Niets leuker dan ongegeneerd en zonder angst voor boetes even door te blaffen over de snelweg. Behalve in Duitsland is dat een utopie, tenzij je Robert Doornbos heet. De Afsluitdijk werd speciaal voor hem afgezet en een helikopter geregeld om tegen te racen. Uiteraard won Doornbos van de helikoper.
De gereden snelheid van 326 km/u was precies 1 km/u sneller dan het vorige officieuze Afsluitdijk record die met een M5 werd gezet. Die M5 moest de pogingen overigens staken na een lekke band bij 280 km/u.
Men wilde ook zien of de aanwezige flitspaal de snelheidsovertreding kon registreren, maar daar is de uitslag nog niet van binnen. Vanavond schijnt een verslag te worden uitgezonden op TV Noord-Holland en uiteraard hopen we dat iemand dit voor ons op de digitale video zou willen vastleggen.
Zie hieronder de video (via robertdoornbos.com):
Bekijk ook wat niet-zo-heel-spannende filmpjes bij VKMAG of lees hier meer.
De run was overigens een verrassing voor Stichting Geluk en Vrijheid en vormde ook nog een voorprogramma voor het Racefeestje in Rotterdam dit weekend.
Update: foto’s vanuit de helicopter.
Met dank aan Bert Jan, Erikje en Jorn voor de tips!
volvo :D zegt
Ik gok dat dit het nieuws van 8 uur ook wel haalt, en anders wel 1 van die sbs nieuws programma`s.
Ga er vanavond zeker even voor rond zappen
Nee! Die andere Rick zegt
Ik wil het heus wel zien maar……kunnen we nou echt niks originelers bedenken dan racen tegen een helikopter…….I mean come on!……….begint langzamerhand oud te worden dit…Niet?….Laat hem dan met volle vaart het ijsselmeer oprijden en kijken hoe ver die komt….of zoiets……
Punto zegt
Met welke auto reed hij?
Chimaera zegt
Volgens het VKMAG-filmpje een F1 wagen.
Veyron zegt
326 km/h valt me eerlijk gezegd tegen voor een f1-wagen op een bijna 40 km lang recht stuk. Met genoeg geld rijd je dat record met een straatauto of motor zo aan fladden.
Wellicht een idee voor de Gumball rally
750i zegt
Dit wil ik ook wel op andere trajecten zien !!! Bijvoorbeeld de A10 (coentunnel en zeeburgertunnel) of de dijk van Lelystad naar Almere (leuk met die drempeltjes erin)…
Is er ook een filmpje van een onboard camera? Lijkt me een errug stoer gezicht. :)
Benny zegt
Met smart wacht ik op de beelden van TV Noord-Holland. Volgende keer een Bugatti Veyron ernaast zetten ;)
Jorn zegt
PICTURE: http://www.robertdoornbos.com/images/2006RDDEMODIJK002.jpg
VIDEO: http://www.robertdoornbos.com/?go=news&id=400 en vanavond op TVNH (www.rtvnh.nl)
Ronald zegt
De Ferrari Enzo in de Gumball 3000 rally reed al 366 km/h.
Record in de Gumball rally staat met een Koenigsegg met 370 km/u ofzo.
Beetje slapjes voor een F1 wagen.
J. zegt
@Benny,
Mijn gok is dan dat de Veyron dat wint. De F1 auto weegt wel minder, en zal wat sneller wegtrekken maar de topsnelheid van de Veyron is hoger.
Eigenlijk zijn de wielen de hoogste handicap voor een Formule1 auto als er hoge topsnelheden neergezet moeten worden. Aerodynamisch gezien zijn dat de grootste ondingen mogelijk, en bij de Veyron zit daar een wielkast omheen.
Nogmaals het is wel een gok ;)
farzan zegt
poeprecord, kan ik ook wel met een f1, waarom neit een normale saloon car dat is pas spannend. Ze zijn trots dat ze met een f1 een mw m5 record hebben verbroken.
Timmy Highflyer zegt
Ze hebben bij Topgear ook ooit getest bij welke snelheid een auto niet meer geflitst kon worden. Ik dacht dat dat toen 172 mph was, en dat is omgerekend zo’n 275 kmh.
750i zegt
Ik heb ooit bij Gatso Meter zelf vernomen dat de radar antenne reageert tot 470 km/h en dat de foto die dan gemaakt wordt in 90 % van de gavallen nog goed leesbaar is… :( Misschien een keer met een getunede Veyron proberen? :)
ptr zegt
ach.. heeft die jongen ook weer zn verzetje
pt0x zegt
ik ben voor James Bond nummerplaaten die kunnen worden ingeklapt zodat je ze buiten de auto niet meer ziet ;)
J. zegt
@750i
Bij een Veyron zit een wurgcontract dat je er niks aan mag aanpassen zonder toestemming van Bugatti, dus dat gaat niet lukken.
Even wachten op de Porsche GT1 dan maar ;)
750i zegt
@ J.
Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde koper van een Veyron zich daar ook maar iets van aantrekt… En anders zeg je toch gewoon dat ‘ie gestolen was of dat je zoontje er mee aan de haal was gegaan. :)
Ik zeg gaan met die banaan en laat je niet tegenhouden door zo’n contractje !!! Wie gaat dit record nog dit jaar verbeteren ? Wel met een videotje natuurlijk. :)
Racing Remie zegt
Op de site van zijn hoofdsponsor kunnen jullie de beelden zien van zijn recordpoging… Gewoon goed en blijft maf om te zien dat aan de overkant iedereen gewoon voortsukkeld….
m5 zegt
hij zal wel met veel vleugel hebben gereden dat ie maar 326 haalde
Franqie zegt
Lijkt me nog steeds wel vet, gewoon met je F1 bolide over de openbare weg…
Bram zegt
Video in groter formaat staat ook hier:
http://www.wheelztv.nl/cms_show_art-Nieuws.php?id=196
Maar dat Doornbos maar 1km sneller is dan een M5 is wel bizar (al heb ik mijn twijfels bij die officieuze poging)
HeadlightInYourMirror zegt
Ik wil ook…
Stephan zegt
Oei en dan wordt ie straks ingehaald door Ghostrider op het achterwiel met de hayabusa turbo !
Van Dullemen zegt
F1’s hebben gewoon geen uniek hoge topsnelheid. Ze zijn gemaakt om hard te kunnen accelereren en helemaal om extreem te kunnen deceleren. Iedere nieuwe F1-rijder zegt steeds hetzelfde: de snelheid kende ik wel maar het remmen gaat harder dan ik ooit heb meegemaakt.
Je ziet in de Grand Prix ook vaak auto’s van mindere renstallen zowel de hoogste snelheid als de minste rondetijden behalen.
m5 zegt
je zou er maar gestaan hebben onder dat matrix bord hoor je een hoop herrie zie je even een f1 wage invoegen
Joost zegt
m5 schrijft,
15 August 2006 om 17:09
hij zal wel met veel vleugel hebben gereden dat ie maar 326 haalde
Eindelijk een intelligente opmerking… Buiten het feit dat hij met behoorlijk wat vleugel gereden heeft (Honda heeft net 400km/h verbroken op de zoutvlaktes) ligt de grootste kracht van een F1 auto natuurlijk niet in het hard rechtdoor rijden, maar in de bochtsnelheden en het remvermogen…
Peter zegt
Op de radio hadden ze Doornbos zojuist aan de telefoon. Hij zij dat ze de snelheid hadden uitgerekend omdat de flitsapperatuur boven de 250 km/u niet werkt.
Rits zegt
Dat hij niet harder ging heeft denk ik ook te maken met de weersomstandigheden en je zit vlak aan zee, dus veel wind. Probeer dan maar eens de ideale afstelling te vinden waardoor de F1 echt maximaal kan gaan.
Vandaar dat de hoge snelheidsrecords allemaal op zoutvlaktes worden gehouden.
david zegt
Ik kan vanavond niet kijken,
Kan er iemand posten wanneer de uitslag van de flitscamera binnen is??
Marco zegt
@ iedereen, waarom zo’n gezeur, is toch gewoon ontzettend gaaf en vet, om dat te kunnen doen hier in Nederland….kijk dat zijn de krenten in de pap, maakt niet uit, dat een Enzo of een Koenigssegg sneller waren of een Hayabusa…is gewoon gaaf….
Marco zegt
oh ja, schijnt dat Red Bull (althans Robert) ook wat speciaals gaat doen bij de komende DTM op Zandvoort….
autoblogger zegt
Die gasten die hierdoor in de file stonden zullen flink pissed zijn geweest;)
Benny zegt
tss wat een vieze linksrijder is die Doornbos zeg… ;)
C30CDIAMG zegt
ja, hij is geflitst… dacht dat de camera’s maar tot 270 konden meten. mooi niet dus, bij 326 staat ‘ie er gewoon nog keurig op
Nee! Die andere Rick zegt
He! Zo´n auto heb ik vanochtend op de afsluitdijk ingehaald!………….oh……..
db zegt
shit , voor niks die porsche gekocht ;)
db zegt
@c30 cdi AMG ; bedoelt mijn vorige reactie
C30CDIAMG zegt
naja, mijn auto is begrensd op 250, dus zal die snelheid sowieso niet bereiken
db zegt
dat is het probleem met AMG hè
C30CDIAMG zegt
ben jij van de Deutsche Bundesbahn?? haha
PigPen zegt
Hadden ze een g-lynx helicopter moeten nemen, die had gehakt gemaakt van de F1 bolide op snelheid.
Sir Smokalot zegt
aanwezige flitspaal??
Dan heb ik een probleem…..
C30CDIAMG zegt
Vervelend voor je Smokalot
misschien een leuke site waar je een racewagen kan kopen, tweedehands welliswaar
http://www.supercarchallenge.nl/ShowNieuws.asp?Nieuws_ID=458
misschien dat je doornbos kan inhalen, bijhouden of op zijn minst niet uit het oog verliezen :P
Tjos zegt
Op het NOS Journaal was gaaf, dat ie ff met een 180 draai voor de neus van de politie omdraait!
Dink zegt
Elk jaar even een dagje, om voor iedereen uit te proberen . . .
autoblogger zegt
Foto’s vanuit de helicopter: http://www.vkmag.com/guerrilla/comments/8375/
Ramon zegt
Hallo..hij rijd in een F1 zonder politie controlle hij mag het dus…vanwaar al die discussies eingelijk… wordt is wakker moet jij is proberen….Het is show dus!!!
Feit is:
Gewoon een F1 moet je niet vergelijken met gewone auto’s! dussss
geniet ervan dat hij dat ff liet zien. Joh je meent het? Ja ik meen het!
Ramon zegt
thanks@autoblogger voor de leuke (unieke fotooooooossss)
Guz zegt
lol die gasten kloten ook maar wat af
Erik zegt
Man oh man, wind mee op de afsluitdijk fiets ik nog harder. Wat een niks zeggende snelheid. Er zijn daar diverse motors die er harder hebben gereden.
Ejay zegt
Grappig een keer op de openbare weg. Jammer dat ze zo’n belangrijke verkeersader moeten pakken. Kost niet alleen de sponsor klauwen vol geld, maar ook de transportsector en al die mensen die staan te wachten. De overheid vangt weer een hoop geld voor iets wat wij betaald hebben en niks van terugzien. Aan de andere kant betekend het dus dat je een stuk snelweg kunt huren en daar zo hard mag rijden als je wilt. Dus al je met een groep vrienden een recht stuk weet en je bent vermogend dan is het een kwestie van ff regelen.
Veyron zegt
Een bugatti veyron tunen lijkt mij een zeer dom idee..
Als er een team hoog opgeleide ingenieurs gedurende 3 jaar aan de snelst mogelijke auto werken heb ik zo wel een vermoeden dat die niet sneller gaat gaan met huidige technologie.
Stylez zegt
Even voor de duidelijkheid voor de mensen die 326 km/h weinig vinden voor een Formule 1 auto:
Een Formule 1 auto word niet gebouwd om een extreem hoge topsnelheid (400km+) te kunnen behalen aangezien dit niet het belangrijkste is op de bochtige F1 circuits.
Eén van de hoofddoelen van een Formule 1 auto is het creëren van downforce/grip om zo bochten met hoge snelheden te kunnen nemen en zodat ze enorm snel kunnen accelereren omdat de banden als het ware tegen de grond worden gedrukt. Dit doen de F1 teams door het plaatsen van vele spoilers op de auto.
Spoilers zijn de vijand van snelheid want ze zorgen voor extra luchtweerstand en dus een lagere topsnelheid.
Voor de tuning freaks die dachten dat spoilers je auto sneller maken: Nee! dus haal die taartschep van je Astra af!
Zo… dat lucht op! :D
Go2marc zegt
Niet alleen de aerodynamica is belangrijk maar ook de versnellingsbakverhoudingen, kan best zijn dat deze bak kortere verhoudingen had dan bijvoorbeeld de bak die ze gebruiken op een circuit als Monza of Hockenheim (lange rechte stukken)!
Toch wel vet als je aan de andere kant rijdt en ineens een F1 ziet aan komen, denk dat je jezelf ff knijpt om te zien of je droomt…
Stylez zegt
@Go2marc
Zou ik misschien daarom de woorden “Eén van de hoofddoelen ..” hebben gebruikt?
Natuurlijk zijn er meer punten, maar daar had ik het niet over…
Dink zegt
@autoblogger: lijkt me een geschikt AutoblogEvent ;)
K’egg, Macca F1, Zonda, TVR Speed 12 . . . Volgend jaar lente?
autoblogger zegt
Regel jij die auto’s? ;)
750i zegt
Ik vind het ook wel heel erg dapper hoor, er zal maar een meeuw net besloten hebben om even laag over te komen vliegen… Dat vertel je dus niet na :(
ddrik zegt
1km/u sneller dan een M5 met een F1 ?
dat vind ik wel zeeeeeeer lachwekkend :p
JeffreyG zegt
gelukkig rijd hij wel netjes op de linker rijbaan ;)
maar 325km/h voor een M5? :?
maarja, voor wie word het volgende record?
een Veyron, of een CCR misschien? ;)
wie o wie kan er wat regelen? :P
sacha zegt
Hij is dan weliswaar ‘geflitst’. Maar ik ben benieuwd of ie ook daadwerkelijk op de foto staat.
Dennis zegt
Ruud de Wild had gisteren Robert Doornbos live vanuit de radio-uitzending gebeld. Doornbos vertelde dat de politie hem haarfijn had uitgelegd dat de meetapparatuur slechts werkt tot 250 km/u.
C30CDIAMG zegt
Ja, dat heb ik gister op de foto gezien bij het 7.30journaal. Helemaal netjes, niet eens half ofzo. Ik stond er ook best van te kijken moet ik zeggen. Misschien dat ze nu een andere ‘specialere’ camera hebben gebruikt…
sacha zegt
Nou, dan kun je de politie ook al niet meer vertrouwen.
tim zegt
hihi
homos
Dink zegt
D’bos op de kiek!
http://www.robertdoornbos.com/?go=news&id=400
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=298892&p=1
Turbopaultje zegt
zo ziet 300 + er echt uit vanuit een inboardcamera en niet zoals vele getructe video´s op deze blog al hebben doen geloven.
goede stunt van Red Bull ! Meer van deze soort …….aub
Go2marc zegt
@ Stylez: mijn opmerking was gewoon algemeen bedoeld en niet op jou, dus voel je niet meteen zo aangevallen, je hoeft je echt niet te verdedigen hoor.
f zegt
echt gaaf man dat dat zo hard kon met zo’n auto is die jongen ook weer blij dat hij dat gedaan heeft
plak zegt
hard man vet cool volgende keer racen door de straaten van amsterdam (Y)
Chris zegt
Wow cool aleen had hioj wel wat meer riscoco moge neme had hij makkelijk 360 gehald maar bugatti zou cool zijn met ze +400 KM/u
Bosna Speedyboy zegt
Maar de F1 auto is niet gebouwd voor de rechte stukken maar voor de bochten.
Als je de vleugels aanpast haalt hij wel 420 km/h.
En de acceleratie van 0 naar 100 binnen 1,5 seconde.
De achtervleugel van de F1 is hetzelfde als een auto een caravan trekt,
probeer dan eens een duel te winnen !!
Chris zegt
Tja da wis ik eerlijkgesegt nie mAarja al die downforce is voor bochte op rechterstukke helpie :p
bmw19 zegt
ik geloof er geen reet van dat ie zo hard heeft gereden neem gewoon een dik getunede skyline en die klapt die snelheid er al dik uit
McD zegt
Het probleem is natuurlijk dat die F1 wagen van de afsluitdijk wordt afgeblazen door de wind! Maar toch kannie zeggen “al wie dat mij volgen wil zal wreed hard moeten lopen” (vrij naar Urbanus)
Toetoet zegt
die snelheid is leuk haal ik net niet.
ik heb een station en is begrensd op 320 en dat heb ik al 3 x gereden op de afsluitdijk.
ik kan je zeggen dan ben je binnen 4 min aan de overkant
maar wat ik niet snap is dat deze man met een onverzekerde, niet goed gekeurd rdw, zonder zijn wegenbelasting betalen, zo hard op de openbare weg mag rijden aan de linker kant zonder dat er verkeer rijd met zoveel politie op de been,
zonder een bekeuring te krijgen.
ik weet niet hoe het met de rest is maar als ik niet laat zien wie ik ben hang ik al laat staan voor de rest.
schandalig voor nederlandse begrippen en let er maar op deze maand staan ze op elke hoek en komen ze uit elke put want het jaarlijkse quota moet gehaald worden schijnnheilen zijn het die sherrifs laat ze boeven vangen.
Joostje zegt
leuk filmpje! :) vraag me af wat het tegemoet komend verkeer dacht toen ze een lege weg zagen, opeens een hoop herrie hoorden en daarna ene klein laag autotjes voorbij zagen flitsen.
S AMG zegt
Denk dat je met de Veyron nog wel een hogere snelheid haalt. 0-300 doet de veyron in 17 sec. Moet je wel de extra sleutel omdraaien stel je voor dat je 372 rijd en je bent de sleutel vergeten om te draaien…
stefan zegt
Ja 326km/h is wel snel maar voor zo’n F1 bak verwacht je minstens de 350km/h te halen. geef mij maar een veyron of een CCR of de Mc laren F1 of de Saleen S7 twin turbo dan ga ik zeker richting de 400km/h want over die 32km kom je een heel end.
stefan zegt
ik ben benieuwd hoe hard Jeremy Clarckson gereden heeft met die veyron over de afsluitdijk.
RMC zegt
Met die SLR bedoel je? De Veyron heeft ie volgensmij niet over de afsluitdijk gejaagd.
ronalt zegt
50% van de totale luchtweerstand van een F1 wordt veroorzaakt door de banden.
honda is inderdaad zonder downforce en met een lange gearing tot 400 km gekomen.
mooie stunt trouwens, dat de klpd daar aan meewerkt ?
net weer een ‘bekeuring’ binnen voor ’te snel rijden’ 8 km te hard.
collectebus voor JP.
Rick zegt
Wat jullie allemaal vergeten is dat dit aan bepaalde regels verbonden is he, de motorinhound mag niet boven de 2,4 liter of zelfs 2 liter uitkomen en ook ongeblazen dus zonder turbo’s compressors etc etc. Dat is wel wat anders dan een veyron, W16 met 4 turbo’s, wat zal het zijn 8,5 liter inhoud. No wonder dat dat ding zo bizar hard gaat he :). Toch zou ik wel eens willen zien wie er eerder op de 100 zit, een veyron of een F1… Verder echt bizar tof om zoiets een keer te doen, 326 over de afsluitdijk hebben inderdaad maar weinigen in hun leven gedaan.
Rick zegt
@ BMW 19
Je gelooft er geen reet van (om maar in jouw woorden te spreken) maar een skyline klapt die snelheid er makkelijk uit, zeer logische redenatie een formule een auto dat geloof je niet, maar een skyline neem je al zonder test aan, jij bent echt een intellectueel persoon man (en ja ik bedoel dat zwaar sarcastisch ja!)
@ Toetoet
De jaarlijkse Quota zijn allang afgeschaft noob-jurist.
mert zegt
ik denk dat hij nog wel sneller had gekunt hij ging heel sloon voor een formule 1
Big Bill zegt
@PMC: met de race naar Oslo tegen hamster en May ging ie idd over de afsluitdijk
Big Bill zegt
O dat was met de slr bedoel ik
wilco faber zegt
Cool stukje, en ik gun t Robert van harte. Als ik in zijn positie zat had ik t ook gedaan, ik ken de afsluitdijk daarvoor toch wel goed genoeg.
DJD zegt
schrik je ook de tering als ie ineens langs suist, en dan heb je geen pitstop…
RenJie zegt
Wat een onzinnige reacties van de meesten zeg, dat de F1 sloom is blabla , slechts 326 km/u. Bosna Speedyboy legt het grotendeels al uit.
Denken jullie nou serieus dat dit het uiterste is van een F1 bolide? Pas de achtervleugel aan en je gaat loeihard, er zijn toch geen bochten, dus er hoeft geen groot downforce gecreerd te worden. Wel een nadeel is dat een F1 auto licht is en daardoor niet superhard zal gaan. Maar met deaanpassing van die vleugel rijd je de Veyron, CCX etc etc al zoek.
@Toetoet
ben ik benieuwd welke station jij hebt die begrensd is op 320 km/u
Henk zegt
die Toetoet moet al wel bijna een Eklasse brabus rijden met 730 pk V12.
Sorce zegt
Late reactie, maar wanneer mag ik eens zo hard over de afsluitdijk? …
En waar staat daar een flitspaal? Ik kan me niet herinneren dat er een stond de vorige keer dat ik er reed :+
Veyron lijkt me idd interessanter om hier eens te laten racen ;)
johnson zegt
arrogantje
G-unit zegt
– edit: nutteloze bijdrage –
G-unit zegt
326km is iets voor ee oude legende zoals de f40 van ferrari, lang leven de f40 van ferrari. is en zal altijd een legende blijven.
John zegt
Ik kan me nog herinneren dat we toen met vakantie waren :(
Dit record wil ik wel proberen te verbreken. Voor zover ik weet hebben ze een onbegrensde M5 op 334 gehad en een onbegrensde M6 op 338km/h, dus daar moet het al mogelijk mee zijn.
Diverse RUF Porsches lopen op de openbare weg ook rond de 350, en de Veyron haalt standaard bijna 408 km/h en is idd sneller dan een F1.
Misschien een leuk idee om deze weg nog een keer af te laten sluiten en er een dragracedag van te maken :D
Sven zegt
Het wordt tijd dat wij in Nederland ook een soord van een Nordschleife krijgen.
Maar ik denk dat het een minder romatisch tintje zal hebben dan een Nordschleife. Je moet koud een kaartje kopen, en er zullen altijd ook brokkenpiloten op de baan zijn.
Er zullen spotters zijn die je kenteken registreren en je verzekerings maatschappij tippen dat jij raced. De politie aast in de buurt van de baan, naar rijders die buiten de baan na afloop met een knalrood hoofd wegscheuren en boven de 200 gaan rijden.
Dan lekker maar op afgelegen stukken, en op op en afritten, want daar staan nooid camera’s. Wel opletten op onopvallende politie auto’s. Dat zijn altijd moderne gangbare auto’s. VW, Peugeot, etc. Het is een spel. mooi he.
Nick zegt
@al die gasten hierboven die beweren dat een F1 zoek gereden word door de gewone roadcars.
Als jullie wat meer afwisten van formule 1 wagens weet je dat een F1 niet gebouwd is voor hoge topsnelheden maar juist om snel te kunnen acceleren. Dit wil overigens niet zeggen dat hij geen hoge topsnelheden kan behalen, echter hij moet dan wel anders worden afgesteld.
Zie jij een koenigsegg maar is met 150 door een bocht te laten gaan, F1 wagen heeft door zijn vleugels ontzettend veel downforce waardoor hij aan het asfalt lijkt geplakt. Op het traject van de afsluitdijk zitten alleen geen bochten en is dit dus overbodige luxe die hem bovendien alleen maar afremt op het rechte stuk.
Geloof me, een F1 wagen rijd alle sportwagens die te koop zijn voor het grote publiek helemaal zoek, ook wanneer deze flink zijn opgevoerd door een professional.
Dan te bedenken dat een F1 zijn vermogen haalt uit slechts 3L cilinderinhoud terwijl bijvoorbeeld een veyron minstens het dubbele nodig heeft om daaruit nog niet eens een gelijk aantal PK’s te kunnen halen.
Nick zegt
@PigPen: Een Westland Lynx gaat maar 310 km/u.
@Nick: Een Formule 1-klasse V8 motor van 2,4 liter gaat dan ook ruim een factor 2500 minder lang mee dan de W16 motor uit de Veyron.
Ook kan een F1 motor niet draaien zonder dat de koelvloeistof en olie voorverwarmd zijn en het gas voor het kleppenstelsel bijgevuld is en op bedrijfsdruk is.
Daarnaast heeft de Veyron W16 1001 pk DIN en een Formule 1 2,4 V8 tussen de 700 en 780 pk DIN en heeft de Veyron W16 wel 1250 Nm (begrenst) en de 2,4 V8 slechts 270 Nm.
Beide motoren zijn superlatieven in hun eigen manier.
joeri zegt
hee mensen..
sommige zeggen : ahh het valt me tegen dit en dat..maar weet je hoeveel wind er op de afsluit dijk staat en z’n motor word tog oowk vet warm.. duzz maar dit is egt super kanp;) een pluim met een griffel
Eric zegt
326 is niet extreem hard en veel harder gaat een F1 ook niet. Op Monza halen ze 360 op het rechte stuk. Maar wat een F1 wel goed kan is optrekken. Een F1 auto zit in +/- 4 seconden op 200 km/u. Ter vergelijking; een MotoGP bike doet dat in 5.5 en een Bugatti Veyron doet dat in 7.5. De topsnelheid van een F1 auto wordt, zoals meerderen hier al hebben aangegeven maar de domme mensen onder ons niet willen of kunnen begrijpen, beperkt door de aerodynamica.
Een F1 komt het meest tot zijn recht op een circuit. Ik zou een Ghost Rider, een Veyron of een opgefokte skyline wel eens tegen een F1 auto op een circuit willen zien rijden. Eens zien of die ook 5g in de bochten halen.
josh zegt
ik heb met me zx-10 daar ook 310 opgehaald toen et ff rustig was je bent er binnen een paar minuten maar met een f-1 326 is wel erg soft
hoi zegt
@ eric
jha oke maar tog, als je wel de aerodynamica zo afstelt dat ie nog sneller gaan op het rechte stuk geef je wat toe in de bochten alleen dat is niet zo heel erg op de afsluitdijk, dat beetje minder snelheid met het uitkomen van de bochten haal je wel weer in met een lang recht stuk, nu alleen nog maar zien te stoppen ;)
RDB zegt
en weer las ik het ” gooi er een veyron naast! alles om de rest te verpletteren!” gooi er dan een mooi straalvliegtuig naast, en daarnaast een spaceshuttle, en daarnaast een lichtstraal!
een veyron is echt niet zo speciaal. doe mij maar de nieuwe koenigsegg.. 1000x mooier
Passatlover zegt
“Veyron schrijft,
15 August 2006 om 15:03
326 km/h valt me eerlijk gezegd tegen voor een f1-wagen op een bijna 40 km lang recht stuk. Met genoeg geld rijd je dat record met een straatauto of motor zo aan fladden.
Wellicht een idee voor de Gumball rally”
Wat een praatjes……….waarschijnlijk poep jij al in je broek als je je 180 mag op de Autobahn en je rijdt zeker in een Fiestaatje uit 1983? Hahahaha…..
Autoambulance zegt
Dit lijkt mij erg ongelooflijk, een snelheidsrecord op Afsluitdijk? je moet het maar net verzienen.
Bob de Roy zegt
Je moet het maar durven, ooit zelf 255km/h op teller gereden over de afsluitdijk in het donker en vond dat geen pretje. Daarnaast staat er zo ontzettend veel wind meestal dat het lastig is om je baan te houden en helemaal om het uiterste uit je auto te persen. Ikzelf rijd een 335cd, dus aan vermogen geen gebrek.. Duurde overigens ruim 7 minuten :)
Auto inkoop zegt
Ik durf het wel, maar ben nog niet zo gek om het te doen, in iedere geval niet in een M5.
Tombnolz zegt
Als ik op die functie druk, verwacht ik dat de ruiten worden geblindeerd, dat er van die marginale R&B wordt gespeeld, dat er een frisse pint uit de middenconsole valt, dat de passagiersstoel zo hard begint te trillen dat juffrouws bloesje openspringt en… dat de voorzittels plat komen te liggen en naar mekaar toeschuiven…
brutaalblond zegt
de gostrijder doet het op twee wiellen en wie weet nog sneller hahahahah