We hadden al eens wat zeer onduidelijke spyshots van de Seat Leon FR, nu zijn er meer afbeeldingen beschikbaar. Eind deze maand zal de FR (Formula Racing) met 200 pk worden onthuld in Madrid. Volgens autotelegraaf zijn zowel de benzine- als diesel-FR per direct te bestellen voor respectievelijk € 29.995,- en € 31.995,-.
De Leon FR is vooral herkenbaar aan de dikkere bumpers met luchtinlaat en de zilverkleurige buitenspiegels. Aan de achterkant valt de dubbele uitlaat op en is er natuurlijk een FR-logo te zien.
De Leon FR TFSI met 200pk sprint in 7,3 seconden naar de 100 en heeft een topsnelheid is 229 km/u. De diesel heeft 170pk en gaat in 8,2 seconden naar de 100, met een topsnelheid van 214 km/u. Mocht dat niet genoeg zijn dan moet je nog even geduld hebben, later volgt namelijk nog een 240pk sterke Cupra.
w0o0dy zegt
ik kan me niet voorstellen dat mensen liever voor 3,500 euro *meer* nog een Golf GTI zouden kopen… maar ja ik ben dan ook niet de grootste Golf GTI fan en ik vind de Leon een erg fraaie auto (en ik weet vrij zeker dat het weggedrag scherper en leuker zal zijn dan bij de Golf)
Misschien is een vergelijkende Review van de Golf GTI en de Leon FR wel een leuke voor de zomer. Ik zal eens informeren.
Ejay zegt
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de FR. Ook leuk is dat het 2L TFSI blok naar de 350PK geschopt kant worden door B&B als ik mij niet vergis.
JeffreyG zegt
mooi hoor en lekkere nummertjes voor een Seat
ik neem aan dat de Cupra-R nog sneller beter en mooier word
dus ik kan niet wachten :)
maartenunplugged zegt
ik blijf wel dubben
w0o0dy zegt
dubben? over?
Rob zegt
Wooody,
weggedrag scherper en leuker dan de golf gti ? Dat moet ik nog zien, zou best knap zijn aangezien de gti al over een aardig goed en scherp weggedrag beschikt, als ik de verschillende tests mag geloven. Ik persoonlijk houd niet zo van al te veel uiterlijk vertoon dus doe mij nog steeds maar een gti.
Ray zegt
Afwerking en materiaalgebruik is bij VW beter voor elkaar
w0o0dy zegt
de vorige Leon had hetzelfde dashboard als de Audi A3, dus dat de materialen beter zouden zijn in de Golf lijkt me heel erg sterk werk. De groep met VW,Audi,Seat en Skoda gebruikt voor de kleine middenklassers dezelfde onderdelen/materialen. De rest is allemaal marketing klets en imago.
karlo zegt
absoluut de Golf gti, mooier, meer imago en 0-100 in 6,9 seconden
Raffaello zegt
ze gebruiken inderdaad nogal veel dezelfde techniek, en als ik dan moet kiezen tussen GTI of deze Leon kies ik toch voor de Seat. ziet er beter uit, is bovendien nog goedkoper en prestaties, afwerking enzovoort zijn toch etzelfde.
w0o0dy zegt
Het prijsverschil is voor de Golf met DSG zelfs ruim 5000 euro dat is meer dan 15% duurder…. zonder DSG heeft de Golf 0,1 seconden minder nodig dan de Leon en blijft het verschil meer dan 3500.
Pieter zegt
De afwerking is absoluut beter als de vorige leon. Ik durf zelfs nog wel te zeggen dat het nu beter is. Kijk ook naar wat je terug krijgt voor je geld. Ik weet het wel, doe mij die leon maar. In het zwart natuurlijk!!
Pieter zegt
Voor de hongerige mensen naar meer afbeeldingen: media.seat.com!
William zegt
Het is FR, niet FT. En Léon moet moet een accent op de e ;-) Owja, de dubbele uitlaat is niks bijzonders, zit op gewone versies ook. En de dieselprijs klopt niet; er moet 405 euro bij (vanwege nieuwe regeling die 1 juli ingaat).
William zegt
EDIT: prijs is toch goed, pas bij bestellingen vanaf 1 juli geldt de hogere prijs.
Guy zegt
Wooody,
Bij de vorige Leon maakte men weliswaar gebruik van de dezelfde mallen voor het dashboard als bij de A3, maar overduidelijk niet van dezelfde materialen. Het verschil tussen de 2 kun je zeer duidelijk zien en voelen! Dat ze verder veel gebruik maken van dezelfde onderdelen ben ik met je eens. Het is natuurlijk maar een kwestie van of je bereid bent om voor het verschil van ander plastic op je dashboard zoveel meer te betalen voor een VW of Audi dan voor een Seat. Merkbeleving doet natuurlijk wel veel!
w0o0dy zegt
stel je hebt 32000 euro en wilt een leuke sportieve hatchback. Welke zou je kiezen?
Mercedes A 200 Turbo Elegance B 3 H6 …. 30.550
Mercedes A 200 Turbo Avantgarde B 3 H6 …. 30.550
Mini Cooper S B 3 H6 …. 29.100
Mini Cooper S Park Lane B 3 H6 …. 31.900
Mini Cooper S Checkmate B 3 H6 …. 31.490
Seat Leon 2.0 TFSI Sport-up B 5 H6 …. 27.495
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT B 3 H6 …. 29.995
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT B 5 H6 …. 30.875
Bedenk dan dat de Golf 2.0 GTI 34.500 kost….
Wie kiest er uit dit rijtje *niet* de Leon?
joep zegt
ik, mag ik voor de Clio rs gaan? Schitterend design!
w0o0dy zegt
de clio viel buiten mijn selectie vanwege de relatief lage topsnelheid, maar dat is wel een interessante. Maar wel veel kleiner dan de Leon.
Sir Smokalot zegt
Het is en blijft een plaatje deze auto, wat een geweldige auto! Als ik moest kiezen tussen dat gebakje van een baby-benzo en deze beauty was de keuze vrij vlot gemaakt!
Als je deze specs ziet, ben ik benieuwd hoe dik de Cupra R daar nog overheen gaat…
Hengel zegt
De Clio is een klasse lager dan de Leon/ Golf. Dat merk je echt wel in kwaliteit indruk/ rijgeluid. Golf GTI en Leon FR TFSI hebben dezelfde prestaties. Verschil is alleen persoonlijk wat je mooi vindt en dei €4500 natuurlijk. Het geouwehoer over imago reken ik even niet mee. Die is voor een GTI zwaar overschat doordat Volkswagen de vorige Golf IV versies nou niet echt spannend heeft gemaakt. En de FR is er natuurlijk ook als TDI, de Golf GTI niet. De Golg GT TDI is, bij gelijke uitrusting zelfs €5000 duurder.
Mijn keuze is duidelijk, de FR TDI…. alleen die velgen moet ik nog in hetecht zien..
CheeToz zegt
Heerlijk!
Heb zojuist de slome (fsi 150 pk) gereden bij de dealer.. UNIEKE wegligging, begint pas te zeuren bij dik 6000 toeren en blijft in iedere versnelling trekken als een beer.
Toen de dealer vroeg wat ik er van vond, meldde dat ik toch de 200 pk versie wil uitproberen… Gigantisch strakke wegligging en sportieve besturing zonder daarvoor in te leveren in comfort.
Tjah de baas vond het ook goed, dus gaan we toch de 200 pk maar leasen :D
Justin zegt
het verschil zit hem zeker in de kwaliteit, materiaal gebruik, isolatie etc..
doe mij de GTI maar… die heb ik namelijk ook rij er nu een jaar in en ben dik tevreden.
Sjaak Trekhaak zegt
Wat ik zo deuzig vind is dat de Leon FR [2e topmodel] dezelfde bumpers heeft als de vernieuwde Ibiza op de 1.2 heeft…
Zo worden ze nog niet echt apart dus maja,ze zoeken het maar uit bij Seat.
Etienne zegt
Afgelopen weekend in een Leon 2.0 TDi gereden sportup-uitvoering: wat een koppel heeft deze wagen, en het leuke is dat hij weinig brandstof verbruikt, ook als je sportief rijdt. Helaas nog niet in een FR kunnen rijden, maar een Leon sportup is voor mij al voldoende, want een FR gaat al naar een verbruik van 1:13 per 100km. De sportup is veel zuiniger (1:18 per 100 km) en persoonlijk vindt ik de neus van de FR niet echt mooi meer, ik bedoel de onderkant dan. Met alle respect voor Golf rijders, maar een Golf valt voor mij gewoon af, erg degelijke Duitse auto die niets uitstraalt, veel te duur is, weinig extra’s heeft, en technisch scoren ze slecht, diverse testen gelezen.