Is er leven na de Carrera GT? Volgens het Britse Autocar wel! Porsche zou namelijk plannen hebben voor een nieuwe super-sportwagen. Deze zou gebaseerd worden op de vernieuwde Le Mans auto die Porsche aan het ontwikkelen is, maar dan street-legal. Een naam is er ook al: de GT1! Planning is om de wagen in 2009 klaar te hebben.
De nieuwe Porsche GT1 moet zo’n 950pk krijgen en zal een topsnelheid van minimaal 400km/u moeten kunnen halen. Pistonheads schrijft over 254mph, dat is 2mph sneller dan de Bugatti Veyron. Geen mens weet echter wat de stand van zaken is rond 2009, maar op dit moment klinkt het goed! De GT1 zal verder gebaseerd worden op een aangepaste versie van het carbon chassis van de Carrera GT. Wat de krachtbron zal zijn is uiteraard nog niet bekend maar het zou kunnen gaan om een gemodificeerde versie van de V10 of een turbocharged V8.
tim zegt
oef, dat ziet er heel goed uit!
Rob zegt
Dat zou mooi zijn!
Tortelli zegt
waarom geen turbocharged v10? :D
Stylez zegt
Kan niet wachten…
SimonMc zegt
De Carrera GT valt best nog door te ontwikkelen, een turbo erop en klaar is kees !
Klikken op de grote foto :
http://www.gemballa.com/Modelle/Concepts/Mirage/G_Mirage.html
En je krijgt : 1000 HP, 1150 Nm, en van 0-100 in 3.5 seconden ( vind ik persoonlijk “traag” voor zoveel power ).
En een top van 403 KM/H.
Weet alleen niet of dit allemaal theoretisch is, of dat hij ook daadwerkelijk gebouwd is.
dekster zegt
een V14 die hoge toeren kan halen zou echt mooi zijn :o
autoblogger zegt
@SimonMc: volgens mij is dat inderdaad (nog steeds) een concept…
Z-Rider zegt
Dat gemballa prototyp moet de Veyron op papier aankunnen, de GT1 ziet eruit alsof die naar de man geschoten kan worden…:P
Heyhuub zegt
Die foto is overigens van de oude GT1 uit 1997 voor de mensen die het niet weten.
w0o0dy zegt
zijn we deze vergeten?
http://www.autoblog.nl/archive/2005/07/29/9ffs_400_kmu_monster
Jappekop zegt
In amerika ligt een powerboodje met meer pk en groter motortje w24, dus was dit nou weer voor onzin pffffffffffffffffffffffffffffffff?? :P
h2 zegt
laat maar komen
Porsche Fan zegt
Laat maar komen. Ik kan nie Wachten
Porsche is goed bezig
:D
O.D. zegt
Persoonlijk denk ik niet dat deze er gaat komen. Of in ieder geval niet zo. Porsche lijkt de laatste jaren een beetje het beeld uit te dragen niet mee te willen doen in de algehele gekte. Nu is de Carrera GT wel een beste bak, maar Porsche heeft niet alles ingezet om de Enzo te verslaan in cijfers. Zo is de topsnelheid gewoon minder een issue voor Porsche….ze gaan meer voor de balans en dat de top dan lager ligt maakt niet zoveel uit. Een topsnelheid die 2 mph boven die van de Veyron ligt impliceert dat Porsche meer kijkt naar de concurrent dan dat ze gewoon een vette bak maken en volgens mij is dat niet hetgene wat Porsche uit wilt dragen.
Het kan best dat er weer een GT1 gaat komen, maar het zal geen 950 PK worden denk ik. En de top zal ook niet boven de 400 km/h uitkomen denk ik. En al helemaal niet als dat ding een vaste spoiler krijgt zoals in de impressie die W0o0dy postte. Dan ga je de 400+ namelijk gewoon niet halen lijkt me.
KeeZ zegt
Interessante geruchten… ik denk zelf dat ze bij Porsche zeker wel bezig zijn aan een auto van zo’n kaliber. De concurrentie zal immers ook niet stil zitten en het word ook wel tijd voor een spiritueel opvolger van de GT1. Over de uiteindelijke specs kunnen we nu volgens mij alleen nog maar wilde speculaties doen, Porsche zal dit soort details in zo’n vroeg stadium nog niet vrijwillig prijs willen geven (flat 8? :) ). Zou dit ook, net als de GT1 waarvan er slechts 25 streetlegal versies zijn gebouwd, ook alleen maar een homologatiemodel worden?
Over Veyronkillers ben ik trouwens wel voorzichtig sceptisch. Als je ziet hoe ontzettend veel tijd en geld er nodig was om daar een betrouwbare “productieauto” van te maken… Ik bedoel, er zijn inmiddels aardig wat moedige tuners en kleine fabrikanten (volgens mij o.a. Saleen toch?) geweesd die een auto met ziekelijke specs op de markt hebben gezet maar hoe reeel zijn die dingen. Van Porsche verwacht ik niet dat er concessies gedaan zullen worden op het gebied van betrouwbaarheid (okay… ik weet niks over de huidige GT1).
Ik wacht in ieder geval met gepaste spanning…
ard(bmw) zegt
mag van mij komen :D
maar of het echt een veyron killer zal worden ben ik benieuwd naar:P
maar toch vind ik’m wel veeeeeel mooier dan de veyron..
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Smakelijke auto werkelijk waar, Porsche is niet een streling voor de ogen maar voor alle zintuigen. Super sportcar in hart en nieren! Heb ooit mee mogen rijden in een boxster S is niet de beste porsche ooit gemaakt maar jezus wat een rij eigenschappen hopelijk mag ik ooit nog is een ”echte” porsche ervaren.
Mpower zegt
Ziet er veel beter uit dan de Veyron!
Mpower zegt
De GT1 is achterwielaandrijving dacht ik, wat zal deze versie dan worden 950 paarden op de achterwielen loslaten is solliciteren naar overstuur. Maar goed dat Porsche ruime ervaring heeft met AWD.
silasse zegt
en 400+ zal hij nooit halen met dat spoiler van achter.
dekster zegt
die foto is toch van de oude gt1?
Turbopaultje zegt
hoog tijd dat Alois R. zich een beetje gaat uitleven op een Carrera GT……
Rick zegt
Moeilijk zeg, een wagen in 2009 uitbrengen die in auto uit 2005 verslaat, als de nieuwe Porsche GT1 dit niet zou doen zou dat een regelrechte schande zijn. Dan nog wat, dit is een duidelijk geval van “monkey see monkey do”, Bugatti gaat voor de snelste auto, nu hebben ze die, en dat zag Porche en nu gaan zij dit proberen, nou knap hoor NOTTT kom eens met iets nieuws ‘ofzo’ we rijden nu al een eeuw in auto’s en we rijden nog steeds op asfalt, hoe schraal ga daar eens aan werken in plaats van snelheden die je toch nooit rijdt :S:S:S
KeeZ zegt
Daar ben ik het inderdaad mee eens Rick, fabrikanten zullen weer iets nieuws moeten verzinnen om tegenover de “magische” 1001Pk 400Km/u te zetten.
Klanten willen nu eenmaal niet hetzelfde in een ander jasje… maar bedenk je wel dat het maken van “de snelste auto” niet iets nieuws is en er een groot publiek bestaat dat andere dingen belangrijk vindt.
Afgezien hiervan zijn is volgens mij ook een aantal punten waarom Porsche zoiets wél zou doen: de schaarste/prijs van de Veyron en de gebruiks-voorwaarden (VAG blijft deels eigenaar) lijken mij goeie redenen om nimmer tot het uiterste te gaan met je Veyron. Als je een ziekelijke auto zou willen hebben om te racen kies je geen Veyron denk ik….
Boostman zegt
En je krijgt : 1000 HP, 1150 Nm, en van 0-100 in 3.5 seconden ( vind ik persoonlijk “traag” voor zoveel power ).
====> Dat komt omdat de banden in het begin geen grip vinden LOL
Boostman zegt
Veyron … laat me niet lachen … heeft dat ding zich ooit bewezen ?!
Ik heb nog geen enkele Bugatti een race zien winnen
En dan nog wat is er nu zo speciaal aan 1000 pk ? tuners halen dit zelfs …
SimonMc zegt
@ Boostman : je hebt waarschijnlijk wel gelijk ivm dat die banden geen grip vinden in het begin, maar 4WD is ook niet alles he ivm met krachtoverbrenging, kijk maar naar de RS4, daar kon je toch ook niet gewoon even de koppeling laten schieten.
En wat er zo speciaal is aan die 1000 pk?Op zich niets, maar wel wetende dat die auto 1000 pk moet kunnen leveren voor de volgende 20 jaar ofzo, en niet voor een half jaar.
Als je weet wat voor moeite ze voor de versnellingsbak alleen al moeten doen hebben…Daar zijn ze ook voor naar de mensen gestapt van de formule 1, maar die personen zeiden zelf dat je dat niet kon vergelijken omdat je met een veel zwaardere auto zit, en ook moet bij de formule 1 die versnellingsbak niet zo lang mee gaan…get my point?
Jerro zegt
wat ze ook proberen, de veyron was de eerste die het idee heeft uitgevoerd en goed ook, ze willen gewoon hun graantje meepikken,… het idee was van bugatti en niemand zal ze, hoe hard ze het ook proberen, evenaren.
Bugatti forever
peace
Sjonnie zegt
hier de specificaties vd “oude” GT1 :
watergekoelde zescilinder middenmotor
3164 cc
544pk @ 7000 tpm
achterwielaandrijving
1250 kg
0-100km/u : 3.7s
top: 309 km/h
Sjonnie zegt
ik persoonlijk denk trouwens niet dat porsche 950 pk nodig heeft om een Veyron-killer te ontwikkelen, ik bedoel, die vorige GT1 woog amper 1250kg, heel wat anders dan die 1888 van de Veyron. Oké, hij had een veel kleinere cilinderinhoud dan de toekomstige GT1, maar de Carrera GT met zijn V10 woog slechts evenveel, ook 1250kg. Zelfs met vierwielaandrijving kan die Gt1 toch nooit meer dan 1.5 ton gaan wegen, en dat zou al veel zijn denk ik, als het om een doorontwikkeling vd zelfde V10 zal gaan.
Nick zegt
Nah, Porsche moet weer terug naar vroegâh.
Laagtoerige V16 met 4 turbo’s die lang mee gaat, niet al te lawaaierig is, en een hoog koppel heeft die al vroeg begint.
Davidov zegt
V16 met 4 turbo’s, tering, daar kan je vast wel 2.000 pk uit halen :|
ik zou ook het liefst een V10 turbo eens willen zien in een auto :o
Apache zegt
daar heben we ook niet zo veel meer van gehoord…
– Apache
friso zegt
Het is al moeilijk genoeg gebleken om een Veyron te ontwikkelen die niet om de 3 km stuk gaat.
Sommige hier denken ‘gewoon’ even 1 turbo per cilinder te monteren en hopla 2000 pk en klaar is kees…1000 pk uit een zuigermotor halen is echt niet het probleem en 2000 pk ook niet…
Je moet het vermogen ook nog op de weg weten te brengen zonder dat je onbedoeld een rookgordijn achterlaat. Daarnaast zal er een versnellingsbak ontwikkeld moeten worden die al dit geweld aankan zonder dat die vroegtijdig inelkaar draait.
Dat zijn de moeilijkste zaken en dus niet het motorvermogen. Kijk maar naar bv Le Mans, blijkt ieder jaar weer dat het verdomd lastig is om een race uit te rijden, laat staan te winnen zonder dat de boel in de soep draait. En dan hebben we het nog maar over 24 uur (5000km).
Porsche zou eens een boxer 8 moeten ontwikkelen, erg benieuw hoe zoiets zou klinken…
nick zegt
correctie 254 mph is 1 mijl sneller als de veyron
GeoBem007 zegt
Haal anders eens oude koeien uit de sloot :-D
Maar ben wel benieuwd hoe het zit met dit ;)
mclaren zegt
waarom geen v24 of w18 motor alleen gaat je auto dan wel een erg lange moterkap nodighebben