De politie tast in het duister over een nieuwe inbraakmethode waarbij auto’s worden geopend zonder sporen van braak achter te laten. In het Groningse Stadskanaal hebben de afgelopen weken zeker dertig auto-inbraken plaatsgevonden waarbij waarschijnlijk gebruik is gemaakt van een nieuwe inbraakmethode.
Auto’s met elektrische deurvergrendeling werden geopend zonder dat hierbij schade werd aangebracht. De politie staat voor een raadsel. Momenteel wordt onderzocht of er apparaten op de markt zijn, waarmee auto’s met elektrische deurvergrendeling kunnen worden geopend. Het gaat volgens een politiewoordvoerder om verschillende merken en typen auto’s (via: nu.nl).
vr6 rijder zegt
je hebt toch ook universele afstandsbedieningen voor de tv, nou, die heb je dus ook voor auto ‘s. Die vangen het signaal op dat jij emt je AB doorgeeft, en slaan dat op. Even later is het een kwestie van het signaal naar de ontvanger in je auto verzenden, en het slot gaat open
Dennis zegt
@vr6 rijder: Dat klinkt heel simpel, maar ik vraag me af of het ook zo simpel is, want dan vind ik namelijk dat dit bericht nog erg lang op zich heeft laten wachten. Zouden er dan niet al veel eerder op grote(re) schaal tal van inbraken op die manier hebben plaatsgevonden?
vr6 rijder zegt
ja, maar die waren echt onverklaarbaar
Nee! Die andere Rick zegt
@vr6 rijder
Was dit niet de trent bij de 1e generatie alarmsystemen met ab? Toen dit ontdekt werd was volgens mij Mercedes de 1e die met een systeem kwam waarbij er miljoenen codes gebruikt werden. Hierna was dit ook weer voorbij.
Zonder discriminerende bedoelingen maar volgens mij kom je een hel eind als je eens bij onze europese buren zou gaan informeren.
eMilt zegt
@vr6 rijder: Een beetje alarmsysteem werkt met wisselende codes. Daarbij is een code slecht eenmalig te gebruiken. De volgorde van codes wordt bepaald door een bepaald algortime en een random sleutel welke uniek is voor de auto en alleen bekend is bij het alarm en de sleutel. E.a. is ook vaak nog geintegreerd met het motormagement als startonderbreker waarbij fysiek één van de bij het motormagement aangemelde sleutel aanwezig moet zijn om de auto gestart te krijgen. Op het moment dat de sleutel fysiek in het contactslot is gestoken kan het alarmsysteem er ook nog voor kiezen om de random sleutel te veranderen. Dergelijke systemen zijn erg moeilijk om te kraken.
Er is wel verontrusting over auto’s welke zijn uitgerust met keyless-go. Dit is gewoon een RFID systeem waarbij de sleutel een vaste ID code uitzend op het moment dat het in de buurt van de auto komt. Die is op te vangen en het is redelijk simpel om een RFID tag te simuleren.
Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/04/auto_diefstal_via_keyless_entr
CLOWN zegt
Dat klopt, dat wist ik al lang. Er woont namelijk een zend amateur bij mij in de buurt en die kan daarmee auto openmaken al zegt die lul zelf van niet. Maarjah zal wel via een bepaald signaal zijn. Als hij aan het zenden is werken de afstandbedieningen voor de auto’s helemaal niet meer. Daarom heb ik altijd al gedacht dat dieven dat ook nog eens gingen gebruiken en zie hier dit artikel :P
CLOWN zegt
Ohja en het zijn een bmw x5 en z4 waar het bij gebeurt, niet de minste auto’s dus.
supergrover zegt
Ik heb dit ook al gehad bij mijn vorige audi a6. In Belgie gebeurd.
Was eten in restaurant, kom terug, stap in, wil radio aanzetten en zie alleen een groot gat. Weg Navigatie/Radio. Ook leuke rekening van Audi, bijna €3000.
Nergens braaksporen oid. Zat fabrieksalarmsysteem op die auto, etc.
Politie had geen idee of eerder meegemaakt. Maar bij de garage keken ze niet zo raar op. Vond het ook vreemd dat ze navi systemen op voorraad hadden…. Zegt ook iets? Of zouden ze zo vaak kapot gaan? ;) Montage duurde slechts een half uur.. Dus demontage zal ook niet zo lang geweest zijn..
vr6 rijder zegt
@ eMilt.. je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik, maar ik weet net als jij dat “moeilijk te kraken” net zoiets is als “een eitje”.. off topic: de nieuwe Xbox360 komt uit, en dezelfde dag zijn er chips op de markt om hem om te bouwen.. Gaat snel tegenwoordig
Stan zegt
Familie van me heeft dit een paar jaar geleden ook al eens gehad. Gewoon op de oprit, geen inbraaksporen maar wel de radio weg.
sacha zegt
@eMilt: Keyless go werkt zeker niet met een RFID tag met slechts één code, maar met een transponder/receiver met rolling codes net als elke andere sleutel op afstand. De startonderbreker van de ‘oudere’ autosleutels waren hiermee uitgerust. Dat artikel waar je naar verwijst klopt niet (zoals ook in de comments staat) alleen al om dat die X5 nooit met keyless-go is uitgerust. Dat keyless-go (en ook de gewonde digitale sleutel) ooit gekraakt worden staat vast, maar het (nu nog) is niet zo simpel. Zie ook http://www.wired.com/wired/archive/14.08/carkey.html en http://www.rfidanalysis.org/
eMilt zegt
@vr6 rijder: Bij het kraken van een XBox of een Playstation heeft men toegang tot de hardware en past deze zo nodig aan. Bij het proberen te kraken van een auto alarm heb je dat uiteraard niet en moet je het hebben van gaten of vulnerabilities in de systeem welke van buiten af te misbuiken zijn.
Het verhaal van supergrover verbaasd me echter. Ik was altijd in de veronderstelling dat Audi in zijn huidige modellen goede alarmsystemen gebruikte.
@supergrover: Uit welk bouwjaar was die Audi A6?
supergrover zegt
@emilt: 2005, nog net vorig model. Weet niet of Audi nog verschil maakt in alarmsystemen per uitvoering, ik heb de full options uitvoering.. gewoon alles aangekruist wat er maar aan opties te krijgen was op dat ding. Denk niet dat Audi veel anders is dan de overige merken met alarmsystemen. Vaak zie je dat BMW en Mercedes ook dezelfde leveranciers gebruiken voor dat soort dingen.
Ondertussen alweer afscheid genomen van die auto, vond hem te laag en niet zo comfortabel met sportonderstel en 18″. Maar das een ander verhaal ;) Ik had blijer geweest als ze mijn complete auto hadden gestolen ipv alleen de navi ;)
eMilt zegt
Dit lijstje geeft wel aan dat Audi on top is met de beveiliging van hun auto’s:
http://www.nrma.com.au/pub/nrma/motor/car-research/car-theft-rating/luxury.shtml
Zes van de top zeven auto’s is een Audi. En bij de andere categorieren is het beeld hetzelfde:
http://www.nrma.com.au/pub/nrma/motor/car-research/car-theft-rating/small-medium.shtml
http://www.nrma.com.au/pub/nrma/motor/car-research/car-theft-rating/sports.shtml
HUMMFREAK zegt
Mijn vader heeft gisteren uigevonden dat een afstands bediening van een auto een sinjaal uizent (logiesch) en mijn vader heeft zo’n portofoon (hij is zend ammateur) en dei port onvangt een sinjaal van die afstands bediening en met die porto kan je je afstands bediening helemaal uitzetten.
ik en mijn vader hebben het geprobeerd en het werkt nou eigenlijk niet, wij hebben zo’n “Handsfree” geval van RENAULT en hij doet daarna helemaal niks meer.
Dus ik denk dat het ook andersom werkt dat als je (op een anderen frequientie zit) dat je hem dan ook kan openen.
jeffrey zegt
Het is niets nieuws, hier zijn meerdere auto’s open gebroken waarvan degene van de VAG-groep allemaal geen schade hadden en alle ramen gewoon open stonden en de deuren van het slot.Het alarm ging pas af nadat we de de deur open maakten.
BMW zegt
heb wel vaker gehoort dat dit vooral bij X5 vaak gebeurd?? toch wel vreemd voor een groot merk als BMW.
gast zegt
”# eMilt schrijft,
12 September 2006 om 8:45
@vr6 rijder: Een beetje alarmsysteem werkt met wisselende codes. Daarbij is een code slecht eenmalig te gebruiken. De volgorde van codes wordt bepaald door een bepaald algortime en een random sleutel welke uniek is voor de auto en alleen bekend is bij het alarm en de sleutel. E.a. is ook vaak nog geintegreerd met het motormagement als startonderbreker waarbij fysiek één van de bij het motormagement aangemelde sleutel aanwezig moet zijn om de auto gestart te krijgen. Op het moment dat de sleutel fysiek in het contactslot is gestoken kan het alarmsysteem er ook nog voor kiezen om de random sleutel te veranderen. Dergelijke systemen zijn erg moeilijk om te kraken.
Er is wel verontrusting over auto’s welke zijn uitgerust met keyless-go. Dit is gewoon een RFID systeem waarbij de sleutel een vaste ID code uitzend op het moment dat het in de buurt van de auto komt. Die is op te vangen en het is redelijk simpel om een RFID tag te simuleren.
Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/0…,,
Dit zou niet werken omdat je als je een nieuwe auto koopt met electronische deurvergrendling op afstand 2 van die modules er bij krijgt dus zou je er elke keer problemen mee krijgen als je de auto bijv. deelt met je vrouw/man.
Helder zegt
ik dacht al dat ik gek was…kwam gisteren bij mn auto, handschoenenvakje open,zonnebril en handschoenen weg spiegel scheef maar verder alles zelfs afgesloten gewoon….maar heb wel gewoon slot met sleutel (heb niets waardevolls in auto, maar ben blij dat ie niet gestolen is of beschadigd….maar begreep er helemaal niets van, heel vreemd
SEAT IBIZA zegt
Ik snap er ook helemaal niks van! Vanochtend liep ik naar mijn auto toe en eenmaal binnen, zag ik pas dat er was ingebroken. Geen inbraakschade aan de buitenkant te zien. Heb wel een remote.. misschien dmv zendertje ingebroken dan.. Zucht.. radio, zonnebril, sporttas en een (lege) koffer weg..
Seat altea xl zegt
onze auto stond s’ochtends gewoon netjes afgesloten in het vak, helaas was binnen alles eruit geroofd, geen braaksporen. media systeem + dvd speler en toebehoren weg, alle schroefjes er netjes naast. we waren totaal in chock, hoe kan dit !!! en nog veel belangrijker wat gaat de verzekering doen ?? heeft iemand daar ervaring mee, we hadden de accesoires extra meeverzekerd, maar hebben nu geen braaksporen.
Steven zegt
er zijn geen afstands bedieningen die dit signaal kunnen opvangen als je gebruik maakt van een alarm met rondom code jumping ;)
telkens als jij je auto op slot doet verandert de code waardoor niemand de code kan meer kan gebruiken.