Zoals beloofd deel 2 van de Klassieker-spot. In deel 1 van deze mini-serie maakten we al kennis met mooie en bijzondere klassiekers. Ik heb de plaatjes van deze post eens wat beter bestudeerd, en feit is dat er vroeger inderdaad uiterst interessante auto’s werden vormgegeven. Neem nou de Lancia Flavia van vroeger, en vergelijk dat met de Lancia’s van tegenwoordig. Nuff said…
Nog even een huishoudelijke mededeling m.b.t. onze huisspotter Jim Appelmelk: Hij is sinds gisteren in bezit van zijn rijbewijs. Gefeliciteerd Appeltje! Felicitaties en suggesties voor zijn eerste auto kun je in de comments kwijt.
En nu weer terug naar de les:
Jensen Interceptor III Convertible
Een ander Brits merk dat ten onder lijkt te zijn gegaan is Jensen. Maar daarvoor geldt hetzelfde als voor Bristol; er is een modern model – de S V8 – dat zo zeldzaam is dat je zelfs geluk hebt als je ergens foto’s tegen komt van een in particulier bezit zijnd exemplaar. Vroeger was Jensen echter een redelijk bekend sportwagenmerk, met als kaskraker de Interceptor, die ruim 7.000 keer over de toonbank ging. De auto werd geproduceerd van 1966 tot 1976, met vanaf 1974 ook een Convertible in het gamma. Daarvan zijn er slechts 505 geproduceerd, en doorgaans kost de auto het dubbele van de dichte in aanschaf. Er ligt een Chrysler V8 in het vooronder, aanvankelijk een 284pk 6,3, later (in de meeste exemplaren) een 330pk 7,2.
Lancia Flavia Coupé
Deze beeldige Italiaanse creatie was ontworpen door Pininfarina en stond op een verkort onderstel van de sedan. Er waren twee motoren leverbaar, een 1,5 en een 1,8 vier-in-lijn. Het afgebeelde heeft de 1.800cc in het vooronder. De auto is te zien als een voorloper van de”razend populaire” Lancia Kappa Coupé, ook een auto die ik best mooi vind, hij wordt alleen nogal slecht verkocht. Dit model werd gemaakt van 1962-1969; toen werd de auto vervangen door een geheel nieuwe Flavia Coupé die ik zelf stukken minder vind. Veel verschil in prijs zit er echter niet tussen de twee, dus waarschijnlijk is de latere in andere opzichten weer beter. Schaarser is de tweede serie ook, en de eerste serie werd al niet zo goed verkocht.
Maserati 3500GT
Deze jaren ’50 en ’60 sportauto was ontworpen door Touring, wat duidelijk te zien is aan de slanke langwerpige vormen van de auto. Tot voor kort stond er redelijk vaak een Lancia Flaminia met Touring koets bij me om de hoek, en die leek er globaal gezien heel veel op. Het neusje van de zalm, de 5000GT, leek ook veel op de 3500GT mits uitgerust met Touring koets. De auto werd aanvankelijk geleverd met carburateurs, in 1961 kwam de 3500GTI met Lucas injectie systeem. Dat was helaas nog min of meer in de kinderschoenen, dus een vroeg exemplaar was aan te bevelen boven een latere. Overigens zullen GTI’s – niet te verwarren met sjonniegolfjes – inmiddels wel voorzien zijn van een betrouwbaarder injectiesysteem.
Mercedes-Benz 220SE Cabriolet
Naast de garage in klassieke auto’s in Leimuiden is er ook veel in het wild te spotten, misschien ook omdat er zo nu en dan een klassiekertour voorbij komt. Vanuit de auto zag ik deze beeldige cabrio voor het stoplicht gaan, en laat daar nou net een benzinestation tegenover zitten op het moment dat onze tank leeg was. Ik kwam dus weer tot één van mijn befaamde sprintacties om de auto te platen, het moet er belachelijk uit hebben gezien. Het is een redelijk zeldzame cabrio uit de jaren ’50, deze is van de band gerold in ’58. Er ligt een 2,2 liter 6-in-lijn in het vooronder die maar liefst 120pk levert, zelfs in de jaren ‘90 was dat nog een gunstig specifiek vermogen. Ook is het een erg luxueze auto met veel hout en leer, tegenwoordig kost de auto ook nog best veel. Reken op 45 mille voor een goed exemplaar.
Porsche 356 C S Coupé
Een auto die in mijn ogen altijd leuk blijft, ondanks het feit dat hij niet heel zeldzaam is, is de 356. Er zijn talloze verschillende gemaakt, globaal onderverdeeld in de series A, B en C. Alledrie zijn ze ongeveer even goed verkocht, de bijzonderheden zitten in de variaties binnen de modellen. Hier staat een heel uitgebreid stuk over alle verschillende variaties, ik moet het nog allemaal leren. Belangrijke verschillen zitten onder andere in het rooster op de motorkap (motorkap = achterklep in dit geval). De serie A heeft een enkel rooster, en vroege exemplaren hebben twee dubbele ronde achterlichtjes. Later kwamen er twee roosters en druppelvormige achterlichtjes die op bijna alle exemplaren te vinden zijn. Roadsters zijn te herkennen aan een panoramische en tevens lagere vooruit en een chromen strip over de deuren heen. Er zijn vast nog veel meer details waaraan je ze kunt onderscheiden, maar ik zie zelf zo gauw de bomen door het bos niet meer.
Rolls-Royce Corniche I Fixed Head Coupé
Een andere auto die er in vele soorten (maar weinig maten… haha) is, is de Corniche. Er zijn vijf series, I, II, III, IV, en S. De laatste is overigens opgenomen onder Corniche IV bij de site die ik heb geraadpleegd, en tevens zijn er slechts 25 van gemaakt. Dat gaat nou eenmaal zo met modellen die al dertig jaar vrijwel hetzelfde zijn gebleven. Het afgebeelde exemplaar is een Fixed Head Coupé, in gewone mensentaal: een coupé. Alleen series I was leverbaar als convertible (of DHC = Dropheadcoupé) èn coupé, de rest is er alleen els convertible. Dan zijn er binnen series I nog verschillen, want de vroege types waren gebaseerd op de Silver Shadow I (verchroomde bumpers) en de latere seires I hadden rubber bumpers (Shadow II). Van het model zoals het afgebeelde exemplaar zijn er 1.108 gemaakt, de cabrio werd 3.239 keer verkocht, de II werd 1.226 keer verkocht, en alle andere modellen werder veel minder vaak verkocht. Dat komt ook omdat het een van de allerduurste auto’s op de markt was, in 1995 kostte de auto bijna 8 ton (!!!).
TVR Taimar
Deze bijzondere klassieker staat vrijwel altijd bij mij in de buurt geparkeerd, op sommige momenten in zeer vuile staat verkerend. De kleurstelling wit/bruin doet hem overigens ook niet zo veel goeds, geef mij sowieso maar geen two-tone. Daarnaast vind ik de auto ook meer interessant dan echt mooi, maar dat geldt voor veel TVR’s eigenlijk wel. Die zijn bijna allemaal wel “apart” om te zien, ook wel erg stoer trouwens. Het concept was altijd hetzelfde, een lichte auto van kunststof met redelijk veel vermogen onder de kap. Van 138pk en 210 km/u zou je waarschijnlijk niet zo schrikken, maar ik denk dat de auto wel wat feller accelereert dan je je bij deze cijfers voor zou stellen. Er was ook nog een superdorstige Taimar Turbo, met maar liefst 230pk en een top van 240km/u! Van de standaard Taimer zijn er 395 gemaakt, wat nog het hoogste aantal is uit de hele Taimar familie!
Volvo 1800E
Om te spotten is deze auto “leuk voor erbij”, zoals ik dat wel eens zeg over auto’s die ik mooi/interessant vind, maar die niet heel erg bijzonder zijn. Vandaag zag ik er nog eentje rijden in een bronsmetallieke kleur. The Saint reed trouwens in een witte, zoals deze. Het is ook één van de weing auto’s die ik niet superlelijk vind in wit, maar dat komt waarschijnlijk omdat je de auto nog best vaak in die kleur ziet, dus dan went het ook. De auto staat trouwens in het Guiness Book of Record, want er is een exemplaar geweest waarmee 2,4mjn mijl is gereden! De auto is blijkbaar erg duurzaam, waardoor je hem nog redelijk vaak tegen komt. Een Jaguar E-Type zie je al een stuk minder vaak, terwijl er twee keer zoveel van zijn gemaakt, en de auto even oud is. Ook leuk is de 1800 ES, een stationcar die je ook zo nu en dan nog eens ziet. Ik vind het een gewaagd ontwerp, omdat Volvo meestal nogal basic/saai ontwerpt. Met het ontwerp van de 1800 was overigens ook niet iedereen blij.
olibier zegt
zeer mooie foto’s
autoblogger zegt
Spots op donderdag? Het moet niet gekker worden;)
De Lancia is inderdaad mooi, maar de Maserati 3500GT wint het wat mij betreft!
w0o0dy zegt
misschien heeft Sacha nog wat last van Jet-lag?
godfrey zegt
Ik vind het helemaal niks
w0o0dy zegt
oh en natuurlijk nog gefeliciteerd met het halen van het rijbewijs en ik wens Appeltje heel veel leuke, mooie en veilige kilometers toe! (fotograferen en autorijden gaat niet zo goed samen)
vincent#1 zegt
stuk voor stuk mooie auto’s
Vooral die oude TVR was leuk om te zien
Kevin_BMW zegt
ten eerste van harte gefeliciteerd Appeltje
ten tweede het zijn weer een stel mooie foto’s
Ruben zegt
Ah, bella Lancia… Geweldig, die auto’s. Al is die Maserati natuurlijk ook wel zeer bruut.
Wat ik me bij die Jensens (en andere kleine Europese auto’s met Amerikaanse motoren) altijd afvraag: rijdt dat nou nog wel? Zo’n licht geval met 7,2 liter staal tussen z’n voorwielen lijkt me niet lekker sturen. Iemand ervaring?
Enne, Appeltje gefeliciteerd met je roze papiertje! Dat je maar een vierwieler mag uitzoeken die je siert. Mijn suggestie: kom bij onze MX-5 club! :-P
autofreak zegt
Ik ben geen liefhebber van oldtimers maar ik vind die Rolls en die Masarati wel de mooiste
Dink zegt
Die Massers zijn helemaal top:
Congrats mate!
Kijk eens op http://www.klassiekerrally.nl voor some more luverly classic cars.
Cheers, Dink.
Dink zegt
Nou vooruit dan, omdat niemand me tegenhoudt ;)
autoblogger zegt
Misschien kan Dink volgende week invallen voor Appeltje;)
Ome_Henk zegt
Die Maserati 3500GT .. geweldige wagen .. Die Volvo kende ik niet, voor een volvo best een bangelijk wagen.
dekster zegt
@dink
die middelste wagen van de 2serie foto’s welke is dat? (ik DENK alpine)
en die laatste welke is dat? (geen idee)
Dink zegt
Renault Alpine en TR6 . . .
@Autoblogger: over klassiekers valt genoeg te vertellen . . . breek me de bek niet open. ;)
Rolo zegt
ik wil anders ook wel een special maken over mijn top spots ofzo :P
heb een aantal mooie waaronder sagaris, murcielago roadster, porsche carrera gt, clk dtm amg cabrio, lamborghini diablo :P
Kawouter zegt
Appeltje: Gefeli met je rijbewijs :)
Toch grappig dat iemand die zó veel van auto’s weet, tot voor kort geen idee had hoe ze rijden ;)
GeeJee zegt
@ dekster: Die onderste is naast een TR6 ook nog eens een TVR ;-)
@Appeltje: van harte met je rijbewijs, nu nog zorgen dat jij de enige bent die anderen met jouw camera flitst in plaats van anderen die jou flitsen… :-).
Mooie foto’s! Zo’n 1800E had een buurman van me ooit eens ter restauratie… werd er helaas alleen maar slechter van, die arme wagen. Maar er gaat toch niets boven die 3500GT uit deze show… prachtige bak :-)
GeeJee zegt
Hoor mij nou… TVR.. druif… Triumph natuurlijk… :-D
sacha zegt
@Rolo, als je genoeg spots hebt voor zo’n artikel kom maar op: [email protected] Dan wordt je interim spotter tijdens Appels vakantie.
Alfaxa zegt
Deze zijn ook mooi:p
http://www.klassiekergespot.nl/viewimages.php?id=11337
http://www.klassiekergespot.nl/viewimages.php?id=11339
http://www.klassiekergespot.nl/viewimages.php?id=11206
http://www.klassiekergespot.nl/viewimages.php?id=1642
Citrofiel zegt
@Appeltje Gefeliciteerd met je rijbewijs. Ik denk dat je het goed gaat gebruiken ;) Mooie plaatjes weer geschoten.
joep zegt
erg mooie foto’s en leuke info weer Appeltje! klasse! Ik ben sowiezo wel een groot fan van klassiekers. Heb via de digitale tv ook de zender Raceworld, waarop vaak klassieker rally’s worden uitgezonden, absoluut een aanrader!
Die alpine van Dink blijf ik ook echt een super gave auto vinden!
Maartenunplugged zegt
ooit rijd ik een 1800
Dink zegt
Maserati’s:
DB5:
tekkie zegt
geestig, dit doet me aan berlijn denken op de een of andere wazige manier:D
ojanssen zegt
Jammer dat inmiddels zowel de getoonde Lancia Flavia Coupé, als de Maserati 3500 GT niet meer bij de Rijksdienst voor het wegverkeer bekend zijn. Gesloopt of uitgevoerd, wie weet het ?