Een lekke band hoef op zich niet zo’n duur geintje te zijn, wanneer je daarbij geen aanvullende schade oploopt. Echter wanneer je hiervoor een drukke snelweg twee uur afsluit, wordt het een ander verhaal. Dat gebeurde vanmiddag toen een geldwagen met een lekke band langs de weg stond. De Koninlijke Marechaussee sloot daarop de A2 van Den Bosch naar Utrecht bij Zaltbommel twee uur lang af. Een behoorlijk duur geintje.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft weleens geroepen dat een lange files 100 miljoen euro per week kosten. Hoewel het lastig is om goed uit te rekenen wat deze specifieke afsluiting dan heeft gekost, zal het in ieder geval geen lullig bedrag zijn. Tel daarbij op de kosten van de zwaarbewapende mannen van de Marechaussee die de geldwagen moesten bewaken, dan kunnen we toch rustig stellen dat dit lekke bandje niet goedkoop was.
Het voorval zorgde voor onrust en speculaties onder automobilisten en veroorzaakte veel verkeershinder. Op de A2 naar het noorden stond een file van maximaal 15 kilometer. In de andere rijrichting veroorzaakten kijkers een file. Op de omleidingsroute was de situatie niet veel beter: De extra drukte en een ongeval veroorzaakten op de A59 en A27 veel vertraging.
Nu maar hopen dat er flink wat poen in de geldwagen zat, want ander is het helemaal zo zonde van onze belastingcentjes. (via: zibb.nl)
stiggie zegt
jah wat doe je er tegen
Aith zegt
over lekke banden gesproken: zo lomp dat je in NL gelijk een nieuwe (of zelf twee?) band moet kopen als ie lek is. In italie douwen ze gewoon een stuk rubber in het gat en je rijd er zonder problemen nog een paar jaar op door.
geldklopperij wat mij betreft.
E-RayzeR zegt
in NL doen ze ook propjes in die banden hoor :D tenminste bij de garages die ik ken wel
Sjakie zegt
Het is geen geldklopperij. Als er geen band van hetzelfde merk voorhanden is zal de garage twee nieuwe banden moeten monteren. Men hanteert als regel twee gelijke banden op dezelfde as.
De zogenaamde prop in de band waar je het over hebt kan hier ook, maar mag alleen in banden die een snelheidsindicatie hebben van maximaal H (210 km/u). Dit i.v.m. veiligheidseisen. Dan moet dus de auto, maar ook de band zich daar wel voor lenen. Als het lek te groot is, dan houdt de prop niet en heeft het geen zin.
Autofreak zegt
Bij de kermis hadden ze de band van onze buren en van ons lek gestoken voor de lol en dan kan je em niet repare volgens bandenwinkelgeval (hoe het ook heet) omdat het in de zijkant was. En dan ben je goed verzekerd maar het gaat wel van je no-claim af en dat was iets van 8 procent ofzo dus dan kan je het nog beter zelf betalen ook.
Jeremy zegt
Ach dat gezever over ‘belastingcenten’…lekker belangrijk. Wat hadden ze anders moeten doen?
Dennis zegt
@Jeremy: Dus jij vindt het niet overdreven dat de Marechaussee zwaar bewapend aanrukt om een geldbusje met een lekke band te bewaken en vervolgens een hele drukke snelweg twee uur lang volledig afsluit? Die geldbusjes zitten heel goed dicht, dus daar kom je echt niet zomaar in. Eén politiebusje had in mijn optiek meer dan voldoende geweest.
Jeremy zegt
Ik kan me vergissen, maar er zijn de afgelopen jaren flink wat gewelddadige overvallen geweest op die bussen (inclusief bazooka-aanvallen). Wie weet is het nu gewoon standaardprotocol om zo’n ding grondig te bewaken als ie ergens strandt. Twee uur is vrij lang om een bandje te vervangen, dat wel. Op de A2 zou je verwachten dat ze toch een beetje haast maken :P
Het gaat me ook meer om de algemene toon van het artikel.
‘Onze belastingcenten’ is wel zo’n dooddoener, alsof je zelf de rekening van die actie krijgt thuisgestuurd. Het doet me denken aan die ene keer dat een Nederlandse F16-piloot een vijandelijk vliegtuig uit de lucht knalde. Stond de krant opeens vol met commentaar over de 1 miljoen kostende raket..
Dennis zegt
@Jeremy: Off-topic: Hoeveel belastinggeld er door de overheid op tal van manieren over de balk gesmeten wordt, is een hele andere discussie. Daar kun je boeken over vol schrijven. Hoewel ik de rekening zelf niet direct gepresenteerd krijg, is dit in mijn ogen wel weer een typisch voorbeeld van geldverspilling. We zouden er met z’n allen een heel stuk op vooruit gaan wanneer de pure geldverspilling van onze belastingcenten zou kunnen worden gehalveerd (ik weet het, een utopie), want geloof me, we hebben geen idee wat er allemaal nutteloos in het putje verdwijnt.
Rick dos zegt
Tja ik ben het met je laatste post eens Dennis. Behalve dan dat dit geen geldverspilling is. Geldverspilling vind ik bijv. eerder de zaak Pasic. Om daar nou het hele ambtelijk apparaat op te zetten voor eigen gewin en geloofwaardigheid. Resultaat: Meisje 3 weken het land uit, studeert nu weer in Leiden. Nederland geld verkwanselt, I mean go figure!
Ik denk dat de marechaussee het eerder op save speelde. Men gaat er vanuit dat er opzet in het spel is en dan neemt men het zekere voor het onzekere. Ik kan alleen maar zeggen heel begrijpelijk. Behalve als ik in die file zou staan dat dan weer wel! :)
Jeremy zegt
Uh, wordt het nou omgedraaid? Ik begon niet over die belastingcenten. Ik wil het nog wel even wat duidelijker zeggen:
Het artikel suggereert ergens vaag een bedrag (‘Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft weleens geroepen dat een lange files 100 miljoen euro per week kosten’) en telt daar nog es de kosten van de marechaussee bij op.
Nou denk ik dat die 100 miljoen euro echt niet alleen door de staat wordt opgehoest, en dat die mannen van de marechaussee bij gebrek aan geldbussen -met-pech ook gewoon netjes betaald worden voor hun werk.
Het is heel vervelend dat al die mensen weer es te laat thuis waren, dat de piepers al koud waren en dat de vrachtwagenchauffeurs moesten overwerken en dat de economie als geheel een enorme klap te verduren kreeg door twee uur afsluiting van de A2…maar ik zie niet waarom het thema van de geldverspillende overheid zo moet worden benadrukt in dit artikel. That’s all.
Morgen doen we weer gewoon de gekantelde vrachtwagen, ok? :)
eMilt zegt
@Jeremy: Je hebt gelijk dat onterecht wordt verwezen naar belastingcenten. Het enige wat in deze van de belastingcenten wordt betaald is de inzet van de Marechaussee. Die 100 miljoen verwijst naar de kosten van een vaste dagelijkse file en dan ook nog per week. En dat zijn geen belastingcenten maar de (in)directe kosten die gemaakt worden door de mensen die in die file staan.
Ik vind het overigens wel totaal overbodig om voor een lekke band de A2 af te sluiten. Wordt die geldauto opeens een stuk minder veilig met een lekke band? Geldauto’s staan zo vaak stil, ook in de stad, om geld weg te brengen of op te halen. Twee Marechaussee auto’s voor en achter de geldauto was ruim voldoende geweest om hem extra te bewaken.
Rick zegt
Al was het busje overvallen en het geld dus gestolen dan had het nog positiever uitgepakt dan nu, de economische schade die Nederland zo oploopt is vele en dan ook echt vele malen groter dan wat er in dat busje zat. Dit is werkelijk zo’n ondoordachte actie, werkelijk NIET normaal!
Echt hatelijk dat stelletje ambenaren die hierover moeten beslisen…
Rick dos zegt
Oke en als er doden waren gevallen was het dan nog steeds positiever uitgevallen?!
optimist zegt
GEWOON DIE WAGEN OPENGOOIEN EN UITDELEN VOOR HET FILE LEED IN NEDERLAND!!!!!!!!!!!
Mark zegt
Rick, dus de criminelen kunnen hun gang gaan omdat die schade minder groot is dan de algehele economische schade. Das omgekeerde wereld.
Die wagens worden normaal al overvallen, en ja zo langs de weg zijn je juist in een zwakke positie. Logisch dat er veel geschut aanwezig was.
remco zegt
daarnaast zijn dit niet de “standaard” geldwagens (zoals brinks enzo) die kleingeld bij banken en winkels afleveren. Dit zijn wagens van de nederlandse bank, deze worden altijd al begeleid door de Marechaussee (omdat daar meestal heel erg veel geld in zit) dus deze actie is niet meer dan logisch.
Het enige waar je vraagtekens bij kan zetten is waarom het zolang duurde eer de band was vervangen?
Maartenunplugged zegt
Goh, iedereen praat alsof ze erbij waren. Er staat nergens vermeld hoeveel Marechaussee er aanwezig was. Alleen dat ze zwaarbewapend waren. Ziet iedereen meteen tanks voor zich, of was het idd gewoon een jeep met een 4-tal bewapende Marechaussee erin. En zeur toch niet zo over die file, die had er anders even later ook wel gestaan. Ik ben het ermee eens dat een snelweg 2 uur afsluiten voor een lekke band ernstig lijkt, maar niemand hier weet wat dat ding vervoerde. Zal wel meer zijn geweest dan een stel postzegels ofniet?
dekster zegt
@STIGGIE
een helcopter laten komen en het gel overladen ;)
Dennis zegt
@Maartenunplugged:
“Goh, iedereen praat alsof ze erbij waren. Er staat nergens vermeld hoeveel Marechaussee er aanwezig was. Alleen dat ze zwaarbewapend waren. Ziet iedereen meteen tanks voor zich, of was het idd gewoon een jeep met een 4-tal bewapende Marechaussee erin.”
Op nu.nl staan wat foto’s die een aardige sfeerimpressie geven. Nee, dus niet gewoon een jeep met een 4-tal bewapende Marechaussee erin. Ik blijf erbij dat ik dit een zwaar overdreven maatregel vind.
eMilt zegt
Nu ik de foto’s erbij zie vind ik het helemaal een belachelijke actie. Waarom heeft die geldauto overigens geen run-flat banden ? Konden ze op z’n minst naar een betere/rustigere plek rijden om daar de band te wisselen.
Maartenunplugged zegt
en wat als die lekke band een geco-ordineerde aanval was geweest? Had je het leven van de mensen in die kar + inhoud + eventueel gevaar voor passerende voertuigen/mensen daarom maar op de koop toe moeten nemen. Ik blijf erbij dat je geen weet hebt wat ze vervoeren. Mijn enigste vraag is dat het idd wel lang duurde om een band te verwisselen, maar is het niet logisch dat daar zwaar/speciaal materiaal bij komt kijken? Zo’n vrachtwagen krik je niet zomaar ff op, zeker geen gepantserde.
DDMo zegt
Ik denk ook dat die dingen standaard op run-flat staan, dus zeer verwonderlijk dat de wagen is gestrand. Gezien de zware beveiliging is hier mischien wel meer aan de hand…. dan we uit de berichtgeving kunnen opmaken. Mischien zijn ze wel getipt over een hinderlaag verderop…………………………………
Dennis zegt
@DDMo: Ze zijn niet getipt over een hinderlaag. Dit (m.i. overdreven) gedrag is een standaard procedure, aldus de Marechaussee.
Supermug zegt
Nooit iemand gehoord van Runflat tyres???
Bespaart blijkbaar heel wat leed.
Ron020 zegt
@Maartenunplugged: van een 24 tons trekker-oplegger til je elke willekeurige as op met een hydraulisch krikje dat elke vrachtwagen bij zich heeft. Dus deze zeker.
Hebben dat soort auto’s overigens geen kevlar schijven in de banden, zodat ze zelfs stukgeschoten gewoon door kunnen rijden?
news.google.nl geldtransport Een quote uit het beste artikel:
“Gaat nu iedere keer als een DNB-geldwagen panne krijgt de snelweg op slot? De DNB-zegsman: „De situatie van maandag was uitzonderlijk. Er wordt per geval bekeken welke maatregelen genomen moeten worden.“”
http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article688616.ece
@ DNB: Volgende keer run-flat banden, doorrijden naar grote parkeerplaats, afzetten en aanwezigen wegsturen, reservewiel en krik meenemen etc. In plaats van langdurig enorme files op verschillende (omleidings)trajecten en alle onrust. Hoeveel afspraken en vluchten etc nu niet gemist, hoeveel overwerk…
Ron020 zegt
Uit http://www.nu.nl/rubriek/684466/700# blijkt de lekke band op de vooras rechts. Zo’n soort wagen hoort desondanks toch bestuurbaar te blijven, ook bij redelijke snelheid.
Reserve wiel hadden ze volgens foto ook bij zich. Dat rode ding bij de achteras is waarschijnlijk een hydraulische potkrik. Kennelijk gewacht op werkplaatskrik, die ook op deze foto staat.
Kennelijk hebben ze zo’n pechgeval nooit vooraf getest, anders zouden de begeleidingswagens wel zo’n garagekrik bij zich hebben…
Marc zegt
Pfffffff wat een ophef over een file.Je moet eens weten wat het kost per dag zonder dat er een geldwagen met pech staat.1 keer heeft een geldwagen een lekke band.
De bemanning vraagt aan de centrale wat ze moeten doen.Doorrijden met een lekke band op een snelweg levert ook gevaar op.De centrale gaf dus het advies om de auto stil te zetten en daarna is het balletje gaan rollen.Ik geef ze groot gelijk.
Niet lopen zeuren over een file meer of minder.Veiligheid voor alles.De bemanning heeft daar wel even in een spannende tijd gezeten.Ze mogen de auto niet uit.Dus daar sta je dan langs de kant van de weg met een lekke band.Nadat de politie en al de andere waren gearriveerd,konden ze dus de auto uit en de band gaan verwisselen.
san zegt
Behoorlijk onzinnig was het.. stond er vlak achter.. en al vrij snel was duidelijk dat het gewoon om een klapband ging.. dus hadden ze kunnen doen… aan de kant zeten.. zodat er in iedergeval toch 1 of 2 banen door konden rijden.. beveiliging stond er genoeg dus.. mooie klote zooi was het wel.. geen afslag om nog even dr tussen uit te knijpen.. nee gewoon wachten.. Dat is Nederland.. allemaal lekker overdreven!!
san zegt
En dan staan dr ook nog van die simpele tussen met een reactie wat maakt het uit file meer of minder.. nou deze was ontzettend onzinnig.. en dan moest het ook nog eens langer dan anderhalf uur duren.. nou zo lang had ik nog nooit in een gewone file gestaan hoor….
www.debandenlijn.com zegt
Run Flat Banden zijn helaas nog niet voor alle voertuigen beschikbaar. Ook in de zwaardere uitvoeringen voor zwaardere belasting is dit (nog) het geval.
Voor meer info over banden, zie: http://www.debandenlijn.com