Renault is sinds de start van de Dacia Logan op zoek naar goedkope productielanden, eerst Roemenië, vervolgens Marokko, Rusland, Zuid-Amerika en ook Iran. Deze laatste gaat nu dwars liggen en dit kan betekenen dat de productie van de Dacia in gevaar is, dit is natuurlijk erg vervelend voor Renault want er is een sterk toenemende vraag voor de Dacia Logan.
De start van de samenwerking was gepland voor mei 2006, met een doel van 300.000 geproduceerde voertuigen per jaar. Iran wil nu nieuwe afspraken maken en 20% van de productie kunnen exporteren: “the project of Renault to manufacture Logan in Iran is suspended as much as the company will not answer requests of the Iranian part”. Het contract wordt dus eenzijdig ter discussie gesteld en Renault heeft geen keus om opnieuw te onderhandeling in te gaan (bron: Le quotidien auto, via Le blog auto).
NumbNuts zegt
Ze kunnen zeker wel wat met die Dacia, kijk maar eens op http://www.4tuning.ro (link die al eens eerder was doorgegeven hier..) ;-)
René zegt
Ik zou geen nieuwe onderhandelingen starten: je had eerdere afspraken en als die eenzijdig gewijzigd worden dan heb je te maken met een onbetrouwbare partner. Voor in de toekomst ziet het er dan ook niet goed uit.
me zegt
De kans is groot dat er oorlog komt in Iran dus dat zou de productie zeker niet ten goede komen…
Gewoon niet produceren in Iran lijkt me dus het beste
Lucas145 zegt
Laten ze Iran maar overslaan, er zijn tal van andere landen over.
Ejay zegt
Ik weet nog wel een productieplaats met een capaciteit van 200.000 auto’s per jaar. Plaatje in Limburg, Born heet het.
A.r zegt
@Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft.
Dit soort praktijken is schering en inslag. Toyota heeft ook zulke gezeik gehad in Turkije (jaja, daar maken ze Toyota’s). Eerst maar es ff beetje reizen en kennismaken met andere culturen voordat er zomaar geblaat wordt dat dit soort praktijken zulke grote schande is.En voor René, weet je hoeveel het scheelt in productiekosten als je in Iran produceert en niet bijvoorbeeld in Born. De kostenbesparingen zijn genoeg motivatie om weer aan de onderhandelingstafel te gaan zitten.
hairry zegt
Laat maar, ze mogen er nog zoveel van maken als ze willen.
Ashton zegt
In turkije word je niet als minderjarige opgeknoopt zonder proces zoals ze in Iran dus wel doen. Daarom vind ik dat de autobedrijven maar een ander land kunnen bedenken, hoe ze bij Iran zijn gekomen vraag ik mij al af. Wie ‘met een geweten’ wil daar nu investeren.
A.r zegt
Nee China en Zuid-Korea, daar zijn het heiligen zeg. (Ja Zuid-Korea, waar demonstraties gewoon nog steeds met harde hand worden neergeslagen zoals in China). En nog dichter bij huis, Wit-Rusland waar straks allemaal Mitsubishi Colts gemaakt gaan worden ;). By the way, is Nederland niet een van de grootste investeerders in China? Dan heb ik je gewetensvraag ook gelijk beantwoord Ashton.
René zegt
@ A.r. Ik weet niet wat Dacia moet investeren om in Iran te kunnen produceren. Die investering kunnen ze met zo’n partner snel kwijt zijn; misschien wordt de hele fabriek wel genationaliseerd en rijden er straks Dacia’s rond zonder Dacia Logo ;-) (Maar dat het je in China ook ;-))
A.r zegt
René, ik ben het helemaal met je eens qua Dacia’s zonder Dacia logo en dat je je fabriek straks kwijt bent. Saillant detail; Ik weet dat er plannen waren dat DaimlerChrysler een assemblage lijn voor de C-klasse in Iran zou neerzetten.Met de opkomst van Dubai zou dat de toegenomen vraag enzo snel kunnen opvangen met minder lange wachttijden. Maar de voorlopige bestellijst in Iran zelf voor de C-klasses die voor de thuismarkt beschikbaar waren was zo snel vol dat er niks meer geëxporteerd zou kunnen worden. En daarbovenop DaimlerChrysler is semi-Amerikaans (ahem, kuch kuch) en vanuit de VS werd er hevig nee geschud en gedreigd met sancties. The usual stuff.
kjell zegt
tis niet moeilijk wie vind zo een bak leuk
Ejay zegt
Ach, Dacia Logan in Born, de PvdA van Europa geeft vast gul met subsidies om het kostenverschil te dekken. Want daar zijn ze goed in ons geld uit geven.
autoliefhebber zegt
De enige kwaliteit van de Logan is dat-ie heel goedkoop is. Roemenie zal ook snel te duur worden als ze bij de EU komen.
A.r zegt
De enige kwaliteit van de 1e Daewoo Matiz was ook toendestijds dat ie zo goedkoop was. Maar toen werd het wel een regelrecht verkoopsucces. En toen was de Matiz toch “eigenlijk wel een leuk” wagentje.
autoliefhebber zegt
@A.r. Wat wil je hiermee zeggen?
Zelfs de Lada 1200, jarenlang de goedkoopste auto van Nederland, werd uiteindelijk een cultwagen voor mensen die zich af willen zetten tegen de consumptiemaatschappij.
Omdat hij zo goedkoop was.
A.r zegt
Ik denk niet dat de Dacia diezelfde lading heeft als een Lada (met zijn communistische achtergrond) en mijn vorige post was gewoon een reactie op de statement van Autoliefhebber dat de enige kwaliteit van de Dacia Logan zijn goedkope aanschafprijs is.
autoblogger zegt
Gelezen op http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_207321.html
Autoconstructeur Renault heeft een akkoord gesloten met Iran om de Logan in het land te bouwen. Dat heeft de Iraanse vice-minister van Industrie vrijdag bekendgemaakt, volgens de Iraanse televisie.ExportEr waren problemen met het contract omdat Iran 20 procent van de lokale productie wou exporteren naar het buitenland. Daar ging Renault niet mee akkoord. De Logan zou in Iran worden gebouwd door een onderneming die voor 51 procent eigendom is van Renault en voor 49 procent van de Iraanse overheid. Vice-minister Mahmoud Hachemi heeft vrijdag gezegd dat de plooien zijn gladgestreken, en dat de productielijn weldra zal worden opgestart.”Geen akkoord”Een anonieme bron bij Renault ontkent echter dat er een akkoord is. “De gesprekken verlopen in een positief klimaat, maar er is nog geen overeenkomst”, verklaarde de anonieme bron aan het Franse persagentschap AFP. Voor het einde van het Iraanse jaar (in maart 2007), wil Renault er 15.000 Logans geproduceerd hebben.DaciaDe Franse autoconstructeur zoekt voor haar budgetmodel steeds naar zo goedkoop mogelijke productielanden. Na Roemenië volgden Marokko, Rusland, Zuid-Amerika en Iran. In België is de auto op de markt als Dacia Logan.
Ger zegt
Tja, ’t is een bijzonder ding, die MCV van Dacia. De oorspronkelijke site die ik gestart over de auto ben is door alle aandacht voor de Dacia Logan MCV nu al uit z’n jasje gegroeid. Ik heb de hele site onder handen genomen en alle informatie overgebracht naar een nieuwe omgeving met een eigen URL. Daarom kun je vanaf nu voor alle informatie, nieuws, foto’s en links over deze auto terecht op:
http://www.dacialoganmcv.nl/