Vandaag 5 juli exact 73 jaar geleden kondigde Adolf Hitler tijdens zijn eerste speech als Rijkskanselier op de Berlijnse Auto show in 1933 grootse plannen aan. Onder leiding van Fritz Todt moest er ongeveer 6.900 kilometer Autobahn komen. Daardoor wordt nog weleens gedacht dat Hilter de uitvinder was van de Autobahn, maar dat is een misverstand, want al in 1921 was er in Berlijn een Autobahn aangelegd.
De Autobahnen moesten er komen om de grote werkloosheid op te lossen. Goede wegen heeft alleen maar zin als deze ook goed worden benut. Er moesten dus meer auto’s komen. Hitler kondigde vervolgens dan ook aan dat hij een auto wilde laten bouwen die voor iedereen betaalbaar was. Hiervoor zocht hij in 1934 een contact met Ferdinand Porsche… Dan beginnen we een beetje af te dwalen, dus hoe dat afliep kun je lezen op: vu.nl of wo2.nl
dekster zegt
eigenlijk wel ne mens me smaak eh hitler :-)
db zegt
happy birthay to the autobahn , zo’n wegen moesten er meer zijn
JeffreyG zegt
dus Hitler heeft samen met Ferdinand Porsche voor een betaalbare wagen gezorgt? :?
een Porsche? :P betaalbaar? :P nee dat klopt niet ;)
of bedoelen ze VW, dat is helemaal door Hitler bedacht geloof ik ;)
AlexZjuH zegt
Nee, de ontwerper van de VW (Volkswagen=auto voor het volk maar dan duits) is ontworpen door Ferdinand Porsche… ooit afgevraagd waarom de 911 en de kever zoveel gelijkenissen hebben? beide luchtgekoelde boxermotoren? ff nadenken Jeffrey, en anders link klikken en lezen…
SimonMc zegt
Neej, Hitler stapte naar Ferdinand Porsche ( porsche bestond toen al ) en die heeft dus het volk de VW kever geintroduceerd.
Dus Ferdinand Porsche heeft de kever dus ontworpen.
Je ziet dit ook wel, want de porsches van die tijd gelijken zeer sterk op de kever, de voorkant althans, met die typische ronde koplampen en die bolle motorkap.
Stylez zegt
@SimonMc
Niet helemaal, eigenlijk is hij ontworpen door een Oosterijks/Hongaarse ontwerper genaamd Béla Barényi, Porsche heeft alleen het ontwerp gejat. Béla Barényi heeft Porsche zelfs nog aangeklaagd, en gewonnen(!), voor plagiaat.
Alleen een beetje jammer dat dit in weinig geschiedenisboeken genoemd word.
w0o0dy zegt
eigenlijk is de kever grotendeels gejat van Tatra. Om precies te zijn de Tatra T97
http://en.wikipedia.org/wiki/VW_Beetle
Stylez zegt
@W0o0dy
Barényi ontwierp in 1925 een kleine auto voor vier personen. Volgens sommige bronnen zou hij de ontwerpen tussen 1925 en 1932 aan Ferdinand Porsche hebben laten zien. In 1934 werden de ontwerpen van Barényi zonder diens toestemming afgedrukt in het Franse autotijdschriftt Omnia. Toen vlak voor de Tweede Wereldoorlog de KdF-Wagen verscheen, leek deze sterk op de ontwerpen van Barényi. Toch wordt Barényi in de geschiedenis van de Volkswagen Kever zelden genoemd. Als er al sprake is van plagiaat, wordt meestal gewezen op de overeenkomsten tussen het ontwerp van Porsche en een prototype van Hans Ledwinka voor Tatra.
In 1951 publiceerde de Duitse schrijver Horst Mönnich zijn industrieroman Die Autostadt over de geschiedenis van Volkswagen. In zijn boek noemde hij Ferdinand Porsche de uitvinder van de Volkswagen Kever. Barényi spande een proces aan. De patentafdeling van de rechtbank te Karlsruhe oordeelde in oktober 1955 dat het concept en de belangrijkste onderdelen van de Volkswagen Kever niet door Porsche maar door Barényi waren bedacht. Mönnich moest de passages die Barényi betroffen in de volgende drukken van zijn boek weglaten. Barényi vroeg slechts één Duitse Mark schadevergoeding.
Stylez zegt
Achja hoe dan ook, Porsche is een ondinaire dief.
Ik denk dat ik die 997 Turbo maar ga cancelen! *kuch kuch* :D
w0o0dy zegt
lees dit maar eens……. kijken of je dan nog steeds zo overtuigd bent dan Ganz de designer was… ik geloof er niet zo in.
http://www.tatra.demon.nl/cars_history_T97.htm
In 1936 Tatra built a prototype of a small mid-sized aerodynamic car with an air-cooled engine in the rear. This car was a sort of a small version of the bigger T87, incorporating aerodynamic design with an air-cooled rear-mounted V8. The T97 however had a flat four-cylinder engine with a capacity of 1761 cc in it’s tail.
THE VOLKSWAGEN CONNECTION
It’s not difficult to spot the close resemblance between the T97 and the Volkswagen Beetle. That’s because their history and development have overlapped. For several years during the 1930s – whilst Tatra was working on the construction of the 1931 and 1933 rear-engined aerodynamic prototypes and Porsche was developing the Volkswagen (VW) KdF-Wagen – Hans Ledwinka and Ferdinand Porsche regulary met to discuss their automotive work and designs. As Porsche later admitted in his own words he occasionally ‘looked over the shoulder’ of his contemporary.
When the T97 was introduced in 1936 it was perhaps the most advanced small car in the world. But Porsche was still working on the development of the VW KdF-Wagen under an enourmous time pressure from Adolf Hitler, who wanted to use the car for his promotion purposes. Hitler however considered the T97 to be too similar to his KdF-Wagen which was to be produced at the new Volkswagen factory in Wolfsburg, Germany, even though the T97 was listed at more then five and a half times the KdF-Wagen’s target selling price. In 1939 Hitler ordered to remove the T97 and the popular T57 from the Berlin Autosalon because of their close resemblance to the KdF-Wagen which was introduced at the 1939 Autosalon.
Stylez zegt
@W0o0dy
Waarschijnlijk zal het wel een mix van beide zijn, dat blijft speculeren. het lijkt me ook heel erg sterk dat een plagiaat rechter iemand onterecht in zijn gelijk stelt.
christoff zegt
hitler was dan toch ergens goed voor. de autobahn en de duitse auto’s.
Jan zegt
die hitler was toch een goede man he,
Gaf de mensen werk, gaf de mensen een auto, …
Simon zegt
Hitler was absoluut geen goede man. Hij was een verschikkelijk slechte man, die naast heel veel gruwelijke ideeën toch ook een paar goede ideeën had. Ondanks dat hij er een zeer zieke visie op na hield, bewonder ik de wijze hoe hij deze toch tot uitvoering wist te brengen, hoe dubbel dat ook moge klinken. Hij wist (in veel gevallen helaas) wel hoe je zaken aan moest pakken.
heidekonijn zegt
@Stylez,
Helemaal correct. Misschien nog even melden dat Porsche destijds werkte voor Mercedes en daar opviel voor de Nationaal-Socialisten. (Overigens deed Ferdinand toen ook vlijtig mee aan Silberpfeilen allerhande).
“Volkswagen” kwam er pas na de oorlog, toen een Britse korporaal de leiding kreeg over de platgebombardeerde fabriek en de productie van de kever heropstarte.
Voor en tijdens de oorlog sprak men over de ‘Kraft durch Freude’ of KdF-wagen, die je kon sparen met zegeltjes. Zo kreeg elk gezin kans op een auto, waarvan bovendien werd verzekerd dat ‘ie geen waardeverlies zou lijden (dat was namelijk ‘verboten’)
Voor nog een streepje Autobahn-geschiedenis; google eens op ‘Bernd Rosemeyer Autobahn’
Wat Dolf betreft, die werd verkozen in een democratisch systeem, met 46% van de stemmen. Wie is er dan schuld aan dat hij aan de macht kwam? Hijzelf of zijn politieke tegenstanders?
SupA zegt
Nou simon dat zijn niet geen aardige opmerkingenn jegens de oud führer van het Duitse rijk. -edit-
Maar als je ziet wat de man (buiten de oorlog om) heeft gedaan, is het toch wel een briljante man. -edit-
Ruben zegt
Kom zeg, laten we kappen met dat soort praat over een man die miljoenen heeft vermoord. Dit is nog altijd Autoblog dus breek mij en anderen de bek niet open.
Turbopaultje zegt
die A.H. hoort hier niet genoemd te worden laat staan geroemd…..
w0o0dy zegt
feit is dat Hitler verantwoordelijk was voor de “geboorte” van de VW kever en voor het aanleggen van het grootste gedeelt van het Autobahn-net zoals het er ook nu nog ligt. Daarom kunnen we het daar ook op deze site wel over hebben.
Reacties zoals die van SupA horen hier niet thuis. Dat soort racistische onzin bewaar je maar voor stompzinnig gezwam met andere racisten. Helaas kan ik het niet zelf verwijderen, maar ik verwacht dat die onzin er snel weer af is.
dekster zegt
hitler heeft ferdinant porsche de opdracht gegeven voor een wagen te ontwerpen voor het volk.(max 1000mark en 100km/uur) mr. Porsche ontwierp de kever met zijn luchtgekoelde boxermoter. Dat ontwerp werkte, maar hitler vond het te lelijk en gaf de beetle zijn schattige koplampen en iets ronder uiterlijk.
maar de beetle is niet lang gebouwd want de oorlog kwam eraan en men had militaire voertuigen nodig. dus de productie werd stopgezet en men begon voertuigen zoals de kubelwagen (zoekt het maar eens op) te bouwen op het chasis van de kever.
na de oorlog vonden de britten de fabriek. maar ze dachten dat het een waste of time was en lieten de fabriek aan de duitsers die hem bouwden en de wagen werd een gigantisch succes.
ferrari zegt
Hoi,
leuk een beetje informatie maar heeft U nog meer?
ik ben namenlijk bezig met een wwerkstuk over de duitse autbahn.
alles is gewenst geschiedenis en nog meer.
grtz ferrari