DaimlerChrysler wil begin 2008 de eerste hybride Mercedes op de markt brengen, dit zal gebeuren in de vorm van een S-klasse. We wisten al dat MB hier plannen voor had, in Frankfurt zagen we immers de Direct Hybrid en de Bluetec Hybrid. Deze twee concepten waren beide gebaseerd op de nieuwe S-Klasse. Er zou nu eindelijk duidelijkheid zijn over de commercialisering van deze wagen.
Mercedes wil met deze wagen voornamelijk een antwoord hebben op de nieuwe hybride generatie Lexus LS. De hybride Merc zal echter eerst in de VS en in Japan op de markt gebracht worden. Daar verkopen de hybride modellen veel beter, Europa bestaat vooral uit dieselrijders… Toch lijkt een introductie van een hybride S-klasse in Europa mij geen slecht plan (via hln.be).
w0o0dy zegt
geen nieuws over een E-klasse met Hybride aandrijving? Dan heeft Lexus nog een hele tijd het rijk alleen in die klasse met de GS450h ( http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/10/lexus-hybrid-drive-stille-kracht-of-goocheldoos )
sacha zegt
Hybride == marketing HOAX!
De enige reden waarom Mercedes en Lexus, Toyota en de anderen met Hybride komen is omdat het leuke marketing is, en goed voor de prestaties van de auto. Het bewezen nut voor het milieu is er nog niet t.o.v. b.v. een zuinige diesel met roetfilter.
w0o0dy zegt
wat heb je liever een zuinige maar krachtige benzine motor of een zuinige en krachtige diesel? De Hybride techniek is een ontwikkeling die vaart krijgt door de afkeer van veel mensen tegen diesels……
Na het rijden met de GS450h snap ik het nut van de gekozen strategie wel. Het is een erg fijne wagen. Zeer snel en toch zuinig, alle voordelen van een dikke benzine motor maar een verbruik dat bij een middenklasser hoort…
En ook een zuinige diesel met roetfilter maakt meer herrie en produceert meer stank en gassen dan een Hybride als ie door de stad rijdt…..
w0o0dy zegt
De Hybride is sneller EN zuiniger dan de 3 liter zescilinder EN vervuilt minder…
GS450h GS300
Buiten bebouwde kom 7,2 l/100 km Buiten bebouwde kom 7,2 l/100 km
Binnen bebouwde kom 9,2 l/100 km Binnen bebouwde kom 14,4 l/100 km
Verbruik gemiddeld 7,9 l/100 km Verbruik gemiddeld 9,8 l/100 km
CO²-Emission 186 g/km CO²-Emission 232 g/km
Marten zegt
Het grote voordeel van een hybride t.o.v. normale aandrijving is dat het bij deellast praktisch geen uitstoot heeft. Echter de milieuvoordelen zijn marginaal over de gehele linie bekeken. Mijn mening is dan ook dan hybride technologie b voornamelijk in kleinere auto’s (stadsauto’s) tot z’n recht komt, in de zin van minder smogvorming. Bij vollast zijn deze hybridewagens echter praktisch gezien niet veel zuiniger en milieuvriendelijker. Voor mij dus (nog) geen hybride wagen.
w0o0dy zegt
24% zuiniger gemiddeld is niet veel? En de GS450h is zelfs iets sneller dan de GS430 V8……. dus eigenlijk zou je hem daarmee moeten vergelijken. Die heeft een gemiddeld verbruik van 11,4 l/100 km. Dan is de GS450h maar liefst 44% zuiniger…………. Dat noem ik een gigantisch verschil (1000 euro per jaar aan brandstofkosten bij 20.000 km).
sacha zegt
Die fabrieksopgave van verbruik komt echt nooit uit. Dat is onder laboratorium omstandigheden. In het echt is het altijd een stuk meer. De 450 is even rap als een 430, daar is het ze om te doen. De milieu voordelen zijn uiteindelijk minimaal vergeleken bij de premie die je betaalt voor een hybride. Ik zeg niet dat het een slechte ontwikkeling is, want alles is beter dan een diesel, maar dat een hybride ‘groen’ zou zijn is volksverlakkerij.
w0o0dy zegt
Die fabrieksopgave van de V8 is dan ook veel te laag…….. ik gok dat die in de praktijk zelfs meer afwijkt dan die van de Hybrid. Maar laat het verschil 25 tot 30 procent zijn….. dat is behoorlijk te noemen. En wat is groen? Deze is net zo snel als de benzine V8 en minstens 25% zuiniger (en ook schoner)….. dat is dan toch “groener”? Wel de lusten niet de lasten………
Denk je eens in wat de Hybride techniek zou opleveren als de Amerikanen Hybride techniek zoals in de Lexus gaan gebruiken voor hun Pick-ups…… 20% van de pick-up trucks op hybride zou toch 5 tot 10% minder benzineverbruik voor het totale “Pick-up wagenpark” kunnen betekenen. Dan praten we wel over gigantische hoeveelheden……
Ejay zegt
Tja, hybride is maar van tijdelijke aard dnek ik. Het is meer een tussenstation tussen fossiele brnadstoffen en waterstof(fusie). Voordeel is wat extra vermogen en een kleine besparing van het brandstofverbruik. Daartegenover staat dat het maken van de extra benodigheden ook energie kost en ik meen dat bijv. een Prius net als een windmolen netto meer energie verbruikt dan een vergelijkbare auto. Maargoed, persoonlijk vind ik het ook een beetje een meeloopaktie van die taxibouwers, kom met iets inovatiefs en zeker in de S-klasse die altijd weer gezien word als de voorloper van de toekomstige autotechnieken.
w0o0dy zegt
Wat nou kleine besparing? 25% is een kwart, dat is niet klein lijkt me… (en dan ben ik nog voorzichtig want ondanks alle trappen tijdens de testritten haalde de GS450h geen hoger verbruik dan 11,5 liter per 100km, maar de GS430 zit dan op ongeveer 17 liter/100km)
Bij een grote zware auto met een hoog verbruik is de winst in het verbruik tijdens rijden in de bebouwde kom ongeveer 35% beter. En diesel? De E-klasse als 420CDI is ongeveer even snel als de GS450h die auto kost ongeveer 13000 euro meer (los van de specificatie die bij de Lexus waarsch. ook nog beter is) en verbruikt….. 13,2 liter diesel in de bebouwde kom.
Dan bespaar je dus met de GS450h een euro per 100km die je rijdt in de bebouwde kom. Gemiddeld is de Benz echter 1 euro goedkoper dan de GS450h maar dat is alleen het verbruik, de meerkosten van hogere wegenbelasting en een duurdere verzekering zijn dan nog niet meegenomen…..
autoblogger zegt
W0o0dy, die besparingen die je noemt zijn niet betrouwbaar. Er zijn tests van hybride modellen (honda en toyota) waarbij de hybride variant zowel binnen als buiten de bebouwde kom meer verbruik hadden! Ik zal eens op zoek gaan naar die info, volgens mij was het een test in Noorwegen ofzo (de temperatuur buiten speelt namelijk ook mee).
Hybride lijkt idd een hoax…
dekster zegt
hybrides klinkt leuk maar hoelang gaat dat mee en zijn die bestend tegen hevige koude?
w0o0dy zegt
het verbruik tijdens mijn testrit was wel betrouwbaar want we hebben de computer gereset en vervolgens heb ik het gas veel onderin gehad en 190 aangetikt (autoblogger kent mijn rijstijl een beetje ;-) ). Desondanks kwam er 11,5liter/100km uit de bus….. als je dat vergelijkt met de test van deGS430 door Autozine.nl (14,3 liter/100km) dan is de GS450h toch echt ongeveer 25% zuiniger……..
Ejay zegt
Kijk, toyota/lexus heeft 10 jaar ervaring en het verbruik daarbuitengelaten geeft het wat extra vermogen en koppel, maar dat Mercedes als een meelopert die techniek, die in mijn ogen dus een tijdelijke oplossing is, het in nota bene hun (technisch) vlaggenschip propt om zoals het hierboven beschreven staat ordinair een graantje mee te pikken ipv zelf iets te sjeffen vind ik dus vreemd.
750i zegt
Als we het toch over alternatieve aandrijvingen hebben, ga ik liever voor de oplossing van BMW die in de 740h zit. Een ‘gewone’ verbrandingsmotor, die op waterstof èn benzine loopt, zonder hulp van een met veel te zware en dure accu’s gevoede electromotor. Ik weet het, nog niet leverbaar (pas in 2008), maar wel de moeite waard om even op te wachten lijkt mij…
Turbopaultje zegt
Mooie stellingen allemaal. Zoals een oud gezegde zegt: de beste stuurlui staan nou eenmaal altijd aan wal…..
Ga eerst eens nadenken en vooral ook proefrijden met die nieuwste Hybrids van Toyota/Lexus. Dan praat je daarna echt heel anders als leek !
Ejay zegt
Heb in de RX400h gereden en het is een prima wagen, echt waar. Je vraagt je af of hij nu aan of uit staat wanneer je hem ‘start’, maargoed ga eens in een auto met bioethanol rijden, dat is ook leuk.
C0en zegt
ik vind hybride helemaal nix. geef mij maar gewoon een lekkere dikke achtcilinder zonder die hele poespas.
Mercedestuner zegt
VInd ik een zeer verstandige beslissing
Is de toekomst !!
Nu gaat de PSA groep ook beginnen met 1.6 HDI’s Hybride’S te ontwikkelen !!
BMW323Ci zegt
Mercedes mag op de markt brengen wat ze willen,
het blijft een lelijk en lompe bak!
Jan zegt
Diesel blijft de top inzake verbruik, daar kan een hybride (benzine) niet aan tippen geloof me maar! Ook inzake onderhoudskost zal de diesel veel gunstiger uitvallen. De dure accu’s die er gebruikt worden zijn namelijk bij een dagelijks gebruik van de wagen na 5 jaar aan vervanging toe. Als je de wagen least heb je er natuurlijk allemaal geen last van. Maar voor de gewone particulier zal het toch wel een ernstig nadeel zijn. Voordeel van diesel is dan wel de prijs. Nadeel is het milieu maar hierbij zie ik het AdBlue systeem wel slagen in een milieu vriendelijk geheel, zelfs in Amerika met hun strenge regels. Geloof me vrij binnen enkele jaren zal zelfs de Amerikaan houden van diesels. Feit is wel dat er gezocht moet worden naar andere technieken dan diesels. Hierbij vindt ik de combinatie gas, vloeibare energie omzetten naar elektrische energie de meest rendabele, zo heb je geen/minder warmteverliezen in de motor, en dus beter rendement, prestaties, autonomie…