Ik maakte nog een grap naar mijn buurman of de beveiliging niet die man in een pak van het podium kon afhalen. Er werd tenslotte een fatsoenlijke terreinwagen gepresenteerd. De man in pak hoorde er echter bij en we kregen niet een in modderlaarzen gestoken vrijbuiter om over de terreinkwaliteiten van de nieuwe Freelander te vertellen.
Zoals we al verwachtten word de Freelander 2 in eerste instantie leverbaar met twee motoren: een 2.2 diesel met 160 pk en 400 nm die gekoppeld kan worden aan een handgeschakelde of automatische zesbak. Benzine liefhebbers kunnen kiezen voor de 3.2 liter zescylinder die alleen met een zestraps automaat leverbaar is.
De diesel is niet bepaald een snelheidsduivel met een top van 182 km/u en een sprint in 11,7 seconden naar de 100. Dat is dan wel met handbak, de automaat zal iets langzamer zijn. De 3.2 zescylinder (gedeeld met Volvo overigens) zorgt voor iets aansprekendere prestaties: 8,9 s naar de 100 en een top van 200.
w0o0dy zegt
in oranje iets teveel Honda CRV van de zijkant gezien (achterste deurstijl). Maar die in grijs heeft dat een stuk minder. Eigenlijk vind ik dat ze de raamomlijsting iets dikker en zwart moeten doen zoals bij de Range Rover.
V!2 zegt
Inderdaad ja…
dekster zegt
moesten ze er een coupe van maken zou ie mooi zijn
Jan zegt
ja komt er ook trg een 3deurs versie van
Ik heb namelijk een Land Rover Freelander TD4 Hardtop Kalahari ed. van 2003
echt een goeie auto met een bmw 2.0 motor is dat
maar idd geen snelheidsduivel, ik krijg er maar 170 op de teller uit, dat is dus 160-165 km/u…misschien maar goed ook :-)
dekster zegt
(pas op dat je van die man geen kopstoot krijgt ;-) )
SUV=SUF zegt
Heb toch altijd bij deze klasse auto’s (kleine SUV/ terreinwagens) een associatie met speelgoedautootjes. Ze zien er ook een beetje onhandig uit. Zwaartepunt lijkt zich ergens op ooghoogte te bevinden en snelle bochten lijken daarom ook niet besteed, tenzij je de berm van dichtbij wilt bekijken (wat in deze wagens ook eigenlijk weer de bedoeling moet zijn, gezien de 4×4 aandrijving).
Zelfde heb ik met de Hyundai Tuscon van mijn vader. Rijdt ontzettend wollig, geen communicatie, hoog zwaartepunt, mist pit… Toch wel weer erg jammer. Rij liever in de Laguna 2.0 IDE (136pk) die we hiervoor hadden. Hoewel ik er niet echt van ben (van renault dan) was dat best een lekkere wagen. Hopen dat de volgende auto toch een echte auto wordt. Bij voorkeur uiteraard een BMW 325i of een fijne a4 met 2 liter turbootje… Dat zijn tenminste echte, duitse, goeie wagens!!
Maarja, zolang er ook nog ambities voor het kopen van een camper zijn, zal de kans niet groot zijn dat zulke wagens ooit in de garage staan, :'(
Ultimora zegt
dus?
Fraaie auto die nieuwe LR!
LPH zegt
Die nieuwe Freelander gaat een Haldex-koppeling krijgen…
is dat wel voor ‘echte’ terreinwagens?
DLD zegt
Een Hyundinges Tucson is 4×2, niet te vergelijken met een continu 4×4 terreinwagen!!!
Haldex = zelfde systeem als de Q7 heeft, dus… Met die Haldex koppeling gaat het middendifferentieel automatisch locken als het nodig is, de ‘echte’ moeten dat zelf doen (lock of open).
Case zegt
Gaat deze freelander er ook komen met een 3 deurs versie? (dus ook met hardtop?)
dede zegt
heb de wagen het afgelopen weekend op de miljonair fair gezien . z’n design heeft mij alvast overtuigd. Ga enkel nog een testritje doen en als dat bevalt , ga ik hem zeker bestellen. Alleen jammer dat hij niet met de 2?7 diesel uit de discovery te krijgen is.
Overigens voor de diesel met automaat , moet ik wachten tot juni 2007 :-((
MVH zegt
Prachtige wagen.
Ik heb al in verschillende versies van deze kunnen rijden (op mijn werk, waar ze nieuw aankomen uit Engeland, ze worden hier opgesteld voordat ze naar de dealers gaan).
Loopt lekker, zit goed, goed zicht, stuurt lekker…ik zou er graag een hebben.
Dave zegt
Heb hem nu 3 weken. Ik heb al eerder 4×4 wagens gehad (eerst een Vitara, dan de Frontera). Omdat inderdaad deze wagens dikwijls moeten inboeten op rijplezier (minder snelle bochten, povere prestaties, slecht comfort, onbetrouwbaar enz…) heb ik een jaguar gekocht. Zalig uiteraard…
Tot ik een testrit ging doen met de nieuwe freelander. Na testrit direct besteld!! De mythe van minder snelle bochten, enz… blijkt van de baan geveegd. En het rijplezier in deze wagen is echt wel uniek.
daarboven heeft het dan ook nog deftige 4×4 prestaties in tegenstelling tot de concurrentie.
Ron jacobs zegt
Na 4 X een nieuwe mercedes te hebben gehad heb ik nu de nieuwe freelander aaangeschaft, rijd super geruisloos zoals ik het gewend ben is snel voor een suv , gewoon weg een zalige wagen. heb eerst een testrit gemaakt met de BMW X3 maar was veel te plastiekerig en te kaal afgewerkt en zeker outside niet moeders mooiste, dan de koreanen geprobeerd dat was één en al ,plastic, rammelde vanalles en dat voor nieuwe wagens ????. ik kan de LR new freelander zeker aanraden.