Zoals bijna niets in autoland een geheim blijft, wisten we dat de Porsche GT3 RS in aantocht was, maar uiteindelijk vind ik het een veel leuker bericht dat hij nu af is. Voornaamste kenmerken: lichter, sneller en breder!
Porsche heeft 20 kilo “bodyfat” weten te lozen, waardoor het totale gewicht op 1.375 kilogram is uitgekomen. De 415pk sterke 3.6 liter motor sleurt de GT3 RS in 4,2 seconden naar de 100 km/u, hetgeen een tiende sneller is dan in de ‘gewone’ 911 GT3. Helaas is de winst niet enorm spectaculair te noemen. De acceleratie zelf natuurlijk wel. De sprint naar 200 km/u duurt 13,3 seconden en de top ligt op 310 km/u.
Daarnaast is GT3 RS 44 millimeter breder dan de GT3, omdat hij de bips van de Carrera 4 kreeg aangemeten. Kunststof en carbon helpen de RS aan het lagere gewicht. Zo is ook de verstelbare achterspoiler van koolstofvezel en is in het interieur gekozen voor een Clubsportpakket met o.a. lichtgewicht sportstoelen.
Vooralsnog is de GT3 RS beschikbaar in de kleuren zilver en zwart maar op verzoek kan de auto ook af-febriek in knaloranje of felgroen worden geleverd (op tijd voor het WK zal waarschijnlijk niet meer lukken).
Dana zegt
VET!!!
silasse zegt
not suprised
vp zegt
brrrr:
“en de top licht op 310 km/u.”
GGL zegt
http://www.porschecentrumeindhoven.nl/porsche_centrum_eindhoven_actueel_nieuws/actueel_nieuws_persbericht_911_gt3_rs.htm
staan ook technische gegevens op….
Dennis zegt
@VP: Die auto is ook zo lekker licht ;)
Baracuda zegt
Hoezo grijs/zwart?
Een GT3 RS hoort in het wit! met blauwe of rode belettering
O.D. zegt
Ik zou liever de normale GT3 hebben…..daar kan je in het dagelijks leven ook nog mee voor de dag komen. Zou ik er een voor het circuit willen dan zou ik wel de échte clubsport nemen. Ik zou mijn GT3 echter wel de 44 mm wijdere body willen geven. Breed is altijd beter!
Type-R zegt
ik vind zwart nogal rare kleur voor een RS. heb nooit een oude 2.7 RS gezien op plaat moet ik zeggen. En ja dat er geen wit is is ook raar?
Dennis zegt
Ik neem aan dat de rij-eigenschappen op het circuit van de GT3 RS een stuk verbeterd zijn ten opzichte van de GT3, want wanneer ik zuiver naar de specs kijk (dank GGL), dan is het heel goed zoeken naar de verschillen. Dan ben ik met O.D. eens dat ik liever een normale GT3 heb.
Franqie zegt
Wel jammer dat ie er nie in t wit is idd. Maar ik vind m in t oranje ook super!
marwin zegt
Geef mij maar de Turbo S4 :) voor het dagelijkse gebruik.
marwin zegt
Sorry verbeter me even:
Bedoelde de De 480 pk sterke en vierwielaangedreven 911 Turbo.
dekster zegt
was de vorige niet sneller?
Benny zegt
Hup Holland Hup ! ja daar bij porsche zijn ze ook klaar voor het WK ;)
JPM zegt
Waarom introduceert Porsche die auto’s zo snel achter elkaar. De Turbo is nog niet eens te koop en dan wordt de GT3 al gelanceerd en nu ook meteen de GT3RS. Ik weet nog hoe lang we bij de 996 moesten wachten op een GT3RS.
O.D. zegt
Misschien hadden ze toen veel ontwikkelings- en productiewerk met andere modellen en zitten ze nu in iets rustiger vaarwater. Of misschien is het 997 platform nu zo flexibel dat ze redelijk eenvoudig de verschillende types kunnen ontwikkelen. Wie zal het zeggen?
w0o0dy zegt
Met deze RS krijg ik een beetje de indruk dat alleen de meerprijs voor een “bijzondere” 911 de reden is om de auto te maken…. Hop weer een nieuw model en ach…. laten we er nog maar weer eens een 20.000 bij optellen….
Jan zegt
Oranje, weer voor de Nederlandse markt?
Waar is die witte met rode of blauwe band zoals altij gebleve.
Jeff zegt
Geef mij de 997 GT3 maar… :)
sonne zegt
de prestaties hadden wel iets beter gemogen, en het gewicht 1375 kg is toch wel veel voor een auto als deze
Bas zegt
Tja, erg onder de indruk van de GT3 RS t.o.v. de GT3 ben ik niet. Iets lichter, hetzelfde vermogen bij een wat hoger toerental van 8400 omw/min en breder. Ze hebben blijkbaar nogal wat moeite moeten doen als ze carbon-fiber hebben gebruikt. Jammer ik had er meer van verwacht
w0o0dy zegt
Beetje nepperij (cynische marketing uitvoering:) Minder luxe voor meer geld. Dat is de Porsche 911 GT3 RS. De uitgeklede lichtgewicht sportwagen kost met een prijskaartje van € 186.250,- op de kop af € 31.500,- meer dan zijn ‘luxe’ broeder GT3.
Dat zijn nog eens dure kilo’s, je raakt er 20 kwijt en je krijgt een rolkooi, maar dan mag je 31.500 euro aftikken….. leuk voor de winst van Porsche maar dit is echt B*****it
w0o0dy zegt
Wat vinden “we” van de prijs?
(ze zijn er stil van…… ;-) )
dekster zegt
dat is hij waard :-d
w0o0dy zegt
waarom? een rolkooi kost zeker geen 10.000 en…….. verder?
dekster zegt
de exclusiviteit?
w0o0dy zegt
ik blijf het onzin vinden, die GT3 is toch al absurd duur…… dit slaat echt nergens op. Ben benieuwd of dit nieuwste marketing trucje van Porsche ook nog een sneller tijd weet neer te zetten op de baan van TopGear….. geloof er weinig van.
dekster zegt
op ebay staat een GT1 voor 1 150 000 euro is dat niet absurd?
de GT3 is niet de snelste op papier maar stuur hem maar eens de nurnbergring op
is het je nog nie opgevallen dat porsche bij topgear altijd hun tijden in het nat rijden?
Porsche Fan zegt
dit is 1 van de mooiste porsche van dit moment en zeker omdat ie zo mooi eruit ziet en die prijs ach ja als je er geld voor hebt koop je hem toch gewoon
En tuurlijk is die auto sneller dan een 997GT3
ADC zegt
De GT3 is all spartaanser en lighter dan een normale 997, waarom de meerpijs betalen voor nog minder comfort en identieke prestaties, de GT3 is de perfecte wagen met de uitzondering van de turbo die nu wel verschrikkelijk duur is geworden!
Dink zegt
Ben benieuwd naar ’t filmpje.
Klassiekerrally zegt
@Dink: ik zocht er ook al naar :)
autoblogger zegt
Dat stond in het betreffende artikel! Hierbij nog een keer:
http://www.porsche.com/all/flashplay/default.aspx?pool=germany&id=997gt3rs/fairstrailer/&bandwidth=high&x=615&y=391&quality=low&language=german
jan van der wal zegt
GT3 RS non plus ultra
Phil zegt
Super vette bak,
Heb hem onlangs gezien op SPA (belgie)
Daar zie je pas wat deze machine kan en wat een geweldig geluid deze bezit.
Gewoon een SUper bak en de kleur is onwijs gaaf.
ronald zegt
heel serieuse 911 ! ik vind de ‘normale’ GT3 al super.
persoonlijk zou ik de motor een 50 cm naar voren willen zien.
waarom de totaal on-nuttige achterbankjes maar aanhouden?
geef die motor een schop naar voren!!
dit is dus het non plus ultra van Porsche op sportief gebied. mee eens?
carbon, titanium, aluminium, het houdt niet op om gewicht te besparen zelfs de porsche embleem is van plastic om een paar grammen te besparen!
hier heeft Porsche 40 jaar over gedaan.
en dan weegt ie ondanks alles nog 1375 kilo.
dat weegt een standaard BMW MZ4 coupe ook. en daar zit geen grammetje carbon aan.
kom op hee Porsche: tijd voor iets nieuws.