De kosten per pk gaan omlaag, kijk maar eens naar de prijs voor de Renault Clio RS. De 200 pk sterke RS is al leverbaar vanaf 28.900,- euro en dat is zeer netjes te noemen! De wagen was reeds te bewonderen in Genève en vooral de achterkant kon ons bekoren. Diffusors, geinspireerd door de Formule 1, zorgen ervoor dat de lucht snel onder de auto kan verdwijnen en geven extra uitstraling aan het achterwerk van de Clio.
Naast de 200 paardjes heeft de Renault Clio RS standaard sportstoelen die vijftien millimeter lager zijn dan normaal en meer zijdelingse steun bieden. Verder krijg je aluminium pedalen, een sportstuur en het stabiliteitssysteem ESP wat is uitgerust met tractie- en onderstuurcontrole (kan worden uitgeschakeld).
De Clio RS wordt geleverd met lichtmetalen 17-inchwielen en staat vanaf augustus in vijf carrosseriekleuren bij de dealer (persbericht Renault).
Ejay zegt
Dat luchtgeleidertje achter het voorwiel, prachtig!
marwin zegt
Weinig mis mee, ik had ergens gelezen dat het om een ongeblazen 2.0 liter motor gaat met 200 PK !!
Maar ziet er lekker sportief uit en zal goed tussen de GTI’s/RSI’s/RS’en/FR’en/Cupra/OPC’s/enz passen.
Alleen jammer dat het frans is.
SimonMc zegt
Ja en, een GTI kost ook zoveel(in belgië) en das duitse degelijkheid…
Tom zegt
Hopelijk hebben ze dan ook de stuurinrichting aangepast, want de huidige modellen sturen nou niet echt scherp (zeker niet als er een dergelijk vermogen in komt).
Christoff zegt
hij zal het toch moeilijk krijgen met “maar” 200 paardjes. toch zeker tegen de duitse topmerken. tegen een golf GTI of een astra opc (die meer pk’s heeft) zal het maar net gaan.
PS: het is frans, die niet de afwerking hebben van bv VW of Opel en ik vind een franse auto niet zo prettig en relax rijden.
PigPen zegt
Deze auto moet je vergelijken met de Corsa en Polo… en wat de degelijkheid betreft: 5 sterren EuroNCAP houder. Dus als deze 200PK omverhoopt een boom tegenkomen…
De Renault Sport (RS) uitvoeringen worden volgens mij niet in de standaard productielijn gebouwd. Was tenminste een paar jaar geleden nog zo en hebben zodoende niet de standaard afstelling wat directere besturing en sportiever weggedrag betekent.
Ary zegt
ik sluit me bij PigPen aan. De clio komt uit een heel ander klasse dan de astra en de golf. Je moet deze vergelijken met de polo gti en de komende corsa opc
Alwood zegt
al schiet je me dood! nooit meer een renault 8-S
Mpower zegt
wat telt bij zown auto is dat hij die 200pk motor vermogen goed op de voorwiel kwijt kan. Mocht die het niet kunnen rubish dus! Power is nothing without control, Astra 2 liter turbo 240 pk en ja op de voorwielen?! Persoonlijk kan ik niet tegen onderstuur, overstuur is fun voor mij.
Pieter-Jan zegt
@Tom
De wagen krijgt inderdaad zijn eigen voorophanging, met een “double-axis strut system” vanwege de Mégane Renaultsport, die zowat alle rare neigingen van de tradinionele McPherson strut elemineerd.
Door onder een hoek te staan kan de platte onderkant redelijk veel druk op de achterkant genereren. Goed voor de wegligging, maar die onderdruk kan wel een nadelige turbulentie veroorzaken. De defuser dient om turbulentie te minimaliseren, door de lucht the scheiden (de-fuse) met die verticale schotten.
Hopelijk word de Cup versie (lichter en goedkoper) dit maal ook buiten Groot Brintanië aangeboden. Ik zou misschien wel overtuigd kunnen worden mijn Volkswagen in te wisselen. Het staat dichter bij de originele GTI dan die nieuwe van Volkswagen zelf. Dit is duidelijk veel meer dan een grote motor en hardere ophanging, zoals dat meestal het geval is.
Sickboy zegt
29 duizend eurokes voor een Renault… clio. Zo netjes noem ik dit niet inzake prijsstelling. Voor +-30000 zijn er wel andere dingen te koop die beter, groter en betrouwbaarder zijn (zoals hierboven al enkele vermeld zijn). In tijden van hoge brandstofprijzen en verzekeringspremies die voor jonge sportieve automobilisten zeker niet te verwaarlozen zijn is zo’n aankoopprijs ietwat te veel van het goede. Wanneer gaat een autobouwer het es aandurven passie en gezond verstand te verenigen. Een chasis à la lotus elise (wegligging en gewicht) met bv. een 150pk 1.9tdi blokje voor een redelijke prijs. 800kg + 150pk + bergen koppel = heel wat rijplezier dacht ik zo….
w0o0dy zegt
onder de 8 seconden naar de 100 en minder dan 30.000 euro (NL) daar zijn er niet zoveel van… maar wel een paar auto’s die ik liever zou kopen dan de Clio. Hieronder de selectie:
Mini Cooper S B 3 H6 …. 29.100
Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo B 3 H5…. 21.999
Seat Ibiza 1.8 20VT Cupra B 3 H5…. 26.995
Seat Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra D 3 H6…. 28.795
Seat Leon 2.0 TFSI Sport-up B 5 H6…. 27.495
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT B 3 H6…. 29.995
Huub zegt
Ummm, onder de 7 seconden naar de 100 (6.9 s) en minder dan 29.000 euro….. wie doet dat na?
w0o0dy zegt
ik denk dat je met die seconde wel kunt leven…. maar misschien zijn er mensen die daar problemen mee hebben…. Bovendien zijn die cijfers bij sommige fabrikanten iets optimistischer dan bij anderen….
autoblogger zegt
Meer info en images: http://spanish.autoblog.com/2006/05/09/precio-del-clio-rs-para-espaandntilde-a/
David zegt
Ik dacht thans dat de prijs vanaf 21.900 euro begon, en met deze Clio staat er al bijna alles standaard op !
Marcel zegt
echt een topper rijdt goed stuurt goed echt een super bommetje en haalt de 230 op de teller
corsa liefhebster zegt
vindt het geen lelijke auto maar vindt de nieuwe corsa wel wat mooier al is er ook nix mis met deze auto.
Patrick zegt
Ik hoop ook maar dat ze dit keer ook wat aan het dashboard hebben gedaan voor deze sportieve renault want dat dashboard in de vorige Clio sport was echt een heeeeeele grote afknapper…………….
Bovenkamp zegt
Jongens ik heb met meerdere van deze clio’s gereden en moet zeggen dat het een fantastische machine is en zeker heel scherp stuurt. Als je hem op de grens zet heb je echt 200 pk’s nodig om hem in het spoor te houden. Geweldig, wat een leuk speelgoed, maar….
Net als bij de williams en de normale phase 2 16v vind ik dat ie prima remt totdat je van ± 180 zo hard mogelijk terug remt naar b.v. 120 alle exemplaren waarin ik gereden heb duiken giga hard naar links, dit terwijl de abs super werkt. Wat ik trpuwens ook nog wil benadrukken is het anti-slip differentiëel, super, bijna geen onderstuur.
robin l zegt
hou toch op over de kwaliteit van de renaults die is gewoon zkr zo goed als de duitse en zkr spaanse concurenten heb zelf een clio rs en daar is echt niks mis mee.wat jullie allemaal willen dat is super car prestaties en degelijkheid alla porsche,en stop alsjeblieft met dat gelul over volkswagen en opel dat is geen duitse degelijkheid maar duitse immitatie troep.
funk.u zegt
Eindelijks iets leuks! Leuker dan een saaie duitse Golf Of Opel,Ja want alleen die zijn zo geweldig!!!Ohjah, die zijn ook zo oerdegelijk, EUEUH!!?? Nou geef mij dan maar dit Franse Bommetje, ziet er sportief uit, rijdt super, en golfjes zullen hun handen er vol aan hebben!
Erwin zegt
Civic Type R – 6,6 sec, NA
Clio RS – 6,9 sec, NA
Golf GTI – 7,2, Turbocharged
Astra OPC – 6,7 sec, Turbocharged
Focus ST – 6,6 sec, Turbocharged Volvoblok!!!!
Kortom, who needs turbo?
Danneels Willy zegt
Geachte ik ben reeds 30 jaar klant van renault ik reed 7 jaar met de clio 2 1600 cc en die bood mij veel plezier nu heb ik,sedert 2 weken de clio 3 het is een enorm verschil wat baad het als er 200 pk onder de motorkap zitten als er een ezel aan het stuur zit I, ben ook een fervente motorrijder en niet meer zo van de jongste doch over renault geen kwaad hoogachtend freewillydie1
filip zegt
ik heb ook een clio rs 200 en moet zeggen gaat goed hab golf gti van mizerie verkocht dikke nest 4×4 en turbo maar geen klote baan liging tege over clio rs en astra opc das nog erger ok turbo en geen zak gaan ik zal is turbo op clio zetten dan is er geen spraken van ne golf of ne stoeme astra manman ga spele