De Europese Unie is niet akkoord gegaan met de plannen van staatssecretaris Pieter van Geel van VROM om vanaf begin volgend jaar roetfilters verplicht te stellen op nieuwe diesel-personenauto’s, lezen we in de Volkskrant. De EU vindt eind 2008 vroeg genoeg, omdat zij van mening is dat de auto-industrie meer tijd nodig heeft. Van Geel daarentegen vindt de EU zijn oren te veel naar de auto-industrie laat hangen…
Van Geel’s partijgenoot en kamerlid namens het CDA Liesbeth Spies, zou gisteren voor de radio hebben gezegd dat Nederland desnoods maar burgerlijk ongehoorzaam moet zijn. Zij vindt het onredelijk dat de EU enerzijds strenge eisen stelt aan de luchtkwaliteit, maar anderzijds maatregelen verbiedt die daaraan moeten bijdragen. Stoere uitspraken hoor, maar uiteindelijk gebeurt het toch precies zoals Brussel wil. Als voorbeeld noem ik de APK frequentie.
Rob zegt
Als Brussel altijd z’n zin krijgt, wanneer wordt de BPM dan afgeschaft ?
Dennis zegt
@Rob: Goed punt! Echter is de BPM een regeling die we al een hele poos kennen. Met name de nieuwe maatregelen worden eerst altijd even getoetst bij Europa. Als de BPM er nu nog niet was, geloof ik nooit dat ze die ooit ingevoerd zouden krijgen.
Marten zegt
Ik snap niet dat ze met die roetfilters heel vooruitstrevend en milieubewust willen zijn, terwijl het toevoegen van alcohol aan de brandstof zo lang duurt. (schijnt je auto zelfs harder van te lopen). Het gaat allemaal weer om geld en net als bij de BPM zal Den Haag altijd blijven kiezen voor de hoogste opbrengsten
Zoef zegt
Ik begrijp ook niets van de dieselgekte. Gewoon accijnswetten aanpassen en hup we rijden allemaal terug normaal zoals de rest van de wereld op benzine, weg roetprobleem.
Ejay zegt
Gewoon ethanol erbij, hoge klopvastheid, maar vermogen haalbaar. Klaar is kees. BPM mag dus ook wel weg, al zal de tweehands auto-markt daar onder lijden.
w0o0dy zegt
wat doen die lui in DenHaag nou moeilijk? Je biedt kopers een bijdrage in de kosten van het roetfilter en verhoogt de BPM op auto’s zonder roetfilter. Bijna iedereen zal de auto MET roetfilter kopen. Verplicht of niet, per saldo koopt (bijna) iedereen er één met (en de tegemoetkoming in de kosten wordt betaald uit BPM van de auto’s die niet met een roetfilter te leveren zijn). Klaar! was dat nou zo moeilijk?
Jan zegt
Als België (Brussel) het zegt dan zal het zo zijn. Luisteren naar die Belgen zulle jullie!
dekster zegt
luchteisen van brussel? jullie hebben nog geluk met die roetfilters dan want belgie koopt lucht aan van rusland (en wie betaals dat? idd …)
endan nog foert EU