De Defender blijft! Het meest zuivere model van Land Rover krijgt zelfs een update. Dat wisten we al maar nu zijn ook de wijzigingen bekend gemaakt. Het is vooral van binnen een flinke facelift geworden en ook onder de motorkap gaat het één en ander veranderen. De 2,5-liter vijfcilinder dieselmotor zal worden vervangen door een 2,4-liter viercilinder, het vermogen blijft met 122pk gelijk aan de vorige versie. Het koppel neemt wel toe en gaat naar een max van 360 Nm (was 300 Nm).
De nieuwe motor voldoet aan de Euro IV uitstootnormen en zorgt voor een topsnelheid van 132 km/u. Wel had de motor wat extra ruimte nodig, vandaar de bult op de voorkant.
Van binnen is de Defender flink onder handen genomen en krijgt de terreinwagen een geheel nieuw dashboard, and it looks good!
Alle drie de Defenders (de 90, 110 en 130 wielbasis) blijven overigens beschikbaar. De Defender MY2007 is voor het eerst te zien op het Autosalon van Parijs en vanaf begin volgend jaar te krijgen.
w-j zegt
Jammer dat het geen helemaal nieuwe model word :(
Bart zegt
Dit is ten minste een 4×4 pur sang…maar al die interieursnufjes doen daar niet veel goeds aan.
autoblogger zegt
@Bart: een beetje comfort en luxe mag toch wel? Ik vind de uitstraling nog steeds passen bij een Defender…
MrSelected zegt
Alleen dat stuur..
voor de rest nog steeds ruig en stoer
Franqie zegt
Dit blijft nog steeds 1 van de puurste 4X4’s, en die interieurupdate is best mooi, alleen jammer van dat stuur idd…
Navarone zegt
Een terrein wagen, zoals een terreinwagen hoort te zijn!
Misschien is deze terreinbeul nog het best te vergelijken met een sportschool jongen die op een eerlijke wijze groot is geworden: namelijk door op ouderwetse wijze hard en langdurig te trainen met zware basis gewichten, zonder zich aan te trekken van commentaar van anderen en het aller belangrijkste: zonder het doel uit ogen te verliezen…
Dus geen anabolen, geen supplementen, geen moderne outfit, geen ingewikkelde schema’s, geen moderne apparatuur en geen personal coach….
Zeker niet te verwarren met een SUV
Omschreven in één woord: OLDSCHOOL !
Jeremy zegt
Advocaat van de duivel…maar zo ‘oldschool’ als de Defender is, is het ook een oud en achterhaald ontwerp. Met de starre assen heb je nauwelijks comfort en een belachelijke draaicirkel. De terreincapaciteiten zijn zonder meer goed, maar alleen het duurste model heeft standaard traction control om doorslippende wielen in bedwang te houden. Afgezien van de motor, electronica en schroefveren is er de afgelopen 20-30 jaar bar weinig veranderd aan wat we nu kennen als de Defender. Het zijn nog steeds slome, lawaaierige, lekkende rammelbakken die met een beetje pech onder je kont vandaan roesten.
Om zo’n ding nu nog nieuw te kopen moet je dan ook behoorlijk idolaat (lees: gestoord) zijn van Laro’s, want ze zijn niet goedkoop. Voor de goedkoopste Defender heb je al bijna de duurste Toyota Hilux 4wd dubbelcabine (met een 171pk D4D-blok, that is) en das een stuk meer auto onder je kont. Er zijn dan ook jaren geweest dat er in Nederland maar een handjevol Defenders op kenteken werden gezet..maar vreemd genoeg is het tij nu weer gekeerd.
Zoals je ziet doe ik m’n best om er een hekel aan te hebben, maar laten we wel wezen: Defenders ademen karakter door iedere kier in hun gepopnagelde aluminium badkuip. De ‘fanbase’ is enorm, ze zijn waardevast en uit Engeland kun je alle onderdelen krijgen om het ding tot st. Juttemis aan de praat te houden. Qua coolheidsfactor kan ie nog jaren mee.
De Defender is dood, leve de Defender!
Ome henk zegt
Een topsnelheid van 132 km/u?
dekster zegt
luchtweerstand ;-)
Jan zegt
wel tof me die bobbel op die motorkap, nu nog die reserveband op die motorkap en die traanplaat opties :-)
132 km/u is echt wel niet snel he, kan je die wagen niet chippen?
LPH zegt
Het schijnt ook dat men het koppelings pedaal en de versnellingspook lichter heeft gemaakt voor meer dagelijkse bruikbaarheid. En ik denk ook dat als je een goede turbo erop schroeft dat ie wel 150 moet kunnen…
Range Rover zegt
Ik vind dit model echt geslaagd, aan de buitenkant moest er niks veranderen vond ik en dat hebben ze ook gedaan en de binnenkant mocht niet te veel gedaan worden maar mocht ook wat luxueuzer en ik vind dat ze er perfect in geslaagd zijn om wat meer luxe toe te voegen maar toch nog die pure, stoere terreinwagen te houden !!
silasse zegt
Voor een echte tereinbeul neem ik de G en niets anders.
Erikje zegt
Even over dat stuur…
Dat ziet er zo uit omdat dit een terreinauto is.
Die lelijke bobbel is er om te voorkomen dat je tijdens het modderhappen je tandjes verliest bij het raken van een hobbel ofzo.
De auto zal er geen last van hebben, een paar hobbels meer of minder.
The Kid zegt
hopeloijk hebben zw het sluitmechanisne van de deuren ook verbetert zodat ze in de winter ook nog open en dicht gaan, verder toffe renovatie maar ik ga toch voor het voor de spartaanse uitvoering
jochen zegt
defender is en blijft nen puure 4×4 niets anders (zelfs geen wrangler gedoe) defender blijft defender en het interieur kan geen kwaad he zolang de vorm er maar in blijft!!!
Paul zegt
Ik vind het een slimme zet om de buitenkant – nagenoeg – gelijk te houden en om de binnenkant te vernieuwen. Jeremy, heb jij wel eens een paar keer in een Defender gereden?
De auto rijdt ondanks de starre assen heel comfortabel, ook op de snelweg. Je voelt een stuk minder hobbels in het wegdek, mede door de ruime veeruitslag en grote banden.
Sloom valt met de Td5 die er nu al in zit ook best mee, hij trekt behoorlijk weg en nee, hij gaat geen 150 maar 135. Maar ja hoe hard mag/ kun je in Nederland nog rijden he…
Maar ik geef toe, af en toe loopt er wat water in, maar dat loopt er ook weer uit. En de stoel die zit wel een beetje door na 500 km. Maar daar gaat het nieuwe interieur vast verandering in brengen!
the OFFROAD boy zegt
De enige echte 4×4
Clovis zegt
Ik heb nu 2 maanden een laro defender met roofrek. De top is 145 km uur met roofrek. Daar is ie begrensd. Als je m goed inrijd zal die nieuwe defender vast ook 145 km uur halen.
M’n airco blaast tegen m’n benen dus t aanpassen van het interieur is een goede zaak. Ik ga m chippen tot 150 pk en ik wou dat ik al een zesde versnelling had. Op grote afstanden wil ik wel graag minder toeren maken bij forse snelheden. Ik ga kijken of ik het koppel aan kan passen.
Marc Goossens zegt
Waar zijn de luchtinlaten onder de voorruit gebleven?
Christian zegt
Ik denk dat de luchtinlaten dichtgemaakt zijn, wegens plaatsgebrek?
Wat vinden jullie van de plaatsing van de nieuwe achterzetels in de 90 ?
Die zijdelings geplaatste zetels zijn we nu ook voor altijd kwijt. Want zoals je weet , wat eens weg is voeren ze nooit weer in…
Wat is dat allemaal over het comfort… als je comfort wil op hard terrein dan ben je verkeerd bezig met off road rijden… als je comfort wil op de weg dan moet je geen defender kopen maar een SUV, daar staat de naam dan ook voor.
Nog een laatste nieuws item….Dit is van horen zeggen van mijn dealer, welke een vriend is… dat na 2010 er een geheel nieuwe defender op de markt MOET komen van de europese gemeenschap daar de defender niet aangepast is naar de veiligheidsnormen betreffende air-bags… dus moet het dashboard , stuur en deuren (dus het hele koetswerk) hertekend worden naar de huidige normen….
Laat iets weten of dit jullie bekend in de oren klinkt…
hugo zegt
is die nieuwe defender ook in automaat te krijgen ? ik rij nu namenlijk de 90 v8 benzine automaat , rijd heerlijk !
Ad Kurvink zegt
Heb nu 4,5 jaar een Defender 90, heb er echter maar twee jaartjes mee gereden. Zit al 2,5 jaar in Brazilie en mag alleen het genoegen smaken ermee te rijden als ik 1 x per jaar weer een paar weken terug ben. Ik vind het een fantatische bak en een echte 4 x 4. Hier rijdt ik een Chevrolet S10 pick up. Een stuk comfortabeler maar zodra ik kan ruil ik hem in voor een Defender. Wat nu comfort ?! Een Defender vind ik niet comfortabel en wie een 4 x 4 rijdt moet het lawaai er maar bij nemen. Vindt het nieuwe model géén vooruitgang. Dashboard vind ik niet bij de auto passen en mis de luchtinlaten onder de voorruit. Die zware koppeling en versnellingbakpook is iets waar je zo aan gewend bent.
Ik heb hem dus 4,5 jaar geleden gekocht en doe em nooit meer weg. Ik vind het DE AUTO. Mijne haalt 150 op de teller en dat zal dus wel 135 in echte kms zijn. Heb daar echter nooit last van gehad. In Nederland sta je toch konstant stil in de file en hou dan ook een Ferrari fluitend bij. Voor de rest tuf ik met 95 voort want dan rijdt ie het lekkerste. Bovendien hoef je dan niet bij elke boom te remmen uit angst dat er een camera staat. Nog een enorm voordeel je zit hoog en hebt bijna altijd voorrang. Defender forever……
Michael M zegt
Ik rijd momenteel met een jeep Grand Cherokee, waar ik overigens zééér tevreden van ben, maar overweeg om als volgende auto de (stoere) Defender aan te schaffen.
Ik rijd +/- 60.000 km per jaar en ben groot van gestalte.
Is dit een geschikte auto voor mij? ik besef dat hij “basic” is en niet zo rijd als een GC, maar wat met de betrouwbaarheid, levensduur? Zijn 250.000km zonder problemen realistisch? of is het een auto die meer in de garage staat, dan dat je er mee kunt rijden?
COLYN ROL zegt
RIJD AL JAAREN MET WRANGLER MAAR DROOM OOK VAN DEFENDER ,en zeker de nieuwe,daarom ga ik op deze side om de reakties van mensen met ervaring in deze auto;volgend jaar koop ik er de nieuwe wrangler of de defender bij,voor mij een moeilijke keuze !
Puffdaddy zegt
Wij hadden in de eerste plaatse een goede trekhaak nodig… geremde aanhangwagen e.d….De auto waar deze trekhaak moest aanhangen was minder belangrijk. Na wat over en weer geloop bij andere 4×4 merken, en op ZEER STERKE argumenteringen van onze (grote) kids bij Defender aangekomen. Het huidig model 90 stond er nog… maar op ieders aandringen toch gekozen voor model 2007… Nu nog wachten… Enkel gekocht op zicht van de catalogus.. Dat is ook de eerste keer…maar onze kinderen bedankten met ‘dat het opvoeden van ouders soms nog meevalt…’.
Zoals zij voor een Defender gaan wil wat zeggen… het model gaat nog een laaaange toekomst tegemoet met een héle schare fans…. als vadertje ‘Staat’ er niet té veel milieuhinder e.d. bijsleurt om het leven van deze voertuigen -en hun eigenaars- zuur te maken…
Start van de constructies voorzien 15/01/2007, levering eind april 2007. We zien wel wat het wordt. De prijzen van de concurenten lagen merkelijk hoger…onbetaalbaar voor het doel…
Ter info: Op het Autosalon voor Bedrijfswagens te Brussel (vanaf 13/01/07) http://www.salonauto.be/public/?lang=NL zal één proefmodel DEF 90 model 2007 tentoongesteld worden. Allen daarheen…
wilem smalen zegt
…gelukkig blijft de defender tenminste tot 2010 in productie…
..de verandering van het dashboard is natuurlijk weer bedacht door ‘Fordjongens’ die de stijl van de landrover (nog steeds) niet begrijpen..te rondvormig ten opzichte van de hoekige vorm van de Landrover… onder de motorkap ( met bult) zit ook nog een “Fordmotor” uit de Ford Transit met zes versnellingen…
…de vijf versnellingenbak van de huidige uitvoering voldoet uitstekend……
…genoeg…. zonder Ford bestond de Defender misschien niet meer…
ik geloof dat in deze tijd van ‘Autoéénvormigheid’ de de Landrover Defender een goede toekomst heeft…veel langer dan 2010
groet, Willem… met zwarte Landrover Defender 2001… elke dag een feest om in te rijden, in welk terrein dan ook
Rolf Zeijdel zegt
Hallo Defender specialisten!
Wanneer komt er een Defender automaat?
Kan een handschakeling vervangen worden door een automaat in een Defender? B.V. door die uitstekende automaat van Range Rover?
Graag jullie reaktie,aangezien ik zeer binnekort van plan ben om een Defender,als het moet tweedehands te kopen om te laten bouwen tot automaat.
Vriendelijke LARO Groeten,
Rolf
erik zegt
automaat bestaat al voor de defender…
de uiver kan deze voor je inbouwen.
http://www.de-uiver.nl/popup.php?occasionID=288
ik wacht op mijn nieuwe 130 crewcab, 1 van de laatste orginele met td5 moter.
groet erik
Rolf zegt
Bedankt Erik,
Ik heb de uiver gebeld en gan binnen twe weken kijken wat hij in zijn garage heeft!
Nogmaals bedankt.
Groeten,
Rolf
Henk-Jan Eijssink zegt
Volgens mij hebben ze van alle min punten, plus punten gemaakt. Het is alleen jammer van de achterstoelen deze staan nu in de rijrichting. En wat jammer is, is de ventilatieklepjes onder de voorruit deze zijn dicht gemaakt. De Defender is en blijft een super auto. Misschien gaan we komende zomer met de Defender op vakantie, ik verheug me er nu al op. Laat de vakantie maar komen.
Henk zegt
De nieuwe defender heeft het blok van een transit en krijgt 6 versnellingen.
sam zegt
Ik ga een defender 110 kopen ze geven me 8% en wou graag weten van iemand die een nieuwe defender heeft gekocht, wat zijn beste prijs was?
COLYN ROL zegt
ondertussen wel beslist ,ga mijn oude wrangler 1993 houden maar de nieuwe unlimited op autosalon viel me wat tegen,te amerikaans ,dus de defender wordt de aankoop voor 2007! long live defender!!!
Tommeke zegt
beste (meermaals-door-de-defendermicrobe-gebeten-zijnde) zielsverwanten,
In het kader van mijn toekomst in de tuinarchitectuur zal ik me binnenkort het Brabantse Trekpaard onder de motorvoertuigen aanschaffen: een Defender 110.
Objectieve gegevens zijn er genoeg, subjectieve meningen zijn er iets minder… Graag had ik geweten wat de Defender 110 kost qua onderhoudsbeurten, (eventuele ????) mankementen, VERBRUIK,… Graag heb ik zoveel mogelijk antwoorden gehad op dit laatste…. Ik heb al allerlei getallen gehoord maar ik zou nu graag een gemiddelde weten; wat verbruikt hij aan ong 90km/h ?? aan 120km/h ?? Gelieve zo veel mogelijk antwoorden…
groeten, Tom
puffdaddy zegt
Levering eind april is verlopen… ’t Wordt wat later. De nieuwe defenders staan (voor BE) reeds in de haven van Zeebrugge… maar komen nog niet tot bij de eigenaars. Volgens de vertegenwoordiger :” daar de officiële lancering maar in juni zal zijn…en dat intussen iedere dealer zijn bestelde voertuigen moet binnen hebben”. Jammer. ‘K heb enkele foto’s genomen in Zeebrugge…Interesse ?
Clovis zegt
Beste Tommeke,
Laat opties er niet door een Laro dealer opzetten. Dat is duur en niet succes verzekerd. Andere bedrijven zijn daarin gespecialiseerd en goedkoper. Laat ook de onderkant behandelen direct als je ‘m hebt.
J. zegt
heb dat ook al gehoord dat je de onderkant moet laten “dinitrollen”.
Is het te doen met zulke wagen grote afstanden afteleggen? en nog fris uit testappen dan?
groeten
J.
Clovis zegt
Je kunt goed grote afstanden afleggen. Ben naar Zwitserland geweest. Omdat je rechtop zit en lekker hoog kom je er niet verkreukeld uit. (Een range rover is natuurlijk confortabeler.) Speciaal voor grote afstanden heb ik op de mijne een overdrive (lees 6e versnelling) laten zetten en een bedrijf heeft hem digitaal opgevoerd van 121 naar 141 PK. De nieuwe heeft een 6 bak dus zal wel rustig rijden. Je moet wel gewoon 120/130, niet harder willen. Ik vind trouwens dat hij het beste tot zijn recht komt op landweggetjes met 90 km /u. Ik doe ‘m nooit meer weg.
Groeten, Clovis
Christian zegt
Guys,
heb juist de nieuwe Def getest in Arthey, ongeloofelijk wat een koppel deze heeft, wat vroeger in eerste kleine ging gaat nu zelfs in tweede kleine. De zetels zijn veel beter , de look in gebleven, de ophanging verbeterd , de verwarming werkt direct , het dashboard is mooi maar niet echt nodig geweest, de zetels op de derde rij is een vergissing van europees niveau, en de authentieke luchtinlaten zijn verdwenen (geen plaats meer in het nieuwe dashboard). Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ze niet teveel mogen veranderen , wij DEF-lovers willen wel verbetering maar dan enkel op het hoogst noodzakelijke, en dat is het off-road segment, niet op het interieur….
Greetings
bambi zegt
man, die defender blijft voor mij de oer-versie!
defender zegt
voor mij is de defender de beste en wie hard wil rijden moet gewoon een race auto aan schaffen en geen defender je mag toch niet harder en de nieuwe defender is mij te modern de td5 is beter
Ghecko's zegt
Heb bij de dealer een test gedaan. Heb een Def TD5 en heb hem ingeruild voor de nieuwe. Op snelheid (lees 120 – 130) kan je nu een gesprek met je partner voeren of kunnen je achterpassagiers een vraag op normale volume stellen. Zit confor is nu goed voor de lange afstanden. Heb daar in het verleden problemen mee gehad. Nieuwe dashboard betekent geen lucht inlaten, maar ook geen lekkages meer. Verder zit de ventilatie roosters als je hem met airco neemt op de goede plaats en blaast niet meer op je benen (super irritant in de TD5). Motor is lichter en biedt veel meer koppel. Ik ga hem ook chippen voor meer koppel waarin je in de 6e versnelling zelfs tot 150 op de teller kan. Met nieuwe motor – ongechipt rijdt ie het lekkerste op zo’n 115 – 125 km/u.
henri (tijdrovers) zegt
colyn rol, als je meer info en ervaring wil lezen/horen kijk dan eens op http://www.lrch.nl of http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1003
ik rij nu 4 jaar met een inmiddels 40 jaar oude landrover en vind het geweldig!!
ik zou zeggen laat die wrangler maar staan en ga voor een landrover!!
grtn Henri
Tim De Temmermn zegt
ik hou van defender
marc zegt
Is de defender 2007 met zesbak al stil en comfortabel genoeg voor wat snelwegkilometers? Daar kan je tenminste nog eens een trailer achterhangen. En ik vind het nog altijd een enorme karakterauto, eigenlijk stoerder dan een freelander maar het moet wel een beetje uit te houden zijn…
Gebruiksdoel:
+/- 40 a 50.000 km/jaar woon-werk verkeer +
2 a 3 dagen / week met 2 paards trailer, waarvan vrijwel elk weekend (in het zomerseizoen) in de meest drassige weilanden.
Ik ben bang dat de freelander ten opzichte van mijn huidige discovery II 2004 te weinig nog echt een ‘werkauto’ is en teveel suv of valt dat wel mee?
Kortom welke nemen: defender of freelander?
Paul zegt
Beste Marc,
Als je bereid bent om iets aan comfort op je Discovery II in te leveren kan ik je de Defender van harte aanbevelen. Ik heb er net 600 km op zitten (heb hem in Duitsland gekocht vorige week) en hij rijdt als een Discovery II. Er zit een zesde versnelling in waardoor je 130 kunt rijden (ca 2500 toeren) en gewoon nog met elkaar kunt praten. Als het wegdek nat is hoor je achterin wat watergespetter maar daar is met een isolatiemat nog wel wat aan te doen.
Hij rijdt als een Discovery, maar je hebt wel de Defender trekjes als ‘er komt wat water binnen als het hard regent’. Maar ja, kom, met een Defender heb je wel veel meer karakter dan met een Freelander.
Vooral voor de snelwegkilometers is de 2007 uitvoering een gigantische verbetering t.o.v. een Td5. Alleen als je lang bent (en dat ben ik) zitten je knieën wat krap en pas je eigenlijk alleen maar in de 110 station wagon. Daar kun je namelijk de stoel nog wat naar achteren zetten.
Koop er wel een Dixon bate drop plate trekhaak bij ipv de standaard trekhaak, die is namelijk te hoog voor je paardentrailer (2-asser neem ik aan?) en dat komt de wegligging daarvan niet ten goede.
Succes met je keuze
Groeten
Paul
Marc zegt
Beste Paul,
bedankt voor je opmerkingen. Ik had inderdaad net reeds de knoop doorgehakt en heb een Defender 2007 besteld in X-tech uitvoering. Voor normaal weggebruik is de zesde versnelling een enorme uitkomst. Voor gebruik buiten de weg is er simpelweg niets beters dan een landrover.
In tegenstelling tot de echte puristen vind ik zelf het dashboard een enorme verbetering ten opzichte van het voorgaande model. Verwarmde voorstoelen (standaard in X-tech uitvoering) ondervangen de beperkte kachelcapaciteit op koude winteravonden, al schijnt ook de kachel sterk verbeterd te zijn.
Mijn enige nadeel is dat ik er iets langer op moet wachten dan jij…
Groeten
Marc
gerhard zegt
Hoi, ik rij nu sinds een jaar de def110, het is gewoon een mega car, heb de stoel verhoogd en iets naar achteren geplaatst,nu past zelfs Bokito erin.
De def heb ik op grijs verder heb ik een sotento op geel bevalt ook goed maar die gaat op den duur wel plaatsmaken voor de nieuwe defender, daar kan m’n vrouw hoog of laag springen.
jean pierre zegt
Ik verkocht mijn landrover want was de elende beu en zoek mij een S10 Chevrolet 6 cyl 4.3l aan te schaffen op LPG om meer confort te hebben en wat vlotter mee te kunnen in het verkeer maar ook om geen stinkende diesel meer te hebben.
Heefst soms iemand een S10 te koop ?
Mail me dan : [email protected]
Jochem zegt
Heb sinds 6 maanden een 110S 2007. Fantastische auto. Wel een groot probleem met de verwarming, Links en rechts grrot verschil. Bijna niet te harden. Lijkt erop dat dit niet door dealer opgelost wordt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Volgens mij moet de dealer voor dit soort verborgen gebreken waarschuwen. Kan dus geen Defender meer verkopen daar alle modellen dit in meer of mindere mate hebben
[email protected]
willem zegt
Blij dat er zoveel tevreden gebruikers zijn. Uitzonderingen bevestigen de regel?
http://landroverdefender130crewcabmy2007td4.blogspot.com/