Klassiekerliefhebbers… een apart volkje. Nostalgisch, een beetje excentriek en voor buitenstaanders vaak een stelletje rare kwibussen en dan vooral de francofielen. Ja, ik ben er ook zo één die in het weekend zijn ruitjes- of streepjesbroek aantrekt, de alpinopet schuin op het hoofd plaatst en met een Gauloise in de mondhoek achter het grote bakelieten stuur met verchroomde claxonring plaatsneemt om “fijn een stukje te rijden”.
Helaas moet ik het nu al een tijdje zonder klassieker doen, maar ik grijp iedere kans aan om weer even in zo’n dame op leeftijd te kunnen rijden.
In deze drukke, moderne tijden is niets zo lekker rustgevend als jezelf in de zachte, brede voorbank van bijvoorbeeld een Peugeot 404 te laten zakken, de geur van oud metaal, muffe stoelvulling en verdroogd rubber op te snuiven en het schuifdakje met veel herrie open te duwen om de zonnestralen op de ietwat verschoten donkerrode stoelbekleding en het witte, metalen(!) dashboard te laten neerdalen.
De 404 heeft nog zo’n fijne stuurschakeling, wat voor veel ruimte voorin zorgt, zodat je met drie man (of beter ikzelf met twee dames…) gezellig voorin kan zitten.
Voor de jongere lezers: stuurschakeling is in dit geval geen stel computerflippers links en rechts achter het stuur met een plusje en een minnetje erop, maar een lange stalen stang met een rubberen knop die scharniert aan de stuurkolom en met een stel ouderwetse, maar degelijke stalen stangen de versnellingsbak bedient.
Bij een bak als deze dien je nog zelf tussengas te geven in plaats van dat de computer van een moderne gerobotiseerde versnellingsbak je al het plezier ontneemt. Alles werkt nog puur mechanisch, hydraulisch of pneumatisch en dus komen alle rijsensaties nog ongefilterd door, wat maakt dat je nog ECHT met AUTORIJDEN bezig bent.
Bovendien was autorijden vroeger nog veel meer een sociale bezigheid, terwijl het nu juist vaak tot echtscheidingen lijkt te leiden.
Tsja… toen de schepen nog van hout waren en de mannen van staal…
Vroeger was alles beter…
Zijn klassieker-rijders nu naïef, wereldvreemd, nostalgisch en een beetje gek? Of zijn “wij” nu gewoon ouderwets slim omdat we de echte waarden van het autorijden weten te waarderen en te bewaren? Veel klassiekerrijders stellen zichzelf en elkaar geregeld de vraag: “Wat is er toch gebeurd met…?” En: “Wat is er tegenwoordig mis met…?” En terecht, vind ik.
Tegenwoordige ontwerpers zouden zich dit ook eens wat vaker af moeten vragen.
Nu worden ontwerpers wel erg beperkt in hun mogelijkheden door marketeers die iedereen te vriend willen houden om veel geld te kunnen verdienen en diverse overheden die allerlei betuttelende en soms schier onmogelijke regels opstellen, maar toch…
Wat is er toch gebeurd met de aloude en alom geroemde stuurschakeling en bijbehorende driezits sofa? Vroeger was het een heel normaal verschijnsel. Bijna alle personenwagens uit de jaren ’60 en daarvoor hadden een dergelijk systeem en de 2CV had haar bekende parapluhaak die uit het dashboard priemde.
Omwille van een sportiever imago, opgedrongen(?) door marketeers, verdwenen gaandeweg deze ruimtebesparende schakelsystemen om plaats te maken voor de schakelpook op de vloer. Zonde, want met zo’n pook op de grond is er geen ruimte meer voor een derde persoon en dus verdween ook de brede voorbank.
En juist zo’n doorlopende bank maakt veel klassiekers tot een uiterst gezellige en sociale auto. In mijn 404 waren de voor en achterbank zelfs neer te klappen tot een volwaardig tweepersoons bed… ;)
Mijn relatie was nog nooit zo goed als wanneer mijn vriendin tijdens het rijden tegen me aan kon leunen om samen zwijgend te genieten van de rit.
We hoefden ons onderweg ook nooit zorgen te maken over waar we ’s avonds zouden eindigen, want we hadden onze eigen 404 als hotelkamer.
Auto parkeren, kleden voor de ramen, de banken plat en liggen maar!
De soepele vering voegde overigens ook nog een extra leuke dimensie toe aan kamperen in de auto… Oh la la!
Het verbaast me niets dat er tegenwoordig meer echtscheidingen voorkomen… De scheiding begint letterlijk al in de auto doordat men in aparte kuipstoelen verankerd zit, van elkaar op afstand gehouden door een dikke middentunnel. Nu de schakelflippers aan het stuur in opkomst zijn, zou je verwachten dat designers deze kans aan zouden grijpen om de driezitsbank weer opnieuw in te voeren. Maar nee…
Helaas wordt de middentunnel nu bezet door duizend en één knopjes van het “Driving Optimalisation Safety Entertainment Navigation Satellite Climate Bluetooth Command Centre Control System”. De bestuurder is tegenwoordig meer bezig met het uitvogelen van alle Windows XP functies en het spelen met de ingebouwde Playstation dan met het besturen van de auto. Dat is overigens ook bijna niet meer een chauffeurs-aangelegenheid, want een beetje moderne auto bestuurt gewoon zichzelf met behulp van zo’n 150 sensoren rondom. De bestuurder hoeft zich nergens meer op te concentreren en heeft dan geen excuus meer om niet naar het geklaag van zijn echtgenote te hoeven luisteren.
Wanneer ik in mijn Peus reed en mijn vriendin had toch wat te miepen, dan kon ik tegen haar zeggen: “Stil, ik moet me concentreren op het rijden.”
En ze accepteerde dat, want ze wist dat ik de waarheid sprak.
Autorijden is geen avontuur meer en als je samen met je partner rijdt, is er meer kans op ruzie ontstaan. Puur uit verveling.
Ik kan hier nog uren over mopperen, maar jullie hebben het vast al wel begrepen: ik ben veel meer gecharmeerd van klassieke voitures dan van moderne auto’s. Ik walg van al die emotieloze, rijdende computers.
Ik vraag me serieus af of er nog wel moderne auto’s gemaakt worden die in mijn ogen ooit de klassiekerstatus zullen behalen. Maar wat is nu precies een klassieker?
Van Dale schrijft hierover:
klas·sie·ker (de ~ (m.), ~s)
1 lied, boek, film waarvan men telkens opnieuw wil genieten => classic, een gouwe ouwe, evergreen, traditional
2 belangrijke, traditionele wedstrijd.
Vervang de woorden ‘lied’, ‘boek’ en ‘film’ door ‘auto’ en je leest: “Een auto waarvan men telkens opnieuw wil genieten.”
Als ik nu mijn criteria voor genieten in acht neem, dan moet ik concluderen dat geen enkele moderne auto voor mij ooit een klassieker gaat worden.
Heeft er iemand misschien nog een nette Peugeot 404 Berline van voor 1965 in de aanbieding?
heidekonijn zegt
Een klassieker is idd een mooi antigif tegen al dat gedemp en gekatalisator van tegenwoordig. Een rauwe ouwe sportwagen zonder ABS, ESP, stuurbekrachtiging geniet dan ook mijn voorkeur als ‘oudje’ in de garage.
Als het een Peugeot moet zijn, dan liever een 203 (oldtimer) of een 504 coupe (youngtimer). En als het een 404 moet zijn, doe dan maar de -erg mooie- coupe.
De berline zegt me minder. Overigens zijn deze auto’s zo stevig gebouwd dat de pickup versie in Afrika nog steeds het straatbeeld bepaald.
Zou leuk zijn om te weten of er nog autobloggers zijn met een ‘oudje’?
w0o0dy zegt
Ik vind het een leuk verhaal, maar rijden met mijn autootje is toch echt iedere keer weer een genot en het smaakt altijd naar meer….. Er zit dan wel een tunnel/middenconsole in de weg maar per ongeluk de knie van mijn vriendin vastpakken als ik wil schakelen is een reële vergissing ;-)
Michiel van den Brink zegt
@heidekonijn: De Coupé is inderdaad een erg mooie auto, maar als ik over enige tijd weer een 404 Berline heb, wil ik je met alle plezier eens meenemen voor een ritje om te ervaren hoe fijn zo’n auto rijdt.
Dink zegt
Zo’n heel heftige weerzin tegen moderne auto’s heb ik niet, maar m’n hart ligt zeker bij de oude beestjes. Lees m’n ervaringen hier:
http://www.pistonheads.com/gassing/profile.asp?h=0&memberId=19756
Pa begon met een Wolseley 16/60 dus dan kun je eigenlijk niet meer terug.
’t Scheelde niet veel of ik was zelf begonnen met een open 304 of Amazon.
Laat je ons nog wat mooie tekeningen zien Michiel?
Michiel van den Brink zegt
Hé Dink!
We zien elkaar op 10 september in Winterswijk!
>> http://www.klassiekerrally.nl/
Ik heb er zin an!
Klassiekerrally zegt
Michiel, je slaat de spijker op zijn kop.
Ik dacht er gisteren -rijdend in de Golf station van m’n broer- nog aan: ik krijg in moderne auto’s geen glimlach op m’n gezicht. Het rijden in een moderne gezinsauto is net zo spannend als het bedienen van de gemiddelde keukenmixer.
Iedereen kan er mee overweg zonder ook maar enig benul van de techniek te hebben.
Vroeger moest je nog naar de motor luisteren en op je gevoel afgaan: kan de choke al iets ingedrukt worden? Beetje gas geven, motor houdt in: nee, nog niet.
Wat bij mij ook wel een rolletje speelt is dat ik graag iets heb dat niet iedereen heeft. Een klassieker past in dat plaatje. Hoeft geen dure te zijn hoor…
Bovendien sleutel ik graag, knap graag auto’s op (echt restaureren is nog leuker, maar ik heb geen garage). Probeer dat maar eens met die van complexe elektronica vergeven auto’s van tegenwoordig…
Ik denk wel dat sommige moderne auto’s de potentie hebben een klassieker te worden. De Renault Twingo is er één van. Dat is dan ook de enige ‘gebruiksauto’ die ik kan bedenken. De rest bestaat uit sportauto’s als de Lotus Elise en nog duurder spul…
Een Golf V op een klassiekertreffen in 2036? Ik denk ’t niet…
Alfa Male zegt
Dink,
“Zo’n heel heftige weerzin tegen moderne auto’s heb ik niet, maar m’n hart ligt zeker bij de oude beestjes.”
Bij mij is dat dus precies andersom :).
heidekonijn zegt
@ Michiel
Misschien komen we elkaar idd wel eens tegen op een meeting, en dan hou ik je aan je woord. Momenteel nog wat gesukkel met de remmen van de Alfetta, dus voorlopig geen al te grote afstanden met opa.
En je tekeningen zijn idd echt wel top.
Dink zegt
Michiel, rij je met een klassieker naar Winterswijk?
Daar zullen ook wel weer wat lekkere modellen staan . . . modellen in de zin van “perfect tekenmateriaal”. ;)
Michiel van den Brink zegt
Ik hoop voor 10 sept een 404 te kunnen regelen.
Misschien een pickup waar ik mijn tekeningen mooi in de laadbak kan tentoonstellen.
Ik heb de deelnemerslijst eens bekeken en er zitten mooie modellen bij!
Genoeg voer voor inspiratie!
Klassiekerrally zegt
Hopelijk staat de Morris er ook bij: krijg net van de RDW te horen dat het kenteken in 1997 is afgevoerd voor de sloop. Even schrikken, maar uiteindelijk gelukkig geen onoverkomelijk probleem. Alleen kan het qua tijd misschien wat lastig worden: afspraak maken bij RDW, keuren, kenteken opnieuw laten invoeren en op naam zetten. Hoe lang duurt dat?
w0o0dy zegt
kun je niet sneller een bestaand kenteken van een identieke Morris op de kop tikken en die overzetten naar je huidige auto?
Klassiekerrally zegt
Da’s volgens mij een duurdere en niet helemaal legale manier. Nee, ik hou dan liever het huidige kenteken. Qua kosten valt ’t wel mee, ongeveer 90 euro voor de keuring en tenaamstelling en dergelijke.
Als een ‘modernofiel’ dit leest denkt ‘ie: “Zie je wel! Alleen maar narigheid met oude auto’s” ;)
Klassiekerrally zegt
Bovendien: vind maar eens een Connaught Green Morris 1300 Super de Luxe uit 1968 ;)
Michiel van den Brink zegt
Heeft die Morris ook stuurschakeling en een voorbank?
w0o0dy zegt
Het is volgens mij niet illegaal. Een sloopauto zou gebruikt kunnen worden voor het registreren. De RDW heeft bij een vriend van me eenvoudig de nummers overgezet van het oude naar het nieuwe chassis…..
Binnen een week of 4 moet het kenteken opnieuw regelen toch wel lukken?
Marchel zegt
Heerlijk om klassiek te rijden! Doe het al jaren met plezier.
Ik denk niet dat moderne auto’s klassiekers van de toekomst zullen zijn, hooguit een paar uitzonderingen.
Zelf rij ik een Ford Mustang convertible uit 1966, helaas zonder bank voorin dus niet zo functioneel als de 404 die Michiel beschrijft. Maar wel een heerlijke auto!
Klassiekerrally zegt
@ Michiel:
De Morris heeft geen stuurschakeling en dus geen voorbank, maar doordat de auto zo klein is, zit je toch lekker dicht bij elkaar :)
heidekonijn zegt
Foto’s jongens, laat eens zien wat je in huis hebt!
Hier ten kantore heb ik er geen bij de hand, maar kan wel een paar linkjes sturen met tweelingsbroertjes en zusjes:
Dit is een zusje van mijn eerste -liefde- auto, ze heet olijfje en haar remmen zijn er helemaal aan, hopelijk krijg ik alles terug in orde voor het mooie weer voorbij is.
De Alfetta GTV op de foto is grijs, maar mijn olijfje is helemaal verde oliva.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/AlfaRomeoGTV.JPG
Per ongeluk tegengekomen en niet kunnen laten staan, nu helemaal uit elkaar gehaald -met voor de tweede keer de vraag: updaten of origineel laten.
http://www.autowallpaper.de/galerie/albums/Alfa-Romeo/Alfa_Romeo_Alfetta_GTV6_2_5.sized.jpg
En de oudste is het laatste erbij gekomen. Bouwjaar 64, moet nog verzekerd en we zoeken nog Borrani’s, maar dan kan hij weer de weg op.
Op de foto een grijze, onze opa is Alfarood met creme leder vanbinnen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/Alfa_Romeo_2600_Sprint.JPG/800px-Alfa_Romeo_2600_Sprint.JPG
En jullie?
dekster zegt
…wel moderne auto’s gemaakt worden die in mijn ogen ooit de klassiekerstatus zullen behalen. Maar wat is nu precies een klassieker?
de audi TT misschien?
Dink zegt
NMM is een klassieker een auto zonder al teveel moderne electronica als ABS, 4v, airbags. Dus tot ± 1985 was ’t leuk ;)
S-andy zegt
@Michiel : mooie colum.
Het is idd wel genieten om een ritje te maken met een oldtimer ( MG-B 1966 ), vooral op zomeravonden zoals we de laatste weken al gewend zijn.
Helaas… wegens tijd en plaatsgebrek, staat hij nu te koop. Met pijn in het hart.
Maar de toekomst ziet er niet slecht uit : Ik ben ook nog de trotse eigenaar van een MG-A ( met nog veel opknapwerk ) en die zal in orde gebracht binnen een jaar of 10… misschien.
Versta mij niet verkeerd, ben zeker geen freak en kan zeker evenzeer genieten van de hedendaags technologie.
w0o0dy zegt
een klassieker is in mijn ogen een “tijdloze” auto. Oftewel een auto die ook over 20 jaar nog leuk is om mee te rijden, een bijzondere uitstraling en/of meer dan gemiddelde hoeveelheid stijl. Ik denk dat een aantal van de moderne sportwagens toekomstige klassiekers zijn, en verder hele afwijkende auto’s zoals de Renault Avantime en de Mazda RX8.
Enkele uitzonderlijk mooi gelijnde auto’s van tegenwoordig (zeldzaam trouwens) kunnen wellicht ook klassieker worden (Brera+spider, 159, GT, MB CLS(?)) en verder misschien nog een aantal “bijzondere” open auto’s (Elise, SL,….)
Iemand nog een paar kandidaten?
w0o0dy zegt
@heidekonijn, de gtv’s zijn cool maar de spint is echt een prachtbak!
Dink zegt
Nee . . . eigenlijk niet.
Noem me een recente klassieker, van na ’85 dus . . . en ik zal heel hard moeten nadenken. Tuscan lijkt me er één . . . maar ja, sportauto’s worden vaak klassiek.
Citroen CX . . . euh, denk, denk . . .
Bart zegt
Wie weet waar ik moet zijn voor de eerst volgende beurs met klassiers?
w0o0dy zegt
Ik denk dat ik er nog een paar weet: TVR’s idd. en verder…Maserati 3200GT, Citroen Pluriel (misschien omdat ie zo leip is?), 350Z, Smart Roadster en Crossblade, Ford Puma (nu al relatief zeldzaam)
Misschien nog wat topmodellen van “saaie auto’s” (RS4, M3)?
Dink zegt
Volgens mij worden sportauto’s al snel klassiekers. Het gaat met name om ‘gewone’ alledaagse auto’s. Welke gaan het worden? Je ne c’est pas . . .
dekster zegt
@dink
audi tt das toch echt een klassieker
Klassiekerrally zegt
Mijn lijstje gewone auto’s die misschien klassiekers worden:
(ik geef geen enkele garantie! ;))
– Renault Twingo
Originele vorm en concept, heeft grote schare liefhebbers, net als de oude Mini.
– Alfa Romeo 156 / 156 Sportwagon
– Alfa Romeo 147
Prachtig vormgegeven auto’s. Steken met kop en schouders boven de grauwe middelmoot uit.
– de nieuwe Suzuki Swift
Kleine auto die toch stoer oogt. Flinke knipoog naar de MINI.
– Smart Roadster
Had een fraaie Midget replacement kunnen zijn, maar was veel te duur.
– Jaguar XK8
De laatste ‘echte’ Jag?
– Mercedes CLS
De Mercedes die er uit zag zoals een nieuwe Jaguar XJ er uit had moeten zien.
heidekonijn zegt
@woody
helemaal waar, de Sprint is ons troetelkindje, zo’n beetje alles nieuw, behalve koetswerk (‘op maat’ gemaakt bij Bertone, dus geen enkel paneel van een Sprint past op een andere Sprint -zucht). Electrische ramen, electrische benzinepomp, extra expansievat voor de servo van de remmen, 6-in-lijn met drie dubbele webers (‘snurkt’ als een WOII vliegtuig). Maar eerlijk is eerlijk; zonder Borrani spaakwielen ziet het er stuk gewoner, scheelt echt stukken, vandaar dat we er nog naar op zoek zijn.
Wat toekomstige (huidige?) klassiekers betreft: Alfa SZ/RZ, Lancia Hyena, Mini, Smart Roadster, idd. zowat alle TVR’s,.. als je er over nadenkt, maken coupe’s en cabrio’s meer kans op klassierdom dan andere auto’s -bij mij tenminste- waarom eigenlijk?
Ejay zegt
Ik weet precies waar je het over hebt. Zelf rij ik een Volvo Amazon Coupé. Tijdloos en aangezien ik zelf niet vies ben van het sleutelen is dit prima. De boel kan amper kapot en mocht het zo zijn, dan zijn er nog veel onderdelen te krijgen. Het is gewoon geen auto om mee te gaan bumperkleven en te haasten, maar gewoon mee te genieten en ach, als het regent drift je voor de grap een keer door de bocht, want die goede oude tijd met achterwielaandrijving is prachtig.
w0o0dy zegt
@heidekonijn “als je er over nadenkt, maken coupe’s en cabrio’s meer kans op klassierdom dan andere auto’s -bij mij tenminste- waarom eigenlijk?”
Jij zou dat toch moeten snappen? Kijk nog eens goed naar die Sprint en vergelijk dat eens met deze…..
Ruben zegt
Michiel, ik kan me helemaal vinden in je column. Ik heb lang Amerikaans klassiek gereden (twee Cadillacs en een Chevy) en ben dan ook verknocht aan de voorbank en stuurschakeling.
In de VS hebben ze nog lang aan die setup vastgehouden – een maat van mij daar heeft nog een 2002 DeVille met plaats voor zes – maar ik moet nu met lede ogen constateren dat ze nu echt lijken te zwichten voor de Europese setup, met een dikke middenconsole en de automaathendel op de plek van een handgeschakelde auto (waarom? Je zit er toch niet aan tijdens het rijden!). Ze kunnen ook niet anders, om met BMW en Mercedes mee te komen qua populariteit.
Het goede nieuws is dat juist die merken de stuurschakeling herontdekt lijken te hebben – zie de 7 en de S. Wie weet verdwijnen die draaiknoppen met 48 functies op den duur ook van de console, en komt er weer ruimte voor een bank! Met voorgevormde zittingen natuurlijk, want zonder zijdelingse steun kan niemand meer autorijden.
Verder vind ik dat er bumperstickers moeten komen: “carburetors over Pentiums!” Overigens is er (minstens) 1 ‘moderne’ auto die wel een grijns van oor tot oor bij mij teweeg kan brengen. Ik denk dat W0o0dy het met me eens is: de MX-5 is een uitzondering. Misschien omdat ie zo getrouw volgens een klassiek concept is ontworpen…?
heidekonijn zegt
Mmja, good point, die was ik al bijna vergeten :-)
Deze ziet er een tikje beter uit
http://osi.taunus.nl/images/2600/ar2600_mwb.jpg
Moderne klassieker : Alfa 75 cq 159?
Ruben zegt
Muziektipje trouwens: het liedje “Stick Shifts and Safety Belts” van Cake:
Stick shifts and safety belts
Bucket seats have all got to go
When I’m driving in my car
It makes my baby seem so far
Well a lot of good cars
Are Japanese
But when we’re driving far
I need my baby next to me
:-)
Dink zegt
M’n 5th gen Civic is absoluut een rijdersauto . . . geen kwaad woord over Japanners dus ;)
dekster zegt
ongeveer anderhalfjaar geleden had ik mijn 1940’s ford cabrio verkocht. heb er veel geld voor gekregen, maar heb er toch spijt van :-(
want het was leuk om op dagen zoals deze met de wagen te rijden naar de steiger en met men boot rond te varen of rond te cruisen in de ardennen.
dekster zegt
@Michiel Van Der Brink
ben je soms in het verleden (paar jaar geleden) geweest naar chiney retromobiles in belgie?
Michiel_vd_Brink zegt
Nee, nog nooit geweest.
Hoezo?
dekster zegt
een paar jaar geleden was er iemand met een chevrolet pickup(1940’s) en die stelde ook allemaal zo tekeningen tentoon en moest eraan denken toen je over iets gelijkaardig sprak hierboven…
Citrofiel zegt
Michiel heeft compleet gelijk. Er is geen betere manier dan tot rust komen in een klassieke (Citroën) auto. Daarom ben ik er zelf ook voorstander van dat de regels (zoals APK) voor klassiekers versoepeld moeten worden. De regering is een eind op weg… Hopelijk gebeurt het nu echt. ;)
Mijn favoriete klassieker is trouwens de Citroën 11BL, ook wel Traction Avant genoemd, en daar dan het ‘Sportje’ van, de kleine versie. De grote doen zo log aan (zie ook de eerste foto hier van Dink, dat is een grote: een zescilinder).
Klassiekerrally zegt
Er rijdt een ’11’ mee met de Klassiekerrally. Is dat dan een viercilinder of waar kan ik dat aan zien? (geen kenner van Franse auto’s zoals je merkt…)
Ruben zegt
Wat ‘rustgevende klassiekers’ betreft, ik droom al lang van een CX série 1… Bruin met bruin leer natuurlijk.
Citrofiel zegt
Een zescilinder heeft een langere motorkap (nauwelijks zichtbaar), hij heeft een dikke bumper met ribbels, en chromen wieldoppen met ribbels. (zie ook Dinks foto) Viercilinders hebben gladde wieldoppen en dunne bumpers.
Een 11 is trouwens altijd een viercilinder. Daaronder was in het begin nog een viercilinder 7 en de zescilinder is een 15. Dat getal staat voor het franse aantal fiscale PKs.
Autofreak zegt
@michiel: volgens mij heb je een leuk artikeltje gemaakt met zoveel reacties :lol: :)
Gerben zegt
Hotelletje:
En als je dan een Klassieker hebt, dan ga je natuurlijk op reis naar het
CLASSIC CAR RESORT, in de Zuid-Franse Ardeche.
Bas zegt
Zelf ben ik veel te jong om al deze auto’s te kennen, maar als nog een leuk artikel!
Voor mij zijn er maar een paar klassiekers waarvan ik echt denk; waarom worden dit soort auto’s nooit meer gemaakt.
Porsche Spyder (jaren ’50 toch)
Jaguar E-type
en oude mini!
Dat zijn echt auto’s met stijl en dat mis je met de auto’s van tegenwoordig!
@heidenroosje jou alfa sprint is echt een beauty! nooit gezien en nooit van gehoord! Zou je er svp iets meer over vertellen!
Michiel Stokman zegt
Michiel,
Mooie column, op ons kantoor rijden we een 404 en onder andere ook een 407. Ik pak altijd de 404. Zegt genoeg lijkt me. Ik hou zelf ook van de oorspronkelijkheid van oude auto’s. Ze zijn met meer liefde ontworpen.
Jammer ook dat geen enkele autofabrikant het aandurft om een auto in serieproductie te maken die leunt op echte mechaniek, gevoel met de auto, gezelligheid, orgineel design en status. Een gaatje in de markt denk ik. Veel mensen zoeken juist een eigenwijze en tijdloze auto die er niet uitziet alsof je gestrest bent. Zelf ken ik geen nieuwe auto die bij me past. Ik wil een auto die is als een vrijstaand herenhuis in een goede buurt: mooi, gezellig, ruim, een beetje tochtig en oud maar onverwoestbaar. Ik wil geen auto die 240 kan, die ‘mooi’ plastic heeft, die ’20″wielen heeft, die net weer wat strakker is dan zijn voorganger en die electrische begrachtigde besturing heeft (wat een ramp is dat!). Het is gewoon niet wat ik zoek. De vraag is of fabrikanten wel een idee hebben van wat sommigen grote groepen mensen willen. Begrijpe ze wel belangrijke waarden als degelijk, autenthiek, gezellig en rustgevend. Als je sigaren met auto’s zou vergelijken, dan zouden sigaren nu heel lang meegaan, de mooiste glimmende bruine kleur hebben, in 1000 productvarianten komen, altijd vanzelf de juiste temperatuur behouden en bijna onschadelijk voor de longen zijn. Ze zouden echter ook allemaal hetzelfde smaken en zijn gemaakt door een computer.
En dan is er nog mijn twijfel of autofabrikanten reele verbeteringen realiseren:
Heb je de restwaarde van een Donkervoort of Morgen wel eens gezien? Ik denk werkelijk dat een Morgan rijden bedrijfseconomisch gunstiger is dan een audi a6. Bovendien is hij veel leuker, geeft meer status, is sneller (tot de in Ned toegestaane snelheden) en de kinderen kunnen ook mee (2+2). Wat wil je nog meer!? De vraag komt op: waar is de netto vooruitgang? Natuurlijk is de audi objectief gezien in alles de meerdere. Maar vertaald zich dat in nut, in plezier, in geld?
Franqie zegt
OVer auto’s van nu die klassiekers worden gesproken: Ik denk dat de Citroën C6 (is hij nou al officieel bij de dealers?) een echte klassieker wordt. Net zoals de ‘Snoek’ nu is.
w0o0dy zegt
@franqie: gaat waarschijnlijk ook niet al te best verkocht worden en het is frans en ook echt afwijkend van het gemiddelde…… lijkt me een goeie. De Clio V6 lijkt me ook een kandidaat.
laten we het nog iets moeilijker maken: Welke diesel van na 1985 maakt kans op de “klassieker-status”? (is het überhuapt mogelijk dat (iets anders dan een bestelbus of vrachtwagen, terreinwagen of een tractor) een auto op diesel ooit een klassieker wordt?)
w0o0dy zegt
@franqie: gaat waarschijnlijk ook niet al te best verkocht worden en het is frans en ook echt afwijkend van het gemiddelde…… lijkt me een goeie. De Clio V6 lijkt me ook een kandidaat.
laten we het nog iets moeilijker maken: Welke diesel van na 1985 maakt kans op de “klassieker-status”? (is het überhuapt mogelijk dat (iets anders dan een bestelbus of vrachtwagen, terreinwagen of een tractor) een auto op diesel ooit een klassieker wordt?)
dekster zegt
@w0o0dy
de audi R10, bmw 535D, mijn audi A8…
Ruben zegt
Correct me if I’m wrong, maar als straks de olie op is kunnen die diesels toch gewoon doorkachelen op plantaardige sappen. Ik denk dat oude, ongecompliceerde dieseltjes nog wel eens populairder kunnen worden dan je denkt. Qua klassiekerstatus niet echt in dat geval – hoewel zeldzame auto’s als de ForTwo CDI en de C30 CDI AMG er misschien wel uit springen. En de dieselsportwagen van VAG die er na de overwinning van de R10 vast wel aan zit te komen.
w0o0dy zegt
sorry maar die rijden als gewone comfortabele luxeauto’s en zijn niet bijzonder genoeg qua lijnen en de R10 is een racewagen, dat telt niet echt (denk ik)
Michiel van den Brink zegt
Er zijn al ontelbaar veel klassieke diesel, busjes, bestelwagens, campers en nog meer “ongewone” en “niet stoere” of algemeen accepteerde autovarianten.
Ieder model heeft zo wel zijn eigen groep liefhebbers.
Oncourant, onsportief of lelijk hoeft dus geen belemmering te zijn om klassiek te worden.
Ik vraag me wel af hoe dat zit met het electronische tijdperk waarin de auto’s nu ontwikkeld en gebouwd worden.
dekster zegt
eigenlijk een zinloze discussie, ik vind dat iedereen zelf moet uitmaken wat hij/zij een klassieker vind.
Michiel van den Brink zegt
Michiel Stokman, ik ben het volledig met je eens.
Goed verwoord!
Of deze discussie zinvol is wordt bepaald door wat je er mee doet.
Ik hoop er leuke en nuttige informatie uit te halen.
Hopelijk levert deze “zinloze” discussie mij zeer zinvolle ideeën op!
Inderdaad moet iedereen zelf uitmaken wat zijn of haar klassieker is of wordt.
Zo gaat dat al vanaf het begin van het bestaan van de auto.
Ik heb hier mijn 404 als voorbeeld genomen, maar er zijn natuurlijk ontelbaar veel andere modellen om over te schrijven.
Maar denken jullie dat de gemiddelde hobbyist en oldtimerliefhebber de auto’s van tegenwoordig over ongeveer 30 jaar op dezelfde manier als oldtimer/klassieker kan behandelen?
Met de komst van de Microsoft Mobielen lijkt me dit een groot probleem worden.
Mogelijk dat het oldtimerrijden van nu van karakter zal veranderen, omdat dit het domein van de Wizzkids gaat worden?
Hoe denken jullie dat het in de toekomst zal vergaan met ons huidige wagenpark?
Appeltje zegt
Klassiekers vind ik ehct geweldig, vandaag ben ik wezen kijken naar de auto’s die mee doen aan de Amsterdam-Peking Rallye en morgen ga ik het vertrek filmen als mijn Accu niet moeilijk doet dan :P. Er is veel moois bij en een vriend van me rijdt mee in de witten Daimler SP250. Daarnaast maak ik dinsdag een photoshoot van de Citroën SM “Sa Majesté” van mijn oom, wat een prachtige auto!
Dink zegt
Nou vooruit, nog één mooie Fransoos dan:
Turbopaultje zegt
@ Woody: klassieke diesels van de toekomst ?
CX 25 TRD Turbo 2 ? of 324 TD ? of Rover 2400 SD ? of een Lancia Thema SW TD? om er maar een paar te noemen
heidekonijn zegt
@Bas
Meer info vind je hier
http://www.alfa2600.co.uk/
Het is een Alfa van de oude stempel, ontwikkeld voordat de Italiaanse overheid het merk opkocht. Heel erg degelijk bedacht, gebouwd, gelakt (ik denk dat we een laag of acht originele lak zijn tegengekomen) en handgemaakt bij Carrozeria Bertone. Geen hardcore sportwagen, eerder een italiaanse jaguar.
@Dink
Er van uit gaande dat Bugatti een italiaans en geen frans merk is (zeer bediscussierbaar, ik weet het), moet dit volgens mij de mooiste fransoos zijn.
http://www.degarmoltd.com/inventory_detail.asp?ContentID=68
Nou ja, dit of een SM – die zijn ook echt wel übercool.
w0o0dy zegt
Bugatti is toch echt een merk uit Frankrijk (met een Italiaan als oprichter)
“Although founder Ettore Bugatti was born in Italy, the automobile company that bears his name was located in Molsheim, in the then-German Alsace region (which went to France in 1919).”
Enne, mag ik even? Ik weet nog wel een paar andere schoonheden uit Frankrijk die niet van Bugatti vandaan komen… Hou je vast! (overigens heeft dit merk geen enkele lelijke auto gemaakt volgens mij)
Of klik hier:
http://www.badongo.com/pic/237825
En verder is de Talbot Lago (de gestroomlijnde Coupé uit de jaren 20/30 ook nog steeds éen grote favoriet.
Dink zegt
@heidekonijn: Facel Vega HK500 for me . . . je kunt in m’n hart kijken ;)
Meer Franse schatjes: Talbot Lago, Delage, Bugatti, Delahaye . . .
. . . Panhard. ;)
Y. zegt
Voor wie morgen in ’t Noorden van ’t land van mooie, ongecompliceerde klassiekers en hun gelukkige eigenaren wil genieten: http://groups.google.com/group/nl.auto/msg/4e39df300cba991d
Y. – rijdt ook mee.
VonStroke zegt
Ik weet dat ik reageer op een zeer oude column maar met de GTO van Michiel in gedachten en de structuur die kenmerkend is voor de 599 vraag ik mij wat voor soort versnellingsbak je erin gaat leggen. Wordt het diezelfde emotieloze peddeldoos als in de standaard auto?
a.de boer zegt
ik heb zelf onvoorstelbaar veel plezier gehad met mijn 404,s en later de 504 cabriolet,ieder jaar,ik praat nu over 1972 enz. tot1997,rondrijdend in frankrijk,inderdaad stoelen plat en slapen,kon toen nog,door bijna verleten gebieden dat ik ooit dacht als ik de weg afschuif wie vindt mij dan,zo verlaten zag het daar uit,helaas door mislukte hernia-operatie kan ik alleen nog maar meerijden in moderne auto,s waar men achterop moet welk merk het is,eenheidsworsten