TopGear zette de Aston Martin Vanquish S tegenover de Ferrari 575. Voor degenen die geen tijd hebben om het 10:23 minuten durende filmpje te bekijken zal ik maar meteen de clou onthullen (of verpesten). De Ferrari is de betere auto, maar ze rijden toch liever in de Aston. Het chauvinistische TopGear kennende zal dit je natuurlijk niets verbazen.
Be your own judge!
w-j zegt
deze ken ik al maar ik zou zeker weten voor de ferrari kiezen!
dekster zegt
kun je de aston ook krijgen met de ferrari moter/versnellingsbak?
Dink zegt
De Ferrari voor deze jongen . . .
Remco zegt
Aston voor mij! Zeker weten. Geen ander auto zal tippen aan de schoonheid van een Aston. De prestaties van de Vanquish S is voor mij al snel genoeg, we mogen hier toch niet harder dan 120. Dan heb je ook nog de gebrul van de V12 en de design.
Ferrari mag weliswaar betere prestaties hebben, maar Vanquish hoeft daar niet echt mee te concurreren.
Daan zegt
Ferrari ziet er gewoon niet uit, te saai maar gaat als de brandweer.
Aston is één en al stijl én gaat als de brandweer.
Moeilijke keuze?
Mwah :P
henk zegt
AM veel meer stijl vind ik
dekster zegt
denk toch eens na, de ferrari is verouderd nog voor je hem ontvangt. terwijl de aston…wel…dies tijdloos :-)
dana zegt
Had daar niet een 612 of 599 naast moeten staan??????
gianni zegt
de ferrari is gewoon de beste op alle vlak. Zowel techniek, prestaties als design. een brit kiest misschien met zijn hart een aston een italiaan nooit. geen enkele auto kan hieraan tippen en de 575 is maar een facelift eigenlijk van de 550. deze auto gaat al jaren mee en kan nog heel goed volgen. vergelijk de aston maar met de fiorano en daar kan ze helemaal niet aan tippen
Remco zegt
@ Dana
Nee Dana….we hebben het hier over auto’s die in ongeveer diezelfde periode werden gebouwd. Eerder was er een test tussen normale Vanquish en 575M. Nu hebben we het dus over Vanquish S versus 575 GTC, beide wagens dus “upgraded”.
JeffreyG zegt
nou dan ga ik voor de….. Ferrari 575 GTC ;)
maar als ze ipv de Vanquish S de DB9 zouden neerzetten (ookal is die slechter) zou ik voor de DB9 gaan
gewoon een prachtige wagen ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Voor mij de 550, alsjeblieft.
Mijn eerste rit in een Vanquish was eigenlijk een grote teleurstelling.
De verwachtingen waren hoog gespannen, maar toen ik eenmaal instapte voelde ik niets bijzonders.
Het interieur is plastik all over.
Het plafond bijvoorbeeld was bekleed met glad kunstleer wat in een ruitpatroon geperst is en dat ziet en voelt supernep.
De rit was ook niet echt spannend…
Het ging allemaal best hard en het geluid was ook wel mooi, maar verder voelde het eigenlijk slechts als een hele snelle Mondeo.
Dat ding gaf me absoluut geen kick, helaas.
master g zegt
wss rijde ze liever me diee aston omda het stuur daarvan rechts staat :-)
Remco zegt
@ Michiel..
Je zei Vanquish, maar we hebben het nu wel over Vanquish S, dat is een andere koek. In Top gear aflevering tussen Vanquish en 575M waren ze ook niet al te positief over de Vanquish, maar in de bovenstaande clip mag de Vanquish S er wel wezen.
Ik denk dat je als designer de vormgeving van Vanquish wel erg waardeert.
dana zegt
@Remco: Ik dacht dat de 575 de opvolger was van de 550 die in de zomer van 1996 werd geintroduceerd….. Ik vond er daarom nogal wat leeftijdsverschil inzitten…… Maar ik snap de gedachte ;) Hoe dan ook: Mooispul!!!
Michiel_vd_Brink zegt
@Remco.
Later heb ik ook nog even in een S gestuurd en de sensatie was nagenoeg hetzelfde… Snel, bruut geluid, erg comfortabel en best stil in het interieur, maar het raakte me niet echt.
Het was net allemaal even iets te geciviliseerd.
En als dan ook nog het interieur vol plastic zit met zwarte knoppen van Ford ipv mooie alu versies, dan val ik in slaap.
Qua vormgeving is de Vanquish inderdaad wel sterk, al zijn er toch nog wel wat rare dingen die net niet kloppen in het geheel.
De voorkant is top, maar de heupen en de kont liggen er niet helemaal lekker tegenaan.
De ronding van de heup loopt mijns inziens net iets te recht en horizontaal en naar voren toe loopt hij via een scherpe ronding in een verticale lijn weg in de flank en dat past niet goed bij de rondingen van de voorschermen.
Alsof die kont er even snel tegenaan in geplakt.
Bij de DB9 is dit alles veel kloppender.
Voorkant en achterkant passen perfect bij elkaar en worden op een goed manier door de flank met elkaar verbonden.
Een tijdje geleden heb ik eens een schets gemaakt voor een kennis die een wat meer retro Vanquish S wilde hebben.
Bij onderstaande tekening heb ik de rondingen voor en achter wat passender proberen te maken.
Hier zie je dat de heup uit één ronding bestaat.
De voorkant is overigens ook boller gemaakt met invloeden van de DB4 GT Zagato.
dekster zegt
@michiel
misschien een db9 eens proberen ;-)
ik vraag me af waarom je in godsnaam een vanquish zou kopen, een db9=sneller naar 100 en mooier
Trevor zegt
Voor het circuit zou ik een Ferrari kiezen.. voor dagelijks gebruik; De Aston!! Die is qua uitstraling toch net even wat mooier van binnen en van buiten, vraag maar aan james!?!
tw zegt
voor mij toch maar de ferrari
jammergenoeg is ook mijn voornaam geen Sjeik :s
mark zegt
Hij loopt gewoon te kl0ten met de gearbox man, nis mis met het ding! Alleen bij de Quatrroporthe heeftie gelijk.
Remco zegt
@ Michiel
Oke…ik zal me bij jouw oordeel neerleggen gezien je ervaringen met beide Vanquish’s. Ik heb tot mijn spijt nooit in een Aston gereden. Echt jammer ook.
Verder ben ik volkomen met je mee eens dat de Vanquish een mooie brute agressieve voorkant heeft en dat de achterkant niet geheel aansluit met de vorm van voren. Dat klopt helemaal, alsof alle aandacht voor de voorkant is. DB9 is veel geslaagder, daar ben ik wel met je mee eens. Maar toch is de voorkant van DB9 ietwat minder agressief dan die van Vanquish en prefereer ik liever V8 Vantage boven DB9. Dit vanwege de lengte van DB9, van zijaanzicht gezien lijkt het een lange wagen. Bij V8 Vantage klopt alles, echt alles en daarom ben ik echt een enorme liefhebber van V8 Vantage.
Over het algemeen had ik liever gezien dat de ultieme Aston de Front van Vanquish en Rear van DB9/V8Vantage heeft.
Wat je impressie betreft, het ziet er mooi uit. Alleen vind ik de achterkant niet echt Aston-achtig uitzien. Ik vind de achterkant lijken op die van Wiesmann, met die ronde achterlichten.
Nu even terug op vergelijking tussen Vanquish en 575GTC, het is zeker een lastige keuze. Dan kan ik maar 1 conclusie trekken: qua prestaties moet men maar voor Ferrari gaan en als men liever de vormgeving waardeert, dan maar de Vanquish. De voorkant van Vanquish spreekt me altijd erg aan, het boezemt een soort angst in. Zeker voor iedereen een mooie verschijning, als de Vanquish aan komt rijden.
mark zegt
Vind ze niet echt te vergelijken. een AM is veel meer sportsaloon, een Ferrari is pure racing power, net als Lambo en Porsche.
Mareno zegt
De gearbox in die aston is echt f*cked.. vriend van me had er een en die heeft em na paar weken verkocht omdat er echt niet mee te rijden was.
De ideale auto om je vriendin mee op te halen? Dacht het niet.. tenzij je wil dat ze kotsmisselijk van alle gearchange schokken op het restaurant aan komt.
vormgeving en geluid is mooi van de vanq, maar in de rechte lijn trek je met de meeste auto’s in die prijsklasse em 10x weg.. en zelfs al met auto’s van een tonnetje eronder (430, turbo etc.)
vanq is outdated ondertussen.. maar goed dat ze bezig zijn met de opvolger.
btw dit filmpje is al van 2 seizoenen top gear geleden.
midi zegt
Absoluut de Ferrari, ik vind de 575 en vooral de 550 (liefst in zwart) een veel verfijndere styling hebben dan de Vanquish (ik ben geloof ik de enige..). Vooral de voorkant van een Vanquish ziet er te smal en te hoog uit. Een DB9 is veel mooier naar mijn mening. In tegenstelling tot wat Steve Coogan zegt, vind ik de 550 een erg tijdloos model en gelukkig niet zo schreewerig als de meeste hedendaagse sportwagens.
silasse zegt
Zeer gemaklijk.
de Ferrari graag!!
Ramon zegt
Enne voor mij geen van beide maar ga wel voor het betere merk.
Gino zegt
Geen van beide spreken me echt aan, Zet er een DB9 neer i.p.v een Vanquish S en ik ga voor de Aston.
Ferarri spreekt me zowel kwa wagens als merk niet aan.
Gino
Rick zegt
@ Michiel
nou de laaste foto met de meer ‘retro’ look vind ik echt NIET staan, het lijkt wel of de achterkant van een TVR er tegenaan geplakt is… Ik vind het erg knap hoor dat je dit kan, maar ik denk dat qua ontwerp je dit werk beter uit kunt besteden en jij vervolgens hun ideëen grafisch uit kunt beelden.
Michiel_vd_Brink zegt
@Rick: dat is precies wat ik hier gedaan heb.
Het idee was van de eigenaar van de Vanquish S, de tekening heb ik gemaakt naar zijn wensen.
Gelukkig voor jou hoef jij niet in dat ding te rijden. ;)
Friedrich zegt
Lijkt me duidelijk. De Aston wordt het. Veel exclusiever en mysterieuzer merk. Bovendien de 575M is uit productie. De 599 GTB Fiorano is vind ik een stuk mooier. Als de keuze ging tussen een 612 en de Aston had ik meer moeten nadenken.
Go2marc zegt
Ik zou kiezen voor de Aston Martin, altijd een van mijn droomauto’s geweest! En vind hem persoonlijk specialer dan de Ferrari, lekker breed en stoerder!
JustFendi zegt
de keuze hier is wel heel simpel nl. de Ferrari, niet alleen de prestaties zijn beter maar ook qua design is de ferrari stukken beter dan de vanquish, wat niet wil zegge dat die lelijk is maar hij kan zeer zeker niet tippen aan de ferrari.
Het bruute uiterlijk van de Ferrari is gewoon magistraal :D
luciano zegt
@ michiel
een fiat coupe met een achterkant van een continental gt. Helaas, je energie heb je nutteloos verkwanselt aan deze lelijke opsmurking van de am.
idd de 550 in het zwart is de beste keuze
dylhan zegt
de Aston natuurlijk! Makkelijke keus, de ferrari 575 heeft een veel te lange voorkant vind ik.
de Aston is gewoon véél mooier dan de ferrari.
Lappy zegt
Autoblog blijft bezig met TopGear afzeiken.
Hebben jullie niet betere dingen te doen?
Zonde.. jullie zijn er zelfs trots op dat jullie je openlijk afvragen of topgear nog goed is zoals het vroeger was. Ondertussen blijven jullie bezig met topgear afzeiken.
Kunnen jullie ook tegen een beetje opbouwende kritiek?
Remco zegt
@ Lappy
We hebben het hier helemaal niet over Top Gear. We hebben het hier over vergelijking tussen Aston Martin Vanquish/Vanquish S en Ferrari 575M/575GTC.
Je zou het beter moeten weten.
Als ik jou was, zou ik alle reacties gewoon even doorlezen voordat je iets over begint te schrijven.
Lappy zegt
reacties had ik gelezen.
Ik reageer ook gewoon op de blog. Het is niet 100% offtopic.
om toch maar on-topic wat te zeggen, Ferrari is voor patsers, Aston voor mensen met smaak ;)
Ramon zegt
Ben ik effe blij dat ik een patser ben.
Karaya zegt
Omdat je een Fiero met extra luchtinlaten bezit?
Ramon zegt
Jep met een Ferrarimotor 12 cilinder!
Michiel_vd_Brink zegt
Vergeet je V8 Twinturbo niet, Ramon! ;)
Ramon zegt
sssst niks zeggen krijg ik straks weer een standje! over mijn wagenpark haha.
Karaya zegt
Precies, het wordt tijd dat je je kamer eens opruimt.
S-andy zegt
LoL,
@ Ramon, als je wagenpark zo indrukwekkend is, zouden enkele foto’s op dit blog niet verkeerd zijn.
Ramon zegt
Gaan we weer
dekster zegt
haha :lol:
Ramon zegt
Ik zit hier heerlijk rustig op kantoor ff te schakelen naar autoblogger zitten ze weer over mij te ouwe hoeren zeg! ben ik zo belangrijk dan.
Het hele personeel licht hier in een deuk en volgens mij zitten er een paar in het callcenter mij te treiteren. Jongens ik ga jullie computers afkoppelen.
Hou het on toppic a.u.b.
F575M zegt
Een kennis van me heeft een 575M, man dat ding is echt niet normaal snel. Het is dan ook een custom-made uitvoering, met sportstoelen, rolkooi, F1. Ik vind de 575M -samen met de SLR McLaren, Murciélago en DB9- zeker tot de mooiste auto’s behoren. Ik las ergens zelfs dat de Maranello de beste creatie van Ferrari ooit was, (heel subjectief natuurlijk) maar daar ben ik het zelf wel mee eens. Hoewel ik een dikke F430 en Enzo toch ook wel heel erg cool vind.
Rick zegt
@ Michiel
Ik vond het ontwerp niet zo mooi maarja dat ontwerp kwam dus niet van jou af, maar dus puur het grafische uitbeelden ervan, dan kan ik eigenlijk alleen maar lof spreken over je werk!
btw wat studeer je/heb je gestudeerd..? Ik doe BA op de Erasmus uni dus denk niet dat ik hetzelfde wil gaan doen hoor, maar gewoon pure interesse :)
Michiel_vd_Brink zegt
@Rick: Industrieel Ontwerpen TU Delft.
Mats zegt
Ferrari natuurlijk!
aston martin fan zegt
Aston Martin natuurlijk!!
Astonfreak zegt
De ferrari is gebouwt om te racen. Voor het dagelijks gebruik en het racen lijkt me de Aston toch beter.
Live is a journey enjoy the trip.
Ramon zegt
Voor de goede orde”
Een Ferrari is niet gebouwd om te racen maar gewoon om snel te kunnen toeren.
En?.. ja.. En? this ook een beetje een show auto. Dus?… Ja dus.. koop een Aston en laat de ferrari maar aan mij over.
Michiel_vd_Brink zegt
Ha! Daar hebben we die patser met zijn zogenaamde Ferrari’s ook weer hoor!
Ramon zegt
He Michiel hoe istie jongen!
CSL zegt
Zekers de ferrari, echte rijders auto.
maar liefst rij ik in een M6
mart zegt
De Aston is duidelijk voor een andere doelgroep gemaakt
met andere worden de ferraristi onder ons heeft gelijk als ze zeggen , de ferrari is sneller en meer op het sportieve aspect gericht dan de aston
(die meer als de ultieme grant tourer ontworpen is)
feit blijft wel dat aston door de jaren heen altijd de meer exlusievere
van de twee was/is
met altijd een meerwaarde wat betreft emotie en exlusiviteit
helaas heeft de huidige eigenaar van aston (ford) er zn eigen ideen er op na gehouden door er meer en meer een beperkt budget tegen aan te gooien wat betreft de onderdelen(alle knoppen bekleding en andere aankleding vind je ook in de huidige mondeo,s en andere middenmodale fort modellen)
mede daardoor wordt een aristocratisch merk als aston flink teniet gedaan
eerlijkheidshalve moet ik daarover zeggen dat de mooiste astons tot 1993 gemaakt zijn , (aston vantage 550, aston martin v8 pow) daarna is het snel bergafwaards gegaan met het exlusieve gevoel en begeerte
jammer
kiezen tussen een aston of ferrari?
dan toch aston
mert zegt
die ferrari is veroudert daar had een 599 gestaan hebbenen die man in de ferrari ging niet eensvoor de winst
edgard market zegt
ik ben content met allebei!