Het topmodel van de Alfa Romeo Brera, de 3.2 V6 Q4 laat zich prima besturen, maar wanneer je heel kritisch bent, is ie net iets te zwaar voor het échte sportieve werk. Deze kritiek heeft Alfa Romeo zich aangetrokken en heeft een simpele doch rigoureuze maatregel genomen om de auto 130 kilo lichter te maken: de vierwielaandrijving is eruit gegooid…
Daarmee is de 260 pk sterke Brera nog maar 30 kilo zwaarder dan zijn lichtere broertje, de 2.2 JTS met 185 pk. Nu duurt het sprintje naar de 100 km/u nog 6,8 seconden, maar vooralsnog is niet bekend hoe snel ‘ie zal zijn na zijn afslankkuur, we gokken op minder dan 6 seconden. Wellicht heeft de maatregel ook een gunstige invloed op het prijskaartje. De Q4 blijft voor de liefhebber wel optioneel verkrijgbaar (via: auto55.be).
Alwood zegt
als ze hierin en in de 159 nou (desnoods ooptioneel) achterwielaandrijving zouden leveren…
Wouter (autoblog) zegt
Is dit trouwens een foto van de shortwheelbase Brera? Volgens mij kloppen de verhoudingen niet helemaal. :-)
De Brera 2.2 JTS had compleet geen moeite om de pk’s op het asfalt te krijgen, de 3.2 misschien ook wel niet. Dan wordt het wel wat. En dan volgend jaar een achterwielaangedreven variant, dat lijkt me inderdaad wel wat.
w0o0dy zegt
de engineers die de Brera hebben ontwikkeld hadden als doelstelling de auto het scherpe weggedrag van een achterwiel aangedreven auto mee te geven. Met de 4-wielaangedreven versie is dat vrij goed gelukt. Misschien dat er ook met voorwielaandrijving wel iets van te maken is. Bijvoorbeeld door een inteligent electronisch differentieel te monteren (iets zoals in de Focus RS zat…)
Dennis zegt
@Wouter: Ik heb de originele foto (die wij overigens samen geschoten hebben) nog eens bekeken en die is correct. Misschien is de auto in je hoofd een stuk langer. :-?
WE zegt
De AR Brera 2.2 JTS is motorisch een prima auto om in te rijden. Vormgevingstechnisch is hij m.i. ook niet te versmaden!
Pjotr zegt
Laat dat glazen dak weg, vervang het door een carbon-dak, lichtere (niet elektrische) stoelen erin, geen achterbank, andere elektro-fratsen weg, andere panelen vervangen door kunststof alu en 4wielaandrijving laten zitten, klaar…
Danny zegt
@ Pjotr
Ja… Da’s inderdaad stukken makkelijker…
Jan zegt
Wordt het dan achterwiel of voorwiel aandrijving?
Tommy zegt
@danny
eerst nog voorwiel, achter duurt nog ff :)
@pjotr
het blijft wel een alfa, geen donkervoort…
heidekonijn zegt
@pjotr; groot gelijk, al hoeven ze niet eens zo ver te gaan; het koetswerk zou op zich al 350kg wegen, dus idd glazen dak carbon maken, de rest van de koets resin moulded injection kunststof zoals lotus, en de rest mag allemaal blijven zitten. Maar iets zegt me dat de marketing luitjes dat willen houden voor de Brera GTA.
@tommy; al eens op de achterbank van een ‘originele’ GTA proberen zitten? ;-)
Valetparker zegt
Is het echt zo goed merkbaar dat de auto zwaar is?? Ik heb in verschillende Bentleys en Mercedessen rondgescheurd (niet van mij natuurlijk, zie naam) en die zijn toch niet bepaald licht, maar ik heb er geen last van gehad.
Koninginnedagloterij is voor mij, en die Alfa dan ook + Maserati Quattroporte.
dekster zegt
ik heb zondag een zwarte brera gezien (of was het nu donker,donkerblauw?) dat ding is gruwelijk mooi vooral de brede,speciale neus en die spiegels maken het verschil en in het echt lijkt dat kontje veel mooier dan op foto
luwek zegt
Laat dat glazen dak weg, vervang het door een carbon-dak, lichtere (niet elektrische) stoelen erin, geen achterbank, andere elektro-fratsen weg, andere panelen vervangen door kunststof alu en 4wielaandrijving laten zitten, klaar…
jaah idd klaar…maar het is goedkoper om gewoon de AWD weg te laten ipv nieuwe productie plaatsen te creeren voor lichtere panelen enzo…en waarschijnlijk is het weglaten van AWD bedoeld om een iets goedkopere versie van de 3.2 V6 versie te maken.
O.D. zegt
MOeten ze toch eens wat gaan bijleren bij Audi en Porsche. Die kunnen die 4WD systemen een stuk lichter maken.
SimonMc zegt
Mja, en subaru, maken die goeie ( lichte ) vierwielaandrijf systemen?
w0o0dy zegt
de achterbank weg, electrische stoelen eruit en de achterklep en het glazen dak van Carbon lijken me relatief goedkope veranderingen…. mogen ze van mij best doorvoeren bovenop de afslankkuur die ze nu al hebben doorgevoerd… Lichter=beter!
Beter weggedrag+betere prestaties+effectiever tot stilstand te brengen= betererder ;-)
heidekonijn zegt
@O.D.
Het is maar de vraag of Alfa veel kan bijleren daar, Audi gebruikt voor de meeste auto’s ofwel de nogal rudimentaire Torsen 2/B of gewoon een Haldex koppeling, enkel bij de Audi RS4 en S4 is momenteel Torsen 3/C gebruikt zoals bij Alfa. Er is dus geen vergelijk in gewicht mogelijk bij gewone voorwielaangedreven Audi’s met dezelfde motorisatie/uitrusting.
Tommy zegt
Lol, het konijn moet weer wijs gaan spelen ;)…
Ben benieuwd hoe de lichte versie rijdt. De Q4 vond ik ook wel lekker hoor, binnenkort nog maar ff de voorwielaangedreven variant proberen.