Nee helaas, dit geldt niet voor de gamefreaks met thuis een race-stuurtje aan het bureau of de fanatiekelingen uit de computerhal. Alleen wanneer je de eerste praktijkuren lest in een echte rijsimulator, verhoogt dit de slagingskans met 4 procent. Dat concludeert de afdeling Verkeersopleidingen van BOVAG op basis van ervaringen van haar leden en uit rapporten van TU Delft en TNO. Bovendien is lessen in een rijsimulator ook nog eens goedkoper.
Volgens Henk de Vries, secretaris van de afdeling Verkeersopleidingen van BOVAG, kunnen verkeersscholen met minimaal vier lesauto’s voordeliger hun diensten aanbieden als ze één lesauto vervangen door een simulator. Ook voor kleinere rijscholen liggen er volgens hem kansen, want zij kunnen immers gezamenlijk een rijsimulator aanschaffen of huren. Gebruik ervan is voordeliger voor de leerling én de rijschool. Het beste resultaat wordt bereikt wanneer de leerlingen vier keer twee uur in de simulator lessen. Langer achter elkaar in een simulator zitten heeft nagenoeg geen zin. Het gebruik van de rijsimulator levert een positieve bijdrage aan de kwaliteit van de rijopleiding. Bovendien zijn de lessen in de simulator goedkoop, veilig, leuk, effectief en milieuvriendelijk. Inmiddels hebben zo’n 9.000 leerlingen hun opleiding gestart in een simulator van een BOVAG-rijschool. Dit aantal groeit jaarlijks met 75 procent. (bron: bovagkrant.nl)
Ja, ik weet het, we hebben het allemaal eens een keer moeten leren, maar wat zou het toch fantastisch zijn wanneer je de volledige rijopleiding in een simulator zou kunnen volgen. Nooit meer zo’n irritante lesauto voor je.
Autofreak zegt
Ik krijg gewoon rijles van me pa op afgelegen parkeerplaatsen en doodlopende weggetjes :)
JeffreyG zegt
parkeerplaatsen zijn idd het beste ;)
verhoogd je kans op slagen denk ik wel wat meer dan 4% :P
sommige rijleraren snap ik eigenlijk ook niet
die mensen gaan al de openbare weg op zonder dat ze ook maar kunnen rijden :?
laat ze dan eerst eventjes op de parkeerplaats rijden :roll:
Timmy Highflyer zegt
Leren rijden in zo’n simulator lijkt mij toch nog altijd redelijk artificieel. Echt leren rijden doe je toch pas als je op straat komt tussen het andere verkeer en met een goede instructeur. De eerste keer achter het stuur is toch altijd wat onwennig en waarschijnlijk zelfs beangstigend. Hoe dat is in een simulator, daar heb ik natuurlijk het raden naar, maar ik veronderstel dat je toch de gedachte “het is maar een simulator” niet helemaal van je af zet.
Wat mij betreft leer je best eerst de auto kennen op een parking of op een doodlopend wegje. Vertrekken lijkt mij toch bij de meeste nieuwe chauffeurs één van de moeilijkste dingen. Vervolgens leer je schakelen (welk leuk als je verneemt dat neutraal tussen 3e en 4e versnelling ligt ;)) en natuurlijk ook afremmen. Daarna kan je best opteren voor veldwegjes. En dan begint het eigenlijk pas: je gaat naar de rijschool en je komt voor het eerst in het echte verkeer, laten we die enkele tractor die we voordien al tegen gekomen zijn buiten beschouwing. In een rijschool zien ze ook vrij vlug in welke mate je het autorijden al beheerst. Zo meen ik dat in de rijschool waar ik mijn lessen gevolgd heb de eerste 2h normaal op een parking doorgebracht worden, de volgende 2h in een wijk waar weinig verkeer komt en op een oefenterrein waar ze je 2 van de 4 manoeuvres leren die je op een (Belgisch) rijexamen moet kunnen. Volgende 2h naar de stad en de andere 2 manoeuvres. De resterende 2 maal 2h zijn dan nog voor herhaling veronderstel ik.
Zo’n rijsimulator zal waarschijnlijk ook op een dergelijke wijze geprogrammeerd zijn. Daarentegen in een echte auto met een echte (dus geen virtuele) instructeur heb je aanmoedigingen en kan je op je eigen niveau rijden.
Dus na een kwartiertje parking reed ik al rond in een wijk en een half uur later zat ik al in de stad, nu weliswaar geen grootstad maar toch. s’anderendaags alle 4 de manoeuvres en de drukke stad. De volgende les als 17 jarige zonder rijbewijs op de autosnelweg en voor de rest wat herhaling. Als je dan je uiteindelijk je rijbewijs hebt besef je dat je enkel met een golf sdi kan rijden. Maar al gauw krijg je een auto op benzine voorgeschoteld en na enige pogingen rij je daar mee weg. Zowat drie maanden na mijn rijbewijs, moest ik voor een vakantiejob enkele keren met een Mercedes Sprinter rijden. Na succesvol gereden te hebben met verschillende auto’s beheers je het wel denk ik. Ook voor het eerst op sneeuw is een unieke ervaring.
Na de hele weg die je moet afleggen heb je natuurlijk toch wel wat respect voor de autootjes van de rijschool. Ik ga dus niet bumperkleven, laat hen wat ruimte wanneer ze op hellingen moeten vertrekken en sta soms zelfs verbaasd hoe snel sommigen terug vertrokken zijn nadat ze stilgevallen zijn.
Timmy Highflyer zegt
Of na die hele weg een simulator nog veel nut heeft weet ik eigenlijk niet. En 4% is nu ook niet dermate hoog. Een goed chauffeur slaagt toch altijd, als hij zijn rechtervoet kan bedwingen :)
thomas zegt
-edit Loze bijdrage-
Niels van der Weiden zegt
Mijn voormalige rij-instructeur heeft mij het principe van de rijsimulator getoond en ik was eigenlijk best enthousiast. Voor mensen die nooit van hun leven een auto hebben bestuurd (en dat zijn best wat 17- tot 18-jarigen, toch?) is het al een ervaring van jewelste om in een wereld rond te rijden die het rijden met een auto zeer realistisch nabootst. Natuurlijk, als je zelf in zo’n force-feedbackstoel zit met een jaar of wat aan rijervaring lach je je dood. Je hebt totaal geen gevoel en als je 30 moet rijden bijt je haast in het stuur van verveling.
Maar dat is niet het punt van de rijsimulator. Die traint je namelijk in het beheersen van basale verkeerssituaties, zoals kruispunten en invoegstroken op een snelweg. Het kunnen besturen van een auto is tijdens de simulatorfase eigenlijk bijzaak. Volgens mijn instructeur stappen leerlingen echter zonder problemen over naar ‘het eggie’.
Die aanpak lijkt me beter dan de huidige rijopleiding, waar je eerst moet leren autorijden en vervolgens allerlei kijktechnieken krijgt aangemeten (die je overigens beletten in het daadwerkelijk anticiperen – maar dat is een andere discussie). Het is veel belangrijker dat mensen leren hoe ze gevarensituaties moeten herkennen, hoe ze dat ver van te voren kunnen doen en waarom dat zo belangrijk is. Die lesstof wordt, blijkens het verhaal van Timmy Highflyer, in België nogal onderschat. (Maar ook hier, blijkens ons dagelijkse wegbeeld.)
Wat me dan weer tegenvalt, is dat lessen in een simulator je slechts vier procent meer slagingskans oplevert. Ik weet niet of dat significant veel is, maar het klinkt me weinig opwindend in de oren.
Alwood zegt
ik heb wel eens een simulator geprobeerd en ik moet zeggen dat het veel te wensen over laat…
het scheelt vooral voor mensen zonder enig spoor van aanleg of gevoel voor autorijden. die hebben er wss wat aan.
in verhouding tot wat je leert zou een simulatorles volgens mij zon 10 euro moeten kosten… daar zitten ze helaas ver boven.
vooral het gevoel van diepte is compleet weg en bochten en remmen hebben daar het meest onder te lijden.
ik zou het dus alleen aanraden als je echt niet kan schakelen oid…
Dink zegt
4%, ik zie meer nut in extra aanvullingslessen na het behalen van het rijbewijs. Slipcursus, trackday . . . dat soort spul.
Timmy Highflyer zegt
@ Niels van der Weiden
Ik kan natuurlijk zelf niet oordelen over het effect van een rijsimulator, aangezien ik er geen ervaring mee heb. Met de rijopleiding daarentegen heb ik wel ervaring, gezien ik tamelijk recent mijn rijbewijs behaald heb (sinds 1,5 jaar).
Uit jouw reactie blijkt dat die rijsimulator wel nuttig kan zijn. In de eerste plaats voor mensen die nog nooit achter het stuur gezeten hebben en meer algemeen eigenlijk voor iedereen tussen het leren ‘rijden op een parking’ en het ‘losgelaten worden in het echte verkeer’, om alzo enige ervaring op te bouwen.
Ik heb in mijn vorige reactie slechts een minimaal beeld van de rijopleiding gegeven. In 5 x 2h met de rijschool leer je uiteraard niet rijden als je het niet van vooraf al kunt. In de langer durende rijopleiding (10 x 2h) zal er meer aandacht zijn voor gevarensituaties en de basale verkeerssituaties. Natuurlijk zal de ‘leerling’ ook een rol spelen. Iemand die verantwoordelijk en rustig rijdt, zichzelf en anderen niet in gevaar brengt en altijd rekening houdt met wat de instructeur zegt, zal zich waarschijnlijk veel minder snel in netelige situaties brengen. Voor de meeste toekomstige chauffeurs zal het dus nuttig zijn om eerst kruispunten en invoegen op de autosnelweg in te oefenen op een simulator.
Dan kan je je afvragen hoe je het dan in het echte verkeer kan leren. De rijinstructeur bij wie ik destijds leren rijden heb, vroeg systematisch bij elk verkeersbord wat het betekende. Zo zorgde hij er voor dat je aandachtig was voor verkeersborden ( het is allemaal wat veel op het begin; voor je auto, achter je auto, verkeersborden…) Zo wist je dus ook welk soort kruispunt je te wachten stond. Voorrang aan rechts, stoppen, voorrangsweg?
Wat het invoegen op de autostrade betreft, dacht ik toen en denk ik nu nog steeds dat de meest veilige manier gewoon invoegen is aan 120 km/h. (geen sinecure met een golf sdi op een oplopende oprit)
Daarnaast wees hij mij ook op ieder klein foutje. En dat is best frustrerend.
– voorrang afgegeven
– voorrang afgedwongen
– te snel weer ingevoegd
– meestal echter ging het over terugschakelen
Nu echter beheers ik het wel allemaal tot in de puntjes.
Jammer genoeg moet ik wel stellen dat ik van vele leeftijdsgenoten moet horen dat hun rijlessen als enige doel hadden, te slagen voor het rijexamen. Een groot aantal van mijn leeftijdsgenoten kan dus eigenlijk niet goed overweg met de auto. Maar hieraan zal zo’n simulator ook weinig kunnen verhelpen denk ik.
Het uiteindelijke rijden in het verkeer is een totaalpakket van situaties kunnen inschatten, kunnen kijken, de auto beheersen…
Wie perfect rijdt in zo’n simulator rijdt nog niet perfect in het echte verkeer.
Neem je daarentegen iemand die perfect ( en daarmee bedoel ik echt foutloos; geen voorrang afdwingen, niet te snel…) in het echte verkeer rijdt, die zal het op de simulator ook foutloos doen.
@ Alwood
Als er echt een gebrek is aan diepte lijkt het mij toch wel erg weinig nut te hebben. Want dat was nu net één van mijn grootste problemen toen ik net leerde rijden; inschatten welke remafstand ik nodig zou hebben.
Pim Brussee zegt
Leren rijden in een (rij)simulator is onzin. Van 2001 t/m 2007 heb ik onderzoek gedaan naar het fenomeen de Simulator. In die tijd heb ik aan verschillende simulatiesystemen gewerkt, en tevens mobiele systemen gebouwd ter ondersteuning van bewustwordingstrainingen voor beroepschauffeurs. Deze chauffeurs hebben dus al het rijbewijs. Chauffeurs die in het verleden gestart zijn met lessen in een trucksimulator, gaven tijdens mijn onderzoek aan dat de simulator alles behalve een toegevoegde waarde had voor het behalen van een groot rijbewijs. Kortom… leren rijden doe je in een echt voertuig.