Behalve de XKR presenteerde Jaguar ook de XJR Portfolio in Londen. De XJR Superportfolio beschikt over de bekende 400 pk en 541 Nm sterke 4,2 liter V8 met compressor en is opgeleukt met wat goodies.
Zo zien we een meshsing grille, aluminium luchtinlaten in de voorschermen, gepolijste 20″ lichtmetalen wielen. De XJR Superportfolio wordt in slechts vier kleuren geleverd Midnight, Liquid Silver, Ebony en Blue Prism.
Stylez zegt
Dit is nou het schoolvoorbeeld van een top-limousine. Voor mijn mening is het enige nadeel van XJ-series dat het exterieur altijd zo snel verouderd lijkt.
Dit in tegenstelling tot een S-Klasse of een 7-serie, deze stralen meer het gevoel van tijdloosheid uit.
En wat heeft Jaguar toch met dat kippengaas in de gril, eerst de XKR en nu de XJR. Quit it!
http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/28/eerste-officiele-fotos-jaguar-xkr
dekster zegt
vind het een mooie wagen alleen op een paar goedkoopogende knopjes binnenin
RJ zegt
Een S-Klasse of 7-serie tijdlozer?? Ehm,
gezien het design van de XJ lijkt me de koets van
de XJ tijdlozer. De XJ lijkt tenminste op de eerste XJ van een jaar
of 35 terug. Dat kun je van een nieuwe 7 of S niet zeggen.
Stylez zegt
@RJ
Wanneer ik een XJ van 10 jaar oud zie staan vind ik hem niet meer de uitstraling hebben van een top-limousine.
Terwijl ik dit wel heb bij een S-klasse en een 7-serie, maar dit zal wel persoonlijk zijn.
stasz zegt
Ik zie weinig verschil met de jag die al een maand of wat bij Kroymans staat.
w0o0dy zegt
“Het interieur is verrijkt met een touchscreen, spraakbesturing voor diverse voorzieningen, aluminium of houten sierdelen en lederen bekleding in ‘R” Sports-design of Luxury-uitvoering. Een zowel met chroom als met leer bekleedde pookknop maakt het geheel af.”
“In september volgt er nóg een speciale versie van de XJR, dit keer uitgerust met de 416 pk versie van de 4,2 liter compressormotor, die momenteel al in de XKR wordt gebruikt.” (via autoInternationaal.nl)
autoblogger zegt
Of je leest gewoon het volledige persbericht: http://media.ford.com/article_display.cfm?article_id=23840&make_id=95
w0o0dy zegt
als je het toevallig bij de hand hebt ;-)
Wouter zegt
Deze jag. is wel tijdlozer dan een mercedes of bwm limo, het model is simpelweg nauwlijks veranderd :P
Quote van stylez: Wanneer ik een XJ van 10 jaar oud zie staan vind ik hem niet meer de uitstraling hebben van een top-limousine.
Terwijl ik dit wel heb bij een S-klasse en een 7-serie, maar dit zal wel persoonlijk zijn.
Vind jij een 10 jaar oude S of 7 serie nog klasse hebben? Ik vind het vaak turken auto’s…….
Timmy Highflyer zegt
Ik weet niet hoe het er in werkelijkheid uitziet maar op foto vind ik de uitlaten slecht aansluitend bij de auto.
mbvt zegt
Nog even nit-picken: ‘Zo zien we een messing grille…’ Ik denk dat er in het oorspronkelijke artikel ‘mesh’ grille stond? Messing is namelijk koperkleurig en lijkt me te zacht materiaal kant voor een grille. Hij heeft wel de vorm van een rooster, wat met ‘mesh’ vertaald kan worden.
w0o0dy zegt
btw: dit is de normale XJ en daar is dan een uitvoering van gemaakt die op de XJ Suoer V8 Portfolio (long wheelbase) is gebaseerd die weer gebaseerd is op de “The Concept Eight”
De naam zou dus XJR portfolio moeten zijn zonder super, denk ik…..(super gebruiken ze dacht ik voor de long wheelbase)
Ruben zegt
@Stylez
De XJ heeft een zekere evolutie doorgemaakt en is nu uitgekomen op een eigentijds maar klassiek design, zoals het een Jaguar betaamt. Dit maakt de auto (m.i.) tijdloos. Hetzelfde kan gezegd worden van de vorige generatie 7-serie, een auto die er ook altijd goed zal blijven uitzien. De huidige daarentegen…
750i zegt
@ Ruben
Sluit ik mij volledig bij aan, de E38 blijft de mooiste. En wat deze Jag betreft zou ik de kieuwen aan de zijkant graag in de carrosseriekleur zien, dan is het wat minder schreeuwerig. Verder blijft het een mooie auto.
donkertje zegt
Het nadeel van zo’n jaguar is dat ze zo vreselijk in waarde zakken, tuurlijk doen a8’en 7-series en s-klasses dat ook maar relatief veel minder. verder wel een prachtige auto.
w0o0dy zegt
de XJR in een fraaie kleur is een veel mooiere auto dan een 7-serie (mijn mening) Alleen jammer dat de combo die ik wil qua uitvoering/velgen/kleur en interieur kleuren niet mogelijk is…….
Gek genoeg heb je die bij de S-type R wel…. (S-type R interieur geplakt over die van de XJR)
Zo dus:
750i zegt
@ W0o0dy,
Wel grappig dat je er vervolgens BMW velgen onder zet… BMW radial Styling 32.
w0o0dy zegt
ehm die wielen komen qua styling volgens mij van TSW vandaan (misschien zijn de wielen onder deze Jag en onder de BMW zelfs wel TSW-wielen)
deze dus:
SimonMc zegt
Heb altijd een Jaguar geprefereerd boven een mercedes, BMW of audi…het is gewoon een klasse appart.
750i zegt
@ W0o0dy,
Zijn niet 100% gelijk maar het komt aardig in de buurt… Ik vind trouwens de multi-spoke wielen nog altijd het mooist onder dit soort auto’s. Ik heb ze zelf in 18″ met 275/40 rubber.
w0o0dy zegt
TSW maakt toch wel erg fraaie wielen maar OZ kan er ook wat van…..
http://www.tsw.com/
http://www.ozracing.com/2006/pages/index.php?lang=en&
750i zegt
Pure verwennerij !!!
Ik heb al een paar potetiele modelletjes voor mijn bolide gezien :)
Ruben zegt
@ 750i, rij je met een E32 of E38? In beide gevallen: goede keus, ik ben ook eens bijna gevallen voor een ’90er 750iL… De (verhalen over de) onderhoudskosten, de niveauregeling etc. deden me uiteindelijk anders beslissen. ;-) Zijn die nu echt zo astronomisch of valt het mee? Ben zelf trouwens een grote fan van de originele velgen (die dichte, die i.c.m. de brede grille de auto meteen kenmerken als een twaalfcilinder…):
Voor de E38:
Sorry voor het off-topic gezever, maar het zijn mooie auto’s :D
Remco zegt
@ Ruben
Die oude 7 serie speelde een hoofdrolletje in tomorrow never dies (007-movie dus). Ik vond het zeker een stakke bak!
Maar het gaat om nu, dan zou ik kiezen voor Audi S8 of Jaguar XJR. Als BMW met een strakkere design was gekomen, tsja…helaas is dat dus niet het geval.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
TSW velgen zijn nou niet echt de velgen die ik onder zo’n dure auto zou zetten TSW is leuk voor onder een peugeot ofzo. http://www.wheelexperts.com deze site bied betere alternatieve voor onder zo’n dure exlusieve auto.
w0o0dy zegt
@junior: beter?? 95% van al die velgen zou ik nog niet onder de auto laten zitten als ik ze gratis kreeg. Wat ik gezien heb op die site is vooral voor verlaagde BMW’s en Benzen met spoilers en andere ellende. Misschien wel duur maar past niet onder zo’n stijlvolle Jag.
64-JV-DS zegt
Ik sluit me bji Woody aan. Een Jag is een “executive’s car”. Daar plak je -godbetert- geen spoilers, stickers op of zet je kindervelgjes onder.
Dus: als je je autootje wilt – zoals dat in de moderne tijd heet – pimpen, doe dat dan maar asjeblieft met een BMWtje. Daar past het beter bij dan bij British Styling.
Tally ho, old chap!
mj zegt
ik vind het een prachtige auto …wij zelf hebben het vorige model, maar de snelheid van die xjr’s is echt top!! supersnel gewoon
Thomas va den Wittenooy te Bronck zegt
Mijn moeder heeft de allernieuwste Jaguar XJR, Super mooie auto.
maar hij rijdt naar mijn gevoel niet echt lekker, Te strak over de weg, te harde vering enz.
maar die 8 Cilinder maakt em wel lekker snel.
verder best mooie wagen, erg duur alleen.
140.000 euro vind ik best veel.
Gegroet,,,