Ideaal die Michelin run-flat banden onder sommige BMW’s. Wanneer je die lek rijdt, hoef je niet op een smalle vluchtstrook in de regen met een krik aan de gang om je band te vervangen. Je kunt gewoon nog 80 km doorrijden (max. 90 km/u) zonder dat je bang hoeft te zijn dat de band van je velg af raakt. Fantastisch toch? Gek genoeg wordt er vanuit Michelin zelf kritiek geuit op BMW om de run-flat banden. Volgens Dider Miration, die leiding geeft aan Michelin’s Technology Center, zijn de banden te zwaar, waardoor ze de prestaties van de auto verminderen en zorgen voor meer brandstof verbruik. Goede reclame!
Natuurlijk roept Miraton dat niet zomaar, want hij heeft het alternatief al klaar liggen (duh!) en daar helpt hij BMW maar wat graag aan. Een vernieuwd ontwerp zou zorgen voor betere rij-eigenschappen en bovendien langer mee gaan. Met een huidige lekke run-flat band kan 80 km worden doorgereden, maar met de vernieuwde banden kan 200 km worden doorgereden. Er kleeft wel een nadeel aan het vernieuwde ontwerp. Voor het plakken van deze banden, moet de monteur een speciale training hebben gevolgd, terwijl de huidige banden door iedere boeren “autobandenplakker” kan worden gerepareerd. Bron: carsguide.news.com.au (via: autoblog.com).
Z-Rider zegt
Natuurlijk helpt Michelin BMW uit de brand met een nieuw product…… Betere prestaties, duurzamer etc… Oh ja en niet te vergeten zal het Michelin weer een hoop geld opleveren,..
JeffreyG zegt
snap niet wat ze zeuren over brandstofverbruik
dat is allemaal overdreven
daar kies je voor
of gewoon goede banden die je veilig lek kan rijden
of wat minder goede banden waarbij je moet stoppen zodra deze lek zijn
het is dat ze nog wat duur zijn, anders zaten ze al onder onze auto :)
Kay zegt
De huidige run-flat banden kunnen helemaal niet geplakt worden.
Dennis zegt
@Kay: “Geplakt” moet je natuurlijk niet al te letterlijk nemen, want een lekke autoband wordt feitelijk niet geplakt, zoals bij een fietsband, maar voorzien van een “prop/plug”. Kunnen de run-flat banden niet worden voorzien van zo’n prop/plug? (ik ben namelijk geen banden-expert)
kees zegt
Ja run flat banden kunnen ook door middel van een prop worden “geplakt”
Kay zegt
Volgens een banden specialist waar ik mijn bandjes heb laten vervangen zijn er 2 nadelen aan run-flat:
1 de auto moet zijn vering speciaal laten afspemmen op de banden en velgen. Hierdoor is het niet mogelijk van de dure run-flat banden af te zien.
2 zo’n prob is juist niet mogelijk. en ben je sneller genoodzaakt de 2 keer zo dure band te laten vervangen
w0o0dy zegt
zo’n plug zou moeten werken als de band dezelfde contructie heeft als op het plaatje bij het artikel. Alleen als er al zo’n plug in je band zit en je rijdt lek dan zal de harde kern van de band over de kop van de plug hobbelen, lijkt me…
LPH zegt
hqhq
LPH zegt
oei, er is iets fout gegqqn, nu moet ik het weer opnieuz typen; die runflqt banden zijn misschien wel zwaarder, je spaart wel een reserveziel uit en een krik, zaken die ook een meergewicht opleveren…
a.van schendel zegt
Wat ik niet hoor over de runflats van bmw is het geluid wat ze produceren
dit is wel zonde vind ik want de bmw zelf loopt als een zonnetje zo stil en op de snel weg waar overal zoab ligt hoor je ze wel erg goed
herlaar zegt
Toevallig op een Amerik- Canadesche site gekomen, godzijdank, want ik wilde net overgaan op een BMW.X5. ik las vernietegende kritiek van tientallen BMW ryders, 3 en 5 serie,die nu bezig zijn zich te verenigen en via de rechtbank, BMW tot een erkenning te dwingen, dat het run flat avontuur een behoorlijke miskleun is geweest, (pest herrie- en ongelijkmatige snelle slijtage). Toyota deed dit reeds eerder, en vergoedde de vele vroegtijdige vervangingen ) Hopelijk ziet BMW in. dat dit vrij kostbare klanten gaat kosten.Je mag je banden niet kiezen, het wordt door je strot gedrukt.Bandje lek ? niks pluggen! nieuw!
Geef mij maar een crick en regenpak.
In de USA schijnt het met de X5 in de toekomst wel te gaan lukken. na zware druk.
Hugo zegt
niks mis mee met een Run Flat band; geschikt voor grote en zware Audi / BMW / Mercedes etc. Bij aanschaf van zo’n nwe. auto kun je zelf wel degelijk kiezen voor wel of geen Run Flat banden. De band mag dan wel iets zwaarder zijn; door de stuggere wang vd band, die bij lek rijding wel het zware gewicht moet kunnen dragen v/h voertuig. Een iets hoger brandstof verbruik neemt men op de koop toe indien Veiligheid & Mobiliteit zwaarder weegt. Ik heb zelf een test mogen meemaken op runflat; zowel heel als lek. Lekgereden en door kunnen rijden; is toch wel fijn ! En je kunt Run Flat banden wel degelijk laten repareren; ga naar een gerenomeerd bandenspecialist; en laat deze beoordelen. Zij kunnen U meer vertellen. Laat U niks wijsmaken door allerlei Indianen verhalen. Laat U juist adviseren; en kies zelf. IK BEN IN IEDER GEVAL BLIJ, dat zowel een banden constructeur en auto constructeur zoeken en werken aan innovaties ! Iedereen weet / algemeen bekend; dat ze in Amerika al gauw van een MUG een OLIFANT maken, en overal een slaatje uit willen slaan. Ik stop er nu mee; en ga hard sparen voor een BMW / MERCEDES of AUDI; maar dan wel GRAAG op MICHELIN banden; al dan wel of niet op RUN FLAT.
Marike zegt
Ik vind het wel handig die runflat banden. Ik ben niet zo handig met een krik en al helemaal niet savonds langs een stille weg in het donker. Ik ben dan liever snel thuis. De volgende dag vraag ik de bandenspecialist wel om hem te vervangen of te repareren.
W.A.Leeners. zegt
Willy schrijft , Dit is mijn 21e BMW , (325 CI coupe) reeds 40 jaren rijd ik BMW, ik heb nog nooit z”on ror wagen geha , dit door die keiharde rotbanden. op elk kuiltje reageert hij ! Ik heb mijn garage van Poelgeest ( waar je als goede klant amper te woord word gestaan ) verzocht voor mijn rekening normale banden en wielen te plaatsen , dit was ONMOGELIJK .
MIJN VRAAG IS NU: is dat zo ? Graag zou ik deelnemen aan de rechtzaak tegen de RUN FLAT banden.
Ik koop zeker daar geen nieuwe BMW meer van Poelgeest in Amstelveen.
Laat iets van U horen geachte medeschrijvers ?
Groet Will.A.Leeners.
W.A.Leeners. zegt
W.A.Leeners schrijft verder,
Het geluid dat ze teweeg brengen is verschrikkelijk , af en toe lijkt het net of je wielen eraf vallen.
Ook ben ik niet van te voren geinformeerd over deze RUN FLATS , ze kijken wel uit ! Mijn vorige wagen reed mij te stug vanwege het sportonderstel (bmw 330 ci coupe) Nu heb ik dit weer voor mijn dure geld !
A F S C H U W E L I J K !!
kempenaer zegt
We hebben sinds twee jaar een BMW 3-serie van het huidige model (lease).
Daar ziiten runflat banden onder en het is één groot drama. Ze slijten zeer snel en onregelmatig. Het comfort wordt ook sterk door die banden beperkt. Het lijken wel massieve rubberen banden waar je mee rijdt. Herrie maken ze ook. Helaas staat het leasebedrijf geen normale banden toe, anders lagen ze er al lang onder.
In de winter worden ze vervangen door winterbanden, ook van het type runflat en dat is niks beter. Ze zijn ook nog eens stukken duurder dan normale. Blijkbaar willen ze de auto opneiuw gaan uitlijnen omdat de buitenkant van de voorbanden harder slijt dan de rest van de band. Volgend jaar gaat die auto eruit en dan wordt de volgende in ieder geval geen type waar dat soort waardeloze banden onder gemonteerd zitten. Het zal overigens ook geen BMW meer worden, want wat is er vaak iets kapot geweest aan die auto. Wel iedere keer netjes gemaakt, maar toch. Nu lekt hij weer diesel. Alle injectoren zijn al vervangen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bovendien heeft BMW een systeem geïntroduceerd waardoor je motor iedere keer afslaat als je stil staat. Ze zijn daar behoorlijk de weg kwijt in München.
De volgende auto wordt of een Audi of een Lexus. Dat ze bij BMW eerst maar eens iets doen aan de tekort schietende betrouwbaarheid c.q. kwaliteit.
harry zegt
BMW 320i sedan met high executive pack (verlaagd onderstel) en run flat banden is een drama. Nu 7.000 km gereden. Je voelt elk hobbeltje en het rijcomfort is abominabel door de herrie. Ik ben aan winterbanden toe en had gehoopt hier meer comfort te verwachten, maar die hoop is nu wel vervlogen. Ook mijn leasemij bepaalt welke banden er op komen. Dit is mijn eerste maar tegelijk mijn laatste BMW die ik lease. Hopenlijk blijf ik verschoond van alle problemen die al genoemd zijn.
b.schoonweiler zegt
bezit bmw 318d met michelin primacy hp banden.
nadeel hoge afrolgeluiden.
zijn geen run-flatbanden omdat er geen bandenspanningsindicatie aanwezig is.
wat te doen?
overweeg de overstap naar stillere banden. Goodyear Excellence of Yokohoma.
Michel zegt
Ik ben van plan om een 320D coupe te leasen met runflat banden.
Kan iemand mij wat zeggen over de grip van deze banden?
Ik begrijp inmiddels dat ze hard zijn (daar kan je voor kiezen) maar wat voor mij belangrijk is is dat ze grip hebben en dus niet slippen als je snel optrekt.
Rob zegt
Ik heb een BMW 520 D Touring (dec. 2007) met runflat banden. Teveel herrie en hobbels! Wil nu andere velgen met normale confortabele banden laten monteren. Mijn garage zegt dat dit niet kan ivm afstellen onderstel? Andere BMW garage zegt dat dit prima kan zonder bijwerkingen maar alleen 16 inch. Wie heeft hier ervaring mee?
Gianni zegt
Zelf rijd ik al jaren BMW.
En neemt u maar van mij aan, dat je makkelijk gewone banden onder hedendaagse BMW’s kunt plaatsen.
Bij mijn vorige BMW had ik dat ook gedaan!
En het rijd gelijk vele malen beter qua prestaties en comfort.
Het allerbeste is de banden, plus een ander setje veren te monteren.
PS: niet vergeten de bandenspanningscontrolesysteem even een reset te geven ivm foutmelding.
Karel zegt
Wat denk je als je onderweg bent op vakantie en je krijg een lekke band , denk nu niet dat iedereen deze op voorraad heeft , en sta je mooi onderweg en dat is zwaar kl….te !!!
Harry zegt
Heb ondertussen 100.000 km met runflat banden 17 inch gereden in BMW525 d. Bridgestone Potenza RE 050, 225/50R17. Moet zeggen dat de gevoeligheid voor langsgroeven in de weg wel groot is. Ook veel bandengeluid. Jammer en hoort volgens mij niet bij een BMW.
Ben nu aan nieuwe banden toe en wil verbetering van rijgedrag. De vraag is: Heeft iemand ervaring met Goodyear, Continental of Dunlop? Kan iemand mij zeggen of je op een velg voor een runflat band ook een normale band kunt leggen?
Graag een reactie.
hilde zegt
Rij sedert december 2006 met een 330 Cxd met runflats. Dit was geen doen: lawaai, hard, confort: nihil, … gaven ze bij bmw zelf toe. na 25.000 km waren ze reeds aan vervanging toe.
De concessie heeft er gewone michelin pilot sport opgemonteerd: veel confortabeler dat wel.
De vraag is echter is dit wettelijk en op het vlak van verzekering wel degelijk toegelaten, vermits men overal leest dat: ‘een auto die affabriek geleverd wordt met runflats, op een onderstel gebouwd is dat daarvoor is voorzien en dat het dan ook niet aan te raden is om de RF’s door traditionele banden te vervangen’.
Arjan zegt
Ik rij nu 25000 km met Continental runflat onder een bmw 320D. Deze zijn nieuw gemonteerd door de garage toen ik de auto kocht. Nu is het geluid in de auto erg irritant. Komt zelfs boven de radio uit!
Sprak ik iemand van een bandenbedrijf welke me vertelde dat juist de continentals erg lawaaig zijn… Toch de dealer maar even aan de tand voelen…
mijn vader rijd een 5 serie en heeft bij zijn vorige auto de bmw dealer de runflats laten vervangen door gewone. BMW kwam hem hiervoor netjes tegemoed met de prijs!! Hij heeft er echter wel een origineel bmw reservewiel bijgekocht. Hiervoor wordt enkel de bekleding uit de uitsparing in de kofferruimte gehaald en de set incl. krik past erin.
Inmiddels een nieuwe 5 gekocht met wederom runflats. benieuwd hoe lang deze het volhouden.
Ook mijn buurman rijd een nieuwe 5 en zijn vrouw een nieuwe 1-serie en ook bij hem heeft de dealer bij beide auto’s de runflats vervangen voor gewone banden zonder problemen.
Ik mag er dua vanuitgaan dat de banden zonder problemen zijn te vervangen als de dealer dit zelf al aangeeft en uitvoerd.
Frits zegt
Lachen… Dat is nou precies waar iedere BMW rijder op let… dat ie de 1:14 haalt… pfff…
will.a.leeners zegt
Run flat banden bederven het plezier dat en B.M.W kan bieden, dit is mijn zoveelste B.M.W , sinds 40 jaren elke 3 jaren een nieuwe , echter vanwege de run flats , voor mij nooit
geen B.M.W meer , door die banden is dit de grootste rot wagen die ik ooit gehad heb , B.M.W 325 i coupe !.
Wil zegt
Ik heb een 120d met Continental Runflats…. Wát een drama….Ik heb in het verleden al problemen gehad met Conti’s (lawaai, het lijkt alsof je op dobbelstenen rijdt….Ongelijkmatig afslijten, zeer slechte regenwater afvoer, en ga zo maar door….) Nu na 25dkm al een nieuwe set laten monteren, de leasemij staat géén andere banden toe dan Conti Runflats…. Vorige week een uitstapje gemaakt naar Duitsland om naar een gebruikt Z4 te kijken. De dealer aldaar (Kleve) vertelde dat hij vrijwel alle banden vervangt door gewone exemplaren, dit levert geen problemen op, zelfs niet in Dld met zijn strenge Tüv!!
Latren we in NL toch niet roomser dan de paus zijn , en gewoon overgaan op normale banden (in Dld worden door de BMW dealers vaak Fulda’s gemonteerd…).
In vergelijk tot vorige BMW’s ( 3 serie E36 en E46) welke ik reeds sinds 1999 rijd, is mijn huidige 120d een kart!!! Maar dan zónder de formidabele wegligging…en mét de stuiterkont…..
Helmut zegt
Ik heb na wat wikken en wegen besloten de runflat tires onder mijn BMW X5 te vervangen door gewone Michelin banden. Dat maakt vwb comfort en wegligging een wereld van verschil en ze passen gewoon op de velgen van de RFT’s.
Misdadig gewoon, dat je zo genaaid wordt door een autofabrikant als BMW.
Je betaald een vermogen en gaat vervolgens al klapperend, bonkend en stuiterend over de weg. Vooral klinkerwegen.
will.a.leeners zegt
zeker schande , meer dan dat , zonder voorafgaande info verkocht men mij mijn nieuwe bmw 325 ci . met die run flats viel niet te rijden , mijn garage (van poelgeest amstelveen ) beweerde stellig dat andere banden uitgesloten was .
ONZIN dus via een goeie relatie van mij ben ik terecht gekomen bij een banden specialist in ZWANENBURG , er is er maar een. Tot mijn verbazing stonden daar vele BMW ’s die voorzien werden van nieuwe banden ,normale banden met een krik en dopsleutel . ik heb meteen 5 niewe prachtige velgen genomen met 5 heerlijke normale banden , een krikje met sleutel een prachtige hoes voor mijn reserveband , tezamen voor 1.400 euro , EEN WERELD VAN VERSCHIL oh wat rijdt mijn auto heerlijk. De run flats liggen in deze garage opgestapelt voor oud vuil . TERRECHT ! 17 inch.
Opa Oto zegt
Heb al heel wat types BMW (5x nieuw) gereden, echter de huidige, een 130iM, slaat alle records wat betreft het afrolgeluid. Heb steeds het gevoel dat de lagers (klinkt alsof) me om de oren vliegen. Afschuwelijk wat een geluid, en dat voor een auto van ruim € 60.000,- en 1,5 jaar oud. De dealer adviseert me fluisterend normale banden te monteren. Onze nieuwe Ford Fiesta kost slechts een derde van de prijs maar loopt 3 keer zo fijn.
Ik denk dat dit de allerlaatste BMW is geweest. BMW maakt rijden (niet meer)
geweldig!!!
Geert Baron zegt
Ongelooflijk al dat kommentaar
Vóór de aankoop van een nieuwe wagen zijn er allerlei testritten georganiseerd om daarna je auto uit te rusten naar je eigen wens. Als je een ander type banden wil is er altijd wel een oplossing met de dealer, zelfs in Slowakije mogelijk. Mijn vorige BMW 330i E90 en mijn huidige BMW M3 E92 hebben flat-run banden. Ik ben gewoon blij dat die gemonteerd zijn. Ik woon al 6 jaar in Slowakije. In het weekend een platte band hebben, je zou blij zijn dat flat-run banden bestaan, hier vind je niet op iedere hoek van de straat iemand die je kan helpen
Kees zegt
Zo te lezen zijn run flat banden geweldig in Slowakije waar je niet direct hulp kunt verwachten, en waar waarschijnlijk de wegen ook niet zo geweldig zijn.
Ik ben het helemaal eens met Will Leenders, knettergek werd ik van die rot banden, en ik had bijna mijn 325i met 29000 km op de teller verkocht, om een andere auto te kopen.
Ook ik ben op een gegeven moment naar Zwanenburg gereden (Deni Wheelstyling) en heb 4 bridgetown turanza banden gekocht, passen gewoon op de bestaande 17” velgen, met een goed bandenreparatie setje.
Een wereld van verschil en nu is BMW rijden weer geweldig.
Dus als je een hekel hebt aan die Runflatters, hup weg er mee.
Steven zegt
Op zich was ik niet zo heel ontevreden over de run flats onder mijn 325i. Maar sinds ik mijn Bridgestone heb ingeruild voor Pirelli’s is het dramatisch. De wegligging is extreem veel slechter geworden. Ik zou graag andere banden willen. Probleem alleen is dat deze auto een lease-auto is. Zou een leasemaatschappij meewerken aan het plaatsen van gewone banden i.p.v. run flats? Ik denk eigenlijk van wel, want het prijskaartje van gewone banden is een stuk voordeliger. Heeft iemand daar ervaring mee?
EUROMASTER zegt
Geen enkele bandenfabrikant staat toe dat een band dmv een prop gerepareerd word. De verantwoording van een reparatie ligt tat bij de bandenspecialist. Reparaties van buitenaf geven geen inzicht over de binnenkant van de band en zodra bedrijven deze methode toepassen heb je te maken met beunhazen. Ja lekker goedkoop, ook lekker als je van de weg gesleept moet worden, met alle schade vandien?
Eric zegt
Ik heb er nekklachten van! Ik rijdt sinds juni 2009 zakelijk met een 316i. De nekklachten begonnen direct op vakantiereis naar Frankrijk in juni en zijn niet meer opgehouden! Stijve nek tijdens en langdurend na het rijden is nu normaal.
Prive hebben we een toyota starlet uit 1992 en een ford escort uit 1979! De ergonomie van deze oude auto’s is nul komma nul, maar ik heb in deze auto’s geen enkele last!
Nooit meer een BMW!
dick zegt
ik rij in een 320 met 17″ continental run flat bevalt goed.Op sommige wegdek soorten wat meer lawaai,maar op zoab gewoon stil.Wel last van spoorvorming maar niet hinderlijk.Op klinkers wel stugger en minder comfortable t.o.v een e46 coupe.Over het geheel genomen is het rijgedrag t.o.v een e46 gewoon een een stuk beter,de auto stuurt gewoon strak met een paar kleine minpuntjes. Vindt je het rijgedrag van de bmw te stug, beter een ander merk kiezen,maar dit komt toch met een proefrit naar voren.
geert zegt
ik rij met 320d van bmw 150000km voor banden versleten zullen we ons blijven afzetten door BMW of gaan we er iets aan doen en nee geen gewoone banden leggen waar ga je reserve wiel plaatsen .op het dak? in de koffer is er anders geen plaats meer
geert zegt
oeps 15000km
Pascal zegt
Nu reeds 45.000 km. met GoodYear Run-on-Flats onder mijn BMW 118d. 2 x lek gereden, rustig naar de bandenboer gereden, laten pluggen (!) en probleem is opgelost. Inderdaad wel meer lawaai dan met normale banden. Moest ik de keuze hebben zou ik wel gewone banden kopen alleen al door de aankoopprijs van de banden. Nu laat BMW blijkbaar de keuze tussen gewone- en R.O.F.-banden (toeslag bij de R.O.F.)
koos zegt
Ik snap echt jullie problemen met de runflat banden niet, ik ben juist erg tevreden en de wegligging is perfect, met mijn 18inch michelin banden heb ik al zo’n 40000 km gereden zonder ze te hoeven te vervangen, nu zijn ze pas aan vervanging toe.