Een Ferrari FXX bemachtigen mag je rustig het verrichten van een klein wonder noemen, aangezien er slechts 29 zijn gebouwd (ieder met een prijskaartje van 1,5 miljoen euro ex. belastingen) en de auto is uitsluitend op uitnodiging van Ferrari te koop. Je kunt je dan ook nauwelijks voorstellen dat wanneer je tot dit elite groepje behoort, je de superbolide ooit weer van de hand wilt doen.
Ferrari zelf kan zich dit ook nauwelijks voorstellen, vandaar dat bij de verkoop van iedere FXX contractueel is vastgelegd dat wanneer je van de bolide af wilt, je ‘m eerst aan Ferrari moet aanbieden. Die kan dan besluiten de auto terug te kopen. De eigenaar mag wel een geïnteresseerde koper voordragen, die vervolgens volledig zal worden gescreen, alvorens toestemming zal worden verleend voor de verkoop en deelname aan de FXX-evenementen.
Ondanks dit alles werd de afgelopen maanden tenminste drie maal een FXX te koop aangeboden, tot verbazing van Ferrari. De Italiaanse autobouwer heeft de aanbieders van die exemplaren getraceerd en de eigenaren benadert, maar in alle gevallen gaf de verkopende partij aan geen afstand te willen doen van de auto. Ze wilden alleen weten hoe groot de interesse in de FXX is en waren nieuwsgierig naar de marktwaarde van de auto. Van verkoop is geen sprake geweest, volgens Ferrari.
Toch kleven er ook nadelen aan de FXX, want met de sportwagen mag je niet de openbare weg op en kun je niet deelnemen aan races. Enkel tijdens specifieke evenementen van Ferrari of op het testcircuit van de autofabrikant zelf, kan in de FXX worden gereden. Je moet het er maar voor over hebben.
zemmel zegt
e weet iemand de specs?
hansie zegt
Komt er op neer dat je er dus helemaal niks mee kan, tenzij je een eigen circuit hebt..
fxxrules11 zegt
met de fxx kun je nog niks als je een eigen circuit hebt. de fxx blijft bij ferrari staan, zij zeggen waar en wanneer je ermee mag rijden.
blijft wel een ramvette auto@hansie:
yannick zegt
Dit is wel zotjes! Dus als je een australiër bent die een fxx heeft, dan staat je wagen in italië, en moet je 14 u vliegen voor er te kunnen mee rijden … hmm
toch machtig bakske
Luc zegt
ik kan me foto’s herineren van een amerikaanse vila waar de eigennaar zijn fxx gewoon voor de deur heeft staan
O.D. zegt
Ik weet hem nog wel ergens te koop te staan voor 2,5 miljoen euro. Telefoonnummer van de verkoper kan ik ook wel geven als iemand serieuze interesse heeft. Dus geen dromers aub! :-P
Mister-E zegt
Dit doen ze maar omdat Bugatti dat ook in hun contract hebben gezet ;)
estingo zegt
maar ja dat is nu ook met de corsa zo… dus zal er toch wel animo voor zijn
sonne zegt
hoe stom isda nu je hebt z’n auto en dan mag je er nog ni met op de baan rijden, dan heb je er toch niet veel da word toch saai
Rob zegt
Helaas gebeurt dat ook vaak met dit soort auto’s die wél op de openbare weg mogen.
Menko zegt
sonne schrijft,
30 May 2006 om 19:09
hoe stom isda nu je hebt z’n auto en dan mag je er nog ni met
op de baan rijden, dan heb je er toch niet veel da word toch saai
Het word juist niet saai iedere keer kan je je weer verheugen op de volgende keer dat je in je ffx kan rijden. als je er iedere mee naar je werk rijd word het saai.
Maurits zegt
Bij Munsterhuis in Enschede heb ik er een zien staan, mocht er alleen niet inzitten haha…
sonne zegt
pffff… dan vind ik onze pagani zonda f toch veel specialer dan deze fxx, als wij in italië verblijven kan ik altyd kiezen uit 4 suppercars dus ja vooral eer er iets soeciaal is voor mij
Stijn zegt
Waarom komt ergeen enkele tuner op het idee om een ferrari enzo om te tunen tot een FXX met dan 750 PK ipv van 800 ofzo, want ik denk dat dat niet haalbaar is.
tw zegt
Kan er mij misschien iemand zeggen waarom je daar niet mee op de openbare weg mag??
Ik kan alleen maar gokken op het feit dat je daar onmogelijk mee 30 km/h kunt rijden aan een zone 30 :d
db zegt
ik dacht dat hij te laag bij de grond was, of was dat de maserati MC12.
en de fxx is voor mensen die ook al een enzo hebben, hebben ze er een voor op de weg en voor het circuit
christoff zegt
ik vind het een prachtige wagen. en ik ben het eens met menko. maar de FXX lijkt wel erg veel op de enzo (die ook al helemaal is uitverkocht). ik denk dat de FXX niet op de baan mag omdat hij te laag tegen de grond
William zegt
Dit was al bekend bij de introductie. AutoTelegraaf had gewoon site-vulling nodig, nieuws of geen nieuws.
JPS zegt
Best wel jammer ja, dat je er niet gewoon op een willekeurig circuit mee kunt rijden. Ondanks dat is het wel een zeer vette bak: 6.3 liter V12,
800 pk.
O.D. zegt
De redenen waarom de FXX niet op de openbare weg mag zijn waarschijnlijk legio. Ferrari heeft hem er ook niet voor ontwikkeld en dus ook geen rekening gehouden met de eisen van de openbare weg. Twee dingen die ik zeker weet: hij heeft geen achterlichten (en waarschijnlijk ook geen knipperlichten) en hij maakt teveel lawaai.
Kermit zegt
er staat een dt-fout in het artikel: voltooid deelwoord van benaderen is: benaderD
skaffa zegt
maar de grote vraag is word je fxx in beslag genomen als je er toch de openbare weg mee opgaat?
of krijg je alleen een boete?
want ik denk dat mensen die een enzo hebben en nog eens 1,5 miljoen ex btw neerleggen voor een fxx niet wakker zullen liggen van een boete…
tw zegt
@ skaffa
En het risico lopen dat er één of andere clown tegen rijdt?????
Dan zal het u wellicht beetje meer kosten dan een boete
JeffreyG zegt
tja ik denk toch dat je alleen een FXX rijd als je geld teveel hebt
dat hij alleen op circuit mocht was al vanaf de introductie bekend
maar denk eerlijk gezegd ook dat je niet met zo’n wagen de weg op wilt :P
w0o0dy zegt
de FXX is afgeleid van de Enzo en daarom zou een tuner er wel iets mee kunnen, maar….. de totale body is opnieuw ontwikkeld om maximale downforce te genereren. En dat is gelukt want de auto ontwikkelt 3 keer! zoveel downforce als de Enzo. Dus je kunt wel meer pk’s in je Enzo stoppen (daar zijn ook al wel voorbeelden van) maar dan nog is een FXX ongelofelijk veel sneller door iedere bocht.
De reden dat de auto de weg niet op mag is eenvoudig: hij heeft geen typegoedkeuring en vanwege enkele milieu-normen en de geluidsnormen zou de auto in ongewijzigde vorm ook niet door de typegoedkeuring komen…. Voor 29 auto’s is het totaal zinloos om dat wel te proberen, dan zouden de auto’s ook zomaar 3 miljoen kunnen gaan kosten.
Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je geen verzekering kunt krijgen op een auto die geen typegoedkeuring heeft en als je dan een ongeluk met letsel zou veroorzaken dan is er in veel landen wel wetgeving die een gevangenisstraf mogelijk maakt….. dus met de FXX de weg op? denk niet dat er iemand ZO gek is.
christoff zegt
je kan de Enzo toch meer downforce geven met ne andere voorbumper en achterspoiler. ik denk dat je een Enzo even snel of zelfs sneller dan de FXX kunt laten gaan.
w0o0dy zegt
Er is veel meer aan de auto veranderd dan alleen de voorbumper en de achterspoiler! Het gewicht is bijvoorbeeld 200Kg lager dan bij de Enzo (18% van het totaalgewicht van de Enzo is verdwenen!) Meer weten, lees dit maar eens….
” The FXX shares its carbonfibre chassis and greenhouse with the Enzo, but both the nose and tail were completely redesigned. The revised aerodynamics resulted in much higher downforce. To suit a particular track the angle of the rear spoiler can be adjusted by the driver. The biggest news was found under the large engine cover; a 6.2 litre version of the 6 litre engine found in the Enzo and MC12. Ferrari claims the engine produces at least 800 bhp and we have no reason to doubt that. The exhausts were re-routed and now exit right under the rear wings, swapping places with the tail lights. The engine is mated to a paddle operated semi-automatic gearbox that can change gears in a staggering 100 ms. Huge 19 inch alloy wheels were required to clear the specifically developed carbon ceramic break discs. Bridgestone provides a special ‘Potenza Scuderia’ slick tire for the FXX”
august zegt
nééé maar toch, Christoff denkt dat je een Enzo even snel of zelfs sneller dan de FXX kunt laten gaan.
dus.
tw zegt
@ Christoff
Kdenk niet dat de FXX te kloppen is tenzij door een veyron of zo (mss een tof idee voor Top Gear: FXX vs Veyron :d)
En trouwens, wie het geld heeft om een FXX te kopen heeft waarschijnlijk wel nog andere wagens om mee uit te pakken dus echt behoefte om er mee op straat te komen hebben ze wss niet!
Aston Martin Jonas zegt
mooie wagen faste and cool
Dirk zegt
Ben in Le Mans bij 24 uur geweest, was vrijdag vooraf parade in de stad, daar reed een FXX in donkerblauw met witte streep mee (afgezet stukje openbare weg). Zou je dat dan ook bij Ferrari moeten aanmelden??? Haha, wel super dikke auto… Weet niet of er interesse is in foto’s??? Laat ff weten hoe je die hier achterlaat, ben internet amateur en ken deze site pas kort….
Dus…..
autoblogger zegt
@Dirk: foto’s kun je ten alle tijde mailen naar [email protected] ;)
We hadden overigens vandaag een special met wat foto’s van Le Mans, de blauwe FXX zat daar ook bij: http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/25/gespot-bij-le-mans-deel-2
Dimsss zegt
Hoe dom kunde zijn om da te kope ?? ^o) Voor dien prijs koop ik mij nen Bugatti en nen Enzo ze.. :s