De Duitsers hebben heel wat automerken waar ze trots op kunnen zijn en waarschijnlijk zijn ze dat ook wel, maar het meest tevreden zijn ze toch met de Japanse merken. Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek van J.D. Power gehouden in Duitsland. Op het top-3 erepodium vinden we enkel Japanners: 1e Toyota, 2e Honda, 3e Mazda. De eerste Duitse merken in de lijst en die vinden we op de 7e plaats: Audi en BMW delen deze positie.
J.D. Power toetst sinds 2002 jaarlijks de tevredenheid van de Duitse automobilist. De uitslag is een belangrijke graadmeter voor de autobranche. Dit jaar werden aan 22.265 automobilisten 74 vragen voorgelegd, over hun gemiddeld twee jaar oude auto met 30.100 kilometer op de teller. Het onderzoek omvat 225 modellen van totaal 25 merken.
dekster zegt
endan nog, gaat dit mij overtuigen om een lexus GS ofzo te kopen?
Klaas zegt
Ach ja… Met een Audi, BMW of Mercedes betaal je echt alleen maar voor het typeplaatje. Het zijn verder geen bijzonder goede auto’s. Het enige rare is dat ze wel een prijs vragen die hoort bij een top kwaliteit auto. Nog raarder is dat mensen die prijs ook betalen.
ruben zegt
@ dekster
volgens mij ben jij de kluts kwijt…wie heeft ’t nou over Lexus of over de GS?
Er worden maar 5 merken opgenoemd waarvan 3 jappen en 2 duitsers.
Of is ’t jalouzie?
Dit is ’n oordeel v/d duitsers zelf en jij,noch ik kunnen daar wat aan veranderen.
Vaak wordt er gezegd dat die jappen van alles kopieeren…is voor ’n gedeelte ook zo…maar zij zijn wel degene die laten zien hoe ’t WEL moet!
C12 zegt
Voor het typeplaatje…voor de materiaalkeuze in het interieur, voor de achterwielaandrijving, voor de heerlijke motoren, voor de strakke weglegging, voor het mooiere geluid…
Niet dat ik tegen japanse auto’s ben, maar duitse auto’s zijn gewoon heel goed. Restwaarde van een 3-serie ligt ook hoger dan die van een Accord bijvoorbeeld. Maar als we het over premium merken hebben, heb ik bijvoorbeeld liever een GS430 dan een A6
dekster zegt
@Ruben
ik ben de kluts niet kwijt, het lijkt alsof mensen ons hier proberen te overtuigen om toyota’s (lexus toch eh? :-?) te kopen.
eigenlijk hoort dit thuis op het bericht van de betere betrouwbaarheid.
Ik vind zelf dat je bij vele bmw dealers(waar ik ben geweest) je op de een of andere manier goedkoop word overtuigt om een bmw te kiezen. (voorbeeldje: toen ik de bmw-dealer vroeg om uitleg en goede punte zei hij: ik vind natuurlijk een bmw 1000maal beter dan bv een audi of dergelijke) en de verkopers hebben soms een zelfdunk (dekkers in gent is daar een goed voorbeeld van(gelukkig dat ie weg is.) bij audi en vw ken ik er maar enkelen en die zijn altijd heel beleefd en zijn heel goed in omgang met klanten.(en ze maken handig gebruik van de naambekendheid/onbekendheid van hun merk)
bij toyota dealers zit de vork wat anders aan de steel, ze moeten namelijk een wagen verkopen die niet zo bekend is, dus doen ze hun uiterste best om je één aan te praten.
hoeveel jappanse wagen rijden er eigenlijk rond tegenover hoevee duitse?
Klaas zegt
@dekster: Ik ken de Duitse cijfers niet maar wereldwijd is Toyota nu autofabrikant nummer 2, na GM. Dat zal niet lang duren, binnenkort is Toyota fabrikant nummer 1. Dat hebben ze dan grotendeels op eigen kracht bereikt, Toyota heeft weinig andere fabrikanten overgenomen. Dat zegt toch ook wel iets over de kwaliteit van het bedrijf, niet alleen van de auto’s.
w0o0dy zegt
dit zou/zal bij een aantal mensen toch wel hard (moeten) aankomen…
“Mit jeweils 82,3 Prozent teilen sich Audi und BMW den siebten Rang hinter Mitsubishi. Damit hat sich Audi von 2002 an vom schwächsten zum stärksten deutschen Premiumhersteller entwickelt. Mercedes-Benz erreicht mit 79,9 Prozent Rang elf, knapp vor Mini (79,8) und Opel mit ebenfalls 79,8 Prozent Kundenzufriedenheit. Weit abgeschlagen: Volkswagen im unteren Drittel der Liste mit nur 77,3 Prozent knapp hinter Kia.
w0o0dy zegt
ook grappig: Alfa Romeo haalt plaats 15 (net onder het gemiddelde, maar) VOOR Nissan, Hyundai, Renault, Citroen, Peugeot, Seat, Kia, Volkswagen, Fiat, Chrysler, Suzuki, Smart, Daewoo
750i zegt
@ dekster,
Wat had je dan verwacht? Dat een verkoper bij BMW zou zeggen dat een Toyota eigenlijk beter is? Die man/vrouw is aangenomen om BMW te verkopen en van hem wordt niet verwacht dat hij objectief is. Hij zal alle middelen gebruiken om je ervan te overtuigen dat je in een BMW moet gaan rijden, net zoals je bij een Toyota dealer een verkoper tegen zult komen die je het liefst in een Toyota ziet rijden. En Toyota niet zo bekend? Wat is er dan wel bekend?
Ik moet voor de zaak een nieuwe auto uit gaan zoeken en de kans is groot dat het een Toyota gaat worden, terwijl ik een groot BMW liefhebber ben (en deze privé ook zeker zal blijven rijden). Alleen al vanwege de betrouwbaarheid en de hoeveelheid auto die je voor je geld krijgt. En dat zonder tussenkomst van een verkoper…
dekster zegt
@750i
ja dat weet ik, maar de manier waarop hij mij probeerde te overtuigen, alsof hij tegen een muur van audi stond waar hij niet tegenop kon
750i zegt
@ dekster,
Misschien was hij net een paar klanten kwijtgeraakt aan audi? Of zag hij jou als een potentiële audi koper?
dekster zegt
@750i
ik zei hem gewoon:“ja, ik zoek eigenlijk een limosine, en twijfel nog tussen een audi A8 of een 7-serie
750i zegt
@ dekster,
Ik zou bij zo’n vraag uitgaan van de kracht van BMW en niet van de zwakte van audi. Je concurrenten afkraken kan altijd nog…
dekster zegt
this da (belgische uitdr.)
Markus zegt
De auto’s zijn gemiddeld 2 jaar oud… man, die auto’s horen niks te mankeren – van die leeftijd is zelfs een Alfa Romeo nog net zo goed als een Toyota. Nou ja, misschien een Alfa niet, maar een Peugeot ofzo…
w0o0dy zegt
@markus: dat is in de praktijk helaas niet waar……we hadden laatst al een artikel over mankementen en daar kwamen meerdere gevallen per auto gemiddeld in de eerste 3 maanden van de levensduur uit naar voren…..
En: Als je de lijst bekijkt zul je zien dat Peugeot slechter scoort dan Alfa Romeo…..
Sander zegt
Toyota niet bekend? Overal ter wereld zie je Toyota rijden, zelfs de taliban rijd Toyota.
Overigens is het nu al bijna zeker dat Toyota de grootste fabrikant ter wereld zal worden en hiermee GM van de 1e plaats stoot.
Ook is er al voorspeld dat Lexus binnen niet al te lange tijd groter zal zijn dan zijn Duitse concurrenten zoals Mercedes, BMW en Audi.
Misschien is Lexus in Europa nog niet zo groot (al zie je steeds vaker mensen Lexus rijden (vooral de nieuwe generatie) die voorheen een BMW, VW of Audi reden) Toch wordt Lexus in Amerika en Azie zeer goed verkocht en dat zijn toch zeker geen kleine afname gebieden.
Let maar op: Toyota/Lexus zullen steeds groter worden en steeds meer mensen zullen overtuigt zijn van de kwaliteit van de Jappen, zeker nu de Jappen ook design gaan leveren, stappen vele mensen over.
Ahura zegt
De Mazda6 en MX-5 staan op nummer 1 van hun klasse en de MZ6 was zelfs de best scorende auto van de gehele test. Netjes :P
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Ik kan best begrijpen waarom de Duitsers toch liever een japanse auto kiezen dan een sterk staaltje Duitse degelijkheid, want eerlijk is eerlijk de prijs/ kwaliteit verhouding van een hoop japanners ligt gewoon perfect (best veel auto voor weinig geld)! En bij sommige duitse auto’s klopt er geen zak van de prijs/kwaliteit verhouding. Bijvoorbeeld de BMW 130i of X3 duidelijk een voorbeeld van een te hoge prijs maar echt TE weinig auto! Maar toch blijf ik erbij dat die japanners echt auto’s niet kunnen afwerken het toont vaak wat cheap, en al dat plastic in het interieur maakt het voor mij echt niet aantrekkelijk om een japanner aan te schaffen. Voor mij blijft BMW gewoon pure liefhebberij, passie, power, veel techniek en niet te vergeten autosport en rij-eigenschappen. En sorry dat ik het zeg maar welke standaard japanner kan serieus meedraaien in het segment van de SL en de 6 serie? De lexus SC430? Nissan 350z zowel coupe als roadster (de roadster lijkt wel op een grote Ford Street Ka)? Nou sorry dat ik het zeg maar die zie ik niet echt als concurent, maar wel als leuk alternatief als het geld ontbreekt voor een 6 serie of SL.
LPH zegt
Tegenwoordig is plastiek een zeer betrouwbaar/goed(koop) materiaal.
Peter zegt
Ik ben niet ongevoelig voor traditionle, europese merknamen als Alfa Romeo. Maar die fabrikanten vertrouwen te veel op hun embleem. Neem mijn favoriete autotype. De roadster. Wanneer je een roadster koopt bij Audi of Alfa Romeo, krijg een je een middenklasser met een roadster carrosserie. Dus voor- of vierwielaandrijving, dwars geplaatste motor, hoog gewicht.
Bij Honda of Mazda doen ze de extra investering om de auto de techniek te geven die erbij hoort. Het resultaat: licht, achterwielaandrijving, motor in lengterichting ingebouwd. Deze auto’s rijden daardoor veel sportiever. Daarnaast is de betrouwbaarheid beter. En toch vragen de europeanen meer geld. Vanwege hun merkimago.
ruben zegt
dekster schreef:
“bij toyota dealers zit de vork wat anders aan de steel, ze moeten namelijk een wagen verkopen die niet zo bekend is, dus doen ze hun uiterste best om je één aan te praten.
hoeveel jappanse wagen rijden er eigenlijk rond tegenover hoevee duitse?”
Grappig zoals je dat vertelt.
Toyota is wereldwijd nr 2…en de meest verkochte auto is…
juist,de Toyota Corolla ’n japanner…die ook nog eens ’n ruime voorsprong heeft op de nr 2…de VW golf.
Wat mij betreft is er maar 1 duits merk dat in de buurt van japanse betrouwbaarheid kan komen en dat is BMW.
stan zegt
volgens mij gaan er meer mensen BMW beginnen kopen als ze die pinkers standaard meeleveren…
Jasper zegt
Auto’s na 2 jaar al gebreken?!! Ik rij al 14 jaar 30.000km/ jaar in dezelfde auto en het enige wat ik vervang zijn zaken als banden en vloeistoffen!
En ja hoor, tis weer een japanner (Toyota). Met andere auto’s geen ervaring, maar heb vooralsnog niet de behoefte aan welk andere merk dan ook te denken:)
Groeten!!
B v Oene zegt
Het is bespottelijk dat bepaalde Duitse personen Japense auto rijders als verraders betitelen. Moesten ze eens van Duitse autogebruikers zeggen. Laat die Duitsers maar eens naar de Japenners kijken en er van leren. Ik rij zelf al 30 (!) jaar Honda (doen het altijd, echt waar tot op heden)het en zou er niet aan moeten denken een Duitse auto te kopen. Nu niet never nooit niet!
Zou bijna iets over Duitsers zeggen maar dat geleuter moet ook maar eens over zijn. Dus ik doe dat niet. Duiters zijn echt leuk alleen die auto’s die ze maken………….
Frank zegt
Ik rijd sinds februari 1977 met Mazda(818/323/323 sedan)en met allen veel kilometers gedaan.Mijn éérste panne met de motor moet ik nog krijgen!Mijn laatste is nu 16 jaar oud ,heeft 275000km. op de teller..(verre van een record,er zijn er met méér dan 350000km op de teller,rond Vlierzele rijd er een met 405000km rond).Als ik hoor van werkmakkers wat ze soms aan kosten hebben bij hun europese wagens prijs ik me echt gelukkig!Voor de rest de gewone normale vervangingen,na lange tijd,van slijtagegevoelige onderdelen zoals bij iedere andere wagen zoals remmen,uitlaat …M’n dochter rijd met een VW Lupo rond,is een fijn wagentje om mee te rijden en vooralsnog probleemloos!Maar of dit zolang zal kunnen als met mijn Mazda valt toch af te wachten.Ik denk dat je ook een factor geluk moet hebben!
lexus liefhebber zegt
Lexus je kunt niet een merk op noemen die degelijker verfijnder en technies beter in elkaar steekt! net zoals de ls600h dat is een auto dat zo goed in elkaar zit. de ls600h is dermate zo vooruitstrevend dat je je als mens een achtergeschoven misvatting van de evolutie voelt! en ze brengen de auto niet eerder op de markt dan dat het helemaal tip top in orde door de intiligente igenieers! terwijl mercedres en bmw dat niet doen of kunnen. ik denk het laatste ik weet wel zeker!