Citroën rust al jaren diverse auto’s uit met hydropneumatische vering. Daarmee kun je een heerlijk comfortabel weggedrag creëren, zonder dat je bij de eerste bocht de sloot induikt. De Activa modellen gaan zelfs meer dan bovengemiddeld goed de hoek om. Jalopnik duikelde een filmpje op van een Citroën GS waarmee gedemonstreerd dat je zelfs met slechts drie gemonteerde wielen gewoon kan rijden met een GS.
Geen flauw idee of het ook nog werkt bij moderne Citroëns met alle electronica. Dus als iemand dat even wil testen, dan houden we ons aanbevolen.
w0o0dy zegt
band verwisselen is ook erg handig met zo’n Citroen. Je zet de auto op een stoep met alleen de lekke band op de straat. Als je dan de auto op de hoogste stand zet, heb je niet eens een krik nodig…….
silasse zegt
@woody
ja je hebt gelijk
Pjotr zegt
Ik kan mij nog een scene uit de motorpolitie-serie C.H.I.P.S. (wie kent die nog, met ‘white teeth’ Eric Estrada?) herinneren waar ze een Citroen van de weg halen die maar met drie wielen reed.
localhost zegt
Het zou me verbazen als dat nu nog steeds zo goed zou kunnen met de Citroën’s van nu.
w0o0dy zegt
als het hydropneumatisch veersysteem onder de auto zit dan kan het, maar de meeste Citroens hebben tegenwoordig gewoon veren en dempers en dan kan het idd niet. (bij de C5 en de C6 kan het wel)
localhost zegt
:-) Dan ga ik dat met mijn Citroën maar niet proberen…
Capone zegt
Is dat een auto???????????????
jodocus zegt
Uiteraard: Hydropneumatish geveerde Citroëns rijden op 3 wielen !
In 1999 reed ik met m’n 11 jaar oude BX Break diesel – volgeladen met vakantiebagage, 2 volwassenen aan boord en 2 kinderen – en ruim 250.000 km. op de teller – aan 140 km/u een slingerende snelweg-bergpas over de Italiaanse Apenijen naar beneden. Na een quasi non-stop rit van ruim 1000 km:
Klapband !
Ik verzeker je: met elke andere wagen was je of tegen het rotswand-décor geknald of de ravijn aan de andere kant in gegaan.
Niet zo met die BX – die bleef netjes rechtuit en rechtop!
Na ruim 2 km een geschikte en vlakke uitwijkplek te hebben gevonden: wagen in hoogste stand, kapot wiel eronder uit, reservewiel van onder de wagen gehaald – je hoeft niet eens je koffer leeg te maken ! – en volwaardig reservewiel erop. Je hebt geen krik nodig ! En terug on the road voor nog eens 300 km.
Citroëns met hydropneumatische vering verdienen daarvoor trouwens een zesde NCAP-ster !
ter informatie: in haar reclamecampanjes voor de CX in de jaren ’70 realiseerde Citroën de stunt om van Parijs tot Nice op 3 wielen te rijden…