Dit zijn wel de feitjes die we willen weten, en AutoBild zou het hebben uitgezocht. Een Porsche Cayenne verbruikt op topsnelheid 66,7 liter per 100 km, in ouderwetse termen is dat één op anderhalf. Dat is dan weer goed voor 33 minuten rijgenot, alvorens er weer getankt mag worden.
Een BMW 535d Touring daarentegen verbruikt op topsnelheid slechts 20,3 liter per 100 km, 1 op 5 dus. Een Porsche Carrera S lust met 293 km/u op de klok iedere honderd kilometer 37 liter benzine. Dat het allemaal veel zuiniger kan, bewijst de Toyota Prius die slechts 11,5 liter per 100 km verbruikt op topsnelheid. Maar die top ligt dan ook op slechts 170 km/u.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat een Alfa Romeo 156 1.6 op LPG met een erg grote skibox op het dak net de 200 niet haalt, maar dan wel één op vijfenhalf rijdt.
Christoff zegt
dat is wel veel. zit er soms een gat in de benzinnetank???
Sacha zegt
Dat zijn Veyron statistieken!
Benny_Weisz zegt
@Sacha:
Niet echt, een Veyron slurpt op volle snelheid zijn tank in 11 minuten leeg. En dat is aanzienlijk sneller dan de Cayenne.
Maar is dat ook een record? Nee, want een Mercedes-Benz SLR AMG heeft aan 9 minuten genoeg!
Reiner zegt
Dat krijg je als je een tuinhuisje probeert te verplaatsen.
db zegt
je moet het er voor over hebben
silasse zegt
o my god dat is enorm veel.
Jonathan zegt
Damn, das precies het dubbele van mijn verbruik op top snelheid. 33,4 liter per 100 km @ 242km/u.
Ejay zegt
Rekensommetje: 406 km/u in 12 minuten = 81.2 km afgelegd. 81.2 km met 100 liter benzine, dat is 100/81.2= 1.23. Sacha, je zat er niet ver vandaan.
Appeltje zegt
Leuk om eens te lezen hoeveel er wordt gezopen op volle vaart, normaliter lees je alleen cijfers over stad/90/120 of iets in die trant. Het verbaast me overigens niet echt veel dat die dingen zoveel zuipen, ik vraag me alleen af hoe de motor bij een gelijk vermogen meer brandstof verbrandt bij hoge snelheid dan bij lage. Het is wel logisch dat een auto bij hoge snelheid meer drinkt (want meer wrijving e.d.), maar bij een vergelijkbaar toerental levert een motor een vergelijkbaar vermogen, opgewekt door een vergelijkbare hoeveelheid brandstof die per seconde wordt verbrandt.
vp zegt
Vreemd dat de std versie veel meer verbruikt dan de S…
Kawouter zegt
@Appeltje: Er van uit gaand dat je met een constante snelheid rijdt, is het vermogen dat je motor levert /precies/ gelijk aan de hoeveelheid lucht- en rolweerstand die je moet overwinnen.
Luchtweerstand heeft de nare eigenschap kwadratisch op te lopen met de snelheid (2x zo snel = 4 x zoveel weerstand). Daarom moet je motor meer vermogen leveren om een hoge snelheid vast te houden, dus zal ‘ie ook meer verbruiken.
Als je (in een lagere versnelling) hetzelfde toerental rijdt maar bij lagere snelheid, hoeft je motor dus minder weerstand te overwinnen, dus minder vermogen te leveren, en bij een constante snelheid zal je dan dus niet vol gas hoeven te geven. –> minder vermogen nodig –> lager verbruik.
Netel zegt
@ vp: carrera en cayenne is niet helemaal hetzelfde
hans zegt
Het is toch algemeen bekent dat het gemiddelde verbruik van een cayenne van tankstation naar tankstation is! Dan is het wel te hopen dat de afstand er tussen niet meer is dan 135 kilometer!
Jan zegt
Als je een Cayenne Turbo S kan kopen zal je wel niet inzitten met die brandstofprijzen
vp zegt
@ Netel: scherp, ik las 2 keer Cayenne
milly zegt
Ik meen me iets te herinneren toen jeremy clarkson met de slr de race heeft gehouden tegen die boot. Toen zei die toen hij in duitsland aan kwam ook iets over het verbruik als hij volle gas reed, WEet wel dat het belachelijk hoog was…
Bart v k zegt
Jah klopt Milly, volgensmij kon de slr 12 of 19 min. op volle snelheid rijden
JeffreyG zegt
ik zie hier de nieuwe promotiewagen van het WNF :)
rudolf zegt
Vergeleken met een Boeing 747 is dat redelijk zuinig..
vanaf het moment van opstarten tot het moment van take off verbruikt een 747 een kubieke meter brandstof ( dat is dus duizend liter ) en is mogelijk 500 meter verplaatst ;O
De 747 is weer zeer umweltfreundlich vergeleken met de SpaceShuttle. en die vervoert maar 5 of 6 mensen.
uiteindelijk wil je een Porsche met een middenmotor.
db zegt
en wat zijn zoal de verschillen tussen een cayenne en een 747
Sacha zegt
Het bewuste artikel: http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=11378
Check ook de ‘slideshow’ voor meer info: http://www.autobild.de/projektor/galerie.php?artikel_id=11378&pos=0
Rob zegt
Goh,goed dat ik dat weet.Nee,echt interressant.
Als het mij zou interresseren,dan zou ik wel een klein Dieseltje kopen.
Kun je nagaan wat een eigenaar van de Cayenne Turbo S aan geld in de staatskas stort……….Van elke liter benzine gaat er 1 Euro in de staatskas,en dan nog de BTW en BPM bij aanschaf.
Hoezo asobak ? Wie is er aso ? De eigenaar die een Cayenne Turbo S koopt,of “Vadertje Staat”(oftewel Gerrit Zalm) ?
Kor zegt
Dit valt nog mee Mercedes SLR doet bij 330KM/H 90liter super in 20 minuten
maar het is jammer dat je dat niet in ons land kan !
Edgar zegt
Toch maar een diesel?
Mijn 140pk Leon (was 110pk) neemt 9 liter op de 100Km als ik 200-210 ga.
(Dit is dus 220 km/u op de teller.)
Turbopaultje zegt
Een Touareg TDI is niet veel zuiniger dan de Cayenne als de pedal to the metal gaat…… als je echter iets minder zwaar op het pedaal leunt ziet het er al een stuk normaler uit. Dat is ook de truc, net niet volgas rijden.
Surfer zegt
We rijden nu ongeveer een jaartje met onze porsche cayenne S en verbruiken ongeveer 17 liter, we hebben het er graag voor over want het is de max om mee te rijden, als we sportief rijden gaat dat snel naar 25 liter en onlangs reden we vanuit het zwarte woud ongeveer 400km aan een stuk door aan 235 km per uur
snachts ( bijna zonder verkeer ) dus op een kleine twee uur naar huis,
ik vond het zalig om een beetje tijd te kunnen inhalen na ongeveer 15 uren in de file te staan terugkerende van skivakantie
de meeste zullen nu wel boos zijn maar het kan mij geen bal schelen, ik weet wat ik doe en rijd al meer dan twintig jaar zonder accidenten, en heb veel plezier van deze fantastische wagen zonder iemand anders in gevaar te brengen
Koen zegt
Een Hummer H1 doet met vol gas 400 meter op 1 liter benzine, tip daar maar eens aan.
En Edgar uw opgevoerde Leon rijdt geen 1 op 11 als u 210 rijdt. Standaard rijdt hij gemiddeld 1 op 18 (opgevoerd dus minder zuinig). Als je 210 rijdt (met uw opgevoerde versie), dan maak je ongveer 3900 rpm. Volgens geraadpleegde statistieken zou je dan ongeveer 1 op 6,8 rijden in V of VI.
SimonMc zegt
Is’t echt?Dat zou betekenen dat die op topsnelheid 250 liter op 100 km verbruikt !
Koen zegt
Een Hummer H1 gaat maar 110 km/h (topsnelheid)… dusja, dan zit je op volgas, dus verbruik je ongeveer 400 meter op 1 liter benzine (zou misschien nog iets meer kunnen zijn) als je kijkt naar luchtweerstand etc… Maar volgens geraadpleegde statistieken verbruik je met vol gas in een H1 1 liter op de 400m.
Koen zegt
Surfer, wat ijl je eigenlijk? Wat bedoel je met: We verbruiken ongeveer 17 liter? Je Nederlands klopt van geen hout… volgens mij rij je geen Porsche Cayenne kerel…
jens zegt
@koen
1 liter / 400 m
2,5 liter/ 1 km
250 liter / 100km
kan echt niet hoor
Alwood zegt
@jens, met een 6.6 V8 uit de states lijkt dat mij best mogelijk hoor… in ieder geval voor de militaire versie, een tank doet het nóg veel slechter!
en Koen! ik weet niet of surfer een cayenne heeft maar als je leest en denkt voor je gaat typen begrijp je dat het over 17L per 100 km gaat!
Alwood zegt
oftewel ongeveer 1:5,5
Koen zegt
Een Hummer H1 wordt voornamelijk gebruikt door de landmacht van de Verenigde Staten. Deze auto heeft een dergelijk groot vermogen en koppel dat hij met 30% van het maximale beschikbare vermogen (gaspedaal 30 % induwen) al gemakkelijk over B-wegen of moeilijk begaanbare wegen(waar hij voor wordt gebruik in de VS) kan doorkruisen. Als je idd een lange tijd vol gas zou gaan, dan zou je opgegeven moment 25 liter hebben verbruikt op een afstand van 10 km.
Je moet niet vergeten Jens:
– 6.6 L V8 300 PK 719 NM Turbo diesel (en denk maar niet dat deze diesel zuinig is)
– Een benzine tank van 110L + 90 Liter reservetank
– Een gewicht van minimaal 3100 kg, (afhangend van de verschillende opties die te verkrijgen zijn) Dit kan oplopen tot 3500 kg.
– 2,2 M breed en 1,9 M hoog (denk maar de luchtweerstand)
:D het kan echt hoor!
Koen zegt
Alwood, ik snap heus wel wat hij met 17 Liter bedoeld, alleen niet iedereen is zo slim als jij en ik. Een Porsche Cayenne rijder zou iig duidelijk kunnen zijn met wat hij bedoeld… hij maakt ook geen gebruik van leestekens etc… dus dat maakt zijn taalgebruik extra lastig te begrijpen.
Alwood zegt
is waar, mss heeft zijn pappa dan een cayenne… :-P en nou moet ik zeggen dat ik ook wel eens moet wordt van alle leestekens, hij heeft blijkbaar ervaring met een cayenne?
vind het een beetje flauw zoals er soms geoordeeld wordt over taalgebruik e.d. zitten hier voor auto’s toch? niet een prestige strijdt of taalwedstrijd.
laten we er geen autoweek forum van maken ;-)
De Spellingscorrector zegt
Jij bent ook niet van grammaticaal onbesproken gedrag Koen, anders had je wel ‘bedoelt’ geschreven :-).
Sir Smokalot zegt
@Alwood
Laat het de spellingscorrector niet horen!
Koen zegt
Ok Alwood :)
jens zegt
dan rijd ik liever rustig met mijn super zuinige golf
Koen zegt
tja, daar heb je een punt. ;) misschien zo’n zuinige SDI/TDI motor? of gewoon een zuinige 1.4 fsi ?
Alwood zegt
ik haal met mijn 740 ook 1:12 :-D
Koen zegt
Oh, u bent ook een BMW-rijder! Toevallig, ik rij een 750i sinds kort… Wat vind jij van I-Drive?
Alwood zegt
srry :-P ben een volvorijder… (schaamrood op de wangen)
Alwood zegt
heb wel een beetje ervaring met Idrive in een 1-serie(niet mijn eigen) en ik vond die vooral niet érg overzichtelijk. na beetje oefening snap ik het ook wel zonder gebruiksaanwijzing maar niet alle functies zitten op de meest logische plekken…
ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat mensen die niks met knopjes/computers/techniek hebben er grootse moeite mee hebben
Koen zegt
Als je even aan het systeem gewend raakt, werkt hij prima voor mij. Ik kan inderdaad wel begrijpen dat sommige mensen er moeite mee hebben ja…
rob 944 zegt
@ Koen:
Ik denk dat Surfer één van onze Vlaamse Zuiderburen is.En dan is zijn spelling correct.Dat jij dat niet doorhad.
En dan nog eens wat Koen ? Ben jij niet een beetje jaloers ? “Volgens mij rij jij helemaal geen Cayenne man”……….Allemaal kift.
Hey Surfer,groetjes van een collega-Porscherijder/bezitter.
EMDEE zegt
Dus dat betekend dat het benzineverbruik in de afgelopen 100 jaar dus nog steeds 1op 4 is…
Biturbo zegt
Nou snap ik waarom ik 4x per dag sta te tanken…
Pedro zegt
Mijn verbruik met mijn vorige auto op top (Golf IV 2.3V5) lag rond de 1:6 op top. Zonder skibak, lekker weer (spanje), en met slechts 2 personen in de auto. Doet mijn huidige mobiel (320d E90) het een stuk beter. 1:11 met 231 echte TomTom kilometers op de klok (heuvelaf, akkoord)
Gompie zegt
Dat die Hummer 250l/100km verbruikt bij volgas bij lage snelheid is perfect normaal.
Je verbruikt immers véél minder op topsnelheid dan bij volgas bij lage snelheid, op dat moment leg je op een minuut immers gewoon veel meer af :)
Zelfs onze prius duidt 30liter/100km aan als je bij lage snelheid volgas geeft. Op topsnelheid (170km/u) zit hij rond de 10-11l/100km, klopt dus ongeveer met wat hierboven staat. Toyota Previa (2.4 vvt-i) zit bij 185km/u @ 4800rpm (200km/u op teller) aan een 25l/100km :)
Jurre zegt
ja natuurlijk verbruikt zo’n wagen veel, maar hij is natuurlijk niet gemaakt om zuinig mee te rijden. Hij is gemaakt om comfortabel mee te cruisen op een hoge snelheid op een rechte autobahn. Als er zuinig gereden moet worden dan is de prius een uitermate geschikt alternatief.
Tsjerno zegt
@Surfer
400 km aan 235 km/h ? Kan je 400 km rijden met die prosche? cayenne is mss wel top, maar vrij duur voor wat het is.
Geef mij maar een X3 3.0sd die is sneller, verbruikt de helft van een cayenne en heeft een nog snediger en vaster baangevoel als een cayenne S.
Trekt door over heel het toerengebied, geen getreuzel maar 100% power vannaf 1500 rpm.