De wereld speculeert al een hele poos over een opvolger voor de BMW Z8 die maar zo’n kort leven had. De Z8 (E52) werd namelijk slechts van 2000 t/m 2003 geproduceerd. Iedere keer dat er bij BMW wordt geïnformeerd naar een opvolger, is het antwoord van R&D baas Burkhard Goschel: “We denken er over na”.
Volgens automobilemag.com heeft BMW een drietal mogelijkheden:
De eerste mogelijkheid is een Z10 met middenmotor, maar deze zal er niet komen omdat de markt te klein is voor de extreem dure supercars, zoals bijvoorbeeld ook de Mercedes-McLaren SLR en de Porsche Carrera GT.
Een tweede mogelijkheid zou een superlichte Z6 kunnen zijn, maar die zou te dicht bij de volgende generatie Z4 komen te staan, waardoor het lastig wordt om de doelstelling van 15.000 exemplaren op jaarbasis te halen.
Over een eventuele Z9 wordt niet gesproken.
Veel waarschijnlijker is dat er een nieuwe Z8 komt. Dit wordt dan een een hard-top cabrio tweezitter met de motor van voren en natuurlijk achterwiel aandrijving. De Z8 mag het opnemen tegen auto’s als de Mercedes-Benz SL. In tegenstelling tot de huidige Z8 zal geen gebruik worden gemaakt van een aluminum constructie, maar een traditionele unibody, waarbij de technische structuur van de voorkant zal worden gedeeld met de volgende Z4. Aan de buitenkant zal overigens nauwelijks iets van de technische overeenkomsten te zien zijn. De wielbasis van de Z8 zal 30 centimeter langer zijn dan die van de Z4. Die extra ruimte is nodig voor het harde vouwdak. Het dak zal worden uitgerust met variochromatic glas zoals we dat kennen van de Ferrari Superamerica.
De basismotor voor de Z8 zal een nieuwe 4,4 liter turbo V8 zijn, goed voor 400 pk. Daarnaast passen ook de 300 pk sterke 3,0 liter turbo 6-cilinder of de 500 pk sterke 5,0 liter V10 onder de kap. Deze laatste motor zullen we waarschijnlijk terug vinden in de Z8 M uitvoering. Als BMW een tik zou willen uitdelen naar de Mercedes SL600, dan is er nog een 6,3 liter V12 in de maak, goed voor 600 pk.
Standaard krijgt de Z8 een dual-clutch versnellingsbak. Daarnaast komen we bij de Z8 termen tegen als: active steering, active springs and dampers, active roll compensation en adaptive cruise control. Er wordt nog nagedacht over een elektrisch windscherm en nekwarmer zoals we dat kennen van de Mercedes-Benz SLK.
Het definitieve besluit over de Z8 wordt voor het eind van dit jaar verwacht. Wanneer het allemaal door gaat, zal de de nieuwe roadster vanaf 2010 te koop zijn met een prijskaartje tussen de 100.000 en 125.000 dollar (tel daar in Nederland nog even een flinke schep BPM bovenop).
Remco zegt
Hmmz…ik snap de termen van Z-getallen niet. Naar ik meen, was de z8 een dure handgemaakte sportauto in een gelimiteerd oplage.
Als ik kijk naar de specificaties, prijsklasse en welke onderdelen/constructies erbij komen zitten, waarom moet het perse een Z8 heten? Z7 of Z6 vind ik toepasselijker gezien de prijsklasse. Maar ja…
lambo zegt
de z8 is cool maar toch lelijk
bram zegt
is hier eigenlijk een bron van? De mensen van automobilemag mogen schrijven wat ze willen, maar het gebeurt kennelijk wel met de natte vinger. Prijzen, opties, motoren, … ze weten het allemaal.
gr., bram
v12 biturbo zegt
hoe lelijk kan nog een auto zijn…
kees zegt
z8 hahahahahahahaah
Baracuda zegt
Die alu chassis zal nog een tijdje op BMW’s maag blijven liggen.
Veel van de Z8s hebben een vervormde chassis na een tijdje,
waardoor klanten enkele rechtzaken tegen BMW hebben aangespannen.
Stylez zegt
Mijn oom heeft zo’n Z8, wat een lelijk ding…
In die prijsklasse heb je véél betere en vooral mooiere opties.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Er is bij BMW wel degelijk sprake van een nieuwe supercar! Hoogwaarschijnlijk vervanger van de legendarische M1 uit de jaren 70. Deze supercar zal wel in de Z-serie range worden geplaats maar wel een mid-engine hebben. Maar hopelijk zal het geen (nieuwe) Z8 worden.
Z-Rider zegt
Ben benieuwd wat dat gaat worden…. Zolang dit onderstel maar wel beter wordt….
Remco zegt
Eerlijk gezegd vind ik Z8 geen lelijkerdje. Ik vind hem wel best fraai uitzien. Aan de andere kant weet ik dat er veel negatieve opmerkingen/kritieken zijn over deze wagen. Maar goed, dat neemt niet weg dat het in de toekomst zeker een klassieker wordt.
LJ_T zegt
Ik vind dat er wel nogal wat details worden gegeven over iets wat nog lang niet zeker is.
Maar moest er een nieuwe komen, reserveer er voor mij maar één. vond de vorige zeer knap. vanbuiten en vanbinnen. echt classy bak
Grtz
Pipo zegt
Het is en blijf een prachtauto, en ik heb er in mogen zitten en dan wordt het mooie nog extra benadrukt door de motor die erin zit!! Wat een power!!!
matito zegt
effe een opmerking; ben fervent autoliefhebber en de mensen die hier beweren dat deze bayerische schoonheid niet om aan te kijken is, laat staan wordt vergeleken met een lelijk eendje. Wel deze wondermooie, ultra hightech roadster geeft me, naast tal van andere zuiderse schoonheden, nen regelrechte stijve…pure hardcore, lekkerrrrrr.
m5 zegt
mooi is ie niet maar die v8 maakt echt een machtig mooi geluid
dekster zegt
de Z8 is echt de mooiste bmw ooit gemaakt snap niet waarom hij niet verkocht?
Rolo zegt
ik vind hem ook mooi
wat mij betreft mag er een Z10 komen zo wel leuk zijn om te spotten namelijk :P
Frits zegt
Groot fan van de Z8, vind hem ook zeker niet lelijk. Zou echt vet zijn als er een nieuwe komt…
Mpower zegt
Waarom kan ik de Z8 niet mooi vinden.. :(
Stylez zegt
Waarschijnlijk heb je smaak Mpower :D
BMW-FREAK zegt
Ik vind het wel een mooie BMW.
Maar ik vind hem wel een beetje iets van een proche weg hebben….. dat vind ik wel jammer maar die heeft wel genoeg pk’s onder de motorkap gelukkig…..
rick zegt
ik vind het een breute auto vet mooi geluid heb die me oom heeft er ook 1 hij heeft ook een aston martin vanquish vet mooi man ..
dekster zegt
op http://www.carmagazine.co.uk/secret_new_car.php?sid=57&page=1 staat een artikel erover met een impressie die gebaseerd is op tekeningen van bmw
RFW1994 zegt
leuk karretje die z8, een opvolger waardig. Als die er zou komen. doe mij maar de v8. is goed genoeg.
ruben zegt
De mensen die deze schoonheid lelijk vinden kennen echt niets van auto’s. Het is een vrij recente auto met toch klassieke looks. Laat veel mensen maar een ferrari of lamborghini kopen, dit wordt een rasechte klassieker die binnen 30 jaar tot één van de meest begeerde auto’s zal behoren.
Het is een prachtauto met looks van de coupés van de jaren ’60 en ’70. Zo zouden ze alle auto’s moeten maken.