Terwijl Appeltje druk bezig is met het aanvragen van een verblijfsvergunning voor Engeland, en het zoeken van een leuk appartementje in Soho als spot-uitvalsbasis voor de rest van zijn leven, stuurt ie nog even snel wat plaatjes van zijn meest recente verblijf aldaar.
Alfa-Romeo SZ
Een exemplaar dat al enkele maanden op autogespot stond is deze bijzondere creatie van Zagato. Hij was toen al gespot door Vinnie en Sandros, die in Londen al erg veel successen hebben geboekt. Naast het feit dat de auto al eerder langs is geweest op AG, was hij ook al eerder te gast bij één van mijn vorige artikelen. Dat ging toen over vierkante auto’s, de straat waar deze geparkeerd stond was ook wel mooi geweest voor zo’n artikel. Een paar meter verderop stonden namelijk een Rolls-Royce Silver Spirit en –Spur tegenover elkaar! Auto’s die hier tien jaar geleden voor een half miljoen florijnen te koop waren zijn in Londen gewoon huis-tuin-en keuken oudjes. Back ontopic, want het ging over de SZ. Ook voor Londense begrippen is het nog best een zeldzame auto, een origineel alternatief voor de eerder genoemde oudjes.
Aston-Martin DB7
In London zag ik her en der geparkeerd opmerkelijk veel DB7’s, voornamelijk de relatief zeldzame 6-in-lijn variant met 3,2 liter motorinhoud. De nog zeldzamere Volante (879 exemplaren wereldwijd!) was er ook best goed vertegenwoordigd, ik ben er twee tegengekomen. De motor is dus een Ford blokje met twee turbo’s en daardoor 335pk. Later werd de auto vervangen door de Vantage, die je al een stuk vaker ziet in mijn dagelijkse spotomgeving. Daar ligt een ongeblazen zesliter V12 in met 420pk. Die ziet er ook net iets stoerder uit.
Aston-Martin V12 Vanquish
Nog een Aston! In Londen is het ook niet zo moeilijk er eentje te spotten, maar een Vanquish is natuurlijk net iets meer dan de doodgewone DB7tjes. De auto parkeerde eventjes voor de deur om de alledaagse boodschapjes uit te laden, want je Vanquish ga je natuurlijk niet bewaren tot zich een speciale gelegenheid aanmeldt, daar rijdt je gewoon elke dag mee, tenzij de Arnage dienst doet natuurlijk.
Audi RS2
Één van de lelijkste auto’s van de tour was de RS2, eigenlijk mooi van lelijkheid. Er liggen totaal verkeerde velgen onder, maar omdat je ze herkent als Porsche 964 velgen kan het dan toch weer wel. Kijk je tussen de spaken door, dan zie je daar ook remklauwen van Porsche zitten. De auto is namelijk in samenwerking met Porsche gemaakt, en dat heeft men geweten. Het is een bloedstollend snelle auto met erg goeie remmen, die ondanks zijn lelijkheid alle wegstem-polls op Autogespot nog heeft kunnen overleven! Er ligt een bijzonder blok voorin, met 5 cilinders! Dat kom je niet vaak tegen. Omdat er een turbo op geschroefd is voldoet die inhoud al om 315pk op straat te brengen, bijna net zo veel als de –tevens ook geblazen- DB7!
Bentley Continental Flying Spur
Ik zal maar niet uitgebreid in gaan op de mate van zeldzaamheid in Londen, vandaar dat ik alleen een paar foto’s laat zien van exemplaren die ècht bijzonder zijn: Ze hebben een aparte kleur. De witte heeft dan wel een Britse plaat voorop, het kan niet anders dan dat er een meneertje van de olie in rijdt. Dat was dus inderdaad ook zo. Ook lichtblauw is geen gebruikelijke kleur, helaas kon ik niet meer foto’s maken, want ik zat toen in de auto en ben er alleen even uitgestapt om wat plaatjes van een Veyron te schieten, toen gingen we weer verder.
Bentley Turbo RL
Weer een huis-tuin-en-keukenauto voor Londense begrippen, mensen zullen wel verbaasd hebben staan kijken toen ik weer eens vol adrenaline met een camera naar deze forse duplocreatie toe rende. Ik neem niet aan dat zoiets wordt vormgegeven aan de hand van een kleimodel, dat wordt veel te rond. Aangezien je daar niet zo opvalt in een Turbo R, vragen veel mensen een custom plate aan. Die zie je daar geregeld op auto’s, maar of die op de Rover 75 op speciaal verzoek is gemaakt vraag ik me echter af. Gek genoeg werd de Turbo R minder goed verkocht dan de Turbo RL (met lange wielbasis).
BMW E60 Alpina B5
Arabieren c.s. zie je veel in London, bijna altijd in een prijzige auto. Deze is onder handen genomen door Alpina en levert prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de M5, maar deze heeft geen begrenzer. Er ligt echter een ander blok in, namelijk een V8 van 4,5 liter. Ook heeft de auto een veel bescheidener voorkomen met de twee forse pijpen en het beschaafde voorspoilertje met de naam van de tuner erop. Met een prijs van nog geen 90 mille is de auto heel veel voordeliger dan de M5, en je hebt ook nog iets dat veel bijzonderder is. Maar het uiterlijk is weer een heel ander verhaal.
BMW M3 E30
De beste M3? In ieder geval is het de enige die mij boeit, afgezien van de huidige CSL en andere heel bijzondere uitvoeringen na dan. Net als de Alfa SZ was deze auto eerder te gast in de hoekige-auto-aflevering. Van dit model zijn er veel minder gemaakt dan van de M3 E46, je ziet ze dan ook veel minder vaak rijden. Er ligt een vier-in-lijntje van 2,3 liter in, die 200pk levert. Niets naast de 343 uit de huidige M3, maar volgas heb je aan 200pk echt wel voldoende! In 1988 kostte de auto f. 100.230, meer dan het dubbele van een 320i!
Ferrari F355 Spider
Ik heb er twee voor jullie in de aanbieding, een rode en een zwarte. Wie rood kiest heeft gewoon de beste kleur, wie de zwarte kiest krijgt er in die kleur echter nog een SLR als achtergrondornamentje bij. Zegt u het maar. Uit de V8 reeks vanaf de 308 vind ik het de mooiste… Of anders de vetste, want kun je bij een dergelijke auto niet beter over stoer en indrukwekkend spreken, dan over mooi en elegant? De gladde neus met de typische jaren ’80 en ’90 (en ook nog een beetje ’70) stijl opklapkoplampen staat beter dan de plexiglas gevallen, maar in opgeklapte toestand vind ik het dan weer niets. Gelukkig zit je zelf meestal binnen als ze omhoog staan, tenzij je slechts een toeschouwertje bent zoals ik. Daarnaast vind ik de happers in de deuren er heel stoer uitzien, maar is dat nou schoonheid?
Maserati Ghibli
De derde alweer uit de ‘it’s hip to be square’ aflevering, daar was deze onopvallende blokkendoos namelijk eerder te bewonderen. Leuk om stoplichtsprintjes mee te doen tegen een opvallendere sportwagen, want deze auto is sneller dan je zou zeggen! Voorin ligt 284pk of 306pk, de cup heeft er zelfs 330. Er werden er niet zo veel van verkocht, dus het duurt even voor je er eentje te pakken hebt. Helaas zat Maserati in een designtechnisch dal, waaruit het inmiddels alweer helemaal hersteld is…
Maserati Gransport
…Want toen kwam de 3200GT met zijn artistieke boemerangachterlichten en zijn elegante koets. Of moet ik zeggen ‘haar elegante koets’? Sommige auto’s hebben duidelijk een geslacht, een mannelijke/vrouwelijke uitstraling. Helaas werden de achterlichten – hoe is het toch mogelijk?- niet overal gewaardeerd. Waarschijnlijk vooral op plaatsen met een hoge dichtheid van mensen zonder smaak, zoals in de VS. De 4200GT volgde hem dus op met nog meer vermogen en saaiere achterlichten, en op basis van díe auto is de Gransport gemaakt. Het is een sportieve uitvoering met minder gewicht, meer pk’s en onder andere waanzinnig mooie velgen! Ook heeft de auto betere aërodynamica dan zijn zware broer, zoals een aangepaste voorbumper.
Nissan Skyline GTS R33
Deze niet al te indrukwekkend vormgegeven auto is alleen leverbaar geweest met rechts stuur, dus voor Nederlandse begrippen is het een ware zeldzaamheid. De auto werd hier immers niet verkocht. Menigeen zal er straal aan voorbij lopen, omdat de auto nogal neutraal is vormgegeven. Tot ze de uitlaat zien, want met name in Japan is men erg goed in het-eronder-hangen van een veel te dikke uitlaat. Dat scheelt ook nog eens een paar pk’s door de lagere tegendruk. Er ligt een 2-2,5 liter 6-in-lijn motor in, met 130-255pk. Het is dan ook geen heel erg snelle auto, maar met de 2.5 Turbo valt nog best te leven.
Menig exemplaar is al in aanmerking gekomen tot een bizarre opwaardering van het vermogen, wat erg veel doet denken aan The Fast and the Furious.
Porsche 996 Turbo S
Ook de ze auto ziet er in rood nog best leuk uit, maar dan is het ook wel echt een uitzondering. Rood staat meestal niet echt goed vind ik. Dit model kwam als kleine opwaardering van de standaard 996 Turbo, maar of 450pk wel echt te merken is tegen 420pk vraag ik me af. Het is eigenlijk zo’n klein verschil dat een andere bestuurder veel meer uitmaakt dan tweeëneenhalf dozijn paarden. Maar het is gewoon leuk omdat je ze zoveel minder ziet dan de ‘gewone’ Turbo, wat waarschijnlijk weer komt door de relatieve nutteloosheid van dit model.
Rolls-Royce Silver Seraph
Afgelopen zondag zag ik er nog eentje voor het concertgebouw, en wat vond ik het weer een mooie auto. Er zijn er 1.400 van gemaakt, dus je zou verwachten dat je ze bijna net zo vaak zou zien als de Arnage Red Label. Maar met drie exemplaren in het jaar – de vangst uit London niet meegerekend – is het een teleurstellende oogst. Des te bijzonderder is het dus om er een te spotten, vooral om het feit dat je de Phantom veel vaker ziet, er zijn er nu al veel meer van gemaakt dan van de Seraph! Daarnaast vind ik het ook nog een beeldige auto, waar ik de Phantom een wanstaltig gedrocht vind, met koplampen van een Lada Samara, Mistpitten van een sjon-Impreza en een voorbumper die me aan heel ernstige ziektes doet denken. Bovendien is het de laatste echte Rolls, jammer dat zo’n mooi merk zelfstandig net geen 100 jaar is geworden.
Donny zegt
Wow, supergaaf! Die Gransport heeft een vette achterkant, doe mij die maar!
Nee! Die andere Rick zegt
Die 355 blijft een mooie auto!
@Appeltje
Zijn die SLR´en nou echt zo gewoon in Londen dat een 355 juist weer zeldzamer is?! Of in ieder geval niet interessant genoeg meer is om op de gevoelige plaat vast te leggen? ;)
V_Freddy zegt
Leuke spot, al vind ik de audi rs2 en de rover niet zo bijzonder, de DB7 is voor mij toch het mooist uit dit lijstje
henk zegt
weer een topreportage!!!!……zo’n alpina is echt vet hoor. En zo’n Am db7 vind ik niet echt denderend om te zien
Tombnolz zegt
Bedankt voor de foto’s!
Ik vind de Audi RS 2, de Maserati Ghibli én de Ferrari F 355 écht wél schoonheden, verklaar me maar gek.
Remco zegt
DB7, Vanquish en Maserati Gransport zijn de mooiste uit dit lijstje.
tim zegt
@V_Freddy
er staat geen eens een rover tussen -EDIT, schelden doe je maar lekker ergens anders- -En kijken doe je met je oogjes, dus zoek de Rover-
Michael zegt
@ tim:
lol er staat een rover 75 met k..nummerbord vriend:p
V_Freddy zegt
Het feit dat je begint te schelden bepaald je niveau al weer, en als ik het niet verkeerd heb is het toch echt een beige rover 75 station die daar tussen staat
Nee! Die andere Rick zegt
@tim
pssst laatse foto onder het kopje Bentley Turbo RL…….
midi zegt
Het kan aan mij liggen maar de velgen onder die RS2 lijken wel degelijk origineel onder deze auto te horen…
Carlo zegt
Die achterlichten werden wel overal gewaardeerd alleen werden in de VS niet goedgekeurd, had dus niks met smaak te maken… ;)
De Audi-wielen zijn inderdaad origineel RS2
Autofreak zegt
@ tim: er staat wel een rover in dit prachtlijstje namelijk onder de foto’s bentley turboooo rll ;)
@ V_Freddy : ik denk dat die rover er tussen staat vanwege het kenteken ;)
Bram zegt
ben ’t helemaal met je eens over de achterlichten van de maserati coupé/spyder. Die boomerangs waren zo ontzettend mooi, de huidige vind ik ook niet heel erg lelijk, maar de oude lichtunits waren gewoon uniek!
Weer een serie mooie auto’s met een leuk verhaal :) Bedankt!
mvagusta zegt
Midi:
Klopt, het zijn de originele velgen! Ik blijf de 355 een erg mooie auto vinden! en de rs2 en de alfa zijn erg bijzondere auto’s! Zijn deze foto’s trouwens niet tegelijk met die vorige serie genomen? Volgens mij had je een die SLR ook al op de foto staan en toen stond die 355 er ook voor! ?
Dink zegt
De Alfa is zo bijzonder in ’t echt.
Franqie zegt
Ik vind die Maserati Ghibli zo mooi, hier in t dorp rijdt er ook een rond, prachtig geluid maakt die ook. Dat vind ik nou echt een stoer vormgegeven auto.
johan zegt
oh wat is die porsche toch mooi!!
de rest ook trouwens;)
MiuRa zegt
zo lelijk is een phantom niet…
henk zegt
@ franqie
welk dorp is dat dan?
Franqie zegt
@henk: Zoeterwoude-Dorp ;) Vlakbij Leiden…
Appeltje zegt
@Nee! Die andere Rick. De F355 is in London minder bijzonder dan de SLR, de zwarte SLR was drie weken geleden al te gast in de aflevering met de boeiendste dingen uit London, mijn mammie had overigens nog een zilvere gezien, en die twee exemplaren waren de zaterdag ervoor al gespot door de AG-Crew.
Nee! Die andere Rick zegt
@Appeltje
Aha! oke duidelijk! BTW mooie foto´s. :)
huhu zegt
Erg leuke foto’s vanuit London, moet ik toch maar is naar toe dan.. :)
Misschien leuk als vervolg op de Alfa Romeo SZ:
http://img170.imageshack.us/my.php?image=dsc00026sn8.jpg
http://img97.imageshack.us/my.php?image=dsc00025hj8.jpg
Ik heb ze niet geteld, maar het waren er een hele hoop!
peter zegt
hmmm hij lijk veel op dede die vlak bij ons tekoop is die alfa http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/partnermod.details?p_id=2854140&p_code=SAMLING1&p_pre=&p_post=
japie zegt
en wat staat er boven die audi? ;) (tis zeker aan audi parking only?)
m5 zegt
die alpina b5 is echt mooi
deora zegt
Alfa romeo SZ is geweldig :D :D :D
Ax zegt
Die Maserati is fantastisch. Ik heb er kort eentje gehad maar hij reed niet zo geweldig als dat ie doet vermoeden. De koppeling is niet in te trappen en als je geen ervaren bestuurder bent zijn die 2 turbo’s gevaarlijk. Hij is uiteindelijk tegen de vangrail geeindigd tegenover het vu ziekenhuis. Heel jammer
Franqie zegt
@Ax: Had je een Maserati Ghibli? Dat lijkt me echt zo vet, ik vind dat echt een van de mooiste wagens ooit.
Björn zegt
Sjonge jonge .. wat een waardeloos commentaar weer bij de foto’s !!! Mooie foto’s .. maar het bijschrift slaat doorgaans nergens op. Teveel een eigen mening .. te weinig inhoud en af en toe gewoon moeilijk om te begrijpen wat de schrijver nu eigenlijk wilt vertellen. Een grote berg Bla-bla Bullshit !!
autoblogger zegt
Nee een eigen mening, dat is wel het laatste wat je wilt…
Ax zegt
Ja was het ook. Helaas was ik niet zo’n goede rijder als ik dacht. Het zijn redelijk betrouwbare auto’s. Je kan voor zo’n 10000 euro een goed exemplaar vinden. Enig nadeel is dat als er iets kapot gaat je redelijk veel pieken kwijt bent. Maar als je ziet hoe snel je op de 260km/h zit is het t allemaal waard!!
Het commentaar van de foto’s is juist prima. niet te veel gebral maar een een leuk verhaal. liever dit dan wat je normaal in de autobladen ziet!
Franqie zegt
@Ax: Dat is idd niet eens zo heel veel geld, en ze zijn ook niet heel erg opvallend, terwijl ze toch vrij zeldzaam zijn.
En ik vind ook dat er niets mis is met het commentaar bij de foto’s, wat moet er dan staan: ‘Dit is de … … met een 3.2 Liter motor, de binnenruimte is wat klein, maar er zijn wel genoeg bekerhouders.’
Appeltje zegt
@ Björn
Doe dan eens een beter voorstel m.b.t. commentaar, ik ben wel benieuwd.
Leuk dat de Maserati Ghibli zo gewaardeerd wordt, in ieder geval meer dan ik had verwacht. Ik vind het zelf ook best een stoer design, net als de SZ/RZ, ondanks (of dankzij?) dat ze zo hoekig zijn! En ook veel sneller dan je zou verwachten. Al 260km/u met een tweelitertje (met turbo’s dan wel…).
Axel zegt
@ Appeltje
Daar zijn die Italianen wel goed in. En ze moesten ook wel want de belasting werd geheven op de cilinder inhoud van de auto ( weet niet of dat nog zo is)
Op de teller heb ik hem zelfs een keer op de 270 gehad. maar dat zal wel in de buurt komen van een reëele 260 denk ik. Wie weet koop ik ik er nog wel een keer een, want het zijn toch wel gave auto’s. Waar kun je verder voor dat geld zo’n snelle, agressief ogende, Italiaanse auto vinden?
GeeJee zegt
Axel, neem jij deze:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.foto?p_spr_id=35896355&p_type_lijst=RL&o_id=3598493
zie ik je bij een stoplichtmet deze:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=35896355&p_type_lijst=RL&o_id=3398246
Nog meer liefhebbers? ;-)
Axel zegt
@GeeJee
Lijkt me een mooi sprintje. maar de mas is een automaat en de mijne was handgeschakeld en donkerblauw met cupvelgen. wel zelfde interieur.
automaat misschien niet zo slecht id btw1
Appeltje zegt
Ghibli vs. RS2… Ik ben benieuwd, maar ik durf eigenlijk wel een beetje in te zetten op de Audi!
mvagusta zegt
Erg mooie Maserati! En niet veel geld! Die Audi overigens ook! Ik zou niet kunnen kiezen! Maserati is wel mooier, maar de Audi beter te vertrouwen! en iets sneller….
w0o0dy zegt
op papier is de Audi sneller en als de grip niet top is dan zal een Ghibli met automaat het duidelijk af moeten leggen. Maar…. de Ghibli is wel een leuke bak. Reken alleen wel op 1500 euro (of meer) als er een turbo uit klapt… :-)
Maar goed, dat geldt voor de Audi eigenlijk ook wel en die heeft meer vrmogen uit een kleinere motor…. oops!
Karaya zegt
@Woody
De Ghibli Cup pompt 330pk uit 2 liter. De gewone nog altijd 306 pk.
De RS2 315pk uit 2226 cc.
Tel ze!
w0o0dy zegt
Volgens een aantal websites die ik heb geraadpleegd heeft de Ghibli de 2,8 V6 (?) De opgegeven vermogens die ik tegenkom zijn zeer uiteenlopend (van 284pk tot en met 340pk)
Karaya zegt
De 2.8 (vaak in combinatie met een automaat) was voor de export en die leverde inderdaad 284 pk.
De orginele tweeliters leverde 306 standaard en 330 pk in Cup trim.
Voor alles maar dan ook alles over de diverse Maserati typen:
http://www.maserati.org.au/notebook/MASERATI_PAGES_linkpage.html
Axel zegt
De mijne was een 2,8 biturbo en daar kwam op de rollerbank 302 pk uit.
Uitlaatsysteem was wel aangepast om niet te verotten en eraf te vallen.
De ghibli is wel een stuk lichter dan een Audi RS2, maar mist vierwiel aandrijving. Ik denk dat uiteindleijk de Audi de maserati eruit trekt omdat bijna alle oude RS2 getuned zijn. Als je er een te koop ziet staan heeft ie meestal minstens 400pk.
Karaya zegt
De Maser heeft een sper en daar kan je ook makkelijk 400 pk uit toveren.
Laten we het erop houden dat het allebei grote mannen auto’s zijn. :wink:
pieter autofreak zegt
mooi..
carfreak moke zegt
de porsche heeft wel lekkere velgen.als deze porsche ook zo een lekkere motor heeft dan kun je de touwtjes niet meer in handen houden.
Weszley zegt
Woow, gave auto’s :).
Alleen zonde van die lelijke Rover tussendoor……