’s in het Belgische Sint-Katelijne-Waver (bij Mechelen) stelt er permanent eentje tentoon in zijn eigen museum (IFA Museum Achiel Olbrechts).