Dit dit is toch autoblog.nl? Klopt, maar deze boot is ontworpen door ex-Spyker designer van het eerste uur: Maarten de Bruin. Hij verliet de autofabrikant in Zeewolde als gevolg van een “verschil in inzicht”. Wat zou ik graag nog wat auto’s van zijn hand zien, maar hij heeft zich de laatste tijd vooral bezig gehouden met zijn Silvestris project: een sportauto op het water. Boot of auto, wat mij betreft verdient Maarten de Bruin aandacht en respect.
In een persbericht laat het bedrijf Silvestris Haute Motive Concepts weten dat binnen een jaar na oprichting van de organisatie, de Silvestris 23 klaar is voor productie. In september zal de 320 pk sterke aluminium speedboat zijn wereldpremière beleven op de Monaco Boat Show. Voor meer informatie verwijs ik je naar de site silvestris.nl, want we blijven wel een autoblog.
BM zegt
Prachtig _O_
JeffreyG zegt
strakke boot
en 320pk? dat is echt veel voor zo’n ding
echt prachtig interieur (tja wat wil je van een ex-spyker ontwerper ;) )
vraag me af wat het prijskaartje zou zijn :cool:
stefen zegt
Prachtige creatie. Ben benieuwd of het ook nog hard gaat. Met 320 pk toch net aan >80km p/u.
Sir Smokalot zegt
Prachtig dat matte uiterlijk, alleen is de bekleding niet wat onpraktisch? Ik kan me voorstellen dat zout water nou niet echt een vriend van het interieur is… Mooie onconventionele boot!
Turbopaultje zegt
He, dit is een autoblog. Wat doet die stealth boat hier ?
Michiel van den Brink zegt
@Sir Smokalot, lees het persbericht eerst maar eens door.
Daar kan je lezen dat het interieur zeker wel tegen zeewater bestand is.
Overal is aan gedacht, maak je daar maar geen zorgen om!
Appeltje zegt
Heel erg mooi geval, en aan het interieur is duidelijk te zien dat het van Spijker komt vind ik. Opmerkelijk dat het uiterlijk nog zo rustig is, dat van de Spijker-auto vind ik wat druk aan doen met al die kleine frutseltjes en dingetjes, een boot moet natuurlijk zo glad mogelijk zijn.
rico zegt
hij vertelde een tijdje terug op een gastcollege dat ze bezig waren een privejet oid bezig waren? any news?
maartenunplugged zegt
damn! als er een privejet komt met zoon uiterlijk? _O_
Wat een gheyl ding!
Michiel van den Brink zegt
Maarten zei geen privéjet, maar “iets” dat kan vliegen.
Waarschijnlijk iets met wieken, zoiets als het Spyker stuurwiel misschien? ;)
Ook komt er weer een hele bijzondere auto, natuurlijk!
Punto zegt
Goede jongen die Maarten.
Mooie boot, toch lijkt me die indeling van het zitten niet zo practisch, het is nu het een cabrio op het water :P
Remco zegt
@Michiel
Ik heb je vragen beantwoord wat mijn werkzaamheden bij spyker betreft.
Wat een mooi ding…een speedboot met heel wat spyker-details. Mooi werk!
Ninja zegt
Impressive .. lijkt me wel een geheim-militair-james_bond-project
Tjerk zegt
Erg mooie boot! Ik vind hem iets weg hebben van een Riva. Alleen een Riva is van hout en daardoor nog mooier.. Hoe dan ook een mooi interieur en goed gestroomlijnde boot.
dekster zegt
de link naar de site werkt niet
mooie boot al had ik hem liever in carbon gezien
autoblogger zegt
@dekster: thanks, het was alleen de tweede link die niet werkte;)
Kakel zegt
@ JeffreyG Het bootje gaat ongeveer 250k kosten.
@stefen Er wordt gezegd dat de speedboat de 90 km/h kan halen.
m5 zegt
mooie boot alleen een dikere moter erin
Kachel zegt
@ m5 Waarschijnlijk gaat Maarten nog een boot maken, maar dan met 2 van dit soort motoren erin.
dekster zegt
ook al is dit een autoblog
kan iemand me uitleggen waarom een boot geen versnellingen heeft?
m5 zegt
@ kachel zou wel mooi weze 320 pk in zon boot is wel een beetje weinig
Navarone zegt
Even gezocht op internet:
Antwoord: Een versnellingsbak komt inderdaad aan boord van schepen nauwelijks voor. Wel wordt vaak een tandwiel reductiekast tussen de motor en de schroef toegepast. Het voordeel daarvan is dat de motor dan op een hoger toerental kan werken dan de schroef.
Een schroef werkt het beste bij lage toerentallen en dat zou dus zonder tandwielkast leiden tot een laagtoerige motor, die groot en duur is. Alleen voor heel grote schepen worden vaak langzaam draaiende motoren toegepast, die hetzelfde toerental hebben als de schroef. In dit geval is er dus geen tandwielkast tussen de motor en de schroef.
Grote containerschepen hebben, als voorbeeld, motoren met een toerental van 100 omwentelingen per minuut en kunnen wel 65.000 kW leveren. (Bij elkaar zijn dat 1300 automotoren van gemiddeld 50 kW.) Die motoren hebben twaalf cilinders met een zuigerdiameter van bijna een meter en een slag van meer dan drie meter. Deze
motoren zijn uitzonderlijk zuinig met brandstof.
Toepassing van een versnellingsbak, dus een tandwielreductiekast met meerdere overbrengingsverhoudingen, is bij schepen niet zinvol. Een schip hoeft meestal niet snel te accelereren. Die acceleratie-eis maakt bij auto’s een, al of niet automatische, versnellingsbak noodzakelijk. Ook bij het bergop rijden met een auto, moet de aandrijfkracht van een motor vergroot worden, ook daarvoor is die versnellingsbak noodzakelijk. Tot slot zou een auto ook niet met lage snelheid kunnen rijden, zonder een lage versnelling (dus hogere overbrenging).
Zeegaande schepen accelereren weinig en ook niet snel, ze varen meestal een min of meer continue snelheid. Daarom is het voldoende om een enkele overbrenging te hebben tussen motor en schroef. De scheepssnelheid kan men voldoende regelen door aanpassing van het motortoerental. Soms gebruikt men een verstelbare schroef, waarmee men het snelheidsbereik naar lagere snelheden vergroot. Tegelijkertijd kan men met een verstelbare schroef het acceleratievermogen vergroten zonder dat een tweede overbrengingsverhouding nodig is. Het in de vraag geopperde idee, dat bij toepassing van een versnellingsbak, de motor minder toeren hoeft te maken is ook niet zinvol. Als we de motor veel vermogen willen laten leveren, dan moet de motor juist op zo’n hoog mogelijk toerental draaien.
Michiel van den Brink zegt
@dekster; om dezelfde reden als dat een vliegtuig geen versnellingen nodig heeft.
Eigenlijk heeft een auto helemaal geen versnellingen, maar “vertragingen”.
Voor een auto draait iedere motor te snel en daarom moet de eigenlijke “vertragingsbak” het toerental van de wielen omlaag brengen.
In feite is dit een noodzakelijk kwaad, want zuigermotoren willen nu eenmaal het liefst veel toeren maken.
De vijfde versnelling (en tegenwoordig ook de 6e en soms zelfs 7e…) is pas een overdrive waardoor de wielen sneller draaien dan het toerental van de motor.
Een gemiddelde auto heeft dus vier vertragingen en één versnelling.
De motor kan echter in de overdrive minder van zijn beschikbare vermogen afleveren omdat deze in een lager toerental gedwongen wordt.
Een overdrive op een bootschroef van een speetboot of op een vliegtuigpropellor is vaak eigenlijk overbodig, omdat dit soort motoren het meeste vermogen aflevert bij hoge toeren.
Ga je nu een versnelling inbouwen en dus het toerental van de motor zelf omlaag brengen, dan verlies je vermogen.
Om een vliegtuig of een boot onder controle te kunnen houden, moet er continue stuwing zijn van de schroef of propellor.
Een wisseling van versnelling onderbreekt de stuwing en dus verlies je controle op dat moment.
Bij een speedboot op hoge snelheid die in feite “vliegt” op het water (planeren) is dit uiterst ongewenst, omdat de boot ineens weer in het water terugzakt en abrupt stil komt te liggen.
Vincent#1 zegt
Mooi onwerp hoor, maar het heeft naar mijn idee de functionaliteit van een watertaxi. M.a.w. van a naar b en recht voor je kijken.
Wanneer je er met de boot op uitgaat wil je na een tijdje gevaren te hebben ergens het anker uitgooien en ga je op het dek zitten. Als het even kan met de gezichten naar elkaar gedraaid. Ik vind deze boot toch iets te luxe ogen om hem als onconventioneel racemonster te betitelen.
Of je moet natuurlijk een überpatser zijn en aan de andere kant van de boulevard willen cruisen.
Dus @ Michiel van den Brink, ga je ook een grote ronddobberboot ontwerpen??
Misschien en tip voor de naam: Peking to Paris over Water ;-)
Navarone zegt
320 pk weinig? Heb vernomen dat deze boot rond de 90 km/uur moet kunnen halen, wat heel snel is op het water…
Overigens mooi duidelijk omschreven michiel!
Michiel van den Brink zegt
De boot van Maarten is een zogeheten Tender.
Inderdaad een soort boot van A naar B, maar dan snel, luxe, stoer en vooral duur.
Mensen die dit soort boten kopen, hebben al zo’n dobberboot.
Vaak met gouden kranen en een zwembad aan boord enzo….;)
Ja, ook ik ben met een boot bezig en dat wordt wel een soort van ronddobberboot.
Om privacyredenen van de opdrachtgever mag ik er helaas niet meer over zeggen.
Vincent#1 zegt
:-D :-D :-D
Nu ben ik helemaal niet meer weg te slaan hier. Beetje met Michiel van den Brink praten (typen).
Michiel van den Brink for autoblogger.
Navarone zegt
Michiel, kun je dat vermogen kwijt op 1 schroef of is het verdeeld over 2 schroeven? Ik neem aan dat de diameter van de schroef wordt beperkt door de diepgang.
Michiel van den Brink zegt
Bij boten is het net als bij auto’s dat er legio mogelijkheden zijn om het vermogen over te brengen en het voertuig een bepaald dynamisch karakter te geven.
Ik kan niet praten over Maarten’s boot, want daar heb ik niets mee te maken.
Waarom hebben auto’s voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving?
Welke schroef of schroeven gebruik je voor welke boot en waarom?
Auto’s hebben een chassis, wielophanging en aandrijflijn wat resulteert in een bepaald rijgedrag, boten een romp, een motor en één of meerdere schroeven met een bepaald vaargedrag.
Zoveel wensen, zoveel auto’s en boten…
Dat is al een hele studie op zich waar ik zelf niet erg veel kennis van heb.
Ik werk samen met een ervaren botenarchitect, waarbij ik de creatieve tekenaar/vormgever ben en mijn partner de kennis en ervaring in huis heeft en alles uitwerkt tot een produceerbaar pakket.
Heel anders dan bij Maarten, want deze boot is geheel uit zijn eigen brein ontsproten door gewoon te doen waar hij van droomt.
dekster zegt
ik huurde gisteren een film van de flodders en het viel me op dat het rijdende groentenwagen”tje” een spyker is :-s
thx voor de info over de scheepsschroef dat vroerg ik me al eeuwen af ;-)
dekster zegt
even terug op die versnellingsbak
als je nu een schroef hebt die veel water verplaatst(heb je veel kracht nodig) dan kan een versnellingsbak toch handig zijn?
Franqie zegt
FF offtopic:
@dekster: Volgens mij is dat groentenwagentje een SpykSTAAL en geen Spyker, fiets nog wel s langs zo’n oud ding, en daar zit n plaatje op met Spykstaal
m5 zegt
zal wel een boot worden van het caliber boesch of riva een luxe comfortabele boot die niet echt super hard gaat
Designer Jonas zegt
What A Boat
w0o0dy zegt
Water verplaatsen is niet te vergelijken met het verplaatsen van een auto. Het probleem van een boot is niet dat de snelheid van de propellor omhoog moet, maar in het feit dat een propellor één ideaal toerental heeft waarop de overbrenging van kracht maximaal is. Sneller draaien levert minder stuwkracht op, langzamer draaien ook….
De enige optie om meer water te verplaatsen is dan een (veel) grotere propellor, maar die krijg je dan niet (snel) op het gewenste toerental.
spidermike zegt
Echt een super boot.
Ik heb hem op woensdag 28 juni in Hoorn gezien. Daar is hij in combie met een Aston Martin (die stond er gewoon naast!) gefilmd en gefotografeerd.
Wat een super sound!!!
En met een druk op de knop van je afstandbediening worden de zitplaatsen keurig afgedekt. Het stuur klapt dan automatisch weg. Je ziet dan alleen nog een romp met een raam erop.
Ik had helaas die dag mijn camera niet mee… anders had ik er zeker fotos van geschoten.
Als liefhebber van klassieke speedboten (riva e.d) moet ik zeggen dat deze boot zeer aantrekkelijk is.
Cuore sportivo zegt
320pk genoeg om 80km:u te halen ? alfa romeo maakt al lang bootmotoren met hun 3.0 V6jtd(nog niet in auto’s vrijgegeven)die wel veel sneller kunnen.
Deze motoren worden zelfs ingezet in de races…
dekster zegt
@Cuore sportivo
heb jij ooit al 80km/uur gedaan met een boot? , dat is akkelig snel
han zegt
De boot vaart beestachtig, ik mocht van de zomer mee op het IJsselmeer. Gaat verschrikkelijk hard, accellereerd als de beste en heeft een ongekende stabiele ligging voor zijn lengte. De boot snijd en glijd als een mes door de golven. Normaliter zou je met die snelheid allang uit je bootje gestuiterd zijn.
De stoelen zijn zo ontworpen dat je je gemakkelijk naar de achterpassagiers kan richten. Buiten het unieke alu spaceframe en het verdiepte potnagelwerk is het concept met de op afstand te bedienen wegklappende bankjes en dashboard natuurlijk wel heel erg gelikt. Geen motoren afkoppelen of onhandige zeiltjes over je boot spannen. Lekker achteloos op je afstand bediening drukken en alles wordt geregeld. Let op dit wordt echt een hit! Hou die Maarten de Bruin maar in de gaten.
Istvan zegt
De Silvestres is een prachtige boot, er zijn er weinig zoals deze in dat segment. Typisch een Spyker voor op het water, exclusief, prachtige materialen en steenduur. Toch vind ik het motorvermogen tegenvallen voor deze boot, 320 pk is zeker niet overdreven veel voor een speedboot met die afmetingen in die prijsklasse. Vraag is natuurlijk of meer vermogen nodig is maar het blijft natuurlijk gaaf om een inboard te hebben van bijvoorbeeld 450 pk. Een beetje Bayliner van 6 meter met 240 pk haalt ook de 80 op het water. Maar ja, met zo’n boot moet je natuurlijk wel gezien kunnen worden, vandaar waarschijnlijk deze maximale snelheid voor op het “rijks” water.
martijn zegt
hey ik werk bij mast jachtschilders en heb gewerkt aan een aantal tenders van spyker het prijskaartje is 245.000 euro hij gaat 92 km/h en is super mooi afgewerkt rondom metallic gespoten zelfs het onderwaterschip !! gaaf ding
Reinold Tomberg zegt
Binnenkort in Metaal Magazine, nummer 8/2007, een artikel over deze Silvestris speedboat.
Reinold Tomberg
Metaal Magazine
kees van Steen zegt
Hoeveel zijn er inmiddels verkocht ? volgens mij geen 1. Wil Maarten niet afkraken maar een een boot voor 245.000 Ex BTW daar kan ik echt wel betere modellen voor kopen. Prachtig project maar niet realistisch net zoals Spijker Cars.
Kees