Ook deze woensdag is het weer raak! Sommige mensen zeggen dat hij op straat leeft en organen verkoopt om filmrolletjes in te slaan, wij weten alleen dat z’n naam Appeltje is…
We geven snel het woord aan de meester zelf:
Deze week besteed ik aandacht aan modellen die dat naar mijn idee tot nu toe nog te weinig hebben gekregen, kortom, de vergeten modellen.
Audi A8 W12
Bij A8 W12 zullen de meeste mensen denken aan het huidige type, dat altijd wel ergens in de P.C. Hooftstraat aan te treffen is. Van de vorige generatie is er echter ook een W12 uitgebracht, zij het helemaal op het laatste moment. De S8 was al een hele tijd in productie en na een paar jaar dezelfde A8 is er meer behoefte aan een face lift dan aan een model met een nog grotere motor. Je zult de auto daarom ook maar heel weinig aan treffen, de kans dat je een Rolls-Royce Phantom tegen komr bijvoorbeeld, is al heel vel groter. Tot nu toe heb ik nog maar twee exemplaren gezien van deze generatie A8 W12.
Rolls-Royce Flying Spur
Bij “Flying Spur” zullen de meeste mensen wellicht denken aan één van de huidige vierdeurs modellen die Volkswagen onder de naam van Bentley op de markt brengt, overigens met dezelfde W12 als in de huidige A8 W12. De naam werd echter ook al gebruikt voor een jaren ’50 Bentley met speciale carosserie, en in 1994 werd de naam nogmaals gebruikt voor deze Rolls-Royce. Het is zelfs de de allersnelste echte Rolls-Royce, de huidige is immers gewoon maar een BMW die wat groot is uitgevallen. Er ligt een 6,75 liter V8 van ongeveer 380pk onder de kap, voor huidige maatstaven toch niet bijzonder veel, maar de auto komt er behoorlijk vlot mee uit de voeten.
Daimler Century
Daimler is al geen erg populair merk, de Century is al helemaal een onbekend model. Het is een jubileumuitgave van Daimler om het 100-jarig bestaan te vieren, en is gebaseerd op de verlengde Double Six uit die tijd. De auto was onder andere herkenbaar aan het speciale model verschroomde velgen en kleine logo’s op de spatborden met het Century embleem erop. Dit embleem was ook terug te vinden op de tapijtjes in het interieur. In totaal zijn er 100 of 200 van gemaakt, afhankelijk van de bron die je raadpleegt…
OSI Ford
OSI was een Italiaans bedrijfje dat zich bezig hield met het ontwerpen en bouwen van carrosserieën. Zo is er ook een Alfa-Romeo verschenen die een OSI opbouw had, maar die werd dramatisch slecht verkocht. Dat was overigens ook niet zo’n mooie auto als deze Ford. Het is overigens een Duitse Ford, in die tijd (1967), werden Fords namelijk ook in Engeland, Amerika en frankrijk vervaardigd, elk land met hun eigen modellengamma. Er lag een V6 in die voldoende vermogen leverde, verwacht dan ook niet meer dan dat. Als OSI niet failliet was gegaan, waren er zeker meer dan de werkelijke 2200 exemplaren van verkocht. Ik vind het zelf een beeldige auto, met de komst van www.klassiekergespot.nl hoop ik er in de toekomst nog wat meer te leren kennen.
Audi RS6 Sedan
Een andere Audi die mijns insziens te weinig aandacht heeft gekregen is de RS6 Sedan. De RS6 Avant is razendpopulair onder mensen die ongeveer anderhalve ton te besteden hebben aan een ruime familieauto, dit is echter de enige sedan die ik heb gezien. Voor de Mercedes E55 AMG, een vergelijkbaar model, ligt dat juist omgekeerd! Veel sedans en weinig combi’s. het zal wel iets met bekendheid te maken hebben, want ik vind hem stukken mooier dan de E. Er ligt een beul van een motorblok in het vooronder, een 450pk V8 Biturbo van 4,2 liter.
Skoda Octavia RS
Het leek de heren bij Volkswagen wel een leuk idee om wat sportiviteit toe te voegen aan submerk Skoda. Ze hadden het immers al afgeholpen van een dubieus oostblokimago, dus dan maken we er meteen maar even een hippe bak van. Dat er veel mensen zijn die zich nu aangetrokken voelen tot de standaard-Skoda’s is door de zeer sterk gestegen prijs/kwaliteit verhouding niet zo gek, maar het had me toch wel verbaasd als de Octavia RS een denderend succes werd. Met 200pk is het een redelijk vlotte auto, maar tuner Abt vond het –terecht- een veel te kleine manege, dus kwamen er 70 paardjes bij voor de opgevoerde versie.
Ford Scorpio van de koningin
Dit is niet de eerste auto die je verwacht te spotten als je rustig door je eigen buurtje heen wandelt. Een paar jaar geleden stond de auto dan toch voor het concertgebouw, een heuze one-off! Ik heb medelijden met de koningin dat ze in zo’n lelijk gedrocht moet rondrijden, waar heeft ze het aan verdiend? Het is een verlengde en verhoogde Ford Scorpio die wellicht gepantserd is, je weet het maar nooit. Verwacht daarnaast geen bijzondere features van de auto.
MG ZT V8
Een teleurstelling was de productie van de sportieve lijn van Rover, met een MG badge. Ze zien er nog enigszins stoer uit maar zijn verder niet de meest spannende auto’s die je je kunt voorstellen. De V8 met 260pk is dan zelf nog het snelste model! Daaronder zit ook nog een model met 190pk. Ik heb het een redelijk dubieus model gevonden met naar mijn idee een redelijk bepertke doelgroep. Je zult hem heel erg weinig tegen komen, aangezien ale alternatieven in veel opzichten beter zijn. Voor mensen die graag een De Waard tent mee nemen naar de camping is er ook nog een stationcar.
Mercedes SL600
Een model dat niet door veel mensen herkend zal worden als een erg bijzonder model is de SL600. Hij heeft immers hetzelfde uiterlijk als de SL350 en de SL500, afgezien van de velgen en de labels. Toch is het een erg zeldzame auto, totaal ondergesneeuwd door de zeer populaire SL55 AMG. Die ziet er immers stukken beter uit en is ook nog eens 9 mille goedkoper! De SL600 zul je ongeveer 8 keer zo weinig zien als de AMG. Waarom het model op de markt is gekomen is mij een raadsel. Anderzijds is het voor mij weer een interessant doelwit, want er zijn er niet veel van.
Volkswagen Passat W8
Zoals veel duitse merken, leek het ook volkswagen een leuk idee om op basis van een redelijk standaard model een opgefokte versie te maken. Audi heeft immers de S4, dus waarom geen snelle Passat? Ook dit model is overigens begrensd op 250 km/u, dat is nou eenmaal een handelsmerk van de Duitse topmodellen. De motor levert een maximum vermogen van 275pk bij 6000 toeren per minuut. De auto is overigens heel subtiel geblevenl; geen grote uitbouwen of stoere voorbumpers, alleen een set snelle velgen en vier best bescheiden uitlaten. Er zijn maar erg weinig mensen die honderdduizend gulden over hadden voor deze auto, dus let heel goed op als je er dolgraag eens eentje wilt spotten.
Fons zegt
Leuk weer! Maar die Mercedes SL600 was stiekem toch al behandeld?
christoff zegt
amai jully koniging. die kan toch wel iets beters gaan halen. voor de rest vond ik de RR en de audi RS6 heel mooi.
skaffa zegt
ik heb de koningin ook een keer gezien in dat… “ding”
ik word nog liever gezien in een fiat multipla
silasse zegt
die rs6 is echt wel ‘af’
Erikje zegt
Leuk!
By the way,
Die Scorpio van Bea heeft wel een Cosworth-blok onder de kap.
Is waarschijnlijk ook geen overbodige luxe met zo’n slagschip…
Benieuwd naar volgende week!
Rob zegt
Leuke aankondiging ook op Stig-manier :p.
Mark zegt
Die W8 zal wel een keer gejat zijn, getuige het 1-tje. Grote kans.
Nelson zegt
wat betekent dat 1-tje dan?
JeffreyG zegt
ik heb ze allemaal al gezien
en het zijn niet echt indrukwekkende auto’s als je kijkt naar uiterlijk
wel als je kijkt naar de prijs en prestaties
beide zijn hoog
Benny zegt
En nog is die passat een saaie wagen.
dekster zegt
trekt appeltje al die foto’s zelf? wrm maakt hij de nummerplaat bij die rs6 onherkenbaar en bij de rest niet?
Erikje zegt
Dat 1-tje heeft niks te maken met diefstal van de auto.
Het is de duplicaat-code van het kenteken.
Het betekent alleen dat er voor dit kenteken een nieuw kentekenbewijs is aangevraagd.
PRF zegt
Pikant is dat het stuur van de audi aan de verkeerde kant zit…
Emiel zegt
nummerbord is GB…
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Prachtig. Maar ik denk dat je de MG te kort doet, Autovisie heeft alleen maar lof voor de dikke Amerikaanse V8 die erin ligt.
pinoo zegt
de ford scorpio van dat type is denk ik de meest lelijke auto die ze ooit gemaakt hebben. verder wel gave auto’s, ik neem de rs6!
Valetparker zegt
Die MG rijdt en klinkt echt fenomenaal! Ik bijna alle auto’s echt gestuurd en er zitten wel juweeltjes tussen! Ik wist van veel ook niet dat ze zo exclusief waren, ik zie ze wekelijk op mijn werk. Bea en de Iso/Osi zijn er natuurlijk niet zo vaak maar de rest (nou ja Skoda ook niet) wel
Superkoerier! zegt
Mooi dat ze die Passat W8 zonder badges hebben gelaten. Van sommige dingen moet je gewoon in stilte genieten.
jan zegt
leuke aankondiging
leuke fotos
die passat w8 en rs6 zijn echt great.
was die passat er ook in sedan? en had die 4motion?denken jullie dat er van het huidig model een w8 gaat komen?
Pieter-Jan zegt
Jan, neen, geen nieuwe W8. De vorige was al afgelast voor die generatie ten ende kwam. En de nieuwe Passat gebruikt nu het subframe van de Golf, dus kan enkel dwarse motoren huisvesten.
Het was wel een technisch interesante motor. Maar ook een beetje overbodig. Een oplossing waar er geen probleem was.
Door plaatsgebrek zat er bijvoorbeeld ‘droge’ olie smering op. Iets wat je normaal alleen op de allersportieveste vind. Ook uit plaatsgebrek had de V8 een platte krukas, zoals een Ferrari V8. Iets wat normaal voor extra vibraties zorgt, maar laat de motor sneller in toeren klimmen (heeft geen counterweights nodig). De W8 had echter meerdere ‘balance shafts’, waardoor het voordeel dan weer verdween.
Er zijn er 11.000 gebouwd.
wiezieboy zegt
die mercedes sl600 von ik wel cool, spijtig dat em geen AMG koetswerk eeft.geef mij maar den zt v8 en rs6!
Ptr zegt
passat is er ook als sedan en 4 motion.
http://www.ptr-design.nl/Afbeelding(239).jpg
AX lover zegt
De Scorpio van Bea is een Two-off, want ze heeft namelijk twee identieke auto’s! Met hetzelfde kenteken. Zowel een AA-kenteken als een normaal burger-kenteken!!
AX lover
luciano zegt
ik word dan toch liever in de beakoets rondgereden dan zelf in een multipla. Geef mij trouwens ook liever de sl 55 ipv de sl 600. Die auto is ook meer gemaakt voor de veelal oudere (50+)mensen die die prijs kunnen betalen. Die geven de voorkeur aan een kalme lage toeren motor.
complimenten voor de foto`s stiggie huh appeltje
Appeltje zegt
@Jan De Passat W8 is er ook als Sedan, heb ik ook nog een keer gefotografeerd.
Het kenteken van die RS6 is trouwens verwijderd omdat de eigenaar niet zo te spreken was over mijn enthousiaste fotografeer-actie.
@Wiezieboy Ik heb de SL600 trouwens laatst nog gezien geheel in SL65 AMG trim, met anthracietgrijze velgen, vier uitlaten en performance pack dus, maar ik had liever een originele SL600 voor in dit stuk.
Alwood zegt
is trouwens vlakbij hier een passat W8 knalblauwe sedan, helaas nog nooit echt zien trekken maar ik zie hem ook altijd binnen de bebouwdekom…
audi _A6 boy zegt
doe mij de audi rs6 maar,wat een stoere bak echt heel gaaf.
slk55 amg zegt
hé die volkswagen w8 was van mij! haha, eerst word mijn slk gespot op autogespot.nl, en nu zie ik hier tot mijn grote verbazing mijn vormalige w8 staan. dat 1tje op het nummerbord kwam doordat het kenteken een keer gestolen was.
nick zegt
nep uitlaten denk ik dat die sl600 heeft….
rolf zegt
Die scorpio van de koningin heeft trouwens net zoals mijn scorpio wagon een 2.9 ltr 24 v COSWORTH blok dus als je zegt verwacht verder geen features…..!!!