Zoals ik al schreef had ik het genoegen om afgelopen week een indruk te krijgen van de nieuwe Audi A6 allroad quattro. De eerste generatie allroad beleefde zijn introductie in 2000 en nu, zes jaar later, staat er een opvolger klaar. De allroad concept werd vorig jaar in Detroit onthuld en vanwege de positieve reacties is er nu een tweede generatie allroad…
De eerste afbeeldingen van de A6 allroad zagen we eind februari van dit jaar, waarna we de wagen een paar dagen later in Genève konden bewonderen. Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet had gedacht dat de uiteindelijke versie zoveel zou lijken op de concept, dat zie je niet vaak tegenwoordig.
Looks
De vorige Audi A6 allroad had zn looks zeker niet mee, het model miste ook gewoon een eigen karakter. Datzelfde geldt eigenlijk voor de Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4 en de Volvo V70 cross country, ze missen gewoon iets. Het verbaasde mij dan ook zeer dat de allroad variant van Audi goed verkocht. Er zijn sinds 2000 meer dan 90.000 allroad quattro’s gemaakt, meer dan Audi in eerste instantie had gepland!
De nieuwe allroad ziet er strakker en gelikter uit en dat is belangrijk. Het blijkt namelijk dat slechts 2 procent van de eigenaren de allroad gebruiken om op onverharde wegen te rijden, het gaat hier dus om de looks!
Ok, de nieuwe look is goed. De neus oogt lekker agressief en dat komt voornamelijk door de single frame grille, die iets lager is dan de overige modellen uit de reeks van de Audi A6. De kentekenplaathouder werd zodanig verkleind dat het lijkt alsof de kentekenplaat vrij zweeft. Wat mij betreft mag deze lijn zich voortzetten bij Audi, en dat zal ook vast gebeuren (zie de roadjet concept). Enige minpunt zijn de plastic lijsten om de wielkasten maar gelukkig kun je die in de gewenste kleur laten meespuiten.
Quattro
Belangrijk kenmerk van de standaarduitrusting van iedere A6 allroad is de permanente quattro-vierwielaandrijving. De Quattro technologie bestaat inmiddels al meer dan 25 jaar en zorgt voor optimale grip in de bochten en een goede wegligging onder alle weersomstandigheden.
Het hart van de quattro-aandrijving wordt gevormd door een zelfsperrend middendifferentieel. Dit systeem werkt volledig mechanisch en dus zonder enige vertraging. De blokkeerfunctie treedt pas onder belasting in werking, tijdens het remmen en in bochten laat het systeem wisselende toerentallen toe. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen in een verhouding 50:50 verdeeld, indien nodig kan tot 75 procent van het motorvermogen op één van beide assen worden overgebracht.
Diesel
Voor de nieuwe A6 allroad quattro biedt Audi twee V6-dieselmotoren aan, met een cilinderinhoud van 2,7 en 3,0 liter. Beide diesels maakten eerder al hun debuut onder de motorkap van de Audi A6. Tijdens mijn ritje met de 3.0 TDI heb ik mogen genieten van de 230pk en 450Nm koppel. Deze motorvariant heeft het meeste koppel (de V8 heeft 440Nm) en dat is te merken! Nou heb ik eigenlijk weinig slechts te melden over Audi en vooral niet over Audi diesels. Het rijdt gewoon heerlijk en de allroad diesel is een perfecte wagen om lange afstanden mee te rijden, waarbij je altijd voldoende trekkracht hebt om even extra bij te gassen. Er zijn 7,5 seconden nodig voor de sprint naar de 100 en de topsnelheid is ongeveer 230 km/h.
Benzine
In beide benzineversies (de 3.2 FSI V6 en de 4.2 FSI V8) heb ik even mogen rijden. De motoren maken allebei deel uit van Audi’s nieuwe V-motoren-familie. De V8 FSI-motor, die voor het eerst leverbaar was in de A6-reeks, is afgeleid van de motor van de Audi Q7. In de A6 allroad quattro levert deze motor een vermogen van 350pk en maximale trekkracht van 440Nm. Deze indrukwekkende V8 is alleen leverbaar in combinatie met de zestraps tiptronic transmissie en volbrengt de sprint naar 100 km/h in slechts 6,3 seconden. De topsnelheid is uiteraard elektronisch begrensd op 250 km/h.
De zescilinder heeft een maximumvermogen van 255pk en maximumkoppel van 330Nm. In de uitvoering met handgeschakelde zesversnellingsbak accelereert de 3.2 A6 allroad quattro in 7,2 seconden van 0 tot 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 242 km/h.
Adaptive air suspension
De adaptive air suspension behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe Audi A6 allroad quattro (maar is ook verkrijgbaar op de A6 Avant quattro). Dit systeem zorgt voor een combinatie van sportieve rijeigenschappen met een soepel veercomfort. De voorwielophanging van de A6 allroad quattro is daarom voorzien van met lucht gevulde veerpoten, waarbij de luchtbalgen concentrisch rond traploos verstelbare, dubbelwandige schokdempers zijn geplaatst.
De adaptive air suspension en alle bijbehorende componenten – luchtbalgen en schokdempers – worden elektronisch aangestuurd. Het systeem stemt de dempingskarakteristiek zelfstandig af op de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. Bovendien kan de bestuurder van de A6 allroad quattro zijn voertuig via het MMI-systeem zelf met maximaal 60 millimeter verlagen. Hiervoor zijn vijf standen beschikbaar: dynamic, automatic, comfort, allroad en lift.
In de comfort-stand kun je eigenlijk overal lekker rijden, de allroad-stand is voor het zwaardere werk maar ondanks een ritje door de wijngaard heb ik dit niet echt kunnen testen. Als ik het goed heb begrepen is een halve meter water echter geen probleem voor de A6 allroad.
Hieronder staan de vanafprijzen voor de allroad. In deze prijzen zijn de BPM-wijzingingen die per 1 juli 2006 ingaan nog niet verwerkt! Audi A6 allroad quattro:
3.2 FSI 6-bak quattro (255pk) € 70.090.-
3.2 FSI tiptronic quattro (255pk) € 72.690,-
2.7 TDI tiptronic quattro (180pk) € 66.190,-
3.0 TDI 6-bak quattro (233pk) € 69.690,-
3.0 TDI tiptronic quattro (233pk) € 72.690,-
Bij de introductie is de nieuwe A6 allroad quattro in beide dieseluitvoeringen leverbaar, deze zijn standaard voorzien van een roetfilter. De 2.7 TDI en 4.2 FSI worden standaard voorzien van een automatische zestraps tiptronic transmissie. De versie met V6-benzinemotor en de 3.0 TDI zijn ook met een handgeschakelde zesversnellingsbak leverbaar. De 4.2 FSI met tiptronic wordt pas in het najaar 2006 aan het leveringsprogramma toegevoegd.
Wat ik echter niet begrijp is de doelgroep van deze wagen. Voor elk model is tegenwoordig wel een quattro versie en als je wat extra ruimte wilt dan neem je gewoon een A6 Avant, die is zelfs goedkoper. De A6 Avant 3.2 FSI quattro is bijvoorbeeld 66.000 (de allroad 3.2 FSI is 4.000 duurder). Als je echter nog meer ruimte wil dan kun je ook de Q7 nemen, die kost 70.000 voor de 3.0 TDI quattro! Dat is dezelfde prijs als de 3.0 TDI allroad. Ik vind dat Audi hier dus wel gevaarlijk dichtbij haar andere modellen gaat zitten.
De rijke standaarduitrusting van de nieuwe A6 allroad quattro is misschien niet helemaal vergelijkbaar met de A6 Avant en Q7 maar je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben dus erg benieuwd of er voldoende animo is voor deze wagen, de vorige keer was die er ook dus waarschijnlijk maak ik me druk om niets. We zullen zien…
UPDATE: check hier de video!
hufker zegt
tja wat moet ik er van zeggen…………mooi ding, nix aan toe te voegen. Ik zou hem nooooooooooooit kopen
Christoff zegt
ik vind de Allroad mooier dan de A6 avant. De adaptive air suspension kan je ook krijgen als optie bij de Q7. dit is wel een heel leuke en gemakkelijke optie, zeker op de Q7. die helpt de rolbewegingen tegen te houden en als je meer dan 160KM/H haalt ga (bij de Q7) de vering zakken tot 150MM bodemvrijheid.
dekster zegt
15cm van de grond? :-? kan dat wel voor zo een grote suv
ik vind hem veel mooier dan de A6 avant (eigenlijk de mooste van zijn klasse) ik heb nog een folder thuis van de oude allroad je zou er toch van versteld staan wat dat verhoogt avantje allemaal aankan
remy zegt
deze allroad zal vooral veel mensen aantrekken die een Q7 toch net wat te opzichtig en te groot vinden, maar toch een beetje in dezelfde prijsklasse shoppen, denk ik.
robert zegt
ik vind deze A6 mooier dan de normale A6 avant. Vooral de hogere dakrails, de dikkere wielkasten en die chromen rand onder bij het uitstappen zijn goed.
Ejay zegt
De oude allroad was een mooie wagen en deze doet daar een schepje bovenop. Maar wat kost die 4.2 nou?
autoblogger zegt
Prijzen voor de 4.2 zijn volgens mij nog niet bekend…
Ruben zegt
De vorige allroad verkocht zo goed omdat het op dat moment het enige was wat Audi kon bieden op het gebied van de populaire SUV(-achtigen). Het was meer een soort tussenoplossing om met de trend mee te kunnen. Nu ze de Q7 eindelijk hebben zal het gros van de modebewuste klanten daarvoor gaan. Zeg nou zelf, als je valt voor de robuuste looks en je kunt kiezen uit een aangeklede A6 of een echte SUV voor nagenoeg dezelfde prijs…
Ruben zegt
@remy: ik had je reactie niet gezien. Ik sluit me bij je aan, alleen denk ik dat het alsnog veel minder kopers zullen zijn dan bij de vorige allroad.
remy zegt
het zou idd goed kunnen dat deze allroad minder wordt verkocht dan de vorige, door de Q7.
d_vdm zegt
Doe mij maar zo’n donkerblauwe. Zeeer mooi. Iets te grote draaicirkel, maar ja, nobody’s perfect. De Q7 heeft een hoog nouveau-riche gehalte. De allroad is discreter, zuiniger, mooier gelijnd en beschaafder. Helaas ook net zo kostbaar.
Jeroen zegt
Wat zijn dan die BPM wijzigingen? Gaat het weer ’s omhoog in Nederland:-(
Hans zegt
Een schitterende auto, daar niet van. Maar als ik zo’n slordige 70.000 euro ergens in een la had liggen, koos ik toch voor de Q7.
Hans zegt
Voor Jeroen de nieuwe BPM.
Nieuwe BPM-regels per 1 juli
Consumenten die van plan zijn dit jaar een nieuwe auto te kopen, kunnen beter nu al gaan oriënteren. Op 1 juli worden schone auto’s goedkoper, vervuilende juist duurder. De prijzen kunnen tot 1000 euro verlaagd of maximaal 540 euro verhoogd worden. De belasting op auto’s en motorrijwielen, de BPM, wordt namelijk halverwege dit jaar voor een deel afhankelijk gemaakt van het brandstofgebruik van de auto. Hiervoor wordt het bestaande stelsel van energielabels gebruikt zoals dat ook al het geval is bij koelkasten en wasmachines.
De ANWB vindt het een goede zaak dat er nu een regeling is gekomen waarmee kopers ook financieel worden beloond voor de aanschaf van zuinige auto’s. “Nu wordt het voor autokopers extra aantrekkelijk om voor een zuinige en dus ook minder vervuilende auto te kiezen. Op onze website staan alle personenwagens vermeld met het bijbehorende energielabel”, aldus ANWB-woordvoerder Markus van Tol. Voor relatief zuinige auto’s met een A-label wordt een korting van maximaal 1000 euro op de BPM verleend. Een auto met een B-label wordt 500 euro goedkoper terwijl bij een C-label geen korting of toeslag geldt. Voor D-, F-, E-, en G-label bedragen de toeslagen respectievelijk € 135, € 270, € 405 en € 540.
A-label: 1.000 euro korting
B-label: 500 euro korting
C-label: geen korting of toeslag
D-label: 135 euro toeslag
F-label: 270 euro toeslag
E-label: 405 euro toeslag
G-label: 540 euro toeslag
Nieuwe auto’s die nog in de showroom staan, moeten zichtbaar van een dergelijk energielabel zijn voorzien zodat de koper onmiddellijk kan zien in welke categorie het voertuig valt. Voor de korting of toeslag zijn ook de CO2-uitstoot én de buitenmaten van het voertuig van belang.De consument moet zich overigens wel goed oriënteren, want het kan ook voorkomen dat kleine auto’s niet voor korting in aanmerking komen terwijl grote personenwagens als bijvoorbeeld de Audi A6 wel € 500 goedkoper worden. Zo wordt bijvoorbeeld een Citroën C2 1.6 in de tweede helft van dit jaar € 135 duurder. De kleinere C1 van hetzelfde merk wordt juist € 1000 goedkoper
admin zegt
Autobild heeft een aardige gallery van de Allroad, inclusief een vergelijking met de gewone A6 en de Q7: http://www.autobild.de/projektor/galerie.php?pos=0&artikel_id=11400
audi_boy zegt
tja ik zou ook kiezen voor een q7 kwestie van geld en meer ruimte,neemt niet weg dat dit wel een mooie auto is.
herlaar zegt
Audi allroad2.7 diesel gekocht, met veel nuttige opties ca 59000E. in Leuven
Had liever mijn vierde Citroen gekocht,na de audiproefrit, i.v.m. verwerken van trillingen bij Citroen. (nooit vermoeid na zelfs 1000Km) en hoogteregeling sinds ca. 50 jaar, maar ja, ze bieden dom genoeg geen 6cyl.combi.4 wieldrive. hetgeen ik verkies voor mijn caravan. Jezus, wat een verschil in vering en demping.Geen enkele wagen komt daar in de buurt na proefrijden met BMW,Volvo, Mercedes en audi.
Hopelijk krijg ik geen hernia.
Maarten zegt
Ik begrijp de doelgroep heel goed van deze auto. Ik ga toch niet in een Q7 rijden. Wat een patserig en opzichtig ding is dat wel niet. Is het modieus om zo’n auto te hebben? Ik heb net besloten de a6 allroad aan te schaffen en doe dat met de simpele reden dat het een ingetogen mooie en grote audi is. met net een iets meer stoere en edgy look dan de normale avant. Prima voor de wintersportvakanties in Davos.
rrwentzel zegt
mooie auto hoor
Tijs zegt
Mijn pa heeft de Allroad sinds vandaag :-)
zalige auto en gemaan chique