Chinese autofabrikant Great Wall is op de boot naar Europa gestapt een neemt een lading Crossover Utility Vehicles mee. Even voorstellen: de Great Wall Hover CUV. Je kunt een hekel hebben aan SUV’s en alles wat daar op lijkt en begrijp mij niet verkeerd, want ik hoef ‘m niet, maar je moet met mij eens zijn dat ‘ie er een stuk beter uit ziet dan dat andere Chinese gedrocht (inderdaad, dan heb ik het over de Landwind).
Onder de kap van de Hover vinden we een 2,4 liter motor van Mitsubishi, die goed is voor 126 pk. Ja, ik hoor je denken, maar het is echt slechts 126 pk uit uit een 2,4 liter blok. De Hover is vanaf deze maand te koop in een aantal Zuid-Europese landen (500 exemplaren zijn reeds verscheept), te beginnen met Italië en daarna Spanje en Griekenland. Planning is om volgend jaar ook de andere Europese landen te veroveren. Waarschijnlijk zal de Hover eind deze maand ook in Parijs te zien zijn.
Mark zegt
Honda achterkantje ,Toyo voorkantje. Maja, eerst zien dan geloven :)
edward zegt
Ben zo nieuwsgierig wat de Chinezen ervoor gaan vragen als er gesproken wordt over verovereren. Is er al iets van een prijsindikatie voor Europa ?
Franqie zegt
Achterkant idd Hond HR-V, maar ik vind hem er niet slecht uitzien, in de voorkant is trouwens ook wel een betje Mercedes ML te vinden.
w0o0dy zegt
als de veiligheid en de kwaliteit goed zijn dan maakt zoiets wel een een goede kans…. helaas, want waar de wereld echt niet op zitten wachten is nog een SUV……
Mister-E zegt
Wanneer veranderen ze nu eens die naam? Dat slaat toch nergens op?
Duitsers hebben toch ook geen Brandenburger Tor Vacuum VUL
Fransen hebben toch ook geen Tour Eiffel Microwave XXB
:)
Nee! Die andere Rick zegt
Als dit net zo´n grote export succes wordt als textiel dan….dan…..dan ga ik heel hard huilen!
Let nou maar op mensen! De draak ontwaakt en we kunnen er niks aan doen dan alleen toekijken!
ashton zegt
op de site staan een kopie van de oude lincoln navigator en de toyota landcruiser en nog een paar opvallende gelijkenisen
@ woody, inderdaad weer een suv teveel
e36-m3-cabrio zegt
koplampen lijken heel erg op die van de huidige opel vectra. Wel mooie voorbumper trouwens…
JustFendi zegt
ziet er stoer en ruimtelijk uit. met een ‘redelijk’ prijskaartje zouden de chinezen wel is een boel kunnen verkopen. om maar wat te noemen; voor dezelfde prijsklasse als de sorento koop ik liever deze ‘great wall’. maar goed eerst zien dan geloven
supergrover zegt
Op de website van die mannen staat dat de motor Euro-III is… Dan is het eind van dit jaar al over voor ze..
Vanaf 1 Januari 2007 mag alleen nog Euro IV in Europa…
Ik vind het design niet zo slecht, met de juiste prijs erbij kunnen ze hier veel van verkopen.. Maar dan moeten ze eerst nog een goede diesel erin schroeven (ook Euro IV), want in de meeste landen verkoop je niets aan 4×4 benzine’s
slk55 amg zegt
Dit ziet eruit als een mooie en grote suv, als dit een redelijk prijskaartje krijgt, betrouwbaar is, veilig is en een 7-zitter word, dan word dit denk ik een groot succes. ik denk dat we dan veel gezinnen die geen duffe mpv meer willen, en geen geld hebben voor bv. een xc90 of q7 in deze SUV gaan zien.
BTW, wel jammer van die ‘zielige’ uitlaat die eronder hangt. geef hem of geen uitlaat, of een stoere dubbele uitlaat.
LPH zegt
Bij die onderste foto is volgens mij de auto op de achtergrond geshopt,
idd, honda achterkant, toyota voorkant en vectra koplampen0.
slk55 amg zegt
UPDATE:
Ik lees net op autoweek, dat deze CUV nu ook in Nederland te koop is! Paul Kaalen is de importeur. En wat denk je dat deze CUV met het formaat van een toyota land cruiser gaat kosten? nou…..? nee, fout, hij is te koop voor 14.000 euro excl. belastingen. het werkelijke bedrag zal dus wel rond de 25.000 euro komen te liggen, maar dat is natuurlijk als nog een schijntje voor een auto met dit formaat.
Eeb zegt
Is het nog niemand opgevallen dat dit gewoon de “Great Wall” versie is van de Isuzu Axiom?
De Axiom werd tot eind 2004 in de USA geleverd en is door gebrek aan succes heel snel weer van de markt verdwenen.
Waarschijnlijk zijn alle rechten, mallen, etc. van de Axiom door Isuzu aan de Chinezen verkocht en die hebben er eigenlijk alleen een licht aangepaste neus en achterkant op gezet.
ties zegt
mooie wagen ook al getest door autoweek
Bei Hei Huang zegt
Toen ik 3 jaar geleden voor het eerst in china kwam,zag ik de eerste 4 x 4 ’s rijden…..De kwaliteit leek nog nergens naar…en ermee rijden was ook niet wat..De tweede generatie buitensporige auto’s (SUV,en nu dus CUV ) die in China gemaakt worden zagen er al een stuk beter uit, maar de naden tussen de plaatdelen en kunstofwerk sloten niet goed aan. Dit was in july 2006….
We leven nu july 2007…..Deze auto is zoals een CUV ofwel SUV moet zijn…
Stoer, dik, solide, en hij moet wat wegen…Dat doet deze complete auto !
Gezeik over een stinkende binnenkant is pertinent niet waar, en van een Geur-ingenieur heb ik nog nooit gehoord…China is het land van de geurtjes…dat wel…Die lijmlucht is puur overdreven (Autoweek)…Deze auto is hier op de markt voor 100000 RMB ( eur.10.000 ) inklusief BTW en BPM doen ze hier niet..
In een rap tijdsbestek hebben chinese auto bouwers laten zien dat ze het wél kunnen…en voor de helft van de prijs…Wat wij allemaal denken te kunnen , kunnen zij voor de helft…..10 x zo heftig dan de japannners dat deden in de begin jaren “70. Mijns inziens zijn tarieven als BPM destijds ingesteld om de Europeanen te weerhouden van Auto’s uit China…Ik denk dat het uiteindelijk niet te stoppen is…..De eerste autofabrieken leggen het loodje al….Binnen 10 jaar kopen de chinezen Europa , of wat er van over is, helemaal leeg. Na nog eens 10 jaar moeten we wel…..
JH zegt
Makkelijk lullen als een chinees 100 dollar per maand verdient en een mercedes man 4000 euro/maand (inclusief nachttoeslag, etc) ziektekostenverzekering?nee.pensioen?nee.8 uur werken?nee…het dubbele.
Zo kan iedereen voor de helft produceren toch? En de Chinezen hebben gewoon niet de kwaliteitseisen van een europeaan. Het moet nieuw zijn, na 2 jaar ziet alles er al oud uit (kijk maar naar de gebouwen in Sjanghai).
De Chinezen zullen dit jaar toch een forse beurscrash te verduren krijgen want veel kredieten zijn gebasseerd op “gebakken” lucht….
Bei Hei Huang zegt
hallo JH….
Ik dacht dat wij hier met zijn allen over auto’s moesten discussieren…Nou ja moeten, je moet natuurlijk niks……Hoe vaak ben je in China geweest? De vergelijking met een Mercedes vindt ik derhalve niet op zijn plaats…Heb je gereden met die auto ? Ik wel, gisteren. Man, ik wist niet wat me overkwam…Ok, het is geen Mercedes, maar dat hoeft ook niet voor die prijs..Pas op hoor wat je zegt….Wat heb je liever …Véél te dure gebouwen neerzetten, en deze vet speculeren ? De enige vastgoedhandel die volgens mij winst maakt is de leverancier van de “TE HUUR”borden ,waar Nederland b.v. steeds voller mee komt te staan….China , sloopt, bouwt, en doopt tegelijk….
Ok , van de kwaliteit moet je het misschien (nog) niet hebben. Ik weet niet of jij het i de gaten hebt, maar het feit dat ze met minder genoegen nemen heeft enkel met de SNELHEID te maken ! Ze gooien 300 KM snelweg neer in een maand tijd ! Maar laat ze maar eens 5 jaar aanrommelen…..En die beurscrash ? 90% pure winst met een deelname …put garanties…..gewaardeerde RMB die het houdt , en notabene ten opzichte van de euro de dollar onder druk houdt…..En wat die lonen betreft…een beetje fabrieksarbeider verdient inmiddels meer dan 100 dollar….laat je niks wijsmaken !
GL zegt
De Hover Greatwall wordt hier in Roemenie rijklaar aangeboden voor € 13.000,-
Interesse ? laat maar weten: [email protected]
Bei Hei Huang zegt
Hallo Allemaal…
” Nieuw Chinees investment geeft impuls aan autoindustrie ” ZENCHENG – Maandag 5 November. – (Van één onzer verslaggevers) Een investering van 5 Biljoen RMB levert binnen 10 jaar een bruto resultaat van 100 Biljoen RMB op….
Het nieuwe gebied waarin deze investeringen wortel gaan schieten is 22 vierkante kilometers groot…..we hebben het hier over één autofabriek waarin meerdere merken worden gemaakt…
Source : XSincheng Daily
100 Biljoen RMB ……. ” Hoeveel auto’s kun je daarvoor kopen ?”
Yvette Oosterhuis zegt
ik werk voor de italiaanse importeur van o.a. Great Wall. Ik denk dat degene die hem in 2006 toonde er nog nooit een van dichtbij bekeken heeft. De Hover rijden er al heel wat van rond, we hebben minder problemen dan menige andere autobedrijf maar let wel dat er sinds 2006 nogal wat wijzigingen hebben plaatsgevonden, de Hover is inmiddels een Euro4. De italiaanse wetgeving eist nogal wat aan veiligheidsmaatregelen en voor Great Wall is de europese markt een prestige kwestie en dus zijn de auto’s die hier de markt op gaan van alle mogelijke gemakken voorzien en volgen strikte veiligheidsregels. In Italie zelf worden nog aanpassing gedaan zoals bi-fuel installatie (benzine/gas), en nog wat kleine aanpassingen voor ze de weg op gaan.
bei hei huang zegt
Och…er zijn wel meer Chinese bedrijven die hun pijlen opons aan het richten zijn….Ik ben echt benieuwd wat er allemaal bedacht wordt om de draak met 7 staarten tegen te houden……
Frank zegt
Hover = ISUZU AXIOM
Citrofiel zegt
Ik heb deze, op Italiaans kenteken, nu in Nederland even voorbij zien rijden, en moet zeggen dat het er lang niet verkeerd uit ziet! Een nadere inspectie kon helaas niet, gezien de snelheid van de auto vergeleken met de snelheid van mijn benenwagen, anders had ik het graag gedaan voor jullie. ;)
ron zegt
Ik heb in deze auto’s gereden zowel de diesel als de benzine. Prima auto. Ziet er erg goed uit (ook binnen) ruim etc. De prijs in China is omgerekend vanaf 11500,- euro De Diesel kost hier ongeveer 15000,- euro.
Laat maar komen dit keer!
ron
Donkervoort zegt
@Frank; de achterkant is inderdaad behoorlijk gekopieerd, de voorkant van dat ding is trouwens wel erg lelijk…