Vroeger had ik een poster van een Vector in mijn kamer. Het was volgens mij een afbeelding van het Vector W2 prototype, die net zoals bij de styling van een Lamborghini direct deed denken aan een echte supercar. Maar wat is er eigenlijk gebeurd met dit supercar-merk? Tijd voor een stukje geschiedenis…
Het automerk Vector heeft de volgende modellen gemaakt: The Vector, de Vector W2, de Vector W8, de Vector WX-3, de Vector WX-3R, de Vector M12 en de Vector SRV8.
Geestelijk vader van de Vector is Gerald Wiegert. Hij begon na zijn afstuderen in 1971 met het maken van een nieuwe sportwagen. Samen met Lee Brown werd er gestart met het ontwerpen van “The Vector”. Deze sportwagen moest slechts 10.000 US$ kosten maar is nooit in productie gegaan. Lee Brown verliet het bedrijf en Wiegert begon aan een nieuw project: de Vector W2.
In 1978 liet Wiegert de W2 voor het eerst zien en een jaar later was de wagen rijklaar. De W2 was zeer geliefd en iedereen had het erover. De Vector W2 zou zelfs een topsnelheid hebben gehad van 230 mph (370km/u) maar dat is nooit officieel bevestigd.
Jaren later werd er begonnen aan de Vector W8 en in 1991 verkocht men een zwarte W8 (met 600+ pk) aan tennisspeler André Agassi. De handgemaakte W8 van Agassi kreeg problemen en dit werd een klein schandaal, niettemin zijn er in totaal toch nog 21 van verkocht.
Na de productie van de W8 werd er gestart met de Avtech WX-3, inclusief een raceversie (de Avtech WX-3R). Er zijn twee exemplaren van de WX-3 gemaakt, een coupe en een roadster. De plannen waren dat de WX-3 1000pk zou krijgen maar uiteindelijk kreeg de wagen dezelfde Chevrolet motor als de W8. Rond het debuut van de WX-3 (in 1993) werd Vector Aeromotive verkocht aan het Indonesische Megatech (het bedrijf dat ook Lamborghini kocht voor 40 miljoen US$ en in 1998 verkocht aan de Volkswagen Groep).
Na wat onenigheid werd Wiegert ontslagen en begon Megatech aan het ontwikkelen van de Vector M12, wat eigenlijk een aangepaste WX-3 was met de V12 van Lamborghini. De productie van de M12 begon in 1998 en er zijn uiteindelijk maar 21 exemplaren van verkocht (net zoals bij de W8). Reden dat de productie stopte was het feit dat Vector de motoren van Lamborghini niet kon afbetalen. Dit kwam waarschijnlijk mede doordat Tommy Suharto (ja die) het geld van Vector gebruikte voor andere activiteiten…
Vector probeerde het vervolgens nog een laatste keer met de SRV8, een model dat afstamde van de M12. De SRV8 gebruikte een Corvette motor en een Porsche versnellingsbak op de achteras. De SRV8 was echter niet populair, de reacties waren vooral negatief vanwege de M12-afkomst. Jeremy Clarkson deed er nog een schepje bovenop en noemde het de “worst car ever made”. Resultaat was dat Vector Aeromotive de handdoek in de ring kon gooien.
De overblijfselen van Vector Aeromotive zijn uiteindelijk weer opgekocht door Wiegert en hij veranderde de naam van Avtech Motors naar Vector Supercars. Er zijn sindsdien geen wagens meer gemaakt maar het is niet uitgesloten dat dit ooit nog zal gebeuren…
Bron: oa Vector wikipedia, Vector W8 image: automobile.2405.com.
Meer Vector images op vectornut.com.
dekster zegt
autoblogger heeft de smaak blijkbaar te pakken gekregen, leuk stukje had nog nooit van Vector gehoord
autoblogger zegt
Kijk, dan heb ik het niet voor niets geschreven;)
C30CDIAMG zegt
in gt4 op de ps2 rijdt ‘ie alleen voor geen meter… in het echt wel?
Ninja zegt
Mooi mooi!
De W2 heeft een schitterend design vind ik .. kan zo concureren met de lambo’s uit die tijd
Alwood zegt
idd, heb ik ook nog noooit van gehoord… wel een hele vette bak zeg echt supercar proporties “zoals ze ooit bedoeld zijn” :-D
enne V8 powerrrr :-P
silasse zegt
Spijtig dat het echter nooit kon uitbreken tot een supersportwagen.
vincent#1 zegt
Nog nooit van gehoord en erg leuk om te lezen, die W2 is echt een astronomische auto. Ik vindt hem echt cooler (…. ok minstens zo cool) dan de countach (check dat back to the future interieur).
Grappig om te zien dat ze bij vector na verloop van tijd op de ronde vormen zijn overgegaan i.t.t. Lamborghini. Die rondlopende voorruit die doorloopt in de zijramen doet me aan de Koenigsegg denken.
Dink zegt
Poster hing naast de rode Autovisie LP5000S :)
http://www.vectorsupercars.com/videos/by2000.mov
Ben benieuwd hoeveel er nog rijden . . .
Franqie zegt
Errug vette wagens, check op die site van Vector ff bij gallery en dan plaatje 20. Wie zei er Nightrider??
Dr.BAS zegt
knopjess binennin zyn wel cool;)
Dr. 156 zegt
Ik ken ze al jaren, maar ik heb ze nooit echt mooi gevonden. Ik heb altijd het idee gehad dat de ontwerper liever een straaljager wou maken, maar van z’n geldschieter een auto moest maken.
Kennelijk vindt de clientele de Vector ook niks, want anders waren ze nu niet failliet.
Maar van de andere kant mooi dat mensen hun dromen durven waarmaken, en dan is het wel jammer dat deze dromen toch niet helemaal uitkomen.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Wat een batmobiel joh! But where’s batman?
Wensis zegt
Vector W8 twin turbo.. blijft mijn favoriet :D..
die jaren 80/90 avontuurlijke futuristishe look blijft me verbazen.. en droom nog best vaak om er met zo’n wagen door heel europa te reizen *tjah als je zo’n auto kan betalen zal je de benzine kosten toch ook voor lief kunne nemen?? :P*
helaas heb ik alleen nog nergens in nederland deze wagen gezien.. :( maja 21 stuks…is dan ook helaas geen groot aantal :S..
LAN-VOGT zegt
Greetings to all VECTOR-Fans…
I don’t understand the language in this blog but I understand that the topic is VECTOR !!!
I made a homepage about this unbelivable car. Maybe you want to have a look at it? There are the most datas from the cars and nearly 800 picture…
My old Homepage in german and in english (the english is not good) and nearly finished ;-)
http://www.cazy.info/lanvogt/
And my new Homepage only in german but in a better design but not ready yet:
http://www.cazy.info/lanvogt/test/
Perhaps you find it interesting and have fun…
LAN-VOGT
Gerard zegt
Persoonlijk ken ik het sportwagenmerk ‘Vector’ al vanaf de ontwikkeling ervan, en was de eerste ‘Supersportwagen’ van Amerikaanse origine die het Italiaanse supersportwagen-geweld compleet overtrof. Maar ja, wat wil je als je als constructeur van Amerikaanse origine ‘ruimtevaart’ technologie mag gebruiken.
Als één van de allergrootste ondernemers in Dubai ben ik dan ook zinnens om er minimaal twee exemplaren van te laten ‘redisignen’ door ‘Andrea Zagato’ himself, de man die dus de ‘Spyker C12 Zagato’ heeft ontworpen.
Het is dan ook mijn bedoeling dat deze of mijn Vector’s vermoedelijk de benaming gaan krijgen ‘Vector Zagato’. Het is tevens ook mijn bedoeling dat die samenwerking zelfs de nieuwste ontwikkelingen van Bugatti’s Veyron moeten overtreffen, dus zowel op gebied van prestaties als luxe. De kostprijs speeld voor mij absoluut geen rol.
Let wel op ! , de meesten onder jullie zullen mij misschien voor gek verklaren, waar ik mij zéér bewust van ben, maar ! , ik ben nu éénmaal iemand die doorgaat waar anderen het voor gezien of bekeken houden. Ik heb dit trouwens al bewezen tegenover de mensen van ons ministerie van buitenlandse zaken hier in België.
Rick dos zegt
…..uhm Gerard…….is dat nou fijn om in je eigen fantasie wereldje te leven?
Casa D y D zegt
Gerard : bijna geloofde ik je, tot ik dit zag ‘De kostprijs speeld voor mij absoluut geen rol.’
En toen hing je.
wensis zegt
ik dacht dat ik de enige was…. :|
H.J. Vaesen zegt
Iemand hier nog een update over?
John zegt
He wat leuk, ik had die poster vroeger ook op m’n kamer hangen. Ik kan me herinneren dat er een stukje in het maandblad Kijk heeft gestaan over deze auto. Hij zou voorzien worden van vliegtuigtechniek van de F-16, met onder meer, zoals we dat tegenwoordig noemen, head-up display. Ook zou er een versie zijn met een theoretische topsnelheid van 520 km/h, maar dat zal wel een typefout of een herinneringsfout zijn.
frank zegt
ik kan niet oordelen over gerard , maar volgens mij heeft het weinig met ruimtevaart te maken , zover ik weet zijn er veel opties gebruikt van de f-16 .