Ford heeft een aantal merken in de uitverkoop gezet (oa AM en Jaguar), maar lijkt ondertussen ook erg alert op nieuwe mogelijkheden. Meer specifiek hebben we het dan over de merknaam Rover, welke een nieuw doelwit is van het Amerikaanse autoconcern. Ford oefent namelijk zijn recht uit om de merknaam over te nemen van BMW.
Ford heeft bij de aankoop van Land Rover (in 2000), welke van BMW was, het kooprecht op de merknaam Rover bedongen. De Amerikanen willen het merk nu onderbrengen bij de Premier Automotive Group (PAG), waaronder zich ook de luxe automerken Jaguar, Land Rover en Aston Martin bevinden.
In eerste instantie zou je denken dat Ford de merknaam Rover weer wil gebruiken als onderhandeling bij de deal voor Aston of Jaguar, maar dat ontkennen de Amerikanen. “We are acquiring it and we’re not looking to sell it. We believe it is a valuable asset for us,” zo liet een woordvoerder weten.
Volgens de Chinese media heeft BMW de Rover-naam een maand geleden al verkocht aan SAIC, de partij die destijds MG Rover kocht.
BMW heeft nog geen commentaar gegeven (via reuters).
autoblogger zegt
Nog meer via reuters, Ford wil de Rover naam hebben omdat deze hoort bij het merk Land Rover: “We feel it is in interests of our Land Rover businesss to have the Rover brand,” (met dank aan Type-R;)
slk55 amg zegt
Rover?
Dat iemand nog geïntereseerd is in dat merk, ik ken geen saaiere oude lullen bak (sorry voor mijn taalgebruik) dan een rover.
Nee! Die andere Rick zegt
Ford dat is toch dat bedrijf die goed in de shit zit?!
Dus wat doe je dan? Dan koop je de naam Rover waar BMW al achter was gekomen dat dat gewoon niet te redden valt. En breng je het onder bij PAG?! Oke ben ik het of mis ik een hele hoop logica hier achter?
Dus Ford in de shit + Rover in de shit = dubbel shit?!
Tombnolz zegt
Kan iemand eens wat uitleg geven over de huidige Ford-strategie? Ik kan toch niet de enige zijn die niet goed snapt waar ze mee bezig zijn?
Mr. R zegt
@slk55 amg:
Het gaat Ford ook niet om Rover, maar om Land Rover. Als ‘Rover’ van een Chinees is zal ‘Rover’ straks staan voor ‘Goedkope Chinese auto’s van Chinese kwaliteit’. Het is dan lullig als je premium SUVs probeert te verkopen onder de naam ‘Land Rover’. De helft van de naam staat namelijk voor een chinese auto. Het is puur een kwestie van imago / merk beschermen.
Tombnolz zegt
@ MR. R
Denk je dat echt of ben je aan het gissen?
touaregv6tdi.driver zegt
vergezocht Mr r, denk dat het toch anders ligt…
Mr. R zegt
@Tombnolz: Ja, dat denk ik eigenlijk echt. Ik heb geen bronnen binnen Ford ofzo, maar het lijkt me aannemelijk. Ford heeft weinig aan de naam Rover opzichzelf.
‘Ik heb een Land Rover!’
‘Ow, zo’n chinees!’
‘Nee, een een Lánd Rover!’
‘Ja, Rover!’
‘Néé! Lánd Rover! Met Lánd erbij! Een SUV!’
‘Ow, het zal wel.’
ashton zegt
wel spijtig dat die britse merken stilaan allemaal verdwijnen, maar daar hebben ze zelf voor gezorgd. In de jaren 70 en 80 stonden alle merken onder de British Lelyland holding. Deze was eigendom van de staat. De wagens waren veelal verouderd en kregen steeds te kampen met technische problemen met als gevolg dat de europese consument steeds minder begon te kopen. slecht management, het ene merk na het andere ging falliet, de vakbonden deden zeer moeilijk over de onslagen en hebben daarmee ook het proces versneld. De regering tacher bracht een oplossing door te privatiseren maar toen was het al veel te laat.
autoblogger zegt
Wat Mr.R schrijft klopt waarschijnlijk wel, zoals ik ook in mijn eerste reactie al aangaf vertelde een woordvoerder van Ford het als volgt: “We feel it is in interests of our Land Rover businesss to have the Rover brand…“
Michiel zegt
Nog een aanname: De bedrijf weet dat BMW het merk al aan de chinezen heeft verkocht (of daarmee bezig is) en wil een flinke claim bij de duitsers neerleggen.
PuB zegt
Ik hoorde hetzelfde gerucht als wat Mr. R. schrijft, maar weet niet meer waar (Autoweek?). Een Chinese Strand Rover, Grond Rover of Zand Rover zou funest zijn voor het imago van de Land Rover …
daewoo-chevrolet zegt
Jammer dat de naam niet in handen is gekomen van de Chinezen, ze hadden net de licht gewijzigde en verlengde Rover 75 klaar. Misschien een idee om de Shanghai-Rover 75 maar onder de naam SsangYong te gaan verkopen, want die Zuid-Koreaanse autofabrikant is in handen van SAIC Shanghai en verkoopt alleen duurdere terreinauto’s.
Orichinals zegt
Ja en als Ford nu alles wat zij geleerd heeft van de Premium merken Aston Martin & Jaguar, nu stopt in het opzetten van fatsoenlijke auto’s onder de naam Rover, wordt het misschien nog wat. En is iedereen blij en gelukkig. Want op chinese Rovers zit niemand te wachten. Ze werden de laatste jaren ook al niet veel verkocht, die Rovers, om ze dan nu in chinese handen wel tot een succes te laten worden, dat lijkt mij ook niets. Laat die chinezen maar lekker SsangYongs en Landwinds bouwen, dan worden de echt mooie auto’s ten minste in europa gemaakt. Zolang de buitenlandse merken door china zoveel mogelijk worden geboycot, zo min mogelijk auto’s uit china importeren.
Martin van Duijn zegt
Geen domme zet van Ford. MG Rover had de 25 en 45 nooit onder de naam “Rover” moeten verkopen, omdat de negatieve imagoschade richting 75 groter was dan de gehoopte positieve invloed op de 25 en 45. Maar het merk zelf blijft sterk, zeker als je dat alleen toepast op premium auto’s, zoals Ford dat nu klaarblijkelijk wil voor crossover’s. De 75 mag dan in veler ogen een oude lullenbak zijn, voor veel andere was het een entree in de hogere middenklasse, zeker voor degen die niet als kuddedieren in een BMW, Audi of Mercedes willen stappen. Bij de JD Power/Top Gear owner surveys kwam het model scoorde het merk gemiddeld, en dat is vaak heel wat beter dan wat de Duite prestigemodellen doen. En nee, ik rij geen Rover 75, maar Mazda MX-5, dus ik behoor in het geheel niet tot de Rover 75 doelgroep.
rens zegt
slk55 amg
rover mag dan wel een ouwe lullen bak zijn
maar het rijd wel ontzettent goed en laat me nooit in de steek