De Duitse tuner MTM was geinspireerd door de Volvo 850 Estates waarmee in toerwagen kampioenschappen geracet werd. Dus moest een Audi S4 Avant er aan geloven en kreeg deze de MTM treatment.
De toevoeging Clubsport aan de naam belooft natuurlijk al veel goeds en MTM maakt het ook waar. Een knalhard onderstel, veel stickers, nog meer tupperware, kuipstoelen met vierpuntsgordels vormen enkele van de ingredienten om deze S4 Clubsport te fabriceren. Stijlvol is het natuurlijk niet, maar soms is dat best lekker.
Onder de motorkap worden de looks waargemaakt. De standaard V8 uit de S4 kreeg een herprogrammeerde chip, een nieuw uitlaatspruitstuk en als klap op de vuurpijl: een supercharger. Het resultaat: meer dan 500 pk en een sprint naar de 100 in 4,8 seconden.
Hoe hardcore het allemaal wordt zien we ook aan de banden, alleen slicks zijn nog heftiger, maar daar mag je de straat niet mee op. De qoute van Fourtitude somt het allemaal mooi op:
“Whereas the RS4 will flatter even the most incompetent driver, the S4 Clubsport would tear up your driver’s license and set fire to it.”
Nog een laatste boodschap voor de meelezende labradors: jullie kunnen niet mee, de achterbank en bak zijn opgeofferd voor een rolkooi en brandblusser.
vØlvØ frǽk zegt
kijk dit is nu pas cool :lol:
sacha zegt
Is dit nou voor op de openbare weg?
lexus zegt
ziet er wel gaaf uit. leuk voor op het circuit. Maar daar buiten is het iets te:)
Remco zegt
Ja….veel cooler dan KIA!!! En nee…staat er toch, je mag er niet mee op de openbare weg.
Body en al die stickers ziet er vet uit. Vette bak!!
Ejay zegt
Aardig, maar volslagen nutteloos voor op de openbare weg, waar hij in tegenstelling tot wat Remco zegt, wel mee op mag. Voor dat geld weet ik leukere tweezitters.
dana zegt
De RS4 doet het toch ook in 4.8 sec…??? Of heb ik het mis…..
Bas zegt
@Remco, je mag er wel mee op de openbare weg! Anders hadden ze er wel slicks ondergelegt!
Verder erg zinloos maar zijn met dit soort auto’s juist leuk! Zal overigs een heftig prijskaartje aan liggen!
De RS4 is more value 4 money!
Heyhuub zegt
De RS4 is zelfs tot tijden van 0-100 in 4,4 seconden getest.
Lei zegt
Wat heb je nou aan een avant zonder achterbank…
M5 E39 Owner zegt
Echt een vette bak, alleen als ik dan zo veel geld uit geef dan koop ik liever een RS4 Avant
Remco zegt
@Bas / @ Ejay
Dat is waar…ik had het verkeerd gelezen, mijn excuses. Ze mogen op de openbare weg…ik dacht namelijk dat het wagen slicks eronder had. Foutje, bedankt!
Bas zegt
Ik vergeef het je Remco! :p
geen auto’tje voor jou dan?
dekster zegt
zie mijn hond al op die brandblusser liggen :-D
christoff zegt
dit is de ideale wagen voor de WTCC maar dan zullen ze de motor moeten veranderen naar de 2.0FSI (reglemant van de WTCC)
Rick zegt
Audi ownage :D
Powerslide zegt
Tja, zou ik zelf nooit kopen. Koop je een Audi A4 Avant voor het praktische (labrador) gedeelte of niet? Als je nou heel snel wil gaan met een hardcore auto kan ik wel iets spannenders bedenken.
Die wielkasten zijn heel erg niet mijn smaak.
Aan de andere kant; mooi dat iemand het lef heeft deze auto te maken!
Friso S zegt
@dana RS4 heb 420 pk en deze dus 500 pk waar nog bij komt dat deze natuurlijk wat langer en zwaarder is. En dan toch nog
dekster zegt
er schiet me iets te binnen (off topic) bij de RS4 berline heb je lichte onderstuur omdat de voorkant nog steeds zwaar is, maar als je een rs4 avant neemt weegt die meer, doordat je meer gewicht hebt vanachter; betekent dat dat de rs4 avant beter is dan de berline?
Remco zegt
Nou…of het een auto voor me is? Ik heb zo mijn voorkeuren he…maar deze is ook vet hoor. Als ik poen had, ging ik voor V8 Vantage sparen. Die heeft pas stijl.
fubar zegt
dit is pas leuk
http://www.youtube.com/watch?v=YTEVeioFSaE&search=le%20mans
Autofreak zegt
Ziet er strak uit !!
w0o0dy zegt
balans van de avant zou dan (theoretisch) beter kunnen zijn. Maar meer gewicht zorgt voor meer zijdelingse g-kracht….. dus minder hoge bochtsnelheid.
Pieter-Jan zegt
@ Deskster: Een Avant zal wel nadelige aerodynamica hebben, en als ik me niet vergis vertegenwoordigd de vijfde deur een meergewicht van 100kg. Je hebt wel gelijk dat de gewichtbalans een beetje beter zal zitten.
Chris-RS4 zegt
Mooie auto, hou alleen niet zo van geblazen motoren. Mag van mij uit de toeren worden gehaald. Toch ben beniewd of ik deze nog eens zal zien.
dekster zegt
@chris rs4
als je gelezen hebt zul je zien dat ze geen turbo gebruikt hebben maar gewoon de chip geherprogrameerd en het uitlaatsysteem veranderd hebben ;-)
w0o0dy zegt
en een supercharger (en dat is wel net zoiets als er een turbo opschroeven). Wat ik niet snap is dat mensen zeuren dat een turbo of charger erop minder is….. Kun je ook wel gaan zeuren over (directe) injectiesystemen of computers……
Als het meer pk’s en koppel oplevert en het blijft heel dan vind ik het best…. Iedere (sterke/bijzondere) motor heeft zijn eigen karakter en dat hoort erbij. Ook een trap onder de kont heeft z’n charme, alleen kan het de auto uit balans brengen bij het uitaccelereren van bochten….
dekster zegt
@W0o0dy
met een supercharger kan je toch tot 7000 toeren gaan (dat is toch evenveel als de gewone S4?)
w0o0dy zegt
ik ben geen expert op dat vlak, maar volgens mij is niet de turbo of de supercharger de limiterende factor van een motor. Een turbo charger kan makkelijk meer dan 50.000 toeren draaien dus daar zal het probleem niet in zitten.
Voor een goed begrip van turbo’s en de werking kijk eens naar dit Wiki artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger
dekster zegt
@w0o0dy
ja maar de temperatuur die daarbij vrijkomt in enorm en dat is de limiterende factor
w0o0dy zegt
De grootte van de Turbo(‘s) en de verhouding van de snelheid van de turbo t.o.v. de snelheid van de krukas is dus in dat geval bepalend. De nieuwe turbo/versnellingsbak constructie van Antonov is een ontwikkeling die kan gaan helpen bij dit probleem. Een andere oplossing is sequential turbo-charging (twee turbo’s van ongelijke grootte achter elkaar gemonteerd. Bij hoge toerentallen van de motor wordt de grotere turbo op snelheid gebracht en neemt de luchtdruk in het inlaatkanaal nog verder toe…. (evt. kan de kleinere turbo zelfs grotendeels worden gepasseerd.
thijs zegt
Audi FAN!!!!!!!!!!!!!!!!
CSL zegt
Audi is nothing without turbo’s or superchargers.
Jeroen zegt
@ CSL: Haha, prachtig. De domste opmerking in tijden. Ooit van de rs4 gehoort?
Ron zegt
die vinnen??? Getver