Als we het hier hebben over “The Fantastic Four“, dan hebben we het niet over de gelijknamige strip of (teken)film, maar over het kwartet de Corvette Z06, Ferrari F430 F1, Lamborghini Gallardo SE en de Porsche 911 Turbo. Om ons te helpen kiezen, zette het Duitse Autobild het viertal tegenover elkaar. Toch blijf ik het lastig vinden een keuze te maken. Ze hebben allemaal wel wat.
Laten we de droge cijfers eens op een rijtje zetten.
De Corvette Z06:
Prijs 114.950 euro / Motor 7 liter V8 / Vermogen 511 pk / Koppel 645 Nm / Topsnelheid 319 / Acceleratie 3,9 seconden
De Ferrari F430 F1:
Prijs 219.801 euro / Motor 4,3 liter V8 / Vermogen 490 pk / Koppel 465 Nm / Topsnelheid 315 / Acceleratie 4,0 seconden
De Lamborghini Gallardo SE:
Prijs 251.985 euro / Motor 5 liter V10 / Vermogen 520 pk / Koppel 510 Nm / Topsnelheid 315 / Acceleratie 4,0 seconden
De Porsche 911 Turbo:
Prijs 195.934 euro / Motor 3,6 liter 6 cilinder boxter / Vermogen 480 pk / Koppel 620 Nm / Topsnelheid 310 / Acceleratie 3,7 seconden
Als we op de auto’s op de droge cijfers beoordelen, dan heeft de Corvette de beste papieren en in vergelijking met de andere drie een supergunstige prijs. Jammer dat ik de Corvette ook meteen de minst aantrekkelijke auto uit het rijtje vind. Let wel, daarmee zeg ik niet dat ik ‘m lelijk vind, want zet ‘m voor mijn deur met een strik er omheen en ik ben als een kind zo gelukkig.
Wanneer ik zuiver op het uiterlijk af ga dan is de Gallardo mijn persoonlijke favoriet. En toch zegt men weleens: “Van een mooi bord kun je niet eten”. Een auto moet je voelen, een auto is emotie en emotie laat zich nu eenmaal niet rationeel in cijfertjes bevatten. Helaas kan ik (nog) niet zeggen ooit in één van deze vier superhelden te hebben gereden, maar de heren van Autobild maakte een overwogen top-4, waarbij aspecten als o.a. afwerking, veiligheid, prestaties en kosten werden meegewogen. Iedere auto kon maximaal 600 punten scoren.
1e plaats 551 punten Porsche 911
2e plaats 506 punten Ferrari F430
3e plaats 492 punten Corvette Z06
4e plaats 491 punten Lamborghini Gallardo
Een terechte top 4?
Lees de volledige vergelijking (Duits) op: Autobild.de
Stylez zegt
Ik wist niet dat de Z06 maar de helft kost van zijn concurenten, deze auto verbaasde me echt toen ik hem getest zag worden bij Top Gear.
Maar toch denk ik dat 9 van de 10 mensen, gegeven de keuze, niet kiezen voor de Amerikaan. Hij mist namelijk emotie en dit hebben de andere 3 auto’s in overvloed.
Pizza Luigi zegt
Nou, als ik eerlijk ben. Ik heb ze vandaag alle 4 gezien op het circuit van Zandvoort (van de F430 de normale versie weliswaar) maar ik zou niet kunnen kiezen. Kijk, de Porsche is mijn all-time favorite. De auto die ik al van jongs af aan heb geadoreerd en waar ik een natte onderbroek van krijg als ik m zie. Maar de Porsche is niet MEER zo exclusief. Je ziet er eentje rijden, je kijkt m na, en je rijdt door. Maar als je een Corvette, Ferrari of Lambo ziet rijden maak je een 180 en stuif je er achteraan. De exclusiviteit van die 3 is gewoon heel belangrijk. Ik zou als ik de 4 autootjes voor me had staan voor de Lambo gaan. Waarom? Ziek mooi. Snel. Duur (:D:D:D) en vooral heel exclusief….
Rob zegt
Heeft de F430 F1 zo’n achterkant? Als je kijkt bij afbeeldingen op autobild, afbeelding 13, dan is het weer een andere achterkant. Verwarrend.
Rob zegt
Nog vergeten bij de vorige post: die op de foto lijkt mij een CS.
jappekop zegt
@ rob Je ziet tog wel et verschil tussen een ferrari en een fucking corvette man!!!
Ik zou gewoon lekker de f430 en gallardo neme, als k tog moest kiezen zou ik voor de gallardo gaan want f430 zie je er ondertusse al zo veel van :P
Remco zegt
Als ik van de vier mocht kiezen, dan ga ik voor Gallardo. Maar over het algemeen heeft Corvette best wat indruk gemaakt door z’n lage prijs. Maar goed…zelf proefrit maken zal doorslaggevend zijn.
Stylez zegt
@Rob
Nee het is zeker een F430, duidelijk te herkennen aan de achterlichten.
Ik heb ter verduidelijking even een foto van de achterkant van een 360 CS en een van de F430 langs elkaar zet (de rode is een F430).
Danger zegt
Die corvette heeft een 7 liter V8 dat is veel te groot man kijk naar de Ford GT die rijdt ook 1 op 1.
Superkoerier! zegt
Als ik mijn gevoel zou volgen zou het de Lambo worden. Volg ik mijn verstand dan wordt het de Porsche. Kortom: doe allebei maar en laat de rest staan.
Stylez zegt
Mijn favoriet blijft trouwens de F430, al helemaal met die geweldige F1 bak.
Ary zegt
ik wilde even zeggen dat de porsche geen 6 liter motor heeft maar een 3,6 liter met 6 cilinders :P
Dennis zegt
@Ary: Knip-en-plak-foutje;)
Porsche Fan zegt
Porsche :D Geweldige mooie auto de 997 Turbo en ook zn cijfers
En mijn lijstje is dan als volgt
1 Porsche 911 turbo
2 ferrari f430
3 lamborghini gallardo
4 corvette Z06
Porsche The Best Car of The World:D
silasse zegt
Ik neem de Porshe boven iedereen van die opgenoemde wagens.
Rob zegt
F430 Challenge Stradale (ja, de voorste gele auto):
Foto van de test:
‘Foto 13’ (is die anders dan de foto hierboven, zie het zwarte rooster(?) dat hier niet tegen de achterlichten aan zit):
Het zal wel weer aan mij liggen. Een F430 CS lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk, maar ik heb die achterkant nog niet eerder gezien op een F430. Hopelijk heb ik de foto’s goed toegevoegd.
Rob zegt
Die ene foto doet het blijkbaar niet, maar ik bedoel dus de foto die bij het artikel staat.
SimonMc zegt
Ja idd, ik dacht ook al, porsche turbo een 6 liter??Maar goed ja, t’is warm vandaag he ;-).
En ja, een 7 liter V8 is al veel, maar het kan dus nog erger he, kijk bv maar naar een Viper, da’s een 8 liter V10.
En dan zwijgen we nog maar van de weineck cobra ( 13 liter V8 ).
Designer Jonas zegt
slechte top 4 lambo eerst dan ferrari dan porsche en dan de corvette
Mpower zegt
De porsche 911 turbo is erg verleidelijk, maar doe mij toch maar de F430.
Js zegt
Hmmm….wat zou er gebeuren als we de Lambo turbo chargen ? Eindigd hij nog op nummer 4 ? :P
jim zegt
ik vin 1 ferrari 2 gallardo 3 porsche en 4 zo6
ik zou voor de gallardo gaan omdat die veeeel mooier is dan de rest
Marten zegt
Stuk voor stuk geweldige wagens!
Maar ik denk dat ik toch een top vier durf te vormen. Als eerste laat ik dan de bladveren en “vrouw die na de eerste zoen al in het oor fluistert dat ik moet opschieten”-motor liggen. Daarna wordt het lastiger, maar ik denk dat ik dit puur op basis van persoonlijk smaak tot de volgende indeling rangschik:
1. F430
2. 911 turbo
3. Gallardo SE
4. ZO6
G-NVD zegt
Mijn top 4:
1. Gallardo SE (met ruime voorsprong)
2. F430 F1
3. 911 Turbo
…
4. Corvette ZO6 (ik haat Amerikaanse wagens)
dekster zegt
ik zou gaan voor de gallardo SE simpelweg de mooiste etc. en met vierwiel aandrijving kun je snel op de normale weg rijden want de ik zie je nog niet elke bocht driftend uitkomen in je F430
Dennis zegt
Op zich kijk ik er niet heel erg van op dat niemand de Corvette op nummer 1 heeft staan. Het is ook niet mijn favoriet, maar de Z06 is wel veruit het goedkoopst en zet desondanks toch fantastische prestaties neer.
Even voor de beelvorming: De Z06 is…
47% goedkoper dan de F430
54% goedkoper dan de Gallardo
41% goedkoper dan de 911
Het is natuurlijk heerlijk fantaseren en doen alsof geld geen rol speelt, maar wanneer ik nu zou moeten beginnen met sparen voor één van de vier auto’s, dan zou mijn keuze toch op de Z06 vallen. Heel veel sportauto voor relatief weinig geld.
Rolo zegt
ik zou voor de gallardo gaan zit toch het meeste passie in en is het exclusiefst
die ferrari’s ben ik helemaal zat aan het worden zo saai die wagens
mijn lijstje:
Lamborghini Gallardo SE
Porsche 911 Turbo
Ferrari F430
Corvette C6 Z06
w0o0dy zegt
kan mij wel vinden in het punt van Dennis. Liever een sportwagen die volgend jaar in mijn garage staat dan eentje die nog 10 jaar$ op zich laat wachten……
van 115k naar 195k is wel een heel groot gat, om het over de andere twee maar niet te hebben. Persoonlijk zou ik een Elise kopen en snel beginnen met genieten en niet wachten tot ik de Z06 kon betalen.
Als geld geen rol speelde dan graag de F430, omdat het simpelweg de auto is met alle dingen die een sportwagen begeerlijk maken. Superieure betrokkenheid van de rijder bij wat de auto doet…… en dan ook nog eens bloedmooi, een kippenvel soundtrack (daar heb je bij alle vier eigenlijk niet over te klagen, al zijn ze allemaal anders) en natuurlijk….. het is en blijft een Ferrari.
dekster zegt
een detail van de SE zijn er maar 250 gebouwd dus exclusief ben je wel, en de herverkoopwaarde lijdt er geen verlies aan
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Nou k ben waarschijnlijk de eerste die de Corvette op 1 zet. Sinds ik in een normale c6 heb meegereden, ben k helemaal verliefd op die wagen. En dan nu met 100 pk meer… Lichter…. Geweldig :D .
En het is ook nog een erg stoere bak, alleen bagger interieur, maar wel head-up dislpay.
Dan de Gallardo, dan de F430 dan de 911 Turbo
SimonMc zegt
Nee je bent niet de enigste die de corvette op 1 zet :-).
Ik vind hem ook helemaal geweldig, en daarbij zo slecht in de bochten is die helemaaaal niet, hij is zelfs sneller dan de overige 3.(check top gear power lap times )
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Gelukkig, iemand is het met me eens :P
Ja t is ook een enorm snelle auto.
En dan mss nog de Blue Devil, met 600 pk supercharged V8. Komt de prijs mss meer in de buurt van de rest, maar dan nog veeeeel sneller.
Daniël zegt
De corvette is wel een goede auto maar, zoals clackson zij; het is alleen goed op de race baan, op de weg is het waardeloos. En het ziet er ook niet uit.(afwerking, het plastic enz.) De ZO6 heeft een 7 liter en heeft maar 511 pk (das toch een beetje weinig al kijk je naar de rest).
Porsche Fan zegt
Porsche 997 Turbo is de beste in zijn Klasse
Porsche The Best:D
w0o0dy zegt
Als je niets boeienders te melden hebt, laat dan dit “Porsche the best” ook maar weg. Dat jij dat vindt weten we inmiddels uit één van je andere 50 bijdragen……. :-(
db zegt
als ik het geld zou hebben zou ik voor de gallardo gaan, maar als het op sparen aankomt toch de 911 turbo, ik ben niet iemand die een bepaald merk super vind , maar wat prijs/kwaliteitsverhouding betreft vind ik dat toch de beste keuze, degelijk interieur , ligt perfect op de weg en trekt razendsnel op , ik weet het als het op sparen aankomt dat de corvette beter is maar even doorsparen en je hebt kwaliteit dus…
SimonMc zegt
@ db : en zo’n corvette is dus brol ale…
Qua kwaliteit van de motor bv zal die corvette niet hoeven onder te doen voor die turbo hoor.
Ik weet, porsche ontwikkeld eigenlijk altijd diezelfde motor door en is daardoor zeer betrouwbaar, maar dat doen die amerikanen toch eigenlijk ook he…
Je zult waarschijnlijk kwaliteit van het interieur bedoelen ofzo, maar je koopt nu eenmaal geen mercedes S-klasse,maar wel een volbloeds sportwagen, en ik zou dan niet zo zeer klagen op de interieurafwerking, wat bij mij dan belangrijk is, zijn de prestaties van de wagen, en dat zit in dit geval wel goed.
Ik wil maar zeggen, je gaat toch ook niet klagen dat het interieur van een lotus exige zo spartaans is en dan zeggen dat je gaat doorsparen voor een porsche ofzo???
MrSelected zegt
@Simon;
de essentie van een Exige is het gewicht. Totaal andere situatie.
De Corvette moet een concurrent zijn van de Porsche e.d. Ik weet niet of je ooit in beide wagens alleen hebt gezeten maar de Corvette heeft een interieur waar je somber van wordt. Die van Porsche daarentegen is kwalitatief hoogstaand en erg mooi. Het is maar wat je ervoor over hebt.
Kenny zegt
Jezus, wie neemt nou de porsche als je ook een ferrari 430 of een gallardo kan nemen… :P
Pieter-Jan zegt
Alle andere auto’s zijn bedekt met de Lamborghini stempel kleur, en de Gallardo die ze gebruiken is grijs.
JeffreyG zegt
die Porsche 911 Turbo is misschien dan wel snel
maar je kunt in die prijsklasse veel beter een Gallardo of F430 nemen ;)
Corvette is mooi, maar misschien toch niet echt de perfecte wagen in deze klasse :)
en die F430 is geen F430 CS, heeft wel dat roostertje, maar dit is een F430 F1, is weer wat anders dan de gewone F430 ;)
Porsche Fan zegt
@kenny
Ik neem een porsche Ten opzichte van de ferrari of lamborghini
Porsche is gewoon de beste
En ja ik vind hem mooier dan een gallardo en f430
En dan de techniek van die Nieuwe 997 turbo Geweldig :D
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Beste Porsche fan
Waarom schreeuw je steeds zo’n vage zin van: Porsche is gewoon de beste.
Hoezo “gewoon”?? Misschien moet je dat eens veranderen in: Ik vind Porsche gewoon het beste.
Of een ander idee is de rest van autoblog een argumentatie geven waardoor wij het met jou eens kunnen worden.
Porsche Fan zegt
Gwoon doe ik overal
Ton zegt
Het prijsverschil tussen de Corvette en de rest is wel ziek groot hoor!
Mocht geld geen optie zijn dat kies voor Porsche, volgens mij de beste sport/stuurauto.
Of misschien een Corvette en met het geld wat over is, én een Lotus Elise én een Mini Cooper S John Works.
Kan je afwisselen :D
Dennis zegt
Als je kijkt naar de motor-inhoud/pk verhouding, dan heeft de Corvette veel te veel motor voor het aantal pk’s (of veel te weinig pk’s voor z’n motor-inhoud). Daaruit maak ik als technische-leek op, dat er uit die 7 liter veel meer pk’s te halen moeten zijn. Dat zie je Lingenfelter ook doen, want die tellen bijna 300 pk op bij de standaard 511 pk, om uit te komen op een dikke 800 pk. Zo’n Corvette heeft dus nog wel wat extra potentie in huis…
http://www.autoblog.nl/archive/2006/01/30/lingenfelter_corvette_z06_baas
Ton zegt
@Dennis,
Kan natuurlijk opzet zijn.
Een 7 liter motor die (ongeveer) net zoveel vermogen levert als een 3,6 liter turbo hoeft minder “werk” te leveren.
Theoretisch gaat die 7-liter motor langer mee, want het hoeft zich minder in te spannen.
Dennis zegt
@Ton: Wat je zegt klopt wel, maar dan vind ik de verschillen toch nog erg groot. De motor van de Corvette is maar liefst 2x zo groot als die van de Porsche, terwijl ze bijna evenveel pk leveren. Dat is nogal een behoorlijk verschil.
pelezinho zegt
de ferrari graag, danku
Newton zegt
Dennis, je moet geen appels met peren vergelijken.
Terug naar de basics: een zuigermotor moet je zien als een soort grote luchtpomp. Ik ga het even grof versimpelen.
Een atmosferische motor als die van de Corvette zuigt zijn lucht zelf aan. De inlaatklep gaat open, de zuiger gaat omlaag en de verbrandingskamer vult zich met lucht. De inlaatklep sluit weer. Er zit nu een bepaalde hoeveelheid lucht in de verbrandingskamer. De electronica heeft dit bijgehouden en een passende hoeveelheid brandstof toegevoegd. Vonkje erbij en vlammen maar.
Je kunt je voorstellen, hoe groter het slagvolume van een motor, hoe meer lucht er kan worden aangezogen en hoe meer brandstof er kan worden verbrand. Hoe mee brandstof je verbrandt, hoe meer energie er vrij komt en hoe groter de kracht op de krukas en dus je wielen.
De Porsche heeft een 6-cylinder boxermotor met een slagvolume van slechts 3.6 liter, min of meer de helft van die van de Corvette. En toch een respectabel aantal peekaa’s..rara? De Porsche maakt gebruik van turbo’s: luchtpompen die worden aangedreven door de uitlaatgassen en onder druk de lucht de inlaat in persen. In één inlaatslag persen de turbo’s vrijwel dezelfde massa lucht in de verbrandingskamer van de boxermotor als bij de Corvette V8. Passende hoeveelheid benzine erbij, vonkje…et voila, dezelfde peekaa’s.
Nogmaals, dit is een grove versimpeling van wat er werkelijk allemaal speelt bij een motor. Corvette kiest voor een zware V8 met een karrevracht aan koppel onderin, Ferrari voor een kleinere V8 maar dan wel eentje die tot 8000 toeren jankt, Porsche is al jaren verzot op boxermotoren en schroeft er in dit geval twee turbo’s op voor extra power…en weetje, iedere aanpak heeft zo z’n charme. Ik zou niet kunnen zeggen welke ‘beter’ is, hoogstens dat er verschillen zijn.
Lichtelijk offtopic…maar ik heb vandaag een Pontiac GTO gespot (beter bekend als de Vauxhall Monaro ‘from Oz’ van Top Gear). Met de 6 liter V8 uit de Corvette, 400pk aan ronkende rubberverslindende waanzin in een praktische, incognito sedan. Ok, het zal niet de meest verfijnde wagen zijn, maar als je bedenkt dat zo’n ding in de States net iets meer dan meer dan €25.000 (!) kost….think about it.
dekster zegt
@porsche fan
en jij zit waar in de pubertijd?
Porsche Fan zegt
Waar slaat dat op :S
ben er trouwens al lang uit hoor:S
Thomaz zegt
hmm ik weet het niet hoor! geef mij alle 4 maar voor dr bij :P
LuMoWe zegt
deze f430 is geen cs…:S als je dat zegt lijkt me dat je ff de plaatjes moet gaan nakijken…..:S ts… de f430 cs heeft de uitlaten op een andere plek en de difuser komt net als bij de f430 (normaal) naar beneden, maar bij de cs komt deze 2 of 3 cm lager..(A):P__
heb laatst meegereden in f430…:D Woooooow t was maar een klein stukje, maar wat een auto…:| echt niet normaal… qua looks is voor mij de f430 de winnaar…. ik zou zelf het liefst de 911 turbo aanschaffen….(A)_ de oude was al snel…. deze doet r nog een schepje of 5 bovenop…
gr Luuk
Dennis zegt
@Newton: Dat zijn de bijdragen waar we iets aan hebben! Thanx! Moraal van het verhaal…, geef de Corvette twee turbo’s en het aantal pk’s is niet meer te overzien. ;)
C30CDIAMG zegt
uhmm, wat is nou eigenlijk het geheim dat die corvette zo goedkoop is… Valt ‘ie dan twee kickdowns uitelkaar ofzo??
Alwood zegt
uhm… C30 CDI AMG… verouderde techniek valt meestal minder snel uit elkaar dan high tech/performance spul van tegenwoordig. de corvette is beproefde ouderwetse techniek t.o.v. alle super geoptimaliseerde europese techniek.
daarmee zeg ik uiteraard niet dat europees slechter is oid. de fouten marge is hier wel een stuk kleiner > dus duurdere benzine om alles goed te laten lopen > duurdere olie tegen de klontjes e.d. > duurder in aanschaf…
C30CDIAMG zegt
’t was ook een grapje, maar heb nu nog steeds geen antwoord… ;-)
Alwood zegt
toch nog ff een lijstje toevoegen ;-)
1. Porsche Turbo!!! (absoluut het best dagelijks te rijden)
…niks…
…niks…
…niks…
2. Gallardo (blijft het ultime supercar merk)
3. Vette Z06 (onwijze V8 en de rest is goed genoeg)
…
4. Ferrari F430 (betrouwbaarheid van ferrari is niet om over naar huis te schrijven en ik wil iedere dag véél in zo’n auto rijden, is de ferrari het minst geschikt voor naar mijn mening)
dit is dus de volgorde waarin ik er een zou uitkiezen, als nr 1 uitvalt nr2 etc…
Alwood zegt
C30 >> lijkt me sterk, volgens mij gaat ie na een hoop KM wel meer rammelen dan een europeaan maar rijden blijft ie oneindig doen :-P
blijft gissen tot iemand er een voor me koopt natuurlijk ;-)
Dirk135 zegt
Beetje een drama,
Ze zijn allemaal niet verkeerd, maar missen toch eigenlijk
allemaal perfectie.
Lambo= te zwaar , minste prestaties van de 4
Ferrari= fragiele italiaan met dubieus uiterlijk
(zijn voorganger de f355 was veeeel mooier)
Corvette= ontstijgt zijn slechte reputatie nog niet
Porsche= tsja je moet er van houden
Dan liever een AMv8 maar deze maakt ook zijn looks
niet waar. Of Ascari = te lelijk. Of ……..?
Het is een beetje zeuren in superauto land.
Wat is nu de ultime snelle mooie uitgebalanceerde
auto in dit segment?
Bas zegt
@ Dirk.
Idd eindelijk een nuttige bijdrage aan dit blog, (daar kan Porsche Fan nog veel van leren.)
Weet jij misschien wat meer te vertellen over die techniek van Porsche dat deze turbo geen turbo lag meer heeft.
En waarom is het erg moeilijk om een turbo op een V8 V10 of V12 te schroeven? Het is nl een relatieve goedkope en betrouwbare manier op peekaa’s te krijgen.
Weet je zeker dat deze 911 turbo er 2 turbo’s heeft, d8 dat dat juist de (nog te onthullen GT2 was)
Alwood zegt
volgens mij heeft de huidige 911 turbo idd 1 turbo…
de lag is verholpen met variabele geometrie :-P en dat zegt helemaal niks ;-)
maar de uitleg daarvan is dat het ‘schoepenrad’ uit meerdere delen bestaat. de extra kracht die een turbo genereerd is normaal afhankelijk van de grootte van dat schoepenrad wat aangedreven wordt door de luchtdruk van het uitlaatspruitstuk.
de variabele turbo heeft meerdere trappen > er zitten extra schoepen in die bij voldoende druk het kleine rad vergroten.
het is nog niet eerder bij benzines gedaan omdat de uitlaatlucht te heet zou zijn en de ingewikkelder constructie dat niet zou overleven.
Alwood zegt
http://www.turbochargers.nl/turbo.htm
een link waar het aardig uitgelegd wordt. let bij het plaatje op het gele rad met rooie ‘plaatjes’ om het gele rad te vergroten.
LuMoWe zegt
wacht, ik heb hier t stuk dat in de gto staat… staat een behoorlijk uitgebreid stuk..;)
ik heb een aanvraag gedaan bij de redactie of ik dat stuk even kan krijgen via email.
Porsche Fan zegt
De huidige 911(997) Turbo heeft 2 turbo’s
voor degene die dat nog niet wisten
En de 996 turbo heeft ook 2 turbo’s
Net als de (996)GT2 dus En de nieuwe GT2 natuurlijk ook
Kan trouwens niet wachten tot die uitkomt
Dus diegene die zeiden dat er 1 (turbo) in zat heeft dat mooi fout :D
Rob zegt
@ LuMoWe
Ja inderdaad, je hebt gelijk. Ik was even helemaal van de kaart. Wel wil een keer een goede foto zien van de achterkant.
En oja:
Voor mij de F430 graag. ;)
Dirk135 zegt
911 Turbo is altijd met 2 turbo’s.
Elke cylinder bank 1
Doorgaans hebben enkel lijnmotoren 1 turbo.
Newton zegt
Dirk135: het een sluit het ander niet uit, het is maar net hoe de uitlaatgassen naar de turbo(‘s) worden geleid. Twee turbo’s ligt voor de hand bij een V-motor, maar er zijn ook V6-en met een enkele turbo. En wat dacht je van Subaru 4-cylinder boxermotoren? De BMW 535D heeft weer een lijnmotor met twee turbo’s (weliswaar sequentieel).
LuMoWe zegt
@ rob,
op autogespot.com is er eentje gespot..;) in maranello…. :D hijs echt heeeeel mooi..:D:D hier is de link>
http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=d214748364830062006175630
en hier is nog een filmpje van de challenge stradale versie__
http://www.youtube.com/watch?v=XDaMHHOOj1I (voor als de andere t niet doet)
weet niet of je men vorige reactie hebt gelezen….(A) maar heb laatst in f430 meegereden… k ben 14, dus zelf rijden zit r nog niet in…. maar wat een auto….! je keuze voor de f430 is good..:P haha__ maar ik vind de turbo ook wel iets hebben….(A)
gr Luuk
Alwood zegt
omg!? die link toont een F430 challenge! ik vraag me af waar hij dat kenteken vandaan heeft want volgens mij is de challenge alleen voor op het circuit… maarja als ik zoveel geld had zou ik me ook niet aan al die regels houden :-P
Rick zegt
Al wil je zo’n auto kopen, dan kijk je zeker niet erg naar de prijs, dus waarom zou een fabrikant een supercar op de markt brengen met als oogmerk “zo goedkoop mogelijk” hoe een slechte marketingmix heb je dan, echt iets Amerikaans… Zo’n soort auto moet klasse en luxe uitstralen, dus wat moet je dan met een supercar met een plastic dashboard etcetera. Dan nog wat, de Corvette heeft een 7 liter V8 en de rest beduidend minder cilinder inhoud en dan is hij misschien 0,1 seconde sneller op de honderd, deze auto verbruikt ook meteen 10 liter per kilometer meer (bij wijze van). Top 4 van een expert..? :P
1.Gallardo SE
2.Porsche 911 turbo
3.F430 F1
4. Corvette Z06
LuMoWe zegt
@ rick?
wat lul je nou allemaal?
1 verhaallijn zou wel makkelijk zijn ja…;)
dit gaat over corvette’s verbruik, de uitstraling van een auto supercar plastic dashboard… je snapt t zelf niet meer zie ik; etcetera.
ts..:P wel grappig dat jij de expert bent..;)
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Ehm rick
Je lult je zelf tegen.
Eerst heb je het over dat bij het kopen van een sportwagen niet naar de prijs gekeken wordt. (Mensen die ereen kopen hebben geld zat, volgens jou)
en dan ga je zeuren dat hij te veel verbruikt, maar als je toch geld zat hebt, zeur je daar toch niet over….
En uit een blad heb k de cijfers van het verbruik:
Corvette C6 Zo6 14,7l per 100 km
Ferrari F430 F1 18,3l per 100 km
Porsche 911 Turbo 13,6per 100 km
Lamborghini Gallardo SE 17l per 100km
Dus die enorme v8 verbruikt het op een na minst…
LuMoWe zegt
das t verbruik van de olie als je m start… bij de rest is t het verbruik op 100 km…
k heb de gto nog keertje gemaild voor t artikel van de 911 turbo techniek..;\ maar heb niets gekregen tot nu toe
LuMoWe zegt
De Ferrari F430 F1:
Prijs 219.801 euro / Motor 4,3 liter V8 / Vermogen 490 pk / Koppel 465 Nm / Topsnelheid 315 / Acceleratie 4,0 seconden
De Lamborghini Gallardo SE:
Prijs 251.985 euro / Motor 5 liter V10 / Vermogen 520 pk / Koppel 510 Nm / Topsnelheid 315 / Acceleratie 4,0 seconden
De Porsche 911 Turbo:
Prijs 195.934 euro / Motor 3,6 liter 6 cilinder boxter / Vermogen 480 pk / Koppel 620 Nm / Topsnelheid 310 / Acceleratie 3,7 seconden
ik weet trouwens niet wie het over ”die prijsklasse” heeft, maar het verschil tussen de 911 turbo en de F430 & Gallardo is nogal wat… voor dat geld heb je er bij de turbo ook nog dikkke ceramische remmen op liggen…. dat in combinatie met die geweldige 4-wiel aandrijving… jongens jongens…. how hard to imagine? heel moeilijk..;)
ik kan jullie vertellen dat de f430 super is..:D
en de 996 turbo is ook heeeeeeel vet..:D
Bart zegt
Ik ga voor de De Lamborghini Gallardo SE!!!
rudolf zegt
Auto Bild maakt er weer wat moois van, en geheel in duitse stijl.
alles moet gemeten worden, en dan is de BMW M3 natuurlijk immer besser dan een 360CS en nu dan weer de nieuwe Porsche welke op punten immer besser ist.
Het is nog nooit voorgekomen dat in een duitse supertest een niet duitse auto als ‘besser’ werd bestempeld.
is de ene auto met 0,1 seconde sneller op de 100 ‘beter’ dan de andere?
het is allemaal zo relatief, echter dit soort testen doet iedereen weer een AutoBild kopen en daar gaat het om.
Waar duitsers slecht in zijn is gevoel en emotie. daar zijn de Italianen weer immer besser in.
Natuurlijk is de 997 een dijk van een auto, en ook erg mooi.
de 997 GT3 is betoverend en op ieder circuit een enorme kluif voor welke auto dan ook.
doe mij de 430 in Titanium met CS velgen ;-)
passie weet je wel !
Gallardo zegt
Ik zat ff de bovenstaande reacties te lezen, altijd leuk hoe meningen verschillen. Ikzelf heb in werkelijkheid een keuze tussen dergelijke auto’s mogen maken en rij nu als ‘fun-auto’ een zwarte 2004 Gallardo (geen SE), de bezoekers van Italia Zandvoort afgelopen 2 juli hebben hem kunnen zien.
Waarom gekozen voor de Gallardo? Omdat ie in mijn ogen het mooist en meest exclusief is. Als je dergelijke bedragen uitgeeft dan wil je daar een bepaald gevoel voor terugkrijgen, pure passie. En voor mij komt zo’n gevoel meer naar boven bij een Lambo of Ferrari dan bij een 911 of een Corvette.
De prestaties maken in de praktijk vrijwel geen verschil, de grenzen van dergelijke auto’s liggen veel verder dan de capaciteiten van de bestuurder, zowel op de openbare weg als op het circuit. Alle 4 de hier genoemde auto’s zijn topauto’s en alle 4 geven ze adrenaline-fun om in te rijden… en 2 daarvan doen dat met eerlijke passie zonder standaard af-fabriek gevoel :)
Navarone zegt
knap van Corvette dat ze met zo’n budget zo’n auto kunnen neerzetten. OK, de afwerking haalt het niet bij Porsche, maar dat doet de Ferrari ook niet. En het specifiek vermogen ligt een stuk lager dan de Europeanen, maar check even het koppel!
Bovenien kom tover een tijdje de Blue Devil versie uit van de Corvette met meer dan 600 pk. Kan de rest borst natmaken, want dat gaan ze stuk voor stuk afleggen!
Met alle respect, maar een Ferrari vind ik de OPEL onder de racewagens. Waarom? Omdat tegenwoordig alles bij Ferrari ingetogen is in tegenstelling tot de Lambo en de Corvette. Een Porsche Turbo hoort sowieso niet in het rijtje thuis. In een Racewagen hoort GEEN turbo! PUNT! Neem dan de GT3, die is puur…
dekster zegt
@Navarone
moest ik van jou zijn, ik zou toch eens gaan kijken bij ferrari ;-)
Navarone zegt
Sorry Dekster, ik hou nu eenmaal niet van die toerenmakende jank machines. En aangezien de meeste Italiaanse mannen net wijven zijn leveeren ze een zodanig product af.
Geef mij maar liters! Ik hou wel van dat Amerikaanse macho gedoe.
Sterker nog, ik heb liever een 2e hands Dodge charger uit 1970 dan een splinternieuwe Enzo of wat voor een Ferrari dan ook
naamloos zegt
ja, maar om ferrari’s te kopen komt er heel wat bij kijken:
1. ferrari heeft een lijst met mensen waar ze auto’s aan willen verkopen dus je kan niet zeggen: ik wil een ferrari, ik koop een ferrari. ( je kan gaan betalen om op de lijst te gaan staan )
2. gebruik je doppen en kijk naar de prijs van de enzo ( ik heb liever een villa dan zo’n ding ze rijden wel snel maar daar heb je niks aan of je moet voor 1miljoen een circuit aan gaan leggen dit ding heeft trouwens precies dezelfde motor als de lamborghini murciélago, ook een prachtige auto) hier een link van de murcielago: http://www.fantasycars.com/derek/cars/images/lamborghini/murcielago_1.jpg
ook mooi, niet waar?
3. als je niet zoveel money hebt kun je aan zo’n hypotheek beginnen en ben je ook weer een boel kwijt ( als je echt geen verstand hebt koop je s’werelds duurste auto, de mercedes clk-gtr met 4 miljoen!!! hier een link van die knaller:
http://www.channel4.com/4car/media/features/2005/expensive-cars/03-large/mercedes-clk-gtr.jpg )
Dus soe nou gewoon geen een van die auto’s daar schiet je niet veel mee op
dekster zegt
mr.naamloos,
die lijst is alleen voor als je speciale modellen zoals de enzo, ffx challenge stradale wil kopen
w0o0dy zegt
mr naamloos is ook mr clueless……..
Boostman zegt
1 997 turbo
2 Gallardo
3 F430
4 Over mijn rottend lijk: Corvette
Bram zegt
1. Gallardo
2. F430
3. 911
4. Corvette
bas zegt
Ik wilde alleen even zeggen
1 porsche de uberbak
2 ferrari gewoon een hele mooie auto
3 corvette eigenlijk ook te zwaar maar blijft zo mooi zo’n corvette
4 lambo veel te zwaar geen sportauto hij is wel moi
als Porsche een 7Liter v10 of v8 in een auto zou leggen dan krijg je belachelijke prestaties en daarom doen ze het niet
dan zou je in 1,5 S naar de 100gaan en een top van 450 dan stijgt de auto op,
BITURBO zegt
Autofili Salutem!
Als eerste het rijtje:
-Lambo Gallardo = de sexiest (eigenlijk gewoon pure porno)
-Ferrari 430 = de ultieme combi van schoonheid puurheid en rauwe rijeigenschappen
-Porsche 997turbo= feitelijk het beste wat er op (sport)autogebied te koop is..vooral omdat ie het ook altijd doet…
Chevi Corvette C6= de beste prijs/peekaa verhouding en waarschijnlijk een fantastische auto ook om in te rijden (maarja de andere 3 net zo goed) , maar ik mis inderdaad zoals velen hier dat beetje extra..in de vorm van uitstraling.
Heb in mijn leven in redelijk wat aardige otootjes gereden en op dit moment bestuur ik regelmatig een 997C4S caab , maar ook wat biturbootjes zoals Bentley , mercedes V12en, maar de 997 rijdt in vergelijking met de 996C4S caab 10x beter. Mijn mening is dat de 997(bi)turbo de ultieme rijdersauto,GT, sportwagen is die er maar gemaakt wordt..een 911/997 is als een jas die je aantrekt en die perfect zit, alles maar dan ook alles is tot in perfectie controleerbaar…als je gas geeft gaat de auto zo snel vooruit als je zelf wilt en zelfs sneller als het nodig is, remmen wellicht nog beter ..precies zoals gewenst wordt er geremd, wegligging idem dito ..gooien…. smijten…de auto volgt datgene wat jijzelf aangeeft en de grens is bijzonder ver weg…alleen op een circuit kan je werkelijk de grenzen van de 997 verkennen anders ben je een gevaar voor andere weggebruikers (auto en jezelf niet meegerekend) De turbo heeft tov de “gewone” 997’s net dat beetje extra smoelwerk wat hem net iets stoerder maakt in mijn ogen, ondanks dat de de 4S een waanzinnig geile kont heeft , vanwege zijn ontzettend brede heupen.
Goed op basis van gevoel…
1. Lambo (I love porn)
2 Ferrari (..and sex)
3 Porsche (and I love to love and beloved)
4 Corvette (kissing is also lovely)
op basis van prestaties
1.Porsche (wat je allemaal niet met een 6cilinder en een stel turbootjes kan bereiken
2. Ferrari (blijft toch stiekem the ultimate)
3. Corvette ( zoveel vermogen voor dat geld…)
4. Lambo (stiekem laten tunen liefst met 2 KKK turbo’s gaat richting 1000pk
op basis van financiën
1. porsche (beste allrounder en doet het altijd)
2 corvette ( heb ik nog een ton over om benzine te vertrappen)
3 Ferrari blijft zijn geld nog heel lang waard (net zoals Porsche)
4 Lambo (in deze klasse speelt geld geen rol dus…what the fuk)
Excusez 4 my language, I’m addicted to sexy cars and women and a lot of fun..