GM ligt al tijden zwaar onder vuur en het lijkt wachten op de ondergang van het Amerikaanse merk. Vorige week heeft de New York Times er nog een schepje bovenop gedaan. De columnist Thomas L. Friedman liet weten dat GM “more dangerous to America’s future” is dan elk ander bedrijf, GM werd beschreven als “a crack dealer” die Amerikanen aan het pushen is met SUV’s. Friedman hoopt dat het bedrijf op zeer korte termijn wordt overgenomen door Toyota, hoe sneller hoe beter!
Op het fastlane blog van GM stond niet veel later een reactie (wat op zich een compliment waard is), daarin werd Friedman aangesproken op zijn journalistieke kwaliteiten: “That a journalist of his caliber and reputation could write such a defamatory, uninformed opinion was shocking to those of us dedicated to this company and proud of what GM builds and contributes to the nation’s economy“.
Jammer, want ik vind de strekking van de column goed. Amerika is in oorlog met Irak maar ondertussen wordt er niets gedaan om zuinige wagens te maken. Nee, in plaats daarvan geeft GM korting op brandstof zodat “gas-guzzlers” als de Hummer H2 verkocht blijven worden.
dekster zegt
och jong, GM moet blijven het is een monument in de autogeschiedenis. trouwens ik zie het liever in de handen van de staat of ford vallen
Arjan Dasselaar zegt
Lekker sterk, een reactie waarin Friedman wordt aangevallen op zijn ‘journalistieke kwaliteiten’ (dwz een ad hominem), in plaats van op de kracht van zijn argumenten. De gotspe van elke persvoorlichter die geen weerwoord heeft.
Overigens, Friedman was voorstander van de oorlogen tegen Afghanistan en Irak, maar tegelijkertijd erg kritisch over de manier waarop de Bush-regering beide heeft uitgevoerd.
Kermit zegt
GM bij Toyota, dat zou vreselijk zijn, stel dat Toyota er allemaal even saaie modellen van maakt, de modellen van Opel zijn veeeeeel beter geslaagd
Roelth zegt
Om even in te gaan op de inhoud van Friedman zijn artikel:
Van mij mag GM wel worden overgenomen door Toyota. De modellen van opel zijn weliswaar nog niet zo verkeerd, maar de productie van die verschrikkelijk lelijke en lompe SUV’s en Pickups mag wat mij betreft nog liever vandaag gestopt worden dan morgen. Bovendien kan een eventuele overname door
Toyota nooit kwaad als we kijken naar de huidige kwaliteit van die SUV’s met draaikolk in de benzinetank.
De meer succesvolle divisies van GM zoals Opel, daar zal Toyota echt wel vanaf blijven zolang het daar goed loopt.
fiat zegt
kermit je hebt gelijk. toyota en gm nooit en goed stel. en gm moet zelf failliet gaan eindelijk verlost van de domste concern behalve opel en vauxhall zin nog leuk.
plus corvettes
lexus zegt
Ik hoop idd niet dat toyota Gm overneemt. Moeten ze met die rotzooi. Elende wagens. Alleen opel gaat wel maar voor de rest bouwen ze alleen maar amerikaanse zooi en nu de benzine prijzen stijgen wil niemand meer een hummer. ;)
A.r zegt
@ Roelth,
Opel maakt kwalitatief gezien de beste producten wat GM te bieden heeft (Saab ook, maar grotendeels Opel technologie). Maar qua winstgevendheid is Opel nog niet in optima forma. Ik vind wel dat Opel met een zeer goede opmars bezig is.
Maar GM is nu eenmaal een hefboom in de VS-politiek, geen enkele president wil dat onder zijn gezag het monument van de American Dream en American way of life failliet gaat. Dus het gezwel blijft zeer doen….
fedor zegt
over nemen die hap generaal moters maakt op zich geen verkeerde auto,s hebben naar mijn mening geen identieteit meer doordat ze alles samen delen kwa techniek .kijk naar ford hun zuster bedrijven zoals mazda en volvo ontwikkelen nog wel hun eigen motoren en behouden daardoor hun identiteit een beetje wil niet zeggen dat ze alles zelf ontwikkelen maar hun aanpak is wel beter dan die van gm en daarom is volgens mijn ook dat ze beter draaien
autoblogger zegt
Friedman heeft weer een reactie gegeven op GM: “No one should be making a huge gas-guzzling Hummer, and no one should be driving one, and no one — certainly not G.M. — should be subsidizing people to drive them,” he says. “Pardon me if — at a time when China is imposing higher mileage standards than America — I don’t want to join the many congressmen and senators in drinking G.M.’s Kool-Aid and not demanding that it become the most fuel-efficient automaker in the world. If more people in Washington insisted that G.M. focus on building cars that could compete in a world of $3.99 gasoline, rather than creating an artificial universe of $1.99 gasoline, G.M. would not be worrying about bankruptcy today.”
autoblogger zegt
En GM geeft weer een reactie op Friedman…
http://fastlane.gmblogs.com/archives/2006/06/the_times_again.html