In de vorige aflevering van ‘Appeltje does London’ alsmede die van A_Hummer konden we al zien wat voor exclusiefs er daar dagelijks gewoon in het rond rijdt. Maar Appeltje zou Appeltje niet zijn als er geen pedagogisch verantwoorde klassieker aflevering uit Londen zou komen. En die aflevering is zo vuistdik dat ie noodgedwongen opgedeeld moet worden in 2 afleveringen. Hierbij deel I.
Onze correspondent ter plaatse: Jim Appelmelk. Kom er maar in Jim.
Aston-Martin DB6
Een sportieve maar subtiele en elegante verschijning was een Aston ook veertig jaar terug al. De DB6 is een echte gentlemenscar, waar nog best mee hard mee kon worden gereden. Er lag namelijk een zes-in-lijntje van 4 liter in, die al 282pk leverde in de standaard versies, tot 325pk in de Vantage versies. De topsnelheid zou 240 tot 250 km/u zijn, maar dat is een grove indicatie. In die tijd werd er vaak gerommeld met overbrengingen, dus minder/meer zal ongetwijfeld ook kunnen bij sommige exemplaren. Met een huidige waarde van ruim 50 mille voor een goed exemplaar is het de minst kostbare DB, ikzelf vind de DB4 en DB5 ook net iets mooier omdat ze door het scherp aflopende dak minder lomp, vlotter overkomen. Dit exemplaar heb ik overigens in hetzelfde kwartiertje gespot als de Bristol 411 en de Gallardo Spyder, en niet ver van elkaar vandaan!
Bristol 411
Een directe concurrent van de DB6 was de Bristol 411. De auto was nog iets minder opvallend vormgegeven, maar oogt zeker chique door de lange hoge rechte vormen. Er lag krachtige Chysler techniek in het vooronder van 6,3 liter, uiteraard een V8. Met maar liefst 340pk haalde de auto ongeveer 220, wat overigens toch een beetje verbleekt bij de prestaties van de Aston. Om een auto als deze tegen te komen kun je het beste naar London gaan, in drie dagen ben ik twee Bristols tegen gekomen. Ook in Amsterdam ben ik er nogal wat tegen gekomen, maar die staan veilig in garages. Het is niet heel makkelijk om de 408, 409, 410 en 411 van elkaar te onderscheiden, ik heb gekeken naar de grill (niet afgebeeld, helaas) en de chroomlijsten over de flanken. En daarmee kom je een eind. Er zijn meerdere series 411, die onderling ook weer verschillen wat betreft grill.
Jaguar XJS
De Jaguar XJS volgde in 1975 de behoorlijk succesvolle E-Type op, en verscheen aanvankelijk als coupé. Later kwam er nog een targa, die weer werd opgevolgd door een softtop convertible. Eerst was de auto alleen leverbaar met de 5,3 V12 uit de E-Type, later kwam er nog een 3,6 6-in-lijn bij. De V12 werd overigens stukken succesvoller dan de 6-in-lijn. In 1990 kwam er nog een overtreffende trap met de XJR-S, waar een 6 liter V12 in lag met 300 tot 333pk. Dit zijn nog de zeldzaamste modellen. De targa was overigens in 1988 uit productie genomen, dus het 6 liter blok lag alleen in de coupé en de convertible. Het beige exemplaar is een XJR-S, het rode exemplaar is een XJS 3,6. Allebei vrij weinig voorkomende modellen, van de XJR-S zijn er nog geen 700 gebouwd.
BMW M635CSI
Een van de eerste M-serie BMW’s is de überversie van de 6 serie, een auto die in 1976 CS-serie opvolgde. De auto was alleen leverbaar met 6-in-lijn motoren van 3.0 en 3.2 liter, later 3.5 liter en dan nog een spaarversie met 2,8 liter. Uit de naam kun je waarschijnlijk al opmaken dat in deze auto een 3,5 blok ligt, en wel met 286pk. Het was dus een concurrent van de Jaguar XJS, maar die was met een nieuwprijs van bijna f.141.648 in 1988 ongeveer 39 mille goedkoper! Van de M635CSI zijn er maar 5.855 verkocht, veel minder dan van de XJS V12 dus. Die was overigens wel langer in productie. Voor een goed exemplaar betaal je tegenwoordig nog bijna tienduizend euro. Minder krachtige modellen kosten de helft.
Humber Sceptre
Tsja, waarom zou deze auto ertussen staan? Het is waarschijnlijk de goedkoopste auto die ooit in een van mijn artikelen is verschenen, een goed exemplaar kost maar 2 mille. Verder is het met nog geen 80pk geen sensationeel snelle auto, en ziet hij er niet erg mooi uit, dus wat is er verder nog boeiend aan? Ik vind het ook wel eens leuk om een auto te laten zien die bijna niemand kent, en die je tegenwoordig nooit meer ziet. Met nog geen vierenveertigduizend exemplaren is het een relatief zeldzame vogel, en aangezien de auto geen ruk waard is zal niemand zich er veel om bekommerd hebben, dus zijn er nog maar weinig over.
Wolseley 16’60
Ook deze auto stelde niet echt veel voor in zijn tijd. Geen sensationele prestaties of enorm luxe Connolly lederen zetels met wortelnotenhouten klaptafels, maar een vriendelijk vormgegeven middenklassertje dat van 1961 tot en met 1971 op de markt was, maar niet echt veel succes had. Blijkbaar was de Duitse concurrentie toen al nijpend. Er zullen er weinig meer van over zijn wegens een lage boeiendheidsgraad, maar de mensen die er een in huis hebben zijn vast en zeker enthousiasts die er veel voor over hebben. Het afgebeelde exemplaar heeft de optionele automatische versnellingsbak. Tegenwoordig betaal je ongeveer 3 mille voor een goed exemplaar.
Bentley T2/Silver Shadow
De meest succesvolle Rolls ever is ongetwijfeld de Silver Shadow, met als Bentley tegenpool de T-series. Die werd schamperig ‘poor-mans Rolls’ genoemd, terwijl de auto’s in 1970 precies evenveel kostten (f. 88.312)! De Bentley was dus duidelijk minder succesvol. Van de Silver-Shadow I werden er nog 20.100 verkocht, van de Bentley T2 zijn er maar 568 gebouwd! Series I modellen werden tot 1970 uitgerust met een 6,23 V8, daarna lag er een 6,75 V8 in die we nog steeds tegenkomen in de Arnage en de Azure. De tweede serie (1977-1980) kreeg rubberen bumpers, waar de eerste serie mooiere verchroomde exemplaren had. Wat in Amsterdam-Zuid de Citroën DS is, is deze auto in London. Je ziet ze dus vrij veel. Hier is een selectie van wat ik er allemaal heb gespot.
T2
Silver Shadow
Rolls-Royce Corniche
Hierboven heb je al kennis gemaakt met de Silver Shadow/T-Series, de Corniche maakt ook deel uit van deze familie. Aanvankelijk werd de auto aan het einde van de jaren zestig geleverd als Silver Shadow Drophead Coupé en Bentley T1 Convertible, later werden beide modellen hernoemd tot Corniche (ook leverbaar als Coupé). Ook voor deze modellen geldt weer dat die met verchroomde bumpers gebaseerd zijn op de eerste serie, die met rubberen bumpers/andere bumpers zijn gebaseerd op series II. Na de Corniche verschenen de Corniche II, II, IV en S, maar alleen als convertible. De Bentley Corniche werd opgevolgd door de Bentley Continental, eveneens alleen met een open dak. Coupés op basis van de Shadow zijn relatief kort geleverd, (1965-1982), en waren bovendien minder populair dan de cabrio’s, die je zeker vijf keer zo vaak ziet rijden als de dichte.
Nissan Figaro
Dit is een leuk alternatief voor de Smart. In Amsterdam heb ik er één gezien, en de eigenaar vertelde me toen dat de auto in een gelimiteerde oplage van 10.000 exemplaren is gemaakt, die meteen uit verkocht was. De auto is alleen gebouwd met rechts stuur, dus in Nederland kom je ze bijna nooit tegen. In Engeland des te meer, ze zijn handig als boodschappenkarretjes voor de bewoners van de vele smalle steegjes. Het is overigens helemaal geen oude auto, maar een retro vormgegeven auto die dateert van 1991. De auto was voornamelijk verkrijgbar in pastelkleuren.
christoff zegt
weer een hele mooie colletie. ga zo door. die AM DB6 en de Bentley T2 zijn de mooiste vind ik.
Bram zegt
Prachtig die Figaro :) Je zou denken dat het inderdaad een auto uit de jaren 60/70 is, voor de jaren ’90 is dit helemaal een bijzonder autootje!
Maarten zegt
Die laatste foto van de Bentley T2 is prachtig Jim!
Lampredi zegt
Onvoorstelbaar om te zien hoe hard BMW achteruit is gegaan. De oude 6 serie is zoveel mooier dan de nieuwe, en ook veel mooier dan de 8 die hem opvolgde. Van die 8 begrijp ik sowieso niet veel: Hij was van buiten groter dan de oude 6, van binnen kleiner, lelijker, langzamer, en verbruikte ongeveer 2x zoveel benzine.
Over die nieuwe hebben we het maar helemaal niet.
PigPen zegt
Wat een oude rotzooi! Hier wordt ik niet vrolijk van…
Ik ben geen tegenstander van mooie klassiekers, maar dit had van mij niet op de gevoelige digitale chip vastgelegd hoeven worden.
Dink zegt
@PigPen: ik dacht dat Autoblog net een code had ingevoerd . . .
Tom Walkinshaw in de XJS zoals ik ‘m ’t liefst zie:
http://www.youtube.com/watch?v=kAgSTTNSVnU
3.6 convertible voor deze jongen trouwens . . .
“Wolseley 16’60
Ook deze auto stelde niet echt veel voor in zijn tijd. Geen sensationele prestaties of enorm luxe Connolly lederen zetels met wortelnotenhouten klaptafels, maar een vriendelijk vormgegeven middenklassertje . . .”
Ha! dan had m’n pa zeker een bijzondere versie, met groen leer en walnut dash. Ik heb ‘m trouwens teruggevonden (na 26 jaar) en zie ‘m in oktober terug.
Fijne auto trouwens, styled by Farina ;)
Lampredi zegt
@Dink: Zeg, was die Wolseley niet juist een luxe uitgevoerde Austin Maxi, dus met wotelnotenhout en leer en zo? Die waren heel populair bij omlaaggevallen Engels adel die geen geld hadden, maar een middle class auto toch te min vonden.
Dink zegt
@Lampredi: juist! Hij kwam van een ‘oom’ (lees kennis) die naast Wolly ook nog een Mini Cooper en een Mk2 Jag had . . . Ga ik ook naar op zoek . . . Ik hou u op de hoogte . . .
Aston Martin Jonas zegt
mooie aston amrtin DB6
henk zegt
zo’n oude AM is super, kwam er eerst eentje tegen in A’dam, geweldige auto
ga zo door autoblock met van die reportages!
PigPen zegt
@Dink
Wat doe ik dan verkeerd!?
Ok, de Aston Martin is een echte klassieker, maar geef alsjeblieft me de mogelijkheid om die andere bakken niet mooi te vinden ;)
Dink zegt
‘Oude rotzooi’ is iets anders dan ‘niet mooi’
Superleggera DB . . . :lick:
Chroombumper zegt
Leuke serie
De Bristol is de echte aristocraat onder de auto’s. In het echt heb ik hier nog nooit een proleet in zien rijden, want patsers vinden hem te saai. Op TV figureert hij in een detective-serie om wat cachet aan zijn zogenaamd adellijke eigenaar te geven.
De showroom zit in Chelsea, helaas zijn er van de huidige 3 modellen 2 niet om aan te zien. Alleen de Blenheim Speedster is leuk. De baas van het bedrijf heet trouwens Crook (!). Bristol is ook al zowat enig Brits bedrijf nog zelfstandig, als je al die merkenhandel buiten beschouwing laat.
@ PigPen: natuurlijk mag je iets niet mooi vinden, maar als je dan de drift voelt om dat wereldkundig te maken mag je best wat argumenten geven. “Ik ben teuge” horen we al genoeg van iedereen die overal zijn mening over wil geven.
slk55 amg zegt
och, ik heb niks met klassiekers, ik vind die eerste jagusr nog wel mooi.
De tegenwoordige Daihatsu Copen lijkt trouwens wel erg veel op die onderste Nissan Figaro.
http://195.227.120.147/copen/copen_11.jpg
http://www.u-blog.net/funnylittlescars/img/copen.jpg
autoblogger zegt
Die BWM M 635 CSI is echt dik! Prachtige bak!
Dink zegt
A crack of the steering wheel as he is José Juan Torres it demonstrates you to take their BMW 635 giving show from a camera in first person. Enjoy it! .
http://youtube.com/watch?v=9BetYqfpo2M
:bounce: Ik wil er ook zo een . . .
Tom Kruys zegt
Wat een leuke site! Interessante foto’s, niks geen rotzooi maar geweldig. Doorgaan! Kwam bij toeval op deze site door de Aston Marin DB6, droomauto.
Dank dank
T.K.
Lex zegt
Technisch gezien stelt de Wolseley 16/60 (A60 Farina) inderdaad niet veel voor, maar er zijn wel ruim 1 miljoen stuks A60 verkocht (waarvan ongeveer 80.000 Wolseley’s). Ze waren namelijk uiterst betrouwbaar. Als je een A60 vergelijkt met een Rekord 1700 of een Volkswagen 1600 uit die jaren, zeker qua weggedrag, dan wordt de Duitse concurrentie toch wel wat minder. Ik geef toe, de Peugeot 404 stelde de A60 wel enigzins in de schaduw. Overigens vind ik Astons, Rollzen en Bristol/BMW’s ook wel aardig, maar zoals met alles, als je er maar genoeg geld tegenaan gooit wordt het vaak vanzelf wel interessant. Ik heb meer bewondering voor mooie concepten, waarvan de DS en de Mustang toch wel de voorbeeld iconen zijn.
willem zegt
weet je nog in welke straat je de sff 310 wolseley hebt gefotografeerd ? hoor graag hart ge willem
jermenyclarkson zegt
die XJRS is heilig in het zwart 6.0 v12