Een paar maanden geleden vroeg ik mij af hoe de Belgen tol durven te heffen voor wegen die zo ontzettend slecht zijn. Dat leverde meer dan honderd reacties op, waarbij velen (ja, ook de Belgen) met mij eens waren dat het onderhoud van de Belgische wegen veel te wensen over laat. Gisteren las ik een artikeltje dat wellicht nog wat olie op het vuur kan gooien in deze discussie.
Gisteren is namelijk bekend geworden de Nederlandse proef met extra lange en zware vrachtwagens niet kan worden uitgebreid naar België, want de Belgische regering laat de zogeheten supertrucks niet toe op haar wegen. De supertrucks zijn combinaties met een lengte van 25,25 meter en wegen tot 60.000 kilo. Normale trucks gaan tot 18,75 meter en wegen 50.000 kilo. Nederland voert al sinds 2000 een test uit en hieruit blijkt dat de supertrucks flink wat brandstof besparen.
Onze Minister Karla Peijs van Verkeer, wilde met haar collega’s uit de buurlanden een gezamenlijke proef. De Duitse deelstaat Nedersaksen doet al sinds enkele weken mee, maar België heeft een verzoek van de Federatie van Belgische Transporteurs (Febetra) afgewezen, omdat “de tijd nog niet rijp is voor een experiment”, aldus de Belgische verkeersminister Renaat Landuyt in krant De Tijd. “Maar het dossier is niet volledig gesloten en we kijken uit naar de ervaringen in Nederland.”
Wat bedoelt men met “de tijd is nog niet rijp voor zo’n experiment”? Als ik dat lees, dan kan ik maar één conclusie trekken en dat is dat de Belgische overheid haar wegen, die al zo belabberd zijn, het niet aan wil doen om daar van die grote zware trucks overheen te laten rijden. Dat kunnen waarschijnlijk gewoon niet aan. Kijken naar ervaringen uit Nederland heeft dan ook niet zoveel zin, want ik denk dan, zorg eerst maar eens dat je zulke wegen hebt als in Nederland (via: nu.nl).
Bryan zegt
Maar neen,
wat onze dierbare debiele minister wil zegge is doen jullie maar, jullie dragen de last wij plukken de vruchten! Zo draait de Belgische economie afwachten en te laat reageren
Marnix zegt
Ik geef onze minister gelijk. Door die hollanders hebben wij hier al hogere boetes. Hou die hollandse wagencultuur daar maar. 80 op de autosnelweg, caravans, amerikaanse trucks, hoge belastingen op de wagens… Moet ik allemaal niet van weten. En als ze iets goeds gevonden hebben zullen we het ook wel gebruiken. ;)
Rolo zegt
hoe reizen de ministers naar hun werk want dat moet toch wel is gemerkt worden die slechte wegen
bram zegt
Wat Landuyt hier – denk ik – bedoelt is dat de mensen hier geen zin hebben in super-trucks. De tijd is er nog niet rijp voor, omdat we ze eigenlijk niet willen. Brandstofbesparing of niet.
STxN zegt
Stel je voor dat je zo’n gedrocht tegenkomt op de afrit van een autostrade … http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/27/ritsen-zal-altijd-een-probleem-blijven
Neen, dankuwel !
Btw, hebben we hier in België nood aan? Misschien moet men in Nederland wat meer durven investeren in vervoer per trein, zoals dat in België gebeurt ;-)
Holy Cow zegt
Marnix schrijft,
30 July 2006 om 21:35
Ik geef onze minister gelijk. Door die hollanders hebben wij hier al hogere boetes.
Door ons?? Hebben jullie zelf dan geen regering om het wel of niet te laten uitvoeren. Ten 2e geen BMP? We zijn wel een van de welvarendste landen in de wereld..door die bmp en ja misschien is het wel duur maar we krijgen het heus wel terug in voorzieningen waaronder andere WEGEN;)
w0o0dy zegt
@STxN Ter uwer informatie, Nederland is bijna klaar met de Betuwe lijn (een 9 miljard euro kostend Mega (onzin)project om Rotterdam en Duitsland te verbinden met een goederen spoorlijn. Dat lijkt me meer dan genoeg (en ik gok meer dan België investeert op korte termijn, maar ik geeft toe dat ik de gegevens voor belgië niet ken) te meer er nog niemand door middel van een betrouwbare onderbouwing het (positieve) rendement van zo’n spoorlijn heeft aan weten te tonen.
Verder heeft NL ook nog goede vervoersmogelijkheden via de rivieren.
Toch blijkt het vervoer over de weg harder te groeien dan die andere vormen. Dan is het niet meer dan normaal dat je naar oplossingen gaat zoeken. Dat de Belgen er voor kiezen om niet voorop te lopen…. awel het zal niet voor het eerst of voor het laatst wezen…… Het kan ook een slimme keuze zijn, de tijd zal het leren.
marcos zegt
Ik heb afgelopen woensdag lekgereden daar in belgie na een ritje Maranello (Ferrari-fabrieken)…
…dat kost al genoeg!
Marnix zegt
Wat heb je aan goeie wegen als de goeie wagens te duur zijn? Geef mij maar een goeie wagen en de wegen die we nu hebben zijn niet de beste maar goed genoeg voor mij.
dekster zegt
@STxN
ja we hebben dat nodig…
op http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GRPTJN5V
staat dit over de belgische wegen
Vlaanderen heeft 65 kilometer slechte snelweg
De kwaliteit van de Vlaamse autosnelwegen blijft slechter dan het Europese gemiddelde, zegt Vlaams parlementslid Carl Decaluwé (CD&V). ,,Uit de recentste metingen is gebleken dat in 2004 7,4 procent van de Vlaamse snelwegen, of 65 kilometer, in slechte staat is”. De belangrijke primaire wegen doen het trouwens nog slechter: van de zowat 2.500 kilometer is zowat 11 procent niet in orde, of 275 kilometer.
De dienst Wegenbouwkunde doet ieder jaar metingen om na te gaan in hoeverre er spoorvorming is en de wegen beschadigd zijn. ,,Die metingen tonen wel dat de toestand lichtjes is verbeterd sinds 1997”, zegt Decaluwé. ,,Er is een inhaaloperatie ingezet, maar het zal nog jaren duren voor ons wegennet opnieuw in een goede toestand is.” Vooral in Oost- en West-Vlaanderen laat de kwaliteit van de wegen nog altijd te wensen over. (TOD)
15/06/2006
ik denk toch dat ze het probleem onderschatten, ik denk dat het probleem vooral bij de aannemers ligt, in duitsland doen ze er wel geen jaar over om een stuk weg te vervangen ente vervangan na 5jaar omdat het niet lang genoeg meegaat.
dat het probleem bij de aannemers ligt dat komt door de regering met hun vriendjes politiek etc. Misschien moeten ze een realiseren dat gans belgie draait rond doorvoer traffic en dat het dus van alle belang is dat de wegen hier goed liggen. (ze wouden zo eens de vrachtwagens 80 laten rijden, GEKKEN )
we kunnen dit simpel oplossen door alle verkeers/gerechts/militaire minsiter beambten te veranderen in libiralen en geen soicialisten, want die verpesten het ganse land.
(tip, maakt jeam-marie Dedecker minister van verkeer)
(kijk eens hoe schijheilig minister landuyt kijkt )
pvl zegt
Supertrucks zijn helemaal niet zo positief voor de economie. Grotere vrachtwagens betekend minder chauffeurs wat dan weer tot nog meer werkloosheid leidt. Verder maken ze het transport goedkoper waardoor het nog aantrekkelijker wordt om in lage loonlanden te produceren.
Onze wegen zijn dan wel slecht maar wat ben je met prachtige autostrades als je op geen enkel moment eens lekker gas kan geven? De banen in Nederland smeken om er snel over heen te gaan maar toch kan je het risico beter niet nemen. Ik kies voor Duitsland na een uurtje Nederland een ware verademing!!!
dekster zegt
@pvl
vrachtwagenchaufeur is geen beroep to die for hoor ;-)
pvl zegt
@ dekster
Mss niet maar liever dat en je gezin deftig kunnen onderhouden dan te doppen en in een semi-sloppenwijk te gaan lopen. Daarbij het feit dat transport goedkoper wordt en het dus nog aantrekkelijker wordt om in het buitenland te produceren zo veel meer jobs kosten.
Daarbij vrachtwagens die andere vrachtwagens voorbijsteken is nu al zo een groot probleem. Stel je eens voor hoe lang het niet zal duren voor zo een superlange truck een andere superlange truck voorbij is.
Jullie zijn erg blij dat die dingen mogelijks naar jullie land komen, wel dat is tof maar ik zie er het positieve totaal niet van in.
Kermit zegt
ik heb liever slechtere wegen dan zo’n belachelijk hoge bpm-belasting hoor
Friedrich zegt
Maar goed dat jullie Belgen liever niet in Nederland rijden. Veel Belgen rijden als debielen (blijven hangen op de linkerstrook, mistachterlicht aan bij regen, etc.). Niets voor niets hebben jullie een van de hoogste verkeersslachtofferspercentages van Europa. Mss moeten jullie eens wat aan die belachelijke rijopleiding doen. In Belgie mogen de ouders (met al hun ingesleten slechte weggedrag) de kinderen autorijles geven.
SUF zegt
Tegenwoordig wilt toch bijna iedereen een 4X4 of SUV… eigenlijk moeten de Belgen net tevreden zijn met het slechtere wegendek: kunnen ze eindelijk hun investering laten renderen.
dekster zegt
@Kermit & SUF
beetje ondoordachte reactie
@Fiedrich
daar heb je gelijk in, maar dat ouders hun kinderen les mogen geven heb ik geen probleem mee, maak het examen strenger en gevarieerder en dat verbeterd vanzelf.
@Pvl
die supertrucks zorgen er misschien voor dat je minder geld moet betalen in de winkel?
david zegt
Wij Belgen hebben misschien wel slechtere wegen als jullie Nederlanders maar in ons landje is het niet de sport om op een meest originele manier allerlei belachelijke belastingen te heffen en dan spreken we van BPM of vermogensbelasting e.d.!! Onze boetes liggen hoger maar wij worden niet bekakt met allerlei trajectcontroles en andere smeerlapperij. Akkoord wij hebben ook flitspalen en radarcontroles maar bij ons staan ze niet op dezelfde autosnelweg op een afstand van 20 KM!! Ons laten ze tenminste nog leven en ik geef toe de wegen zijn bij ons niet van de beste maar dat komt ook voor een groot deel door die Nederlanders met hun Cérévéns (caravans) die reusachtige bakken die met een slakkengang over onze snelwegen komen rijden vernielen ook ons wegdek. In 2008 gaan ze een wegenvignet invoeren net zoals in zwitserland en nog andere landen en dat zal wel de bedoeling hebben van betere wegen aan te leggen.
Om effe terug te komen op die BPM sorry dat gaat er echt wel over hoor ik haal nu misschien wel een groot voorbeeld aan maar een SLR McLaren kost in België €453 750 en bij jullie Nederlanders geloof ik iets van een €614 000 dat is toch al gauw een verschil van €160 000!! Tja, als je zo je wegen moet onderhouden door de bevolking dood te pesten met BPM en hogere benzinetaksen…….
Rick zegt
Echt een behoudende houding de Belgische minister van verkeer! Onze resultaten afwachten en als die positief zijn dan toch wel mee gaan met de plannen, kom op zeg wat triest!
Rick zegt
@ David
Het is wel een beetje heel erg kort door de bocht om jullie problemen door te schuiven naar nederlanders die met een caravan op vakantie gaan… Dan nog wat, jullie visie is zo erg nationaal gericht! Wij betalen de onderhoud van ons wegennet keurig zelf en daarmee redden wij het prima, jullie kunnen jullie eigen wegennet niet eens onderhouden met het bestaande budget dus gaan jullie buitenlanders maar belasten door middel van een vignet in te voeren en dan OOK nog op ONS afgeven dat wij bpm hebben etc, echt een asociale houding.
dekster zegt
@david
en wat wil dat zeggen?… juist ja dat we nog veel van elkaar kunnen leren
Rick zegt
Inderdaad dekster, betere samenwerking werpt aan beide kanten vruchten af!
heidekonijn zegt
Ik zal er maar niet nog eens over beginnen dat tig nederlandse wegen ook behoorlijk slecht in vorm zijn, ik vraag me enkel af hoe je je als rechtgeaard autoliefhebber positief kunt opstellen tov dit soort monsters.
Feit is dat als we zoveel mogelijk (lange afstand) transporten per boot of trein kunnen laten gaan (die infrastructuur ligt er al en wordt sowieso al voor betaald) er meer plaats is voor auto’s, minder files zijn, minder uitstoot is (en dus minder reden voor de overheid om auto’s te belasten), minder schade is aan wegen (nog een reden voor minder kosten en belasting), en minder kans dat je achteraan een file staat en zonder pardon met het hele gezin plat wordt gereden door een slapende pool in een 30tonner.
Leg me nu maar eens uit waarom dat België of welk land dan ook met wat hersens hier en daar (dat sluit US dus al uit) zo’n beesten toe zou moeten laten?
sicko zegt
allez dan kunnen ze de Nederlanders hun begeleid nog maar eens na-apen
Rick zegt
Zo’n 25 meter trailer vermindert de kans ook op een ongeluk want voor zo’n 25’er zouden dan voorheen twee 13,6 m. trailers rijden dus met twee trailers meer kans op een aanrijding als je het zo wilt stellen! Dan wordt er ook nog bespaard op het milieu en ook op brandstof kosten en er dus zo efficienter vervoerd kan worden, dan zou je toch wel eens moeten denken om hier wat meer informatie over in te winnen.
@ Heidekonijn
concluderend hieruit is het zeker de moeite waard om tenminste ONDERZOEK hiernaar te doen. (wie heeft het meteen over het toelaten, het gaat in eerste instantie alleen nog om onderzoek, de situatie kan er alleen maar beter op worden, dus dan is het echt niet slim om dat zomaar af te wijzen!)
Rick zegt
dan nog wat heidekonijn, wat ga je een feit omdraaien in het nadeel van Nederland ik citeer: ” dat tig nederlandse wegen ook behoorlijk slecht in vorm zijn” betekent dit dat jullie wegen hiervan minder slecht worden..?! Nee inderdaad niet, dit is zo’n slechte weerlegging :S
Voel je niet meteen zo aangevallen als het een keer over Belgie gaat, pfff
heidekonijn zegt
@Rick,
kan ik wel volgen, die redenering, alhoewel..
Probleem met onderzoek door de overheid is dat één of andere zoon of dochter van minister x of kamerlid y een onderzoekbureautje uit de grond stampt, een paar tientallen miljoenen toegestopt krijgt en dan komt met een conclusie a la ‘er zijn veel files rond Amsterdam en Antwerpen, oplossing is nog meer belasting te heffen’. Of we daar op zitten wachten?
De kans dat een goederentrein of een rijnaak achterop een file botst is overigens zelfs nog kleiner als die van een ”super” vrachtwagen.
david zegt
Rick,
Ik zeg niet dat het de schuld is van die Nederlanders met hun caravans maar voor een deel zijn ook zij verantwoordelijk.
Je mag zeggen wat je wilt hé maar ik zie wel vaker mensen hier klagen over het feit dat ze (te) veel BPM e.d. moeten betalen. Je moet weten er zijn mensen die het minder breed hebben en voor zo’n mensen is de BPM toch vaak een doorn in het oog!! En ik geef toe wij hebben slechte wegen en de Nederlanders hebben goede wegen maar als je ziet wat er allemaal aan transport in België passeert dan verschiet je er niet van dat de wegen zo slecht zijn.
dekster zegt
mensen waren we niet bezig over die supertrucks?, ik ben ervoor want er gaan heus geen minder vrachtwagen chaufeurs zijn, want die supertrucks kunnen niet in steden of zelf niet eens afleveren bij een warenhuis.
davy zegt
“kan ik maar één conclusie trekken en dat is dat de Belgische overheid haar wegen, die al zo belabberd zijn, het niet aan wil doen om daar van die grote zware trucks overheen te laten rijden. Dat kunnen waarschijnlijk gewoon niet aan.”
“De supertrucks zijn combinaties met een lengte van 25,25 meter en wegen tot 60.000 kilo. Normale trucks gaan tot 18,75 meter en wegen 50.000 kilo.”
Hallo? Het gewichtsverschil bedraagd 10 ton over 6,5m. Een normale truck heeft dus een gewicht van 2.666,6 kg/m een supertruck heeft een gewicht van 2.376,3 kg/m.
Zeggen dat het wegennet dit dus niet aankan omwille van het gewicht is dan een beetje gek lijkt me. Er zal wel een andere reden zijn. Gewicht lijkt me persoonlijk geen reden te zijn.
heidekonijn zegt
@ davy
Ik vrees dat je vergelijking enkel opgaat als alle trucks in kwestie met hun onderkant over het wegdek zouden schuren.
Al die kilo’s komen in contact met de weg met de oppervlakte van de banden. Dat is de reden waarom er zulke diepe kanalen in het rechtervak van de snelweg zitten. Rij gerust eens met de moto over Antwerpen naar Breda en je weet wat ik bedoel: veel zul je niet van rijvak kunnen veranderen, en een afslag nemen is bloedlink.
Timmy Highflyer zegt
@ Friedrich.
Ik vind het wel ongepast om Belgen voor debiele chauffeurs te verwijten. En bovendien is de rijopleiding in België niet belachelijk. Je kan misschien wel leren rijden bij je ouders, maar het rijexamen is toch objectief: je voldoet of je voldoet niet. Het merendeel van de chauffeurs onder de 30 zal toch wel rijlessen gehad hebben bij een rijschool.
Als je ziet hoeveel moeite je moet doen om een rijbewijs te halen -zelfs als je het van de 1e keer haalt- dan vind ik het al bij al geen slechte rijopleiding.
Ik denk niet dat er iets mis is met het feit dat je enkele lessen bij een rijschool combineert met het ( zo was het toch in mijn geval) dagelijkse rijden met je ouders. In de 6 maanden rijden met mijn ouders en 5 lessen bij rijschool heb ik een zodanige ervaring opgedaan op de weg, dat een week voor ik het examen aflegde de rij-instructeur vond dat het precies was of ik al 10 jaar reed.
SUF zegt
-> Dekster : je hebt gelijk :-) Zag gewoon weer een opportuniteit om wat te SUV-bashen… en ja: dat is subjectief. NO offens voor de SUV-lovers hier. Ieder zijn zin hé.
Friedrich zegt
Even een vraagje: waarom zijn de boetes voor buitenlanders in Belgie hoger dan die voor de Belgen zelf?
pvl zegt
@ dekster
Minder geld betalen in de winkel??? Dat denk jij, meer winst voor de producenten. Eerlijk, als je een paar nikeys gaat kopen merk je ook niet aan de prijs dat een of ander minderjarig spleetoogje de boel bijeen heeft genaaid voor een hongerloontje.
Maar ook als je de economie niet meetelt kan ik supertrucks missen als kiespijn. De huidige vrachtwagens zijn voor mijn part al veel te lang. Nog eens als zo een dingen gaan inhalen op een snelweg met maar twee vakken aan elke kant…
Ik ben absoluut een voorstander om alle massatransport op een apart vak te laten rijden, afgesloten van het ander verkeer. Ik weet het, problemen met dubbele af- en opritten maar je kan die van de vrachtwagens beperken tot industrieparken en grootseden. Het concept is nog niet perfect maar toch al beter dan wat we nu hebben.
dekster zegt
@pvl
je ziet dat goed aan de prijzen van bv melk die schommelen mee met de benzine
heidekonijn zegt
@Friedrich
Nog hoger? Dat wordt vrij spectaculair.
Misschien omdat een buitenlander zijn rijbewijs niet kan worden ingetrokken?
Maar ach, eigenlijk is het simpele antwoord voor de hoge boetes en allerlei taksen in Belgenland heel simpel samen te vatten ; anders verhongeren de walen.
ronny zegt
@Friedrich: om te vermijden dat de Duitsers bvb zich nog steeds op hun Autobahnen wanen en zich aanpassen aan ons verkeer (in België) die veel drukker is, de zero-toleratie-politiek en natuurlijk ook die de veel omslachtigere administratieve procedure.
Maar on the topic, eum, eventjes nadenken…. In België kosten de auto’s (& inschrijving etc) stukken minder dan in Nederland en is men gwn niet echt geinteresseerd in vrachtwagens van 26 meter, er bestaan daar treinen voor, daarom dat ‘wij’ eerder investeren in ons spoorwegennet. Trouwens als ik moet kiezen, liever een paar putjes en véél minder taksen betalen!:o En als onze wegen in slechte staat zijn is het wel door de Hollandse caravans en dergelijke belachelijke gevaarlijke supertrucks. En het idee van tolheffing kwam van de Walen (=NIET van ons, de Vlamingen), idd, omdat zij er geld willen uithalen, dus ben je beter af op een franstalig forum met (negatieve) reacties.
longbeach zegt
het zijn idd die klote walen die deze tol dinges uitvinden!
het is gewoon zielig dat ze het nu al moeten gaan zoeken bij de buitenlanders!
en wat die sleurhutten betreft is het alsof wij belgen nooit over nederlandse wegen rijden!
ik koers geregeld over franse,nederlandse wegen en dan pas valt op hoe SLECHT onze heirbanen erbij liggen. je zou er rode wangen van krijgen.
dekster zegt
@longbeach
die tol komt er om de wegen beter te maken en te onderhouden, klote walen?
bij mijn weten kwam vlaanderen eerst met het idee op de proppen (niet dat ze die homo met zen strikje niet mogen afzetten hoor)
ronny zegt
@Dekster
Nope, het waren initieel de Walen (oa die socialistische homo idd). En die eventuele taksen zouden intergraal gaan naar verbetering van de ‘weginfrastructuur’, onderhoud en veiligheid. En dan nog, voor regelmatig gebruik zou er een uitgekiend en betaalbaar systeem komen met een een chip die je ergens moet in de wagen moet hebben (weet geen technische details…), het zou eerder dienen voor de minder frequente passanten of dubieuze oostblok-vrachtwagens. Maar alleszins, het is nog ver van beslist. Zoals gewoonlijk zijn er problemen tussen wallonië-hoofdstedelijk gewest Brussel-&Vlaanderen… Zal nog wel paar jaar duren dus.
pvl zegt
Volgens mij is er weldegelijk geld genoeg het wordt alleen in de verkeerde dingen geïnvesteerd. Pak nu die verlichting. Er is naar mijn weten geen enkel land buiten België die zijn gehele autostrade verlicht. Die infrastructuur kost stukken van mensen. Verder viel mij op dat wij enorm veel vangrails hebben in vergelijking met Nederland en Duitsland. Die dingen zijn ook niet overal nodig. Laat dat alles vallen en je hebt voldoende geld over om goeie wegen te leggen. Ze kunnen beginnen met al die lampen als schroot te verkopen, is volgens mij al een klein fortuin waard…
Ik moet toegeven dat er wel verbetering op te merken valt. En het is mss toeval maar de autostrades die vanuit Nederland België binnenkomen zijn er aan de Belgische kant heel slecht aan toe. We moeten nu ook weer niet gaan overdrijven. In Afrika kunnen ze bijvoorbeeld alleen maar dromen van zulke wegen ;) (alhoewel er ook daar uitzonderingen zijn)
Wat die met zijn strikske betreft, laat ons hopen dat die nooit premie wordt. Kheb niets tegen homos ma wel iets tegen socialistische walen met een rood strikske die er alleen op uit zijn de Vlamingen geld uit hun zakken te kloppen en die uiteindelijk ook nog eens homo blijken te zijn. Afvoeren die kerel
dekster zegt
@pvl
en we hebben dan misschien veel vangrails voor motorijders zijn ze levens gevaarlijk (wat niet het geval is in duitsland)
behalve die homo met zen strikje zijn er nog velen die je mag afvoeren zijn er nog vele anderen (steve stunt, landuyt….)
ronny zegt
Die potentiële afgevoerden zijn niet toevallig allemaal socioalisten… Ze werden toevallig door ons verkozen met ‘monsterscores’ zoals de homo en steve stunt… En het zijn ook zij die dit beleid bepalen. Idd er is ook geinvesteerd in verkeerde dingen!! Dit is vorig te wijten aan de megalomane voorgangers, toen één van de beste weginfrastucturen van de wereld! Als je hoort wat die verlichting kost aan elektriciteit:o Ongelooflijk! Ook herinner ik mij dat er bijna een miljard jaarlijks wordt uitgegeven aan het opkuisen van afval rond de wegen…etc. Vangrails zijn volgens mij no bad thing?!:o
ronny zegt
(Miljard oude Belgische frank, ter verduidelijking…)
pvl zegt
@ dekster; groot gelijk
@ronny, ik heb ze nie gekozen ;). Nee op zich geen slechte zaak alleen voor motorrijders als ze niet voorzien zijn van een speciaal vangvlak (zo een steunpaal aan 120 km/h tussen je benen krijgen …). Maar ze zijn niet overal nodig, als langs de weg een bos staat is het wel handig, ligt er een mooie vlakke weide naast zou ik toch liever uitbollen in het gras dan tegen een stalen rail aan knallen.
Die lampen in de middenberm zorgen er ook voor dat je daar een rail aan beide kanten nodig hebt. In Nederland zag ik dat er een tussenschot stond voor de twee richtingen. Je kan dus stellen dat het allemaal de schuld van de verlichting is. Die dan weer de schuld zijn van een of andere stomme politicus.
joske zegt
Hallo,
Ik vind de Belgische wegen anders best wel goed in orde al geef ik toe dat er zeer slechte stukken bij zijn. Misschien kunnen ze de onderste laag verdikken zoals in Duitsland, deze laatste bezitten de kennis en kunde om autobanen aan te leggen.
Voorts zijn supertrucks hier belachelijk; onze autostrades zijn zodanig klein, met belachelijk korte opritten dat het gevaarlijk is ze er te laten rijden en ik verafschuw bovendien de “veramerikanisering” ( kijk maar naar de versnellingspook in een BMW 7 of de S-klasse!!!);
Als jullie Nederlanders er van overtuigd zijn dat wij slechte wegen hebben waarom zouden we dan extra zware trucks toelaten????
Sommigen halen hier aan dat Belgen niet goed kunnen rijden en dat is mss ook wel zo ( linksrijders en dergelijke…) maar dat heb je in Nederland ook!!
wij zijn teminste niet zo hypocriet : Een belg geflitst in Nederland krijgt een boete in de bus van jullie maar omgekeerd niet…..en maar scheuren die Nederlanders in België!!
LPH zegt
Lang lang geleden werd er ergens in België een kasseiweg aangelegd zodat er geen modder meer tussen de harige poten van de paarden zat…
Wat later verhuisden de paarden en kwam er een fabriek in de plaats.
De fabriek draaide goed, en dat vroeg dus meer vrachtwagens.
De kasseiweg bleef, er werd gewoon een dikke asfaltlaag boven gelegd.
Nog eens wat later kwamen de eerste scheuren in het asfalt, iets wat je met kasseiwegen niet had! Tijdens de winter vroor het, en begoonnen de scheuren uit te zetten… Vrachtwagen reden het extra kapot.
Vandaag de dag ligt de weg er nog steeds en kun je de oude kasseien weer zien tevoorschijn komen; de putten zijn gemiddeld 10 cm diep en 20 cm is geen uitzondering meer.
Nu heeft mijn vader een mooie auto, maar de bodem ervan zit vol blutsen en krassen…
@joske: volledig mee eens! Maar niet alle Nederlanders scheuren in België;
slakken met slakkenhuisjes niet…
joske zegt
haha,
ja natuurlijk weet ik hoor LPH.
Op National Geographic heb ik een uitzending gezien over de Duitse autowegen, echt geweldig!! De wegen zijn er ietsje schuin gelegd…. om de regen te laten wegglijden naar de onderste kant ( zo komt er ook minder water terecht in het wegdek goed voor in de winter ! ), er is een dikke onderlaag van beton gelegd ( maar liefst 5,5 cm dikker dan in België ) en vervolgens de asfaltlaag. Als je snel wilt rijden moet er blijkbaar goede infrastructuur bestaan, haha en idd we kunnen leren van de Duitsers!!
Anderzijds is een slecht aangelegd wegdek en dito herstellingswerk goed voor de werkgelegenheid! Geld moet rollen niet waar??
Net zoals de verlichting ( reeds eerder aangehaald ) nergens voor nodig!!
In ons landje is het ja echt geweldig … ik herinner mij de 80km regel voor vrachtwagens en men wou ze alleen toepassen in Wallonië, echt belachelijk;
Een tol voor ( enkel voor vrachtwagens ) lijkt me een goed idee maar dan ook weer niet een belachelijk hoog bedrag!!! IK woon in Antwerpen en op de autobaan ( met mijn brede bandjes ) zwalpt ik in een mum van tijd naar het middenvak als ik één seconde niet oplet, vanwege spoorvorming vrachtwagens ( en de haven breidt nog ui!!!!!)
adriano zegt
Snappen jullie het steeds niet? Ives leterme zegt dat er een budget van 80 million euro zou gegevn worden voor volgend jaar voor de wegen top 30 million vorig jaar.Snappen jullie het niet dat er gestolen wd?Van de ministers tot de scheppen?Het zijn allemaal dieven.
– meestal harde beton in plaats van zachte asfalt
– barsten, kuilen en ontelbare oneffenheden in het wegdek
– zelfs op autostrades zijn er kuilen –> zéér gevaarlijk!
– in plaats van de wegen volledig te vernieuwen worden de putten amateutistisch opgevuld… wat dan enkele uren erna er weer door het zware verkeer wordt uitgereden
– kompleet verroeste vangrails
– vuil in de berm
– uitpuilende vuilbakken op de parkings, overal zwerfvuil
– verbleekte en kapotte verkeersborden worden blijkbaar niet vervangen
– enz enz enz….
Scandalig voor een land die zogezegd hart van EU IS.Ik zie dagalijks in Brussel dat de pas gemaakte wegen na 2 a 3 maand beginnen gaten te krijgen.Das voor gek van de wd terwijl er een garanty van minstens 10 jaar moet zijn.
Aan de ministers kan ik nu niets beginnen zijn want het zijn allemaal corrupt – maar dat onze media erover niets zegt – dat snap ik hellemaal niet.
Media is er voor kloterijen en idiotische opmerkingen maar voor iets dat de longen van het land is = infrastuktuur doen en zeggen ze niets.Ik kijk al jaren bij vtm of tv1.Nooit iets gehoord over de rotte wegen.Niets.Laten we beginnen onze media directie up te daten aub.
Onze ministers moeten juridisch vervolgd wd – dan pas ga je mooi wegen krijgen
stanley zegt
beste nederlandse vrienden, het is allemaal de schuld van de walen. vlaanderen is een land dat bezet wordt maar niemand komt ons bevrijden