Honda heeft vorige week bekend gemaakt dat ze in de 2e helft van 2008 de eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto op de markt zullen brengen. Het model zal gebaseerd worden op de FCX conceptcar, waarover we eerder onze twijels hadden. De Japanners lijken echter zeer vastbesloten en hebben een aantal belangrijke verbeteringen doorgevoerd.
Zo is de benodigde ruimte voor de brandstofcel met 20 procent afgenomen en kan de cel meer vermogen produceren, dit in vergelijking met de concept-techniek uit 2003. Het gewicht van de brandstofcel is 67 kilo en tijdens testritten werd een verbruik van 100mpg (miles per gallon) geconstateerd. Verdere specs van de FCX zijn 129 pk, 256 Nm, een topsnelheid van 160 km/u en een actieradius van 570 km.
Zoals we weten zijn Europeanen een stelletje diesel-lovers, waarschijnlijk zal de nieuwe Honda dus alleen in Japan en de VS worden verkocht. Jammer…
Op de site van Nihon Car & Bike staat trouwens nog een aardig filmpje van de FCX Fuel Cell Testdrive. En dankzij autoblog.it hebben we nog een video van de FCX in Parijs:
Franqie zegt
Prachtige auto’s en ook nog een goede actieradius enzo, maar hij zal wel een vermogen gaan kosten…
Vincent#1 zegt
Goed nieuws. Echter wat voor brandstofcel is het? Gaat het hier om een waterstofaangedreven auto of moet er alcohol in.
Het grote probleem zit hem hier tot i het kunnen tanken. Ik zie het nog niet gebeuren dat in de tweede helft van 2008 alle tankstations omgebouwd zijn.
Rick dos zegt
Er werd tijdens testritten een verbruik van 100mpg gerealiseerd…..ben ik nou de enige die een actieradius van 570km dan weinig vind?!
We zien trouwens ook dat de Civic de toon heeft gezet voor wat betreft de huisstijl van Honda. Of ik het mooi vind?????……..hmmmmmm……
ik zegt
kan iemand mij vertellen wat gallon is?
die achterlichten zien er niet uit voor de rest vind ik em wel grappig
japie zegt
over grote achterlichten gesproken… bij honda lezen ze zeker niet de colums van Michiel? zie nu al een veiligheidsstickertje ontstaan: pas op! totale verblinding van de achterliggende auto’s tijdens het remmen!
Franqie zegt
@ik: Als ik het goed heb is een gallon ongeveer 4 liter, dus 100 mpg is iets van 1 op 15.6, en dat is helemaal niet zo zuinig lijkt mij… Heb uitgerekend dat ie dan een tank heeft van ongeveer 38 liter.
w0o0dy zegt
@Franqie: ik weet niet hoe je dat berekend hebt maar een Gallon is volgens mij 4,5 liter. Maar het gaat ook om 100 miles dus 160km. Dan kom je dus uit op 160/4,5 en dat is 35,5 km/liter en dat is voor zo’n grote auto erg goed.
Franqie zegt
Ho, ik zie nu wat de rekenfout is, ik dacht al dat het niet klopte, het moet iets zijn van 1 liter op 35 km…
Franqie zegt
Idd Woody, t is weekend hè, daar zal t aan liggen ;) Had mn fout zelf ook al door
Paul zegt
@Woody&Franqie,
Een US gallon is 3.78L, een UK gallon 4.5. Men zal de US gallon bedoelt hebben, dus dan is de prestatie nog beter. Vooralsnog onbegrijpelijk, die range van 570km (of zouden dat miles moeten zijn?)
cuore sportivo de tweede zegt
mooi? begin de vormen a la prelude en crx wel te missen bij honda, maar kan hier best mee leven eigenlijk, de nieuwe civic was ook even wennen maar slecht ziet hij er niet uit, alleen die 129pk steken wel wat tegen, maar het koppel ligt in de buurt van een diesel(tje), dus zal het al bij al wel meevallen.
Franqie zegt
Als het in US gallons is, dan rijdt hij 1 op 42.3, en dan is de tankinhoud een enorme 13.5 liter…
LUC zegt
hij rijdt zeunig is best mooi
maar is ie ook snel
thomas zegt
het kost nu iid allemaal nog een vermogen maar opgeven moment is de technolgie zo ver dat ze het veel goedkoper kunnen maken over 10jaar rijden bijna iedereen erin weet het ckr
B zegt
Hij rijdt Dus 1 op 42! Is zeer netjes, welke conventionele auto haalt dat? volgens mij geen een.
1 Gallon = 3.8 Liter
100 Mijl = 160Km
De specs zijn ook niet verkeerd, vooral z’n 256Nm. Hier kan een benzineblok met hetzelfde vermogen niet aan tippen. Weet niet hoe zwaar hij is, maar als hij net zo zwaar is als een gewone auto zal hij best rap zijn denk ik.
Voor iets wat nog in de kinderschoenen staat is dit zeker niet verkeerd. Het design mag er ook best zijn.
De benzinemeter heeft wat mij betreft z’n langste tijd gehad, veel te laag rendement..
luc zegt
dat is wel zuinig dat is dan de zuinigste auto ter wereld die in productie wordt genomen want nu is dat nog de volkswagen lupo 3L
autoblogger zegt
De nieuwe Prius schijnt 1 op 40 te gaan doen (113mpg):
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/13/nieuwe_toyota_prius_doet_40km_
luc zegt
@autoblogger
is die dan al in productie
colonne ronald zegt
als het van mij afhangt word mijn volgende een brandstofcel-honda !
tenminste als hij betaalbaar is.
zijn goed bezig die HONDA !!!!!!
rokkie zegt
wat een lelijke bak , ik vraag me dan af wat jullie tegen opel hebben , nou ik vind de corsa ook niet echt mooi , maar de vectra vind ik best mooi
pieter zegt
Best een mooie auto van honda.Maar die tankstations waar je waterstof kunt kopen he????
Nee het zal wel pas ergens rond 2030 zijn voordat we op grote schaal in dit soort auto,s kunnen rijden.Want eerst moet de olie zoveel mogelijk op helaas!!
Jacques zegt
Het is nog zeer lastig tanks voor waterstof te maken, de atomen zijn zo klein dat makkelijk door de wand weglekken. Waarschijnlijk zit er een grote tank in met dikke wand en kleine inhoud. Dit soort auto’s staat al aangekondigd vanaf het jaar 2003. Het wordt nu eindelijk eens tijd dat er een op de markt komt. Aan de wachtlijsten voor de hybride auto’s te zien is er animo genoeg voor dit soort auto’s. Zelf steun ik ook liever deze moderne technologie dan de OPEC.
dries zegt
Deze Honda FCX wagen wordt eigenlijk samen met de Honda HESIII gepromoot. De HES (Home Energy Station) is een toestel dat van aardgas waterstof maakt. De specificaties (verbruik/uitstoot) ken ik zelf niet en je vindt ze niet zo gemakkelijk. Maar dit toestel voorziet je van je dagelijks waterstof behoefte en kan zelfs in je electriciteit verbruik van je huis voorzien.
Honda wilt volgend jaar (2008) met de commerciele productie van hun Honda FCX starten. Spijtig genoeg zal deze alleen te koop zijn in de US en Japan. Maar ik wil met deze wagen rondrijden al moest ik hem invoeren uit de US!
johan zegt
ziet nou niemand dat zon auto lelijk,saai,traag is??
een V8 corvette
of V12 mercedes is toch veel beter?
word wakker!!
case zegt
1 op 42 en geen CO2 is natuurlijk erg mooi, maar voor een eerlijk vergelijk moet je wel uitgaan van de basis van de brandstof. Stel dat we uitgaan van aardgas om waterstof te maken dan wordt er wel eerst erg veel energie (en CO2 uitstoot) verbruikt voor we waterstof hebben. Of dat nu in een Centrale/rafinaderij gebeurt of in een thuis unit, er wordt eerst behoorlijk wat energie gebruikt.
De niet technische leek wordt hier wel even een rad voor de ogen gedraaid.
Overigens, dat aardgas kan ook direkt een zuinige verbrandings motor in. Veel verschil in echt verbruik en CO2 uitstoot is er dan niet meer.
Voordeel van een waterstof brandstof cel is wel dat vuile uitstoot en lawaai niet meer bij de verbruiker zelf plaats vind maar er anderen, mogenlijk ver weg, er mee worden opgezadeld. Dus weg een ogen dicht politiek.
Batavier zegt
Doe mij er maar 1. Met dat waterstoftankstation in arnhem erbij. Ga ik lekker waterstof rijden. :)
Dennis zegt
Deze auto gaat alleen in Californië verkocht worden, aangezien je alleen daar een paar waterstof tankstations zal vinden.
wel grappig detail is dat de auto zo zwaar gesubsidieerd gaat worden dat ie enigzins betaalbaar is, aangezien de auto anders ruim 1 miljoen euro kost
J.Wildschut zegt
Ik ben zeer geinteresseerd in brandstof cellen/stacks, maar ook in electromotoren/remmen en mogelijke 4 wiel aandrijvingen, met een unit per wiel.
Prive ben ik een 70 jarige pensionado, vroeger TU Delft,
met 4 kleinzonen waarvoor ik de toekomst een beetje probeer te doorgronden