Op de autosalon van Parijs toonde Renault de Mégane F1 Team R26. Leuk hoor zo’n F1 titel, laten we daarom eens flink uitpakken. Ok, maar hoe? Anders doen we er gewoon 5pk bij en wat extra stickers? Goed idee!
We hadden al eens de speciale Megane F1 met wat extra stickers, nu mogen we van Renault dus ook 5pk extra hebben…. Dat zegt iets over de ambities in de F1 niet? Jammer, want ik had toch echt wel wat meer verwacht van die Fransen. Erg marginaal allemaal.
Anyway, de 2,0-liter turbo heeft dus 230 pk en 310 Nm max koppel.
De sprint naar de 100 km/u kost 6,5 seconden.
Hieronder nog een stukje persbericht voor de liefhebbers:
Sports performance of this standard calls for brakes that boast both bite and endurance, and Mégane F1 Team R26’s uprated brake system – which features Brembo four-pot front callipers and vented 312mm diameter discs – provides outstanding stopping power which is compounded by the work of the 11-inch servo which generates a maximum pressure within the circuit of 115 bar. Mégane F1 Team R26 is equipped with Michelin Pilot Sport 2 tyres (235 / 40 R18).
Mégane F1 Team R26 is distinguishable from other Mégane Renault Sport models thanks to specific markings on the bumpers, doors and roof (optional but free of charge) and its red-painted brake callipers. It is equipped as standard with the “Cup” chassis and comes with “Anthracite” 18-inch alloy wheels which echo the colour of the exterior mirrors.
Inside, an F1-style numbered plaque reinforces Mégane F1 Team R26’s exclusivity. Recaro bucket seats, which guarantee an optimal driving position, are standard and enable the driver and passenger to feel more at one with the car to edge Mégane F1 Team R26 even closer to the world of motor sport.
Wouter zegt
Lijkt aan de achterkant wel een reclame auto van de lokale renault dealer…. Verder winnen ze dit jaar in de f1 toch niet…….
Anzwoin zegt
hmm… beetje triest he.. en wouter heeft inderdaad gelijk dat het net een reclame auto is
O.D. zegt
Laatst brachten ze ook al eens naar buiten dat hun prestaties in de F1 zich nog niet terug vertaalde in de verkopen van personenauto’s. Maar dat is mijns insziens ook niet gek, want ze doen daar ook vrijwel nooit iets leuks. Die Franzosen blijven wat dat betreft echt achter, want veel verder dan een GTI’tje van een klein model komen ze niet. Audi, BMW, Mercedes, Ford, Volvo, VW, Opel, Honda etc. hebben allemaal een sportieve serie. Wat hebben Peugeot, Renault en Citroën nou? Toyota heeft wat dat betreft ook weinig interessants…alleen via Lexus, maar onder die naam racen ze niet.
Je kan succes niet alleen laten afhangen van de prestaties op het circuit…..je moet op de weg dan ook wat reële spannende modellen bieden. Anders zien de mensen het verband nog niet. Ook al kunnen mensen een Audi RS of BMW M oid niet betalen…..de minder sterke modellen worden ook begeerlijker alleen door het bestaan van die performancemodellen.
Nu kan het ook zijn dat Renault de F1 niet gebruikt om sportiviteit uit te stralen, maar betrouwbaarheid maar dan ben je volgens mij toch verkeerd bezig. Betrouwbaarheid is wel belangrijk, maar dat is toch niet iets waar de mensen de F1 voor kijken. Snelheid is main-interest. Een kampioenschap puur winnen op betrouwbaarheid is ook gewoon saai.
RenesisHP zegt
Het kan aan mij liggen,maar ik weet toch vrijwel zeker dat er in azie geraced word met lexus. Verder zie ik dit maar als een “foutje” van Renault.
Rick dos zegt
Het lijkt net alsof ze met die stickers een kentekenplaat willen maskeren. Wat je ook wel eens op TV ziet. :)
En hoeveel meer mogen we voor 5 pk extra betalen? :)
Lexus is ook actief in de racerij in Amerika.
O.D. zegt
@ JohanB en Rick dos: ik bedoel dat Toyota niet racet onder de naam Lexus in de F1.
mark zegt
O.D. klopt wel een beetje dat ze niet veel met de f1 doen. Ze hebben de clio williams en v6 gehad maar dat zijn nou niet echt modellen waar je de link met de f1 mee legt. Toch doe je renault een beetje te kort door te zeggen dat het geen sportief merk is. Vroeger hebben ze zowel bij de rally sport als de f1 vele succesen behaald. Denk maar aan de alpines wat echte sportwagens waren en die veel rally’s wonnen en twee wereld titels en het turbo tijdperk in de f1 en de 24 uren van le mans hebben ze ook gewonnen. Bovendien stond in de autovisie dat ze waarschijnlijk over twee jaar met een 4wd aangedreven clio turbo komen met 300 pk. Een nieuwe alpine komt een jaar later + een laguna coupe. Dus nu is het even wat minder maar de sportieve modellen komen vanzelf wel.
O.D. zegt
@ mark: Clio Willams is precis zoals ik zeg een klein GTI’tje. De V6 (hebben we een keer hier op het werk gehad!) is wel wat heftiger, maar niet echt een reëel model. Ik weet ook wel dat ze hun successen hebben gehad in de autosport, maar ik bedoel nu juist de straatauto’s. Daar moeten ze wat meer accent op leggen. Kijk b.v. naar Volvo…die hebben de laatste jaren toch ook wel aan de weg getimmerd met de T en R versies. En dat lukt ze aardig. Volvo begint ook wel een redelijk hip merk te worden. Renault heeft dat nog niet als je het mij vraagt. Laten we hopen dat ze de Alpine legende weer nieuw leven in gaan blazen. Het zal ze goed doen denk ik!
PHENOMENON zegt
mark ik ben het helemaal met je eens. zo vind ik dat Peugeot toch wel veel betere auto’s maakt dan renault kijk maar eens naar de 207 rcup of naar de 908 rc. hun zijn nog bezig met de f1 technieken maar de lemans technieken hebben ze al onder controle
mark zegt
Sorry o.d. maar kan volvo nou ook niet echt een sportief merk noemen. Vind ze zelfs een beetje burgerlijk. En wat opel betreft die hebben toch ook alleen maar lullige gti’tjes onder de naam opc. Volkswagen precies het zelfde komen ook steeds met het zelfde. Bovendien laten deze merken zich bijna nooit in de autosport zien. Ben overigens geen renault freak of zo he.
E-Tec zegt
OOh nee mijn ogen!!??!!? wat een lelijke Franse kaas op wielen.
Echt weer Renault ik snap niet dat mensen massaal auto,s blijven kopen bij dit merk
ga vissen of zo!!!!!!!!!.
E-Tec
Lisa&Bas zegt
@mark, geheel mee eens volvo sportief?
En als je het over volvo hebt, vergeet dan de Laguna coupe niet
in 2.0Turbo en in 3.0V6 te verkrijgen.
Ik ben het eens de sticker mogen ze houden maar ik
rijd liever in de Megane RS dan dat ik ga vissen met me VW
Robin zegt
Wat renault-nissan groep heeft is INFINITI en dat merk is toch echt wel 10 ker leuker dan lexus of al dat duitse standaardspul wat je hier over de weg ziet rijden.. eeen X5 Q& of ML zijn niks vergeleken bij een FX35 of FX45
esau burgos zegt
sorry but i cant speak france!! but maybe you can read it!! I have a renault meganne II 1.6 16v sedan and I need know, what I can do for increase the power in my car thanks… o talves en español! me gustaria saber que puedo usar en mi carro meganne sedan 1.6 16v para aumentar la potencia sin dañar el motor… les agradeciria cualquier informacion pues en nigun lado me dan respuestas… gracias
ATT. Esau B.
Jeroen zegt
@ O.D.
Iemand die Volvo, BMW, Mercedes en Audi met een renault vergelijkt is natuurlijk sowieso niet echt serieus te nemen…De snelle series van deze merken zijn auto’s in een prijsklasse waar Renault niet in opereeert en daarom ook absoluut niet te vergelijken..! Als je even een paar jaar terug kijkt en de Renault Alpine A610 pakt…daar moet je nog steeds een beste M-serie voor meebrengen hoor…en dan hebben we het over een auto van 1991-1994 in dezelfde prijsklasse…op de huidige markt, de Clio RS en de Megane RS zijn toch best pittige auto’s…! Ik weet niet welke Ford, Volvo, VW, Opel en Honda jij bedoeld die wel een hele heftige sportbak bouwen…? Ja, Honda heeft de R-serie, maar de laatste keer dat ik keek zijn dat ook allemaal “kleine” GTI-tjes…en een Clio RS doet niet echt onder voor een Civic R-type…Ford scoort idd vrij goed met de Focus en Fiesta ST…maar ook weer “kleine” Gti-tjes…net zoals Renault dus de RS (Renault Sport) serie en Peugot de RC serie heeft…bij Opel en Volkswagen moest ik even lachen…Ok, volkswagen heeft de Golf R32…maar verder komen ze ook niet…de GTI’s hebben belachelijk weinig vermogen voor het formaat van hun blok…kan veel meer uit lijkt me…Opel, tjah…de OPC’s zijn wel grappig…maar de GTI’s van Opel ga ik echt van huilen…die rij ik met 2 vingers in mn neus in mn 20 jaar oude Renault 5 nog zoek…
Volgens mij heb jij meer iets “tegen” Franse auto’s…wat ieders goedrecht is natuurlijk…maar ga niet lopen verkondigen dat de fransen geen sportieve auto’s bouwen…in Europa doen ze het zelfs, naar mijn mening het beste…als je prijsklasses met elkaar gaat vergelijken dan…(dus niet weer een Megane RS met een BMW M-serie gaan vergelijken…)
Het enige dat ik met je eens bent is dat Citroën niet echt met spannende modellen op de markt komt wat sportiviteit betreft…maar dat lijkt me eerder een keuze dan een gebrek…
Turbopaultje zegt
@ Jeroen: ben het helemaal met je eens. Ooit gehoord van de Clio Williams of A5 Turbo ? Dat zijn echte GTI ikonen.
Jeroen zegt
@ turbopaultje
Uiteraard ken ik die :) Rij zelf in een R5 Gt-Turbo en droom van een dikke Alpine :P
@ PHENOMENON
Waarom vergelijk je de straatversies van Renault eigenlijk met studiemodellen van Peugot..??? Dat is bijna nog vreemder…als je productie auto’s met elkaar vergelijkt vind ik dat Peugot en Renault niks voor elkaar onder doen (bijv, 207 RC vs. Clio RS) DIe 908 RC is idd vet, maar zal nooit gebouwd worden…
mark zegt
Jeroen ben het helemaal met je eens. Renault was zelf een van de eerste met sportieve modellen. Denk maar eens aan de renault 8 gordini’s uit de jaren 60 die succesvol waren in de rally sport en ook in de jaren 50 hadden ze al sportieve modellen. Maar ook mini coopers en fiat abarhts en ford was er ook vroeg bij met hun lotus cortina en escorts rs. Verder had je nog de simca’s 1000 rally en de nsu tt. Dit was allemaal al lang voordat volkswagen met hun grote mond kwam dat ze iets nieuws hadden uitgevonden. De golf gti. Ze hebben alleen een term uitgevonden meer niet want voor die tijd waren het alleen slome kevers. Opel kwam ook pas later met de kadet gsi.
jeroen zegt
Als je terug gaat rekenen qua tijd heeft Renault inderdaad de “GTI” uitgevonden…volkswagen heeft alleen de naam bedacht…maar doordat veel autojournalisten vaak de gordini’s vergeten wordt er vaak gezegd dat volkswagen met de GTI-hype is begonnen…erg jammer…maar dat neem niet weg dat sinds die tijden de Fransozen wel telkens betere GTI’s bouwen…niet alleen een hoog (of hoger) vermogen, maar ook qua onderstel en dergelijke goed doordacht…iets dat je van Volkswagen en Opel al helemaal niet kan zeggen…
Naar mijn mening is de enige die erin is gelsaagd voor hetzelfde geld wat beters te maken Honda geweest…die liggen ook retestrak op de weg :D
bAAx zegt
mm.. jammer dat de R26 hier zo een flak krijgt.. EVO testte hem op rij met de golf GTi, de astra VXR (OPC hier op het continent), de focus ST en de seat leon FR én de nieuwe civic type R.. de R26 kwam, samen met de golf als kop en schouders overwinnaar uit de bus dankzij zn hardcore karakter (markant meer driver focussed dan de rest zo werd gerapporteerd), de extra gevonden grip door zijn (unieke) limited slip diff en het hierdoor geboden rijplezier. beide wagens kregen vijf sterren. een andere topper waar caféstoefers nogal eens mee uitpakken wegens de VTEC legende en de looks, nl de CTR kreeg wegens inert stuurgevoel / chassis en weinig mechanische grip 3-en-een-half.. daar wil je liefst niet je zuurverdiende euri’s insteken als je rijplezier je lief is!
wat ik hier boven allemaal lees ivm merkimago/uiterlijk/het vermogen van de motor gaat m.i. voorbij aan datgene waarvoor deze beestjes (zouden moeten) dienen: rijden rijden en nog eens rijden, en dat wil oa. zeggen: een chassis dat met je meedenkt, soepel en toch aan het wegdek verankerd, een precieze en goed uitgelegde versnellingsbak, een informatief stuur, goede remmen/remgevoel, een goede setup van het chassis (geen onderstuur), een fijne motor en een goede interface met de wagen (oa. zithouding, positie pedalen, stuur en pook).
NIETS van al hetgeen ik hieboven vernoem als de basisingrediënten van een onderhoudende wagen, een wagen die je op zondag “for the heck of it” de bochtige binnenweggetjes instuurt VOOR JEZELF (ipv voor de cinema/boulevard/café wat te gaan cruisen en op te scheppen over pks, 0-100 tijden en dat soort nonsens die meer te maken hebben met hoe ANDEREN jou (zouden moeten) zien) kan worden afgeleid uit de specificaties en een fototje zoals hierboven.
om een uiteindelijk oordeel te vellen over een wagen bestaat er maar één oplossing: ermee rijden, en liefst niet teveel op de rechte stukken.
meer dan andere mainstream autobouwers lijken mij de ingenieurs van renaultsport een erg leuk stel, enthousiaste mensen die nog weten wat “rijden” inhoudt: de V6 is gewoon pure, heerlijke waanzin (ik heb het hier over de phase 2, niet de naar verluidt, quasi dodelijke 1), en de vorige clio RS trophy. een wagen die we hier op het continent nooit gekregen hebben (enkel voor de kennersmarkt, met name de UK). afgaande op naast-de-kwestie comments hierboven kan ik begrijpen waarom!
albertos zegt
ik snap niet dat mensen die de franse merken schuwen/haten elke keer maar hun gal spuien bij deze merken.
een franse auto is een beleving en dat is iets waar het bij andere autolanden nog wel eens aan schort.
persoonlijk heb ik niets, maar dan ook helemaal niets bij die andere merken en ga daar dus ook niet elke keer maar ‘mijn’ mening geven.
Chris-mc zegt
Ben nieuw hoe die rijdt,beter,zelfde of slechter dan de voorganger,ik heb een keer met een gechipte voorganger meegereden,dat ging best hard,en goed te besturen.
@ jeroen een 5 alpine? of DE alpine serie?
die alpine gt v6 rijden als raketten,tis maar 170 pk,maar onderin veelkoppel.
ik weet niet hoe die v6 turbo’s rijden.
Andre zegt
Ok… het mag allemaal wel simpel lijken wat Renault met de R26 heeft gedaan maar hebben jullie de testresults van Top Gear gelezen? Deze Renault, door The Stig gereden, is op het circuit maar liefst een seconde sneller als de toppers van Volkswagen, Opel, Ford, Mazda, Honda, Seat etc etc. Hij word omschreven als een super scherp sturende knal harde asfaltracer van de eerste orde. En zeg nu zelf…. als GT-liefhebber gaan we toch pas soft rijden als we de 80 jaar of ouder zijn!?:-)
Riel zegt
Renault heeft sportiviteit in het bloed, dat merk je aan elke auto. De sportmodellen zijn serieuse sportautotjes.
1990-
vergelijk de clio eens met de clio 16v -> in de naam niet veel, maar wezenlijk verschillende auto’s
de 5 met de 5 gtturbo -> ok, turbo, maar wederom, wezenlijk verschillende auto’s
de 19 met de 19 16v -> zelfde verhaal
en dan hebben we het pas over de begin jaren 90.
Als er RS achter de naam staat, zijn die 2 letters voor velen misschien niet genoeg, maar daarbij koop je wel iets waar de renault ingenieuren met een grote smile hebben lopen werken. Als t maar hard en goed gaat. En dat is gelukt, e ndat merk je. RS = gewoon sportauto in hart en nieren, uiteraard, op gebruikersniveau. Zonder airco verkoop je geen auto meer.
Edwin zegt
Rij zelf al een jaar een Clio 2.0 RS 16V uit 2000; heb ook wel bij wat ik krijg bij Volkswagen/ Opel maar kom tot de conclusie dat de fransman die nu onder mijn kont heb zitten zowel kwalitatief als qua power het beste uit de bus komt.
Mag graag stoplicht sprinten trekken waarin in de standaard uitvoering ik de meest dikke Cayenne’s en X5’s achter me laat!
Het enigste wat mijn Clio doet is snel tractie verliezen als ik deze zou hebben in 4*4 zou ik me echt in mijn element voelen.
Heb hem al uitlaten komen tegen een Astra OPC die won ik met een dikke neuslengte!
De volgende auto waar ik tegen gereden heb is een Subaru IMPREZA WRC! die was toch een tikkeltje te heftig maar als ik ook 4*4 had gehad had het zeker een interesante wedstrijd kunnen worden!
Andre zegt
Toch nog even een negatieve kanttekening mbt de Megane R 26… Hij stond op de 11de (laatste) plaats op de Top Gear 2007 lijst.. Hmmm….. dus lager dan de BMW M3, Porsche GT3, Lambo@@@, Audi R8, Ferrari….., Note.. van Top Gear.. Als Lambo, Ferrari, en Porsche samen een auto hadden ontwikkeld dan was hij zeker niet sneller geweest als deze Renault Megane R26……..
hank zegt
mijn kameraad heeft een megane f1 en ik kan jullie zeggen het is een superauto .renault is en blijft een begrip op gebied van sportwagens ;en voor wie zegt dat het niet rijd probeer hem maar eens tez volgen loopt op zijn sokken 260 mvg
jamesBROWN zegt
@hank:
Sorry hoor, maar je kletst echt uit je nek.
“renault is en blijft een begrip op gebied van sportwagens”
Ik wil niet zeggen dat de Mégane F1 slecht is of zo, maar Renault maakt leuke plastic familieauto’s, geen sportwagens; zo ook deze Mégane: een hatchback.