Als het een stunt is om zichzelf in de schijnwerpers te spelen dan is dat in ieder geval gelukt. Rutger Kemper van Autobedrijf Kemper is een actie gestart waarbij hij via e-mail zijn collega-BOVAG-leden oproept om het ANWB-lidmaatschap op te zeggen. Hij baalt ervan dat de ANWB blijft pleiten voor een verlaging van de APK frequentie.
De ANWB doet dit omdat dit voordeliger zou zijn voor haar leden, maar volgens Kemper doet de ANWB dit uit eigenbelang in de hoop op meer pechhulpverlening. Volgens Kemper zijn de gevolgen ernstig voor de werkgelegenheid en de verkeersveiligheid doordat mensen langer doorrijden met technische problemen en defecten. Hij vindt het onbegrijpelijk dat de ANWB zo handelt en roept z’n ruim elfduizend collega bedrijven op om hun ANWB-lidmaatschap op te zeggen (bron: bovagkrant.nl).
Markus zegt
Dus als de APK goedkoper is, rijden er meer mensen met technische problemen rond… Wat is dat nou weer voor een stomme redenering??
En waarom is een garage lid van de ANWB? Korting in de winkel? Hulp bij pech tijdens een testrit na een reparatie??? Wat een onzin dit zeg.
Dennis zegt
@Markus: Misschien was ik niet helemaal duidelijk. De ANWB pleit niet voor een verlaging van de kosten van de APK, maar een verlaging van de APK frequentie. Hierdoor worden auto’s minder vaak gekeurd, waardoor de kans op gebreken toeneemt.
Markus zegt
Ah, ok.
maui zegt
bring ANWB to the ground
supergrover zegt
Ben het eens met die lagere APK frequentie. Vroeger toen ik zelf nog oudere auto’s reed, had je ieder jaar de keuring en vonden ze dan ook ieder jaar een technisch defect? Nee…
En als ze iets vinden zijn het vaak kleine defecten die een moment opname zijn.. Bv banden met te weinig profiel, of ruitenwissers die # zijn. Paar maanden later en de bestuurder heeft dat zelf door. Of als die op het randje zit en er net wel mee goedgekeurd is, dan is die auto niet in orde een paar maanden later.
M.i. is die APK niet veel extra voor de verkeersveiligheid. De technische staat van de auto’s is al zoveel verbeterd de laatste jaren dat het keuringssysteem overbodig wordt.
Dus ANWB, wat mij betreft lekker door gaan.. Ook al hoef ik niet meer naar de APK, omdat ik voor die tijd mijn auto al een zetje gegeven heb.
@Maui -> goed gefundeerde mening, ga zo door
Rob zegt
APK frequentie van 1x per jaar is prima, al die oude bakken moeten gewoon goed gecheckt worden want daar voorkom je ongelukken mee.
BaZ zegt
@Supergrover
Over goed gefundeerde meningen gesproken…
Het is toch al zo dat een auto pas gekeurd hoeft te worden als ie drie jaar oud is. Ook al is de technische staat de laatste jaren verbeterd een auto van 3 jaar of ouder mankeert vrijwel altijd wel iets.
Je moet ook rekening houden met het feit dat er een hele grote groep is die nooit zelf kijkt of geen verstand heeft van de staat van hun auto. Voor die mensen is het dus wel fijn dat er gezegt wordt tegen ze dat de banden of remmen versleten zijn voordat ze daar zelf achter komen.
Zou toch jammer zijn als er iemand z’n Escort uit 1989 met gladde banden en slecht remmen tegen jouw auto aanrijdt voordat je hem “een zetje” heb gegeven, ofnie?
APK moet gewoon een keer paar jaar blijven. Als je auto niks mankeert kost het je toch ook maar +/- € 50,-
Rick zegt
Auto’s moeten ten alle tijden veilig en goed onderhouden zijn, niet alleen voor de veiligheid maar ook voor verzekeringszaken. Meer veiligheid is nooit overbodig, te weinig is echt wel gevaarklijk en dus snap ik deze reactie niet van de ANWB, hoewel het natuurlijk wel positief kan uitvallen voor hun reparatie afdeling inderdaad, wat overigens een ziekelijke gedachte is!
Waarom heeft een prive instelling als ANWB zo veel macht, ze doen net alsof ze een overheidsinstelling zjin. Hun monopolie positie zou eigenlijk eens aangekaard moeten worden.
volvo :D zegt
mijn 37 jaar oude 164 is net weer zonder ook maar 1 gebrek door de APK gekomen, alleen heeft me dit wel weer 68 euries gekost.
Wat mij betreft mogen ze die keuring frequentie omlaag brengen naar 2 jaar, of zeg voor auto`s die meer als 10 jaar oud zijn, ieder 30.000 of 2 jaar net als bij gewoon onderhoud
supergrover zegt
@Baz.. Die gladde banden en remmen van die escort.. tijdens de keuring heeft de auto 2 mm profiel en de remmen zijn goed, maar bijna versleten. Maar auto moet goedgekeurd worden, want voldoet aan de (minimum) eisen.
Zeg eens 3 maanden later en paar duizend kilometer later.. Banden kaal en remmen totaal versleten… En meneer rijdt tegen mij aan… Wat heeft die APK dan voor nut gehad?? Daar zie ik geen toegevoegde waarde in.
Ik begrijp de reactie van volvo :D, toen ik student was onderhield ik mijn auto altijd zelf en zorgde voor een goede technische conditie, maar vond het altijd zonde om dat geld voor de APK “weg” te gooien.. Dronk daar liever een paar biertjes voor of kocht een aantal liters brandstof..
Enne, BAZ, gefundeerd houd bij mij in, onderbouwd, je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar zo een stelling te deponeren a la Maui voegt m.i. niets toe.
Henk van der Weide zegt
Laten we dan maar geen auto`s meer kopen bij een bedrijf met het BOVAG logo.Die willen ons geld uit de zak kloppen.
caballo zegt
apk keuringen zijn niet altijd nodig.Belangrijk zijn remmen stuur banden verlichting.maar de apk is uitgegroeit tot een grote beurd. alles wordt maar onder veiligheid geschoven.ongelukken tegevolgen van slecht onderhoud komen bijna niet voor.het is een onderdeel geworden van het inkomen van de garage.als zij het wek aankonden ,zouden ze de apk het liefst ieder jaar houden.een regel dat de politie een auto naar een keuring-station kan sturen, juch ik toe.
Kok zegt
Volgens mij klopt de redenering niet. De ANWB verdient aan het verkopen van lidmaatschappen, maar de kosten worden gemaakt door het verlenen van hulp. Het liefst wil de ANWB zo weinig mogelijk pechgevallen. En dat klopt ook, omdat ze pleiten voor goed onderhoud. Nu net ook weer een actie naar de leden, om voor de vakantie met hun auto naar de garage te gaan. Komt geheel ten goede aan de garages.
Wat ik ook hoor, als ik de ANWB bel, is dat ze zeggen dat de APK veeeel te weinig is als vervanging voor onderhoud. Alleen in Nederland hebben we het systeem dat garages ook APK mag doen, en zo onderhoud en APK kan combineren. Ik begrijp dat de ANWB dat ook onderschrijft.
Waar de ANWb tegen is, zijn de garages, die auto’s keuren, er heel veel onterechte afkeurpunten vinden en dan de eigenaar onder druk zetten om al die repararties te laten uitvoeren. Je moet immers, anders wordt je auto afgekeurd. En dat vind ik terecht. Ik heb gelezen, dat de autoeigenaar kan eisen, dat na de keuring de auto bij de RDW wordt afgemeld. Dat zou eerlijk zijn, maar ik begrijp dat een keurmeester dan het risico loopt op sancties van de RDW als hij fouten maakt. Maar dan zou het wel eerlijk zijn.
Kok