In het verleden is de Honda Legend hier nooit echt aangeslagen, toch wil Honda het nog een keer proberen. De nieuwe Legend zagen we begin dit jaar al in Genève en eind van deze zomer staat de wagen bij de dealert. Fifth Gear ging er het circuit mee op…
Onder de kap ligt een 3.5-liter VTEC V6 met 295 pk vermogen en 351 Nm koppel. Jason Plato van 5th Gear ging er mee rijden en kijkt of de nieuwe Legend het kan opnemen tegen de Audi A6 en BMW 530i. Klik op de video om het resultaat te bekijken…
Gallery van de nieuwe Legend op km77.com (via motorpasion).
G-NVD zegt
Wat is dat nou voor een vergelijk, een Honda met een Audi / BMW ???
Dink zegt
Ah . . . vergelijk 10-15 jaar oudere modellen van deze 3 mmerken . . . and start smiling. Scheelt heel veel geld. :)
http://www.thetruthaboutcars.com/?p=1296
autoblogger zegt
Inderdaad Dink (goeie link trouwens), Honda is een prima alternatief. Wel jammer dat de nieuwe niet sneller en/of goedkoper is. Maar dan nog is de vraag of ie hier in Nederland zou aanslaan…
Marten zegt
C’mon man, wat wil je nu liever: Een honda hebben of een beamer/ audi…
Alleen het idee al. Tis een japanner man! :D
Sorry voor dit bevooroordeelde en slecht beargumenteerde standpunt, kan het niet laten!! :D:)
w0o0dy zegt
De nederlandse Importeur heeft besloten dat alleen deze uitvoering met ALLES erop en eraan naar NL komt, daarom is het ding zo duur…..
Zou wel leuk zijn als Honda een Legend Type R zou uitbrengen…. met 400pk uit een 3,5 liter V6 of zo
Autofreak zegt
Zo kan je ook strond en ijs vergelijken :P
w0o0dy zegt
duidelijk verstand van auto’s die Autofreak….. :-( Zeker nog nooit met een Honda gereden?
silasse zegt
Slim systeem eigenlijk van Honda.
Citrofiel zegt
Ik vind de honda wel een leuke auto, op zich.
Raging Whabbit zegt
Voor een auto in kinderschoentjes en kinderprestaties is hij veels te duur. Voor deze prijs zou ik nooit overwegen om een honda te kopen
audimen zegt
tja zijn mooiere autos in die klasse
christoff zegt
de Europeese auto’s bleven het beste en dat zal nog wel een paar jaar zo blijven.
w0o0dy zegt
@christoff, het is maar waar je naar kijkt……..
Honda bouwt al decennia geniaal goede motoren en versnellingsbakken……
De S2000 heeft een hoger specifiek vermogen dan welke atmosferische (productie)motor dan ook…. en ze blijven zonder problemen heel…….
Het weggedrag van Honda’s is absoluut van een zeer hoog niveau, alleen maken ze vrijwel uitsluitend voorwiel aangedreven auto’s en niet iedereen houdt daar van.
Toch is Honda een topmerk, al geef ik graag toe dat de styling van veel van de modellen te wensen over laat….
Rick zegt
uhm audi lovers letten we ff op BMW een seconde sneller dan die dure VW……..oh sorry audi!
Lijkt me dat ik geen woorden vuil hoef te maken aan die Honda….
christoff zegt
de jappaners kunnen wel redelijk goei sportwagens bouwen zoals een honda S2000, nissan 350Z of een evoIX maar het zijn nog steeds geen BMW Z4M, mercedes SLK AMG’s of audi RS4. maar gewone auto’s zoals de een mazda 6 of toyota avensis kunnen nog altijd niet op tegen een BMW 3 of audi A4. het beste voorbeeld heb je in de formule 1.
Timmy Highflyer zegt
Gaan we weer eens de striijd Audi vs BMW uitvechten.
w0o0dy zegt
ehm christoff, noem eens de meest succesvolle merken in de F1 op dan? Staat daar iets duits tussen? 3 of 4 titels voor Porsche en een paar voor Mercedes, uit mijn hoofd geen BMW en ook geen VW/Audi.
Hoeveel titels voor Honda?
Je vergelijkt appels met peren. Een SLK in AMG uitvoering kost zomaar 2 keer zoveel als een Mazda RX8 of Honda S2000. Vergelijk je een goedkope Z4 of de goedkoopste SLK met een RX8 of de S2000 dan denk ik dat de BMW en de Benz het onderspit delven…..
Qua weggedrag doet een Mazda 6 niet onder voor een Audi A4, Bmw’s 3 serie is anders door de achterwielaandrijving, maar er zijn genoeg mensen die niet zo enthousiast zijn over het comfort……. Zoals ik al zei, het is maar wat je voorkeur heeft……
De supremacy van de duitsers zit vooral in de hoofden van hun fans, minder in hun auto’s, minder in meetbare zaen.
rakkafella zegt
hoppa en waar blijft de opgetutte volkswagen?> hahahahaha nergens bayerische kraft!!!!
Ejay zegt
Goed, met een zakenwagen rond het circuit. Nuttig….De voige generatie legend stond destijds voor 137.000 gulden te koop en de enige optie was een trekhaak. Het was een goede wagen. Deze legend heeft een wat tamme styling in vergelijking met de civic en dat vind ik jammer. De 530i met M pakket met afgezien wat leuk plastic heeft ook nog een strak sportonderstel. De A6 is een leuke auto (met Quattro), maar heeft het ook net niet. De legend is gewoon een goed alternatief, zeldzaam, origineel en als je de vering wat strakker zet ook snel.
En de S2000; ik kan je vertellen het rijdt heerlijk.
Rick zegt
@W0o0dy
Nelson Piquet Brabham-BMW…….kuch…..dus wel BMW……
w0o0dy zegt
1983? toen ging de rijders titel naar Piquet maar de contructeurs titel ging naar……..Ferrari
Het gaat om de contructeurs titels! Porsche heeft die trouwens niet gehaald, want toen was F1 er nog niet (pas sinds 1958) Mercedes geloof ik 1 keer.
Timmy Highflyer zegt
@ rakkafella. Waarom denigrerend doen over Audi. Noem je een Veyron, een Bentley en een Lamborghini dan ook maar een volkswagen? Volkswagen bereikt het zelfde niveau als BMW, laat staan dat Audi dat niet doet.
Een Veyron met 1000 pk. Quattro begin jaren ’80 introduceren in de rallysport. TDi. W12 motor, W16. Le Mans beheersen met overwinningen voor Audi en Bentley.
Wat geeft jou dan het recht om de BMW group boven Volkswagen VAG te stellen?
Jeroen zegt
Ja en BMW wordt verdrongen wereldwijd in 2015 door Audi dat is het doel van Audi en ik verwacht dat ze het nog gaan redden ook :) Morgen moet ik weer een 750i inruilen op een nieuwe A8 :D
w0o0dy zegt
foto van het interieur……
Krijg je dat ook bij een 5 serie? Ja maar dan moet je wel voor 10 tot 20k aan opties specificeren……. dan zit een 530i dus zomaar tussen de 85 en 90k.
Ja ik vindt de Honda ook best prijzig, maar wel veel meer waar voor je geld dan bij BMW (en Audi)
SimonMc zegt
ik vind met dt !!Foei ;-)
w0o0dy zegt
tis al laat….. maar wel een domme fout ja.
vØlvØ frǽk zegt
meer vermogen en nog wint de honda niet
dit bewijst maar weer eens dat cijfertjes niet alles zeggen….
Johnny zegt
Honda is very cheap looking. No way it’s going against Audi and BMW.
Ruben zegt
Dit is toch precies waarom Lexus hier niet aanslaat. Iedereen houdt zo vast aan die Duitsers. In Amerika zijn ze er allang achter dat een LS kwalitatief veel beter is dan een S of 7.
Ik vind het dapper van Honda dat ze het nog een keer proberen met de Legend. Zie je er een rijden, dan weet je dat het om iemand gaat die techniek belangrijker vindt dan status. Alfa 166: design belangrijker dan status. Citroen C6: uniek comfort belangrijker dan status. Al deze mensen verdienen applaus.
@W0o0dy: qua aanschafprijs is de Honda misschien voordelig, maar hoe zal het met de afschrijving zitten?
Emiel zegt
De achterkant van die Honda lijkt erg op die van de nieuwe CL, maar dat even ter zijde.
w0o0dy zegt
als de Legend meer afschrijft dan audi en bmw dan zijn de kosten wel wat hoger, maar aan de andere kant…. dat verdien je waarschijnlijk meer dan terug op de reparaties en het onderhoud. Ik denk dat je jezelf iedere keer als je bij de honda dealer binnenkomt voor moet stellen aan de zoon van de vorige eigenaar (ok klein beetje overdreven…. ;-) )
En dan zullen we het over de tariefstelling van Audi en BMW dealers (MB ook trouwens) maar helemaal niet hebben……
autoblogger zegt
Autotelegraaf houdt onze site goed in de gaten en heeft er nog maar even een berichtje aan geweid;)
Honda ziet kansen om zich met de compleet nieuwe Legend in de hogere middenklasse te manoeuvreren. Waar de verkopen normaliter worden gedomineerd door gevestigde merken als Mercedes, BMW en Audi merkt Honda op dat “voor nieuwe spelers in het segment de kansen aan het keren zijn.”
Honda verwacht volgend jaar 3.000 stuks te kunnen afzetten in Europa. Als het een beetje tegen zit worden dat er 1.500, zo voegt Honda daar aan toe. Honderd exemplaren daarvan komen naar Nederland.
Via http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=41615
RoMeO zegt
Honda techniek is zo goed dat geen enkele automerk het ooit zal evenaren.
Betrouwbaar, krachtig en uitgekiende techniek zonder hulp van een turbo ofzoo
Honda is het beste merk ooit!!!! Carosserie is in het verleden wel roestgevoelig geweest, dat probleem is nu ook verdwenen.
mijn top 3:
1-HONDA/ACURA
2-TOYOTA/LEXUS
3-MAZDA/INFINITY
Groetjes, Romeo
honda-freakske zegt
Dat is nu eens een wagen met een overdosis van kwaliteiten
en dat hij trager is dan die 2 zogezegd goeje wagens is omdat hij ook zwaarder
is met zijn grotere standaart uitrusting.
En wat BMW en audi mankeerd dat is betrouwbaarheid en dat vind je bij de legend wel natuurlijk. Ik heb er trouwens al veel klachten over ge hoort over duitsers:p
honda-freakske zegt
Helemaal eens met wOoOdy:)
Nick zegt
Ik verkies toch nog altijd een Honda S2000 boven alles, ok, hij is wel duur, maar de snelste turboloze 4 cylinder ter wereld, komaan… gewoon machtig..
lote zegt
Heeft iemand van die Duitse merkjes die zogezegd de beste zijn meer dan 6OOGP overwinningen in gelijk welk soort motorsport?
Senna,Prost,en vele anderen.. die cruisden met hun Honda’tje telkens naar de overwinning..
NSX, ontworpen met dank aan Senna.Zijn passie?Liefde voor de autosport,net als Honda is en zal blijven.. Altijd meedoen aan de hoogste motorsporttak van hun product!! Niemand deed ooit beter qua overwinningen!!
Honda heeft niets te leren van die Duitsers..
Zeker niet de arrogantie van hun fans.Een Hondafan houdt er van om onderschat te zijn, wij weten beter en status kan ons geen bal schelen, wel die loeiharde V-TECmotoren die ons telkens weer in trance brengen en ons telkens weer naar lucht doen happen bij adembenemende toeren waarvan een Duitser maar kan dromen.. 4cilinders meestal die 6-cilinders “Made in Germany” doen blozen… Prepare 4 2OO8, new NSX!! Doe dan maar nog eens een testje tegen die Turbo-koten van die Duitsers!!
En waaaaaw… Duitse wagens, zo origineel.
Er rijden nu al evenveel BMW 3’s rond in Belgie als toen er 1O jaar geleden
immens veel Golfjes 3 rondreden!!Omdat ze zo goed zijn zeker?hehe…
Teveel bezig met status denk ik zo… Exclusieve merken die Duitsers?
Laat me niet lachen!!Afgezaagd na 1maand nadat er een nieuwe is uitgekomen..
13 in een dozijn zoals ze zeggen!!
Honda is ORIGINAL!!We don’t want 2 be put in boxes LIKE SARDINES!!!
Grtz 2 every fucking Hondafan!!!!!!
Karaya zegt
En toch zien die Honda’s er niet uit.
Aars zegt
Alhoewel ik deze Legend zelf ook niet zo mooi vind is Honda wel een merk dat op dit moment wat betreft technologie toch echt wel de boventoon zet variabele kleptiming hadden ze al terwijl toen de meeste andere merken nog nieteens 16 kleppen hadden.Mede door deze technologische voorsprong zijn ze op dit moment een van de weinige groeiende autofabrikanten en ook nog eens zelfstandig dit kunnen we niet van audi en mercedes zeggen want zonder hulp van vw en daimler waren deze merken allang van deze aardkloot verdwenen
Michael zegt
mazda infiniti???? Dude infiniti is van nissan o_O
en waarom zijn mensen zo geobsedeerd door een bepaald merk dat za alle andere merken moeten afzeiken?! Als ik iemand zo hoor praten over een auto dan moet er iets niet kloppen in de gedachtengang van het persoon.
Ik bedoel als je zo fanatiek voor honda/bmw/mb etc bent dan ben je gewoon gevaarlijk. Dan ben je niets anders dan een bmw-extremist of honda-kamikazi ofzo!!!
Accord zegt
Hoe het je het went of keert. Honda is heerlijk rijden maar verschrikkelijk duur. Is niet alleen de aanschafprijs, maar probeer eens een grote Honda te verkopen na een x-aantal jaar. (maar goed dat ze zo betrouwbaar zijn kan je nog wat jaren door rijden) Daarbij is het duidelijk dat Honda Europa er maar even bij doet. Japan en VS verder bestaat er niets voor hen. Hoewel er een fabriek in de UK staat. Al iemand een nieuwe Civic in het echt gezien???? Jammer maar helaas Het Imago en de prijstelling maakt de vraag wat te kopen over niet te lange tijd overbodig Honda komt gewoon niet mer in het lijstej voor.
JeanPaul_ zegt
Mensen.. Ik heb niet echt alles zitten lezen maar ik wou wel ff iets duidelijk maken..
Zelf heb in veel soorten auto’s gereden.. van BMW tot Mercedes, van Mazda tot Volvo tot Audi.. Echt van alles.. Mijn vader ( net 50 ) rijd zijn hele leven al BMW en Honda.. en geloof me.. als je ECHT een auto kenner bent en echt gevoel hebt voor het rijgedrag van je auto dan zou je de Honda nooit verwisselen voor een Audi of een BMW en al HELEMAAAAAAL GEEN VOLVO (moest ik ff kwijt:p)
luc zegt
mijn vader rijdt een honda frv maar daar merk je dan in dat een honda beter is dan een bmw ofzo en me vader heeft altijd accord gereden maar hij wouw eens verandering er in hebben maar de bmw en die audi betaal je ongeveer 20-30k meer voor al die extra’s en hier betaal je gewoon niks erxtra’s ervoor… ik zit net naar rtl autowereld te kijken en daar zeggen ze dat die honda legend echt een goede auto is en is standaard uitgerust met alles erop en eraan dus nu geef maar toe dat hond een beter merk is dan bmw audi mercedes en alles dus.. want voor de goedkoopste 5 serie geef je al snel 50k en dan alles erop en eraan met een 3,5 l dan zit je al snel op 70k dus en een audi a6 is ook niet egt goedkoop met al die snufjes erop en eraan… want een a6 3.0 tdi met alles erop en eraan kost om en om de 60k dus en die legend kost met alles erop en eraan rond de 40k en je hebt er dan egt alles op en eraan zitten… en hij heeft als snufje als je drijgd een ongeluk te krijgen dat hij al gaat remmen en al dat heb je bij bmw nu alleen in de 7 serie en bij audi alleen maar in een a8 met veel dingen er op dus… nu blijkt dat honda weer beter is en het interieur van de honda is ook nog eens mooi in plaats dat van een bmw of een audi daar zie je dan direct weer het duitse aan… bij honda merk je dat de jappanners egt een stapje voor zijn op al die merken qua technologie… maar nu is de conclusie honda is toch de beste in plaats van die merken waar je alleen voor het merkt betaalt en niet voor de auto die oplichters:D:D
JeanPaul_ zegt
Kijk.. deze man heeft ECHT verstand van auto’s.. ff een kleine toevoeging.. die duitse auto’s hebbe kwaliteit en alles.. maar het is echt niets tegen over zo’n Honda!! dit is ECHT kwaliteit van binnen EN buiten!!
Michael zegt
wat is een honda frv?
@ luc
hey uhm… honda is niet beter dan bmw/mercedes we. iig niet voor de redenen die jij opgeeft. jij zegt honda goedkoper dus beter!
Bull shit vriend! een auto is meer dan kosten, luxe of uiterlijk. het gaat om wat het merk en de auto met je doen! Het gaat om uitstraling etc. Ik weet zeker dat ik me blijer voel in een 5 dan in die honda. maarja dat is mijn mening, ik zeg niet daat bmw beter is: ik zeg alleen dat ik het prefereer!
en btw, het is niet mijn bedoeling lullig te doen, maar gooi je post eens eerst door een spell checker ofzo want dit is natuurlijk schandalig!
JeanPaul_ zegt
@ Michael
Jij voelt je beter in een BMW omdat die naam gewoon wat groter is en wat bekender is in Europa.. als je echt verstand zou hebben dan zou je ZEKER die Legend liever hebben,..
Oul@ zegt
@Luc,
Ik heb een kennis bij Honda werken waar zo’n Legend in de showroom staat. Aangezien er weinig extra opties zijn, dit omdat de auto al helemaal is vol bepakt met bijna alle extra’s die je kan bedenken, kost deze auto 70k.
Is niet goedkoop en het is bijna evenveel als een BMW 5 serie met 3 liter motor en veel opties.
Qua onderhoudskosten zijn beide auto’s aan elkaar gelijk.
Voor de prijs hoef je het niet te doen, emotie komt dan pas om de hoek kijken.
Ik kan niet bepalen wat jij mooi vindt. Ik vind beide mooi en m`n voorkeur gaat in bijna alle gevallen uit naar een BMW maar bij deze kies ik voor de Honda, omdat ik de BMW te vaak zie.
Andere 18″ velgen onder de Honda en een mooie kleur leer en ik zie m`n auto niet 20x per dag voorbij komen.
Michael zegt
@ JeanPaul_
het klopt dat ik nog nooit een legend heb gereden. wel in de accord, die ik overigens heel tof vind, maar de legend is een andere auto. een auto die is afgestemd op het amerikaanse publiek. het is immers gewoon een infiniti die bij ons een honda plaatje krijgt.
maar al dze auto’s die bestemd zijn voor de amerikaanse markt en ook nog naar europa worden verscheept vind ik over het algemeen niets. het zijn niet autos naar mijn smaak.
Oh en nog iets: ik ga in dit gevaal voor geen van alle om heel eerlijk te zijn. niet voor de bmw en niet voor de honda. om heel eerlijk te zijn zou ik gewoon een 2dehands 7, S of a8 kopen. maarja dat is wat ik mooi vind.
Michael zegt
is natuurlijk niet infiniti maar acura:-)
JeanPaul_ zegt
@ Michael
Helemaal gelijk.. Deze Legend is gewoon echt LUX en heeeel erg groot van binnen.. tipisch een Amerikaan ja.. en ook wat je zegd.. de Accord is ook een Prachtige wagen.. De Japanse dan.. Sinds 92 worde se in Engeland geproduceert volgens mij.. die rijden voor geen meter als de Japanse!!!
Eric Accord zegt
Tis lastig te erkennen dat vreselijk dure dikke duitse auto’s net zo goed zijn als gewoon dure dikke japanse auto’s. En zoals Richard Hammond van Top Gear al zei: plak een BMW sticker op een dooie straatkat en mensen kopen het kreng alleen om de naam. Ik rij een dikke Accord en ga voor de Legend. In 2007.
Gewoon om de techniek, de kwaliteit en de ontzettend vriendelijke service van Honda. Nicer people.
yelles zegt
Jammer dat zoveel mensen niet objectief zijn, wanneer het gaat om het geven van een mening in dit forum. Een auto kies je om zijn uitstraling, rijeigenschappen en het belangrijkste: je gevoel bij de auto. Styling is altijd een kwestie van smaak, en over smaak valt niet te twisten. Jammer ook dat duitse magazines hun voorkeur voor duitse auto’s laten blijken in verschillende tests. Dit valt des te meer op als je naar amerikaanse vergelijkende tests kijkt. De honda/acura komt in 8 van de 10 gevallen unaniem als winnaar uit de bus. Ongeacht of zijn opponenten nu Amerikaans, Japans of Europees zijn. Ook de test die Fifth Gear heeft uitgevoerd is appelen met peren vergelijken. Dit, omdat Honda in Engeland het moet doen met een exacte kopie van (ook qua onderstel) het Japanse model. Deze modellen zijn zachter afgeveerd, en daardoor ligt de bochtensnelheid een stuk lager dan bij zijn duitse concurrenten. Jammer dat niet alle tests en meningen objectief zijn.
Mijn persoonlijke mening is, is dat Honda al jaren een topmerk is met vooral gerenomeerde technische hoogstandjes. Hoewel ik de Legend een mooie auto vind, had de styling wel wat meer identiteit mogen hebben m.b.t. de nieuwe Honda-lijn (Accord + Civic). Ik denk dat mensen die deze auto kopen zich inderdaad willen onderscheiden van de zgn. met de ‘deutsche grundlichkeit’ opgevoede massa. Hoe jammer ook, als Honda omtrent dit topmodel niet heel snel de publiciteit zoekt (wat ze fout deden bij de introductie van toen nog de ‘nieuwe’ Honda Accord), zal dit waarschijnlijk, op de nieuwe Civic na, een gevalletje van onbekend, maakt onbemind worden… Alhoewel ik dit model en Honda absoluut het tegendeel gun, daar dit model het zeer zeker verdient!
christophe honda accord zegt
Mannekes, mijn vader heeft bij BMw, Mercedes, audi, vw, nissan, honda en nog veel meer gewerkt en de beste wagen zijn en blijven jappen, heb zelf de laatste nieuwe honda accord en heb veel vrienden die leven voor bmw maar tot hun grote spijt hebben ze ondervonden dat ge in hun beemer zeker het konfort niet hadden die ik heb in mijn jap dus die zever van europese wagen rules, hahah, tuurlijk jonge, keep on dreaming. Groetjes aan de echte bestuurders die met een honda rijden
ciao
Ernst zegt
Ik merk dat er veel mensen een oordeel hebben over deze legend zonder dat ze zelf ervaring hebben opgedaan.
Ik rij zelf het model hiervoor, en heb laatst een dagje met het nieuwe model gereden.
Ik zeg 1 ding : ga eens rijden met de legend. je wil nooit meer een andere auto..
Rick dos zegt
Ja dan wil ik ook graag 1 ding zeggen: Ga eens met de BMW 530i rijden en je wilt nooit meer een andere auto! ;)
Ernst zegt
Ik heb met de 530 gereden, 2 jaar bij een autoverhuur bedrijf gewerkt. alles gereden waar wielen onderzitten.
Rick dos zegt
Ja, ik ook 2 jaar filantroop geweest! :)
JANUS zegt
Hé dos. Ik dacht dat jij niet dronk :-D
Rick dos zegt
Deo ki oko neit!
JANUS zegt
Nee ik ook niet :-D :-D :-D :-D :-D ;-)
Rick dos zegt
Ik denk dat ik mijn naam ga wijzigen in BOB!
Hé kerel! Mocht het strx druk worden op het netwerk ;) ! Alvast een fantastisch 2007 voor jou en je familie!
JANUS zegt
Ja en dan verander ik mijn naam in Danny (Blind) ;-)
Maareh……Alle gekheid op een stokkie en alle drank in de man (en dus de wijsheid in de kan!) Voor jou en je gezin (inclusief dat kalf van je) een geweldig nieuwjaar gewenst !!!! :-D
JeanPaul_ zegt
Beste mensen..
Ik wens jullie allemaal een Prettig, liefdevol, Gezond 2007 en met een Honda Legend..!!:P haha
Patrick zegt
Eerst en vooral de beste wensen aan iedereen voor 2007 .
Ik lees hier verschillende reakties maar voor mij is het in ieder geval duidelijk , met een honda zit je goed !
Reeds 18 jaar rij ik met honda’s en tot op heden heb ik daar nooit problemen mee gehad ( prelude , crx , civic coupé en accord ) .
Nu hebben we nog steeds de prelude en de crx del sol uit 1993 en onze laatste aanwinst de accord i-ctdi van 2004 .
Stuk voor stuk klassewagens met elk hun eigenschappen , dat zal zeker bij de legend ook zo zijn , zonder twijfel .
Ernst zegt
Geloof me patrick , ik spreek uit ervaring, civic 3drs (3jaar) accord (11jaar) en nu sinds een jaar een legend(dus niet het nieuwe model) als je eens naar een groter model gaat kijken ……..Legend is the one.
mijn ouders rijden ook nog steeds in hun civic sedan uit 91.
Nooit onkosten buiten banden en af en toe remblokken.
Een tip : ik heb eens remblokken laten monteren die niet orgineel van honda waren, uiteindelijk was het een duurder geintje dan gewoon orginele onderdelen er op doen.
anderen klagen graag dat de onderdelen van honda duur zijn , maar de onderdelen zijn gewoon veel beter en gaan dus langer mee.
Bijvoorbeeld mij 16 jaar oude accord had een dubbele pijp in de voorbocht van de uitlaat. ik heb dit nog nooit gehoord van een ander merk.
in de tijd dat ik de accord reed heb ik 1x de achterpot moeten vervangen.
Ik neem aan dat de i-ctdi lekker rijdt , ik heb het genoegen nog niet gehad.
Heerlijk z’n automerk die nog zelf motoren ontwikkeld i.p.v. een motor lenen van een zustermerk.
Patrick zegt
Ernst , ik geloof U , maar zoals U zegt , je kan het de mensen niet laten geloven tot ze eens met een honda gereden hebben , dan spreken ze wel anders .
Ikzelf heb nog nooit met een legend gereden ( uitzonderlijk voor mij ! ) maar het is altijd het topmodel van honda geweest en ik ben er zeker van dat de soepele motor , de rijeigenschappen en vooral het rijplezier me zeker zouden bekoren , ik heb dit met iedere honda trouwens altijd gehad .
De stukken zijn inderdaad duur , dat is een feit , maar je hebt er bijna nooit nodig buiten een uitlaat en andere slijtage zoals remblokken , banden , ……
Dat is bij ieder wagen normaal ongeacht het merk .
Geef een honda op tijd zijn olieverversing en laat hem maar bollen !
De accord i-ctdi rijdt inderdaad lekker , de Japannertjes hebben meteen een schot in de roos gegeven , op geen enkel punt kan ik hem bekritiseren .
Ja , Japanners letten nu eenmaal op alles , alle lof daarvoor .
yelles zegt
Ik heb het voorrecht gehad met alle drie de auto’s te rijden (bmw 5, audi a6 en honda legend). Ik kan kort zijn over mijn bevindingen. Allereerst wil ik echter wel duidelijk vermelden, dat niet iedereen dezelfde eisen stelt aan zijn auto, en iedereen ook n bepaalde emotie heeft bij n auto. Meningen kunnen dus verschillen. Mijn top 3:
1: Honda Legend
2: Audi A6
3: BMW 5
===================================================
1: Honda legend.
Super auto, meest harmonieuze onderstel van de 3. Prima aandrijfsysteem, wat ook daadwerkelijk werkt. Je voelt, wanneer je hard door een bocht gaat of dat je flink uit moet wijken, dat een van de buitenste wielen het grootste deel van de aandrijving op zich neemt en dit komt de veiligheid ten goede. De auto is het meest compleet uitgerust van alle 3. Kleedt de Audi en de BMW met dezelfde opties aan, en ze komen nog niet in de buurt van 74 mile die Honda voor de Legend vraagt. Ook de stoelen zijn uitmuntend. Verder is de afwerking top. Ook is in Amerika gebleken dat deze auto de betrouwbaarste van het trio is.
2: Audi A6
Ook de Audi is een top limo. Het verschil ten opzichte van de Honda is dat je bij de Honda een veel grotere uitrusting krijgt als voor de zelfde prijs bij Audi of BMW. Verder is het Audi onderstel prima, alleen veel ‘stoteriger’ (vooral bij lage snelheden over hobbelig terrein) dan dat van de Honda. Afwerking is verder top, en ook het quattro systeem werkt prima. Enige miniscule minpuntje van quattro is, dat het niet helpt tegen onderstuur als je onverwacht uit moet wijken. Het SH-AWD systeem van Honda werkt in dat geval beter. Jammer genoeg moet ook aangemerkt worden dat de stoelen van de Audi te hard zijn voor de leefdijd van de gemiddelde koper (45 jaar).
3:
Briljante auto de BMW 5. Jammer alleen dat de auto te sportief is. Een auto van in dit geval 75 mile koop je tenslotte niet om mee te scheuren. Ook hier is het weer jammer van de karige standaard uitrusting t.o.v. de overcomplete Honda. De stoelen zijn ook in deze auto geweldig. De besturing is iets te direct, wat lijdt tot wat nerveuzer weggedrag t.o.v. zijn 2 tegenstrevers. Hier is wel een optie voor verkrijgbaar (AFS) maar ook hiervoor moet je weer diep in de buidel tasten. Verder is het een prima auto met een waar juweeltje van een motor, die overigens bij de Honda ook nie flauw is. Verder is het een topauto, die alleen iets onder doet voor de Audi, omdat ie van huis uit een tikkeltje nerveuzer is.
Let wel: Dit is mijn persoonlijke mening.
Alle drie de auto’s zijn toplimo’s alleen hangt het vooral af van de emotie tussen auto en persoon. Het is in ieder geval zeker de moeite waard, hoe fan je ook van Audi of BMW bent, om een bezoekje te brengen aan de Honda dealer. Kijken en proberen kan tenslotte geen kwaad, en kost niets.
JeanPaul_ zegt
Even terug over de Stoelen..
Die van de Audi zijn niet alleen een beetje hard maar ook niet veilig..
Uit onderzoek is gebleken dat de stoelen die in de nieuwe 5 zitten de minst
veilige stoelen zijn..;-) Dus hier heb je al je eerste en best wel belangrijke minpunt
voor als je nog steeds niet eens was met al die andere..
dirk zegt
ik heb privé met 3 toyota’s gereden – 1 bmw – 1 opel – 1 vw – 1 audi
ik heb proffessioneel met 3vw’s gereden
ik heb toch al paar miljoen kilometer ervaring en ben liefhebber van mooie wagens (niet merkgebonden)en het is vrij simpel , wie regelmatig nieuwe wagen koopt (+/- 4a5 jaar) zijn de duitsers gewoon best geplaatst voor rijplezier en doorverkoopwaarde ongeacht als dit nu een benz , bmw of audi is.
ik ben niet geplaast om honda af te breken met niet onderbouwde argumenten (zie hierboven) maar wie eerlijk is met zichzelf moet de rekensom kunnen maken !! welke waarde blijft van een 2de hands nog over bij honda !! en ik kan mij inbeelden dat de liefhebbers van honda ook geen 15 jaar blijven doortuffen zonder naar showroom te gaan kwijlen……….
betrouwbaarheid van de japaners is ook niet meer wat het geweest is en de onderhoudskosten van mijn toyota’s waren hoger dan bij bmw dus daarvoor moeten we het ook al niet meer doen !!
dirk zegt
JEAN-PAUL !! , ik ken uw criteria over comfort niet en moet uw mening hierover respecteren maar uw uitspraak over veiligheid moet ik met onderstaand artikel volmondig tegenspreken…………… (artikel uit grootste krant van belgie)
De Duitse automerken Audi en Mercedes-Benz staan boven aan de lijst van veiligste wagens. Toyota en Lexus daarentegen hebben de meeste wagens onderaan de ranglijst. Dat blijkt uit een nieuwe veiligheidsstudie die maandag werd gepubliceerd door een Amerikaans verzekeringsinstituut voor verkeersveiligheid, het Insurance Institute for Highway Safety.
De Audi A6 (grote foto) is de veiligste wagen in de categorie van grote wagens. De Audi A4, Saab 9-3 en Subaru Legacy gelden als de veiligste wagens in de middenklasse. In de categorie van luxe terreinwagens kwamen de Mercedes M-klasse en de Volvo XC90 als winnaars uit de bus. Volgens de studie zijn de Hyundai Entourage en Kia Sedona de veiligste volumewagens.
Onveilig
Geen enkel model van de merken General Motors, Ford en Chrysler werd dit jaar als winnaar uitgeroepen. Toyota, dat vaak erg hoog scoort inzake tevredenheid van de kopers, heeft in dit onderzoek meer voertuigen onderaan de lijsten dan de andere constructeurs. Toyota en zijn afdeling Lexus hebben negen van de zestien voertuigen met ‘aanvaardbare’ tot ‘slechte’ notering inzake veiligheid bij aanrijdingen langs de achterzijde.
Bij het onderzoek werd getest welke wagens het best bestand waren tegen frontale en zijwaartse aanrijdingen alsook aanrijdingen langs de achterzijde van het voertuig. (dpa/bloomberg)
LEXUS GS450h zegt
Die vergeten nog andere dingen te testen: zachtheid, stilte,comfort,
Het is gewoonweg belachelijk om alleen naar de pestaties en weggedrag te kijken.