Wie dacht dat het laatste woord over de APK-frequentie gesproken was, heeft het mis. De APK-soap gaat een nieuw seizoen in met een reeks “boeiende” afleveringen. Vorig seizoen werd afgesloten met de cliffhanger dat alle garagehouders de ANWB zouden moeten boycotten, omdat deze achter de snode plannen zou staan voor een verlaging van de APK-frequentie naar 4-2-2 (d.w.z. eeste keuring na 4 jaar en daarna iedere twee jaar). In deze nieuwe aflevering starten de Bovag en RAI een nieuwe campagne voor behoud van de huidige 3-1-1 frequentie.
Het kabinet is gevallen en daarmee dus ook de plannen van Karla Peijs, zou je denken. Dezelfde Karla Peijs die de Bovag en RAI zo zullen missen. Uit vrees dat dit kabinet alsnog een voorstel uitwerkt voor de 4-2-2 frequentie en deze doorspeelt naar een volgend kabinet, zijn de Bovag en RAI gisteren toch maar een campagne gestart. Bovendien: de verkiezingstijd is altijd een goed moment om politici aan je te binden, toch?
Bij een keuringstation in Hilvarenbeek werd het startschot gegeven voor de campagne die samen met 3VO werd georganiseerd. PvdA-Kamerlid Lia Roelf was opgetrommeld om haar steun voor de actie te betuigen. “Naar ik heb begrepen zien mensen de APK ook niet als last, maar als noodzaak”, aldus het Kamerlid. Toch is dit nog maar de vraag, want uit een enquête van AutoWeek blijkt dat 70,5% van de ruim 3.070 ondervraagden, een lagere frequentie te prefereren. (bron: automotive-online.nl)
Het einde van de APK-soap is dus nog niet in zicht en wij blijven rustig rapporteren.
Stephan zegt
Volgens mij kunnen ze beter prijsafspraken maken voor een apk-keuring. Geld kost het zowieso maar als auto net nieuw is dan heb je toch het gevoel dat het doelloos is. Terwijl je met een oud wagentje (lijkt mij) dan wel weer het gevoel hebt dat alles in orde is als ie gekeurd is en dat je weer lekker de weg op kan.
Mark zegt
Stephan, APK is niet alles hoor. Zeker bij oude auto’sniet. Er mag zoveel wel versleten of op zijn, dat je een week na de keuring gewooin met pech komt te staan oid.
Maar goed, uit milieupunt zou ik 1 jaar wel preferern (toch kan jaarlijks onderhoud opzich verkeerde uitlaatgassen wel voorkomen). De kosten zijn opzich niet zoveel, maar wel allle APKs bij elkaar. Voor de branche en werkgelegenheid.
Zoef zegt
APK gaat niet over pechvermijding, maar over veiligheid.
dana zegt
Ik vind een jaarlijkse controle helemaal niet slecht. Ik vind kapotte verlichting een slechte zaak om over zaken als remmen nog maar te zwijgen. Ik zie regelmatig mensen zonder buitenspiegel, werkende richtingaanwijzers en ga zo maar door! Ik denk dat het zeker bijdraagt aan de algemene veiligheid op het wegennet.
Daarbij kom ik toch zeker 1x per jaar bij de dealer dus van die A.P.K lig ik niet wakker…..
Benny zegt
Zoals het nu is is het goed, nu alleen de cotrole erop een stuk beter !
Mark zegt
Dana, veel punten die je noemt moeten ook gewoon elk jaar bij onderhoud gecontroleerd worden.Onderhoud is ook veiligheid.
Ik ken mensen die zweren bij APK. “Oh yes hijs door de keuring”. En dan ook geen onderhoud doen. .. :-(
800hp R-34 GTR zegt
achja
Kees zegt
mark schreef dat elk punt ook bij onderhoud werd gecontroleerd. dit is niet waar, als je naar milieu eisen kijkt. plus dat je bij onderhoud niet verplicht ben somige dingen te repareren. bij apk zal je wel moeten, of hij word niet goedgekeurd. ik vind dat de oude regeling gewoon moet blijven