De Farboud GTS is misschien niet bij iedereen bekend, maar als dat aan de fabrikant zelf ligt gaat dat snel veranderen.
De aanleiding voor oprichter Arash Farboud om een betere auto dan Ferrari te bouwen is nogal bijzonder. Arash probeerde namelijk een Ferrari Enzo te kopen, maar kreeg nul op het rekest uit Italie. De ontstane frustratie werd afgereageerd op twee manieren: de aanschaf van een Carrera GT en de heldhaftige start van zijn eigen automerk.
De Farboud GTS is het eerste prototype met een Audi 2.8 V6 motor onder de kap. De V6 is overigens uitgeboord naar 2.96 liter en uitgerust met twee turbo’s. Daarmee komt er standaard 400 pk uit het blok, maar met de rode knop zijn er extra pk’s los te laten. 200 stuks om precies te zijn en daarmee wordt de Farboud een nogal snel karretje. Van 0-100 wordt in pakweg 3.7 seconden afgelegd en de top is 290 km/u. Overigens zijn de bakverhoudingen meer op tussenacceleratie ingesteld, anders was de 300 km/u barriere zeker beslecht.
Voor de productie zal overigens gebruik gemaakt gaan worden van een Ford V6, zonder turbo goed voor 275 pk en met voor 400 pk.
Mark zegt
Mooie kar! Tussen acceleraties zijn belangrijker dan topsnelheid.
bastiaan zegt
de voorkant lijk teveel op die van de carrera GT
René zegt
Deze bak is echt mooi, had nooit gedacht dat ie in productie zou gaan.
tomplex zegt
zijkant mclaren voorkant carrera gt en koenigsegg achterzijde ferrari maar wel mooi samengevoegd
Jopie zegt
Ik vind de achterkant wel wat weg hebben van een Elise/Exige. Een beetje hetzelfde concept als Noble met die Ford V6. Is er al een prijs bekend? En komt ‘ie ook naar Nederland?
luwek zegt
‘De aanleiding voor oprichter Arash Farboud om een betere auto dan Ferrari te bouwen is nogal bijzonder.’????…had Lamborghini dat idee ook niet lang geleden;). zo’n bijzonder idee is ’t dus niet.
Vincent#1 zegt
Niet zo miereneuken Luwek.
Beter dan de Enzo die hij iet kon krijgen is hij trouwens niet. Mooi is hij wel, ook al is het een beetje dertiende-in-een-dozijn-auto
Wouter (autoblog) zegt
Lamborghini vondt Ferrari’s niet fijn rijden en dacht dat hij het zelf beter kon. Niet helemaal de zelfde aanleiding, maar het lijkt er wel op inderdaad.
Gigantic ROP zegt
Ik vind de voorkant van de auto een mooie krachtige uitstraling hebben. De rest vind ik minder. Verder ga ik er vanuit dat er auto’s zijn die beter sturen. Niet het summum, dus ook niet zo bijster boeiend.
C30 CDI AMG zegt
haha ja mooi verhaal is dat he wouter! Zelf ga ik ’s zomers altijd naar Zandvoort, en daar rijdt een ijscoman ook met een lamborghini, een traktor welliswaar..!! Geproduceerd nog voor “Het Conflict”
Js zegt
Uhm… is dit niet hetzelfde verhaal wat Farboud al een paar jaar herhaalt ? In bedoel in 2000 waren ze er al mee bezig. Dat heeft lang geduurd om in porductie te komen, gezien de auto ongeveer rond 2003/2004 al helemaal klaar was. In ieder geval, het is en blijft een mooi ding. En, ehm… had Farboud geen mooiere velgen in huis ?
Mark zegt
Ik denk dat de rij eigenschappen niet kunnen tippen en die van een Ferrari, want ze missen hier jarenlange research en ervaring op circuits. dat kan je niet alleen goed maken met en stukje techniek
Rits zegt
ziet er goed uit. Dit is toch de auto met de oude Audi RS4 blok?
supergrover zegt
met een rode knop 200 PK extra?? Zon knop wil ik ook ;)
Maar dat klinkt alsof er lachgas injectie opzit oid?? Dat kun je niet benutten op een circuit oid, hooguit voor dragracen.
Denk dus niet dat die een Enzo kan verslaan
silasse zegt
lekker bakje.
Appeltje zegt
Ziet er weer helemaal uit zoals de doorsnee Britse kitcar-achtige waar ze daar zo goed in zijn, dat wil zeggen superlicht, redelijk lelijk en waarschijnlijk nogal gaar afgewerkt. Verder dus wel een snelle bak, lijkt me zeker wel leuk om eens te spotten, maar om te hebben toch liever een andere auto.
arend zegt
Ach…echt wel wat aan de zielige kant… Sneller , mooier? beter? en wat staat er NIET op…FERRARI…echt jammer!
tim zegt
ik vind het wel een vette bak!
tim zegt
maar hij haalt het niet bij een ferrari
Simon zegt
echt een mooie auto de wielen van de 66 in de lopers komt een beetje terug in de andere modellen. De vergerichte snelkoppeling in de wielen is helemaal perfect. Het meest geweldige vind ik tog wel de collectione van 25,6 % echt JBN.
Thomas zegt
die koplampen zijn gejat van de porsche GT maar voor de rest is het wel een aardige kinderwagen.
jordey zegt
@ Tim
dit is nog een oud bericht, maar de productie versie heeft maarliefst 550 PK! dat zijn er 80 meer dan een Ferrari F430 als ik het goed heb. en een sound zo heerlijk als een gemixte alfa 8c en een porsche carrera gt. zoek op youtube farboud gts. Autoblogger heeft als ik het niet mis heb een video van die farboud!
autoblogger zegt
@jordey & tim: http://www.youtube.com/watch?v=Ei24RUKjigQ