Ik ben dol op turbo’s en compressors. Hiermee gaan auto’s die van huis uit al brute prestaties leveren, crimineel gedrag vertonen en worden ook de kleinste tamme motorblokjes pk-spuwers. De Volkswagen Golf GT met 170 pk uit een 1.4 liter blok is hier een goed voorbeeld van. Peugeot is ook van de partij, met de 207 THP (Turbo High Pressure).
Minder extreem dan bij de Golf GT, levert de 1.6 liter benzine-vierpitter 150 pk. Dit is goed voor een acceleratie van 8,1 seconde en de top wordt bereikt bij 210 km/u. Het voordeel van een kleine motor is het verbruik. Zo verbruikt de THP gemiddeld 7 liter op 100 km (1 op 14.3). Nette prestaties voor zo’n klein karretje. We moeten nog wel even geduld hebben, want de Peugeot 207 THP staat voor 2007 op de agenda.
(via: motor-und-sport.de)
Romeo zegt
Nou, daar heb je geen turbo voor nodig bij een fatsoenlijke 1.6 16v…
Bas zegt
Het zijn idd geen schokkende cijfers, maar ik denk dat het vooral het koppel goed doet. Vandaar ook de sprint in 8,1 seconden naar de 100.
dekster zegt
hoeveel cc heeft hij?
Stefan zegt
staat er toch:
Minder extreem dan bij de Golf GT, levert de 1.6 liter benzine-vierpitter 150 pk.
1.6 l =1600 cc
Rick dos zegt
Geef mij maar liever de 206. Ze zijn met dit design net iets te ver doorgeslagen.
Is dit trouwens ook de motor die we terug kunnen vinden in de MINI?
Rudy zegt
Je krijgt een heel fijn rijdende auto met zo’n (relatief bescheiden) turbo motor. Lever veel koppel onderin toeren, en ook nog een leuk topvermogen.
Peugeot heeft deze motor trouwens samen met BMW ontwikkeld (voor de nieuwe mini).
Barend zegt
jep, dezelfde BMW motor
ik zegt
tis en blijft een peugeot
Mr. R zegt
Die turbo had ie ook hard nodig, wat een zwaargewicht! Nu nog een écht hete versie van die 1.6 turbo.
zottemens zegt
op een peugeot WITTE KLEUR, neen dank u !!!!!!!
Italian cars zegt
1.6 l en 150 pk is niet slecht, maar dit kan nog beter. Fiat komt dit jaar nog met een 1.6 l turbo in de Grande punto met een vermogen van rond de 200 pk. Deze motor zal ook in de bravo komen geloof ik.
JustFendi zegt
wat het uiterlijk betreft is het een zeer geslaagde auto lijkt me.. maar het is zeker geen pk-spuwer zoals de verslaggever het zo mooi zei.
de specs hadden zeker beter gemoeten
boy zegt
idd de 206 vind ik mooier eruit zien. deze ziet er niet top uit. 206 gti in het zwart was echt prachtig
Mark zegt
Achja wat komt er na GT? Precies, GTI. 1.6 met 180 of meer?
RenesisHP zegt
als het blok gedeeld word met de mini,past er ook een works kit op,zodra deze er is dan.
silasse zegt
Wat zal Peugeot toch nooit een wagen voor me zijn…
Arnold_GT zegt
@ Mark..
die GT is van Volkswagen he ;-) Peugeot heeft de THP…
of ben je in de war met de 206?
hoe dan ook, ik vind dit erg jammer, hoop dan ook niet dat dit de snelste 207 gaat zijn, want dan snap Peugeot er dus duidelijk niets van…!
begrijp me niet verkeerd, ben gek op Peugeots (al vind ik de 207 niet super mooi ofzo – spiegels – ) maar tis gewoon te langzaam…….
PJAG zegt
Als ik naar de bestaande 1.6 16kleppers kijk dan zie ik eigenlijk niks dat zonder turbo 150pk heeft, ’t blijft wel bij 100/110/125. De snelle Mini Coopers hebben allemaal een turbo om de 1.6 16v op vermogen te krijgen. Vergeet niet dat dit n GT is, dus komt er nog wel meer;) Vind de prestaties zeer goed voor ’n GT: in 8,1 secs op de 100km/u, beter dan menig GTi. Er volgt in ieder geval nog een RC. Peugeot laat een GTi vast niet achterwege dus wordt het rijtje misschien wel uitgebreid met 175pk en 200pk. Ben benieuwd :P
Michiel zegt
Heb er vandaag een aangeschaft. Die GT van VW, daar wordt je qua interieur toch niet vrolijk van. Sneller zal er nog wel komen, maar deze rijd al zeer goed. Leuk ding die turbo.
Johan zegt
De sprint naar de 100 in 8,1 seconden is echt wel heel snel. Ook de overige tussentijden zijn allemaal beter dan 206 GTI (met een 2 liter blok dus).
Hiermee laat BMW maar weer eens zien dat ze verstand hebben van motoren.
http://www.amt.nl/web/show/file/id=65896/contentid=2960/filename=2005_1_54_motoren.pdf/BMW-%26-Peugeot-Citro%C3%ABn%3A-1.6-viercilinder-DI-benzinemotor-met-valvetronic-%282005-01%29.html
friso zegt
150 pk uit een 1,6 THP (turbo high pressure) motor. Nou nou dat is indrukwekkend zeg…Dat is maar liefst 94 pk/liter. Zelfs mijn 13 jaar oude 1,7 liter atmosferische motor in mijn auto haalt 87 pk/liter, zonder turbo dus. Wel eem sjippie erin. Hoe high pressure is die turbo dan???
Vind het jammer dat de Peugeots tegenwoordig zo’n gigantisch groot smoelwerk hebben, maar ja ze zijn niet de enige (audi).