Specialist in lichtgewicht auto’s, Gordon Murray, zal zijn kennis beschikbaar stellen aan de Caparo Groep, die we ook kennen van de Caparo T1. De Caparo Groep houdt zich voornamelijk bezig als leverancier in de autoindustrie en ziet een grote toekomst voor betaalbare lichtgewicht composiet materialen.
Gordon Murray, die ook verantwoordelijk was voor de McLaren F1, liet weten: “Unquestionably, the biggest challenge facing the automotive industry today is the need to improve fuel economy and reduce carbon dioxide emissions and really the only way of tackling this issue is through major weight reduction. By comparison, in all other areas of the vehicle, including powertrain, the efficiency gains henceforth will be quite small. That’s why I’m excited by this project, because what you gain through weight reduction is significant. Caparo has the foresight to recognise that with global production heading towards 100 million vehicles a year there is a fantastic business opportunity in being the first supplier to make modern composite materials affordable and commercially available for the high volume production of cars.”
JPM zegt
Goede combinatie lijkt me.
japie zegt
“…is through major weight reduction.”
maar of de autos daar ook mooier van worden?
sicko zegt
Die Caparo is echt de waanzin. Wicked!
pietje zegt
@japie
Hoe bedoel je? Denk je dat auto’s minder mooi worden van gewichtsreductie? Volgens mij gaat het hier vooral om lichtere materialen en niet om dingen die de vormgeving erg aangaan.
japie zegt
ik doelde meer op het plaatje te zien bij dit artikel, nu ik het artikel nog eens bekijk begrijp ik dat het gaat over autos in het algemeen.
maarja de “carbon look” op veel autos is toch ook niet alles? ;)
fubar zegt
goeie zet van caparo murray idd de ontwerper van de mclaren f1 en vele wereldkampioenschaps autos die hij heeft ontworpen voor SENNA en prost
w0o0dy zegt
De vorm van deze auto is bepaald door de windtunnel want om 3g in de bochten te kunnen halen heb je heel veel downforce nodig. De carbon-look in allerlei auto’s is hardstikke nep, gewoon een printje of een folie over kunstof…….100% nep! Een zonda F in carbon…. dat is übergeil omda het echt is!
Ik denk dat ze Murray wilden hebben vanwege zijn expertise, maar veel meer nog omdat de naam waarschijnlijk veel makkelijker de investeerders over de streep zal trekken………..
Powerslide zegt
@ WOoOdy
Ik denk dat ze Murray wilden hebben vanwege zijn expertise, maar veel meer nog omdat de naam waarschijnlijk veel makkelijker de investeerders over de streep zal trekken………..
Precies, dat denk ik ook.
koen zegt
Murray was al van het begin af aan als adviseur betrokken bij het, toen nog Freestream geheten, project. Caparo heeft het project daarna gekocht.
Ben benieuwd wat dit voor moois gaat opleveren!