Na de eerdere geruchten over een super-Q7 met dieselpowerrrrr is dat nu door Audi bevestigd. De Q7 6.0 V12 TDI komt er en wordt eind deze maand gelanceerd in Parijs.
Zoals al eerder gemeld levert het V12 TDI blok 500 pk en 1000 nm, waarmee meteen alle concurrerende diesels van tafel worden geveegd. Concurrenten BMW en Mercedes blijven met hun topdiesels steken op 330 pk.
De Q7 6.0 V12 TDI sprint in 5,5 seconden naar de 100 en is begrensd op 250 km/u. Zelf schakelen hoeft niet, want de V12 TDI is gekoppeld aan een zestraps tiptronic automaat. Het maximale koppel van 1000 nm is al bij 1750 toeren beschikbaar en blijft dat tot 3000 toeren. Dat is een aardige indicatie dat er nog veel meer NM’s uit het blok gehaald zouden kunnen worden.
Lief voor het milieu is deze super-SUV met super-Diesel natuurlijk niet, maar volgens Audi voldoet het blok wel aan de Euro 5 emissie-eisen die in 2010 van kracht worden. Het gemiddelde verbruik is een voor diesels extreem ongunstige 1 op 8,4, maar voor een 500 pk sterke SUV is dat natuurlijk wel een prestatie.
Dan de hamvraag: zou je deze uber-Q7 liever hebben dan bijvoorbeeld een Cayenne Turbo (S)?
Sowieso wordt het een feestje voor Audi in Parijs, want de Audi R8 supersportwagen wordt daar ook gelanceerd. Het zou ons niet verbazen als die (naast de A8 natuurlijk) er ook komt met de V12 TDI.
Marten zegt
Ik vind het wel bruut
autoblogger zegt
Denk dat dit toch wel de 147-killer wordt;)
Jelle3000 zegt
Geweldig! zo te zien meteen een facelift er tegenaan gegooid. ik ben erg benieuwd naar het geluid!
AAP zegt
Belachelijk ding.
Geef mij maar een dikke BMW X5 :D
360driver zegt
deze liever dan Cayenne Turbo S
blabla zegt
Sow de tering zet die maar voor de deur bij mij thuis !! 2x graag
swa zegt
tunen die motor
route66 zegt
na talloze pogingen van tuners deze auto een mooie ( vind ik ) bodykit te geven , en dan doet audi het gewoon zelf haha mooi man
Aandedrank.nl zegt
bhoooo wat een bak… denk tochwel de beste in z’n segment op dit moment…
stiggie zegt
hij is heel mooi maar hij blijft gewoon te groot
Nee! Die andere Rick zegt
Yep ziet er mooi uit! Veel logischer en beter om die dikke V12 hierin te stoppen. Hiermee hebben ze eens een keer de spijker op de kop geslagen.
Alleen als ze deze motor ook in de R8 stoppen (zoals gesuggereerd) dan slaan ze volgens mij de plank weer helemaal mis. Je wilt toch geen diesel geluid uit een sportauto horen komen. Dan kunnen ze net zo goed deze motor ook in een Lambo……oh nee ik zeg niks meer dadelijk breng ik ze op ideeën. ;)
SimonMc zegt
Deze liever dan een cayenne turbo S? Hell no ! Ok, ik vind de cayenne lelijk, maar liever een lelijke auto, dan een auto waarbij als je eens vol accelereert je de indruk hebt dat je met een bestelwagen rijdt.En audi/VW diesels kennende, zal dit wel een heel hoog bestelwagen geluid hebben.
Desondanks veel respect voor deze motor, het is een waar meesterstuk, en ongetwijfeld valt hier nog veel meer Nm uit te halen, kijk maar bv naar de 6.5 liter V12 biturbo van mercedes, deze heeft onbegrensd een koppel dacht ik van 1374Nm (dacht ik), en diesels staan bekend om hun hoog koppel, dus ik denk dat deze wel een onbegrensd koppel zal hebben van 1750Nm !
Nee! Die andere Rick zegt
Turbo S of deze? Ligt aan de prijs denk ik want als dit ook 170.000 eurie + moet kosten dan hoef ik geen van beiden.
dana zegt
“Lanceren” lijkt mij inderdaad het juiste woord…..
Sgt. Stevil zegt
@SimonMc: een bestelwagen die in onder de 6 seconden naar de 100 kan zeker? doe mij die maar dan…
Karaya zegt
Waar houdt het op, een TDI met 1000 pk?
jaap zegt
Bugatti Veyron TDI :P
Nick zegt
WTF.
Dit is toch ernstig gestoord. O_O
Van SUV naar supercar…
Pieter-Jan zegt
Als je kijkt naar die standaard banden dan kan je concluderen dat ze met 1000Nm aan het limit zitten van wat een “normale” wagen overweg mee kan. Ondanks de evenredige verdeling door het Quattro systeem. De Veyron heeft 1250Nm, en de eerder vermelde Mercedes (RWD) moet met elektronica zichzelf in toom houden waardoor dat potentieel eigenlijk verloren gaat.
Ik denk dat de Q7 V12 TDI dient om ons te laten wennen aan een luxe Diesel, zodat Bentley de motor kan adopteren. Dit soort motor is ideaal voor een Bentley, en het typische Diesel lawaai is verdwenen. Op Le Mans waren de fans zelfs aan het klagen omdat de R10s zonder drama voorbij zoemen. De gulzigheid van de W12 (de krappe configuratie is niet hitte-effeciënt) word alsmaar moeilijker om te negeren in het huidige klimaat. Maar je kan niet zomaar de agrarische Diesel in een Bentley steken zonder het publiek emotioneel voor te bereiden. Je moet eerst een Diesel-imago creeëren dat niet draait rond centjes sparen.
Persoonlijk zie ik de motor graag in een A6 avant.
supergrover zegt
Interessant.. Bij de geruchten was er sprake van een 5.5L met 550PK.. Oftewel 100PK per liter. Ik vond dat nogal veel voor een Diesel, wat niet iedereen met me eens was (gelukkig, discussie is altijd leuk).
Ik vergeleek het met de BMW 3.0L TD uit de 535D, die haalt uit 3.0L +/-270Pk, oftwel 90 PK per liter.
En waar komt Audi nu mee? Een 6.0L met 500 PK.. Oftewel 83PK per liter..
Deze V12 is dus (relatief he) niet zo sterk als een BMW ;) Waarbij ik geen discussie wil starten dat Audi of BMW beter is, vind het alleen interessant….
Moet nog eens zoeken wat Mercedes doet op het moment met de Diesels.
pt0x zegt
voor het eerst na de X5 “mooi groot” :)
Ruben zegt
En dat über-dieselimago komt ook van pas voor de geplande dieselrevolutie in de VS…
Marten zegt
Voor de Europese markt is de Q7 inderdaad aan de grote kant, maar ik denk dat een belangrijke markt ook in de USA ligt en daarvoor is ie absoluut niet te groot. Mooi killer voor de Escalades, Navigators, Expeditions etc. Deze wagens kunnen qua afwerking en motoren nooit tippen aan een audi. Enige probleem is nu nog dat ze voor de Amerikaanse markt toch echt niet met een diesel topmodel aan kunnen komen, dus wellicht dat er nog een grote benzineversie met een 450 a 500 pktjes komt.
Over de wagen zelf: Een Cayenne is natuurlijk veel mooier en veel vetter, maar ook deze wagen is een geweldige prestatie, dit maakt me weer trots op alle Europese autofabrikanten, die er toch altijd weer in slagen de beste en meest begeerlijke wagens neer te zetten!
BMW-Mercedes-Audi-Porsche-etc RULE!
Romeo zegt
@ supergrover.
Een lancer evo met een 2 liter benzinemotor heeft standaard ook 280 pk…
140 pk per liter.
Waarom heeft een bugatti veyron 16.4 liter dan geen 2296 pk???
Grote onzin wat je verteld dus.
dekster zegt
brrt, gruwelijk :twisted:
dekster zegt
(betekent dit nu dat we een nieuwe snelste diesel hebben?)
Karaya zegt
@Romeo
De Bugatti is een 8 liter, geen 16,4 liter.
kom je dus op 4*280 uit en dat is 1120 pk.
Aangezien een kleinere motor efficienter is komt de Bug aardig in de buurt.
Romeo zegt
Ok sorry, mijn fout.
Maar als een kleinere motor efficienter is komt die 83 pk per liter van de audi toch ook aardig in de buurt van die 90 pk van supergrovers bmw.
Ik wilde alleen maar zeggen dat je een 6 liter motor niet moet vergelijken met een 3 liter motor.
Karaya zegt
@Romeo
Daar heb je volkomen gelijk in.
Benny zegt
Waar heeft audi de techniek van geleend? Bij DAF ofzo :D:D ?
Karaya zegt
Bij Fiat natuurlijk.
henk zegt
bruut
Benny zegt
Je hebt dalijk groot rijbewijs nodig voor een Q7.
Supermug zegt
Die gruwelijk mooie auto krijgt nu ook nog eens een buitenaardse motor.
Het houd maar niet op. Enkele jaren geleden waren ze bij Volkswagen trots dat ze een 1,9 liter 110pk diesel hadden. Toen zij iedereen al dat het niet normaal was.
En nu deze 500pk sterke/ 1000Nm trekkende super SUV.
Een Porsche is zelfs geen optie meer als ik moest kiezen. De BMW X5 heb ik altijd de mooiste SUV gevonden maar die Audi staat toch nog 2 stappen hoger.
Zeer knap van Audi.
slk55 amg zegt
Wou! =)
wat een auto. Is dit nog een concept of krijgt de productie uitvoering echt deze mooie dikke bumpers en mega grote velgen?
Ik vind ‘super-SUV’s’ echt geweldig. en ik ben blij dat er weer eentje bij is gekomen. Wat ziet deze er goed uit! Die dikke voorbumper met die chrome gril, en die twee (grote) uitlaten die mooi in de achterbumper zijn weggewerkt.
En die velgen zien er ook erg mooi en vooral erg groot :D uit.
Met de prestaties zit het wel goed, maar ik hoop dat er geen typische diesel sound uit deze krachtpatser komt.
De porsche cayenne turbo S of deze? Ik denk voor de porsche, dat is gewoon mijn droom auto > zie mijn commentaar bij een eerdere topic: http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/11/porsche-cayenne-door-edo-competition-incl-video
Het enige wat me nog aan het twijfelen zou kunnen maken is het feit dat deze SUV 7 zitplaatsen heeft en de porsche maar 5. En met 3 kinderen zijn die 2 extra stoelen wel handig.
Onehp zegt
Sommigen gaat ervan uit dat deze motor klinkt als een bestelwagen, volgens mij is ie gewoon stil. Of nog nooit naast een M5 gestaan in leegloop? Klinkt als een moderne diesel maar niemand klaagt daar. Aan de andere kant, een 535d klinkt al rijdend helemaal niet als een bestelwagen én is stiller dan een benzinemotor. Wat is er toch veel conservatisme…
Rationeel: grote auto’s horen een diesel te hebben. Dat een Cayenne Turbo evenveel slurpt als een met last vijftien keer zwaardere vrachtwagen zonder daarom veel sneller (
Mareno zegt
Lelijk, niet marktgericht, flop in the making
Nee! Die andere Rick zegt
@slk55 amg
Jij zou serieus 170.000+ eurie voor een Cayenne over hebben?
Arjan zegt
Audi 4 evah!! :P
Nee moet je mening onderbouwen tegenwoordig he! De Q7 wordt met deze motor een beest die voorlopig op eenzame hoogte tussen alle SUV blijft!
Prachtige wagen!
Karaya zegt
@Arjan
Op eenzame hoogte?
Misschien qua vermogen, de X5 blijft de maatstaf in die klasse.
(ik zal het eens voor m’n BMW-vrienden opnemen)
Porsche Fan zegt
K zou dus de Cayenne Turbo (S) nemen
ZeRoo zegt
mooi die moderne vrachtwagens van tegenwoordig, ik denk dat ik ook maar vrachtwagenchauffeur word!!
Supermug zegt
Ik denk dat als daar een kleine auto voor staat en die Audi geeft eens wat gas, die zuigt dat autootje gewoon op in zijn turbo. 1000Nm vanaf 1750 toeren. En dat tot 3000 toeren. Laat al die benzine slurpende macho’s maar schakelen en toeren proberen te houden. Deze laat hun toch stof eten.
slk55 amg zegt
@ Sgt. stevil
Jij houd van snelle bestelbusjes?
hier zijn er twee:
volkswagen T5 (300 km/h!): http://www.claer-automobile.de/startseiten/T-5-main.htm
mercedes benz viano amg (0-100 in 6,2 en begrensde top van: 245 km/h): http://www.brabus.com/homee.htm
E55 zegt
Supermug: Dream on in je VW lupo diesel.
Rick zegt
@ SimonMc
Jij hebt duidelijk nog nooit het geluid van deze diesel gehoord, want dat is echt super mooi! Dit blok heeft 1000 NM dus wat praat je echt onzin met je bestelwagen praatjes, ik heb er zelf in testgereden en dat was welliswaar in een 3.0tdi maar dat reed al echt lekker door!
bArt zegt
Dit begint toch een beetje overdreven te worden, niet dan?
silasse zegt
Heel mooi die diesels.
bArt zegt
Excuseer, had per ongeluk tab en daarna enter ingedrukt…
Om verder te gaan, vind ik het best wel een leuke bak hoor. Stoer, groot enz… Maar met wat moeten vrachtwagenchauffeurs dan binnenkort gaan rijden. De diskste diesel (Europees dan toch) is momenteel een Volvo 16Liter 6cyl in lijn, met 660 pk. Koppel is wel enorm 3300 nM als ik me goed herinner. Maar dat dient dan wel voor 40 tot 60 ton. En die Q7 voor 1 Paris Hilton lookàlike en een paar kids:) Ma toch wel toffe bak, ik wil m ook wel ! Of mss toch maar die Cayenne? Moeilijke keuze hoor
Arjan zegt
@ Karaya
BMW is voor Sletjahs ;)
Nee hoor, ook prachtige wagen, maar Audi heeft mijn persoonlijke voorkeur!
Nee! Die andere Rick zegt
@Arjan
Dus dan ben ik een sletjah wou je zeggen?!…….nou ja best wel eigenlijk…… ;)
Djivy zegt
Audi kon natuurlijk niet anders dan munt slaan uit z’n Le Mans-zege…
Toch blijf ik dit – op de vooruitgang van de zelfontbrander na – de grootste onzin vinden die Audi ooit op de baan gezet heeft.
Met stip.
Alwood zegt
tsja… de enige reden om een suv te kopen is zojuist gegeven ;-)
zoveel bruut geweld kan ik toch niet weerstaan, ondaks dat de looks zijn om te kotsen! ik zou em ook wel met geblindeerde ruiten nemen ;-)
slk55 amg zegt
@ Nee! die andere Rick,
Ja ik heb 170.000 euro over voor een porsche cayenne turbo S.
SPEEDKILLAR zegt
Ik denk dat ik al gelezen heb dat Mercedes-Benz een 6l of zelfs een 6.5l V12 bi-turbo diesel monster voorbereid.
Mercedes kennende zal het wel weer iets exclusiefs hebben.
q7 zegt
top echt prachtig
Mareno zegt
nogmaals… flop in the making
Mareno zegt
als deze auto succesvol word ben ik teleurgesteld in de wereld..
joris zegt
lopen mercedes en bmw met 330 pk wa achter, dat audi al met 500 pk dieselmotor komt
911 zegt
deze q7 is echt gruwelijk lelijk wat een lelijke voorbumper ik ga liever bij abt langs voor een voorbumper en tune de dikke v8 uit de q7
maar dit is helemaal niks
doe mij de cayenne turbo s maar
mashell zegt
1 op 8 voor een diesel. Haha. Ik vraag me af hoeveel extra categorien ze moeten verzinnen om dit monster een energielabel te kunnen geven.
Ken Speed Fan zegt
Kleine kinderen hier echt waar.
Is een redelijke auto ( ja echt ).
Maar 500 PK in een SUV is erg onnodig hoor ( vooral een diesel ).
Koop dan een echt ”PK monster” ( sportwagen ) en geen tractor.
Ach ja : Het is maar wat je mooi vindt ( dese krijgt een 7.3 als punt )
Supermug zegt
E55. Die 55 is uw IQ zeker.
Nee ik rijd geen VW Lupo. Ik hoef hier zelfs niet te zeggen wat ik rijd. Ik hoef daar niet over te stoefen, ik weet het en dat is meer dan genoeg. Ik verdedig gewoon een diesel in het algemeen. Ik zelf zou ook liever een benzine rijden. Enkel uit principe want met mijn wagen trek ik er heel wat sportieve wagens eruit. Ik ken de voordelen van diesel. Trekkracht en soepelheid bv.
Maar ik woon in België en hier worden dieselauto’s niet zo uitgemolken zo als in Nederland. Ook doe ik veel te veel kilometers om een benzine te rijden. En LPI is geen optie. Dat verdient mijn auto niet. Past niet in die filosofie.
sacha zegt
@mashell: Let wel, 1 op 8 gemiddeld. Waarschijnlijk in de stad 1-op-4 oid.
C0en zegt
Deze Audi is de enige auto in de wereld met een 6 liter 12- cilinder diesel motor, dus is het niet zo moeilijk de sterkste diesel ter wereld te maken. Mercedes en BMW gaan tot nu toe niet verder dan resp. 4,0 en 4,4 liter. Dus is het logisch dat deze minder pk leveren.
Steven zegt
Voor mij toch de Mercedes ML63 AMG :)
-510 pk
-6200 cilinderinhoud +-
-V8
-4.9 sec naar 100 … en dat voor een 2.5 ton zware vracht :o
-630 nm
Dit is pas een beest!
Kenny zegt
Q7 zeg je? Ow je bedoelt zo een NEP R-Klasse?
h6s zegt
Geweldige wagen. Vooral de achterkant is geniaal. Bij de meeste SUV’s is men deze vergeten te ontwerpen(zie X5). Ga zo door…..
E55 zegt
Supermug: praat je jezelf nou niet een beetje tegen ? “ik zelf zou ook liever een benzine rijden” ? Dat je diesels verdedigd oké, maar dat macho gedoe slaat nergens op.
Mareno zegt
h6s.. ik denk dat er niemand in de hele wereld het met je eens is dat de achterkant van de q7 zo ongelooflijk mooi is.
Robbie zegt
Voor de 6.0 V12 TDI kunnen we alleen maar diep respect hebben. Maak je geen zorgen om emissienormen of exceptioneel brandstofverbruik. Het feit dat deze auto voldoet aan de Euro 5 norm voor het jaar 2010 zorgt ervoor dat je rustig kunt slapen. Common Rail met 2000 bar inspuitdruk, piëzo-verstuivers zorgen voor zo’n nauwkeurige en schone verbranding dat ook voor deze auto een energielabel is. Anders zou deze toch nooit aan de milieueisen van 2010 voldoen?
Jan zegt
Verbruik van 1 op 8.4 lijkt mss veel voor een diesel maar is het veel voor een 6l diesel met 500Pk. Bekijk het verbruik van een benzine met 500Pk eens en vergelijk….
audi freak zegt
ik heb zelf een audi A6 4.2 quattro die kan lekker hard optrekken maar wat moet dat dan wel niet zijn die zal je wel de grond in duwen als je accelleerd denk ik :P
dekster zegt
in een A6 kun je toch maximaal een V6 krijgen? :-? of is dat anders in nederland?
slk55 amg zegt
@dekster,
nee hoor, je kan een a6 ook met V8 krijgen: http://autogids.autotrader.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=32127&cache=no&ref=atdnl
en er is natuurlijk ook nog de s6 met v10.
raul8711 zegt
Audi A6 is sinds jaar en dag met V8 uitgerust :P
S AMG zegt
De porsche cayenne turbo s is misschien wel iets vetter maar daar rij je een op vier geloof me rij een paar keer naar spanje oostenrijk enz… en je bent het beu,
met deze auto ben en supersnel en een normaal verbruik denk een op 7 of zoiets
Ken Speed Fan zegt
@ dekster
In belgie kun je ook de 4.2L krijgen , die kost dan iets meer dan 65.000 euro.
Q7 : 2 Much.
dekster zegt
bedankt, heb het ook al eens nagekeken ;)
audi_fan zegt
kijk audi rekent meteen met de concurentie af en zo hoort het ook,en deze q7 zet hem maar voor de deur ,echt gafe bak.
johan zegt
heel erg mooi gedaan
maar als ik moet kiezen weet ik het niet denk ik want de porsche is mooi en heeft toch wat meer aanzien maar de audi is mooi en heeft weer wat meer ruimte…….ik denk dat ik voor deze audi ga (zonder deze uitvoering was ik voor de porsche gegaan;))
Pieter-Jan zegt
Jammer dat we weeral over peekaas bezig zijn. Paarden kracht is een berekening die tracht een motor te vergelijken met één bepaald paard dat eens een bepaald gewicht een bepaalde hoogte heeft getrokken in een bepaalde tijd. Een bereking die toerental bevoordeeld omdat die in duizendtallen word uitgedrukt. Zo hebben motorfietsen altijd een positief pk-cijfer omdat zij hun powerband (bruikbaar snelheids-interval in een versnelling) krijgen van een hoog toerental, en kleine versnellingen. Een Diesel gebruikt echter koppel en grote verhoudingen om een breed snelheids interval te hebben in een versnelling. Zo kan een diesel even goed accelereren. Denk maar aan de Skoda Fabia TDI die de Mini Cooper S achter zich liet op een aflevering van Top Gear. Maar aangezien peekaas berekend worden aan de hand van het toerental, genereert een diesel een kleiner pk-nummer. Het pk-cijfer is dus een foutieve referentie voor de capaciteiten van de aandrijving.
En nog een probleem is dat de berekingen worden gedaan met piek-nummers. Terwijl de curve net het belangrijkste is. Met een piek nummer kan je niet acceleren. Dat is maar één moment.
Als je dan begin over pk/liter dan plak je nog een variabele op een getal dat zowiezo al weining informatie bevat. De verhouding tussen de boring en de slag zal door de hefboomwerking op de krukas de pk/koppel verhouding veranderen. Het type vulling (atmosferisch/turbo/…) zal de lucht massa per cilinder volume veranderen. Als deze V12 een druk van 1bar levert, en als we andere factoren negeren, dan is deze 6.0 infeite een 12.0 liter. Want met de Turbos krijgt de motor het massa-equivalent van 12 liter atmosferische lucht te verwerken.
Dus de cilinderinhoud is ook al een cijfer met beperkte informatie. Hier zijn de Diesels in het voordeel, gezien ze vaker gebruik maken van druk vulling. Als een diesel de pk-liter verhouding van een benzine benaderd dan is dat waarschijnlijk omdat de turbo op een hoge druk werkt. En dus de luchtmassa van een grotere motor kan inhaleren. Maar grote turbos verminderen het bruikbare toerental (turbo lag) waardoor in de werkelijkheid de prestaties misschien minder zullen zijn. Vooral op een bochtig parcour waar het belangerijk is een brede variatie aan snelheid te hebben zonder van versnelling te veranderen.
Waar je moet naar kijken is de koppelcurve. Tussen welke toerentallen produceerd de motor zijn bruikbaar koppel? En met goed gekozen verhoudingen, en het gewicht van de wagen kan je een idee krijgen over de prestaties. Ondanks bijna 100pk minder peekaas, minder pk/liter, en 200kg meer gewicht kan een nieuwe S6 de M5 nog goed op de hielen zitten. Als je kijkt naar de Peekaas, dat weet je niet waarom. Als je kijkt naar de koppel kurves dan is het duidelijk. De powerband van de M5 is zo beperkt dat ze er 7versnellingen moeten in steken. 7 is een groter getal dan 6, en zal indruk maken op kinderen (mijn fiets heeft meer versnellingen…), maar het eigenlijk een getuige van zijn beperkingen. Het is niet nuttig om 7 maal te hoeven schakelen. Een slechte keuze voor een grote sedan eigenlijk. Vandaar ook het 400pk-knopje. BMW mag van geluk spreken dat de A6 een vetzak is. Het verschil tussen de M3 en de M3 CSL was 110kg, ter referentie.
Ik kan de nood begrijpen om de prestaties van een motor in één getal uit te drukken. Meer is beter, minder is slechter. Gemakkelijk voor de gemiddelde consument. Maar er zijn in werkelijkheid zoveel factoren, dat zo een getal niet bestaat. Behalve misschien een laptime op de ring. En het is jammer dat sommige fabrikanten hun motoren proberen te bouwen om een bepaald cijfer te bereiken, omdat de consument zich niet bewust is van de invaliditeit van het cijfer.
En nogmaals, de LeMans Diesel is zo stil dat race-toeschouwers erover klagen. Het lawaai is immers één van de krachtigste sensaties voor de passieve motorsport fan.
S-andy zegt
Amaai, dit op nuchtere maag.
Amen
Mareno zegt
nogmaals.. veruit de lelijkste auto sinds jaren
w0o0dy zegt
@Pieter Jan: dank voor je redelijk heldere (wel wat lange) verhaal, je hebt wat mij betreft helemaal gelijk. Pk’s (of eigenlijk kw) zijn een slechte maatstaf.
Nog een voorbeeldje: Een Mx5 1,6 heeft 116pk en weegt 950kg, een 1,8 heeft 131pk en weegt 990kg… op papier zijn beide auto’s bijna even snel…. maar in de praktijk is de 1,8 een fijnere auto om mee te rijden omdat je minder hoeft terug te schakelen om te versnellen. De 1,6 trekt niet lekker als je laag in de toeren rijdt…… (Bruggetje naar On-topic Q7)
Een dieselmotor is ideaal voor een dikke zware auto (niet voor niets rijden vrachtwagens allemaal op diesel) omdat de koppelkromme er voor zorgt dat er makkelijk versnelt kan worden. Door het beperkte toerental moet er een langere versnelling worden gebruikt omdat er anders teveel geschakeld moet worden…… Een automaat met veel versnellingen is eigenlijk heel erg geschikt voor een diesel SUV… je kunt relatief korte versnellingen gebruiken waardoor de auto snel accelereert en door er 6 (of zelfs 7) versnellingen in te stoppen kan de auto ook bij hogere snelheden met een laag toerental rijden en is daarmee zuiniger…..
Nog één punt wat zelden genoemd wordt: De nieuwste diesels van het VW-concern zijn geen echte TDI’s meer want de pompverstuivers zijn afgeschaft. Eigenlijk zijn het common-rail diesels zoals Fiat/Alfa/Lancia ze ooit hebben bedacht…… De pompverstuivers zijn niet schoon te krijgen en maken teveel herrie (bovendien hebben ze nogal last van een turbo gat waar je de Q7 in kunt parkeren……
Audi zegt
gaap..
Nick zegt
@Steven:
Maar 510PK én 650 Nm uit 6200cc?
Dat vind ik toch wel heel extreem terleurstellend. :(
Nick zegt
@SimonMc: Deze diesel klinkt absoluut niet bestelbus-achitg.
Meer als een Ferrari V12 die niet hoger dan 4500-5000 tpm komt. ;)
Als je de Le Mans hebt gezien, dan weet je wat ik bedoel. ;)
flori zegt
dammn dats een pc hoofd straaljager , zo die lust wel een golf 5 als ontbijt.
shit man wat een grill vet.
E320 cdi zegt
wat doet die in parijs? hierblijven Q7 van me(A) leuk… maar echt een schitterende bak dit, diesel4life he:) wel jammer dat mercedes (nog) geen leuk dieseltje op de markt heeft… diesels hebben toch iets speciaals, en deze Q7 zal echt geen traktor geluid hebben:)
_Jordey_ zegt
welke wil je?
audi q7 v12 tdi
–
bmw x5 le mans
–
mercedes brabus ML
–
porsche techart magnun(cayenne) 600 pk
uh doe mij maar een… een…
Nick zegt
Jordey, en wat als je een Audi Q7 TTDI (Twin-Turbo), intercooler V12 (~700PK?) met DSG zou mogen kiezen? ^^
_Jordey_ zegt
Ik wil geen diesels hoe goed en beter ze dan ook rijden. geef mij maar een vw touareg v10. die is goed zat.
Barend zegt
Mareno heeft alzheimer volgens mij, hij schrijft al 3x precies hetzelfde op…. Beetje jammer. Ik vind dat Pieter-Jan de enige is die verstand van zaken heeft, de rest zijn allemaal adjes die met een gepimpte, 12 jaar oude BMW 5-serie met steigerpijp en kippengaas zo snel mogelijk weg proberen te zijn bij het stoplicht. Zo, even wat nieuw voer voor de discussie.
Oh ja, brute bak die Q7. Mag hier anytime in de straat komen staan! (als het maar voor mijn huis is)
Pedal2dMetal zegt
Natuurlijk is deze auto mooier en beter dan de BMW X5 en zeker mooier dan de Cayenne. Meer elan, meer vermogen en minder vulgair..ga zo maar door! De Veyron is echter (eigenlijk is het natuurlijk appels en peren) toch nog net een tikkie bruter!
Emenpee zegt
Hij is in ieder geval al 0.1 sec sneller van 0 – 100km/h dan de Cayenne Turbo… Hahah
Dennis zegt
De v12 uit de q7 zou echt geen diesel geluid maken diesel wordt steeds beter natuurlijk hoort er geen diesel in een sport wagen maar er zijn veel meer mensen blij met een diesel in een suv werk auto en reken maar dat deze wel een geluidje gaat maken diesel Motiveert echt hoor luisteren maar is naar de r8 tdi die schreeuwt hoor ik vind diesel ook niet zo maar je hoort ze bijna niet meer tegenwoordig het hangt er gewoon van af hoe de bewerking van de motor is afgewerkt zoals kappen zodat het geluid gewoon minder wordt soms hoor je niet eens meer of het een diesel is of niet.
Maar het is een feit Benzine is sneller dan diesel.
Maar laat audi ze doen het prima het begint steeds beter teworden
Naar mijn mening ga zo door audi (Y)
Dennis zegt
Trouwens Bugatti Veyron ziet er niet uit Belachelijke bak maar dat is mening
Frenky zegt
audi is gewoon qua duitsers de beste. en mensen dit is geen mening is een feit (duitse consumenten bond) en eerlijk is eerlijk, niemand bij merc en bm had de ballen om zoiets te maken.
Grovert zegt
de lelijkste auto van het jaar!
Royco zegt
audi q7 staat met zn chique uitstraling en die monsterlijke 500 pk toch echt wel aan de top!
Evert zegt
SUPER DIESEL POWER VAN DE VAG CONCERN
WIE VOLGT VAN DE CONCURRENTEN
TRY PLEASE
-edit: CAPS-lock uit volgende keer a.u.b.-
Geer zegt
I.d.d. een prachtige wagen, maar om nu te zeggen knap van audi gaat me een beetje te ver. Volgens mij is het meer een publiciteits stunt van Audi naar BMW en Mercedes toe. Het is onzin om te denken dat concurrenten geen 500 pk uit een 6.0 ltr diesel kunnen halen. Naar mijn weten zullen de concurrenten zelfs geen poging doen Audi te overtreffen…..
Dennis zegt
Audi weet heus wel wat ze doen hoor, en dit gaat gewoon als een normale sport auto klinken, Niet exact het zelfde natuurlijk
sami zegt
ik vind het echt een bak ik ben ook van plan om er een te kopen
Whoppa zegt
Echt een TE brute bak…. ennuhh mensen die over het geluid van de Audi/VW dieseltjes beginnen… dat zijn vaak leasebakken met een 1,9 TDI… de V6, V8, V10 en V12 diesels lopen echt ongehoord mooi… Kom maar op… zo 1tje wil ik ook wel ;)
Quirein zegt
ik vind de q7 noch steeds erg patserig
Erikje zegt
nee, altijd liever een Porsche
ee romeo (rs6man) zegt
een bugatti veyron heeft 2 v8 dus das dan wel 16l ;)
ee romeo (rs6man) zegt
ow ja en waarom die v12 tdi uit de r10 er ni in die had er over de 600 ????
Max zegt
Doe mij maar een Jeep Grand Cherokee SRT 8 , snelste SUV die er op het moment is .
izan zegt
ik heb gehoord dat er nu ook een 5.5 v12 diesel tdi in een race wage van leman hebe gedoed maar ze hebben gewonnen ook.
het gekste is dat ze die 650pk moter
in de a8 en de q7 willen douwen .
stel eens voor een diesel sedan
met 650pk
clijde zegt
met de vlam in de pijp….!
KILLER zegt
Jongens niet te veel zeike deze waggie is gewoon een beest ik zou em gelijk kopen en jetski der achter gooie en hup naar spanje :P
Bart zegt
Wat haalt hij nu zonder de begrenzing?
Volgensmij kan die zo op het parcours!